صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تولید پنبه ازبکستان بدون استفاده از نیروی کار اجباری و کودکان
1401/01/06

تولید پنبه ازبکستان بدون استفاده از نیروی کار اجباری و کودکان

Uzbek cotton said to be "free" of child and forced labour

براساس آخرین یافته های سازمان بین المللی کار (ILO)، ازبکستان در حذف کار اجباری و بهره گیری سیستماتیک از کودکان در چرخه تولید پنبه در سال 2021 موفق عمل کرده است. این سازمان تخمین می زند از زمانیکه از حدود 7 سال پیش، اصلاحات بخش پنبه در ازبکستان آغاز گردیده؛ حدود 2 میلیون کودک از کار غیر قانونی و نیم میلیون نفر از کار اجباری رهایی یافته اند.

گزارش نظارتی ثالث ILO از برداشت پنبه در ازبکستان در سال 2021، براساس 11 هزار مصاحبه با برداشت‌ کنندگان پنبه تهیه شده است. در این گزارش عنوان شده 99% از کسانیکه در سال 2021 در برداشت پنبه مشارکت داشته اند، به میل خودشان دست به این کار زده اند. با توجه به ادعاهای مطرح گردیده، حوادث مرتبط با کار اجباری در تمام ولایت ها و مناطق بسیار کم بوده یا اصلاً وجود نداشته است.

تنها حدود 1% از جمعیت این مناطق، کار اجباری به شکل مستقیم یا ملموس را تجربه کرده اند. براساس این تحقیق، 0.47% از پاسخ دهندگان تهدیدهای واقعی یا ملموس از طرف نمایندگان محله (رهبران جامعه) را در مورد مزایای اجتماعی گزارش کرده اند؛ در حالیکه تنها 0.12% از گزارش ها در مورد تهدیدات مستقیم یا ملموس کارفرمایان در مورد از دست دادن شغل یا کسر حقوق بوده است.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

این یافته ها از جدیدترین پروژه نظارتی ثالث ILO به دست آمده اند که از سال 2015 براساس توافقنامه تحت نظر بانک جهانی، بر برداشت پنبه در ازبکستان نظارت می کنند.

این کشور مدت هاست که درگیر استفاده گسترده از کودکان و کار اجباری در فرآیندهای تولید و برداشت پنبه بوده است؛ اتفاقاتی که باعث تحریم پنبه ازبکستان در سال 2006 شد. این تحریم به دلیل سابقه طولانی استفاده از نیروی کار اجباری در این کشور برای برداشت پنبه، وضع شد و بیش از 3000 برند و خرده فروشی پوشاک از آن حمایت کردند.

طبق بیانیه سازمان بین المللی کار، اکثر پنبه‌ چین‌ هایی که با آنها مصاحبه شده، اذعان داشته اند که شرایط کاری آنها از سال 2020 بهبود یافته است، و تنها 5% گفته اند که شرایط کاریشان بدتر از سال قبل شده است. در واقع این تعداد اندک به مواردی چون حمل و نقل، غذا، آب، سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی اعتراض داشته اند.

براساس تحقیق مذکور، از هر 8 نفری که در ازبکستان در سن کار بوده اند، یک نفرشان در برداشت پنبه فعالیت داشته که بزرگترین نمونه جذب نیرو در سراسر جهان است. زنان 62% از پنبه‌ چین ها را تشکیل می دهند که اکثریت قریب به اتفاق آنها در مناطق روستایی زندگی می کنند.

تولید ژاکت آلومینیومی از کپسول های نسپرسو

گای رایدر (Guy Ryder)، مدیر کل سازمان بین المللی کار اعلام کرد که همکاری آنها نتیجه داده است؛ زیرا گزارش امسال نشان می دهد که پنبه ازبکستان پس از هفت سال، از کار سیستماتیک کودکان و کار اجباری پاک شده است. ازبکستان اکنون فرصتی برای دستیابی به هدف خود (ارتقای زنجیره ارزشی و ایجاد میلیون ها فرصت شغلی مناسب در صنایع نساجی و تولید پوشاک) پیدا کرده است.

ازبکستان ششمین تولید کننده بزرگ پنبه در جهان است. دولت این کشور تغییراتی را تحت رهبری رئیس جمهور خود، یعنی شوکت میرضیایف (Shavkat Mirziyoyev) آغاز کرده که از جمله آنها می توان به نوسازی مدل قبلی اقتصاد کشاورزی و حذف بهره گیری از نیروی کار اجباری و کودکان در برداشت پنبه اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *