صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت پرس کاری یا اتوکشی: فرآیندی مهم در روند پرداخت پوشاک
1400/08/18

پرس کاری یا اتوکشی: فرآیندی مهم در روند پرداخت پوشاک

Pressing Or Ironing: Important Finishing Process for Apparel

پرس کاری (Pressing) چیست؟

پرس کاری یا اتوکشی (Ironing)، مهمترین فرآیند پرداخت در صنعت پوشاک است که با قرار دادن لباس در معرض حرارت و فشار با یا بدون بخار انجام می شود، و باعث از بین بردن چروک های ناخواسته لباس ها شده و به آنها ظاهری صاف و یکدست می دهد. گاهاً پرس کاری یا اتوکشی، برای چروک کردن لباس ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت تولید پوشاک، پرس بیشتر به اتو معروف است.

اهداف پرس کاری یا اتوکشی لباس ها

پرس کاری یا اتوکشی، اهداف مختلفی را دنبال می کنند که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

  1. از بین بردن چین و چروک های ناخواسته لباس ها
  2. شکل دادن به لباس ها
  3. چروک کردن لباس ها در صورت لزوم
  4. تحت فشار قرار دادن پوشاک
  5. پرس کاری نهایی لباس ها

در ادامه مطلب تمامی موارد فوق را توضیح خواهیم داد:

۱- از بین بردن چین و چروک های ناخواسته لباس ها

لباس ها در هنگام تولید در اثر فرآیندهای مختلف دچار چین و چروک می شوند. این چروک ها گاهاً به دلیل شستشوی لباس ها به وجود می آیند. به همین دلیل لباس ها پرس کاری شده به اصطلاح اتو می شوند تا این چروک های ناخواسته از بین روند و لباس ها صاف گردند.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

۲- شکل دادن به لباس ها

لباس ها برای اینکه ظاهر مناسبی به بدن شخص دهند؛ دارای ساسون ها یا درزهای متعددی هستند. در این مرحله لباس ها اتو می گردند تا شکل هایی که توسط ساسون ها و درزها ایجاد می شوند، باعث جذابیت و زیبایی لباس ها گردند. در پاره ای از مواقع، برای شکل دادن به لباس لازم است تا برخی قسمت های آنها فشرده یا کشیده شوند.

۳- چروک کردن لباس ها در صورت لزوم

بعضی از مواقع از پرس کاری یا اتوکشی برای ایجاد جلوه های چین خورده بر روی لباس ها و افزایش زیبایی آنها استفاده می شود. در ضمن برخی لباس ها قبل از دوخت، پرس یا اتو می شوند تا بهتر دوخته شده و ظاهر زیباتری پیدا کنند.

۴- تحت پرس قرار دادن لباس

بعضی مواقع لازم است که قبل از دوخت لباس ها، برخی از قسمت های آنها تحت پرس قرار گیرند؛ بدین وسیله دوخت لباس ها راحت تر انجام شده و لباس ها بعد از دوخت زیباتر به نظر می رسند که به این فرآیند تحت پرس گفته می شود. در صنعت پوشاک؛ لباس هایی مانند کت، کاپشن و شلوار تحت پرس قرار می گیرند.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

۵- پرس کاری نهایی لباس ها

در صنعت پوشاک بعد از اینکه لباس ها تولید شدند، پرس کاری بر روی آنها اعمال می گردد؛ اما قبل از اینکه تا زده شوند و بسته بندی گردند، تحت یک پرس کاری نهایی نیز قرار می گیرند. در این مرحله لباس ها پرس یا اتو می شوند تا زیبایی آنها افزایش یافته و ظاهری صاف و مناسب پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *