صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز ساخت دریچه قلب فاقد درز از طریق تکنیک بافندگی مارپیچی ژاکارد
1401/04/22

ساخت دریچه قلب فاقد درز از طریق تکنیک بافندگی مارپیچی ژاکارد

Promise of new seamless heart valve

محققان بخش ITM (انستیتو ماشین آلات نساجی و فناوری مواد با کارآیی بالا) دانشگاه درسدن، اولین دریچه قلب بافته شده بدون درز را تولید کرده اند. این محصول فناورانه در نمایشگاه فرانکفورت که از 21 تا 24 ژوئن برگزار شد؛ جایزه نوآوری محصولات جدید Techtextil در سال 2022 را دریافت کرد.

بیماری های قلبی عروقی سالانه بیش از 17 میلیون نفر را در سراسر جهان قربانی می کنند. امروزه در صورتیکه بیماران نیاز به تعویض دریچه قلب داشته باشند؛ معمولاً دریچه های مصنوعی مکانیکی یا بیولوژیکی دریافت می کنند.

یکی از معایب اصلی دریچه های مکانیکی این است که به صورت مادام العمر به درمان های ضد انعقاد خون نیاز دارند. دریچه های قلب بیولوژیکی نیز دارای طول عمر کوتاهی هستند و روند ساخت آنها بسیار پیچیده است.

اما از آنجاییکه دریچه قلب ITM با تکنیک منحصر به فرد بافندگی مارپیچی ژاکارد ساخته شده است؛ لذا این امکان را فراهم می کند تا لوله ها و دریچه های داخلی بدون نیاز به مراحل دوخت ایجاد شوند. حتی آزمایشات اولیه نیز عملکرد امیدوارکننده ای را نشان داده اند.

دیلبار آیبیبو (Dilbar Aibibu)، رهبر گروه تحقیقاتی منسوجات زیستی و پزشکی در ITM می گوید: «این اولین دریچه قلب بافته شده است که نیازی به درز یا سایر روش های پیوندی ندارد. به دلیل هندسه و عملکرد پیچیده دریچه های قلب، قبلاً امکان بافت آنها به تنهایی و بدون نیاز به فرآیندهای اضافی وجود نداشت. این وسیله خصوصاً برای کودکانی که دارای نقص دریچه قلب هستند بسیار مناسب است؛ زیرا علاوه بر کاهش نیاز به جراحی های مکرر، به همراه قلب رشد می کند. تولید کنندگان بزرگ تجهیزات پزشکی در سراسر دنیا با غرفه ما در نمایشگاه Techtextil تماس گرفتند تا بیشتر با آخرین پیشرفت هایمان در زمینه جدیدترین ایمپلنت ها و تحقیقات صورت گرفته در خصوص منسوجات پزشکی آشنا شوند».ITM همچنان با تولید کنندگان محصولات پزشکی و جراحان مرکز قلب و عروق (Cardiovascular Centre) و دانشگاه وورتسبورگ (University of Würzburg) که در این پروژه مشارکت داشته اند، همکاری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *