صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای جامع انتخاب کاپشن
1399/08/07

راهنمای جامع انتخاب کاپشن

The Guide to Buy Jacket

کاپشن یکی از اجزای اصلی مد مردانه است. سایز، رنگ، جنس، جزئیات و مدل های مختلف کاپشن، انتخاب آن را دشوار می کند. ما این راهنمای جامع را جمع آوری نموده ایم تا به شما کمک نماییم در انتخاب کاپشن بعدی تان بهتر تصمیم بگیرید. ما همه گزینه های ممکن را ادغام کرده ایم تا همه انتخاب های ممکن را به شما ارائه دهیم. شما می توانید با استفاده از این راهنما، انواع مختلف کاپشن های موجود در بازار را بشناسید و براساس سلیقه خود یکی از آنها را انتخاب نمایید.

چگونه کاپشن مناسبی برای خود انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک کاپشن مناسب، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کاپشن را براساس مدل های مورد علاقه خود انتخاب نمایید.
  • کاپشن را با توجه به جنس پارچه آن انتخاب کنید.
  • کاپشن را براساس سایز خود شناسایی نمایید.
  • کاپشن را برحسب رنگ آن انتخاب کنید.
  • همیشه قبل از خرید کاپشن آن را پوشیده و امتحان نمایید.

حال بیایید با جزئیات بیشتری به این نکات بپردازیم.

راهنمای جامع انتخاب کاپشن - طراحی مد, طراحی لباس, سبک لباس, راهنمای خرید, پوشاک

کاپشن چیست؟

در وهله اول کاپشن لباسی است که روی لباس های دیگر پوشیده می شود. کاپشن از کمر تنگ می شود و از جلو باز است. این نوع لباس دارای زیپ یا دکمه است. گذشت زمان باعث شده تا کاپشن ها تلفیقی از لباس های ورزشی و لباس های راک اند رول باشند. کت ها به شما این امکان را می دهند تا سر شانه ها، پشت و بازوان خود را به صورت کامل بپوشانید.

چرا باید کاپشن پوشید؟

کاپشن یکی از مهمترین اجزای اصلی مد مردانه محسوب می شود. بنابراین به نظر می رسد پوشیدن آن واقعاً مهم است، چرا که:

  • کاپشن ها یک لباس کاربردی و همه کاره هستند که معمولاً به هم اندام ها می آیند. کاپشن های بزرگ و کوچک هم برای آقایان و هم برای خانم ها مناسب هستند، و تقریباً با همه استایل ها و تیپ ها جور می شوند. در واقع این بخش اساسی از مد علاوه بر اینکه دارای ظاهری کژوال است، توانسته با ظاهر شیک و آراسته خود با هر استایلی متناسب گردد.
  • کاپشن ها لباس هایی هستند که تاریخ مصرف خاصی ندارند، آنها هیچ وقت از مد نمی افتند و همیشه شیک به نظر می رسند. امروزه به خاطر اینکه کاپشن ها با نیازهای جدید وفق پیدا کرده و برای مردان قابل استفاده باشند، سبک تر شده اند، بهتر برش می خورند و قیمت آنها به منظور در دسترس بودن برای همگان، مقداری پایین آمده است. کاپشن ها با رنگ ها و مدل های جدیدی عرضه می شوند و طراحان جدید با ارائه مدل ها و سبک های جدید، عملاً نبض بازار آن را به دست گرفته اند.

یک کاپشن شامل چه بخش هایی است؟

قبل از اینکه به اصل موضوع بپردازیم، بگذارید ابتداً ساختمان یک کاپشن مردانه را بشناسیم. برای ساخت یک کاپشن باید 16 بخش زیر به صورت ممتد و ساختاریافته برش داده شوند:

  • خطوط سرشانه
  • بخش زیر یقه
  • سر آستین ها
  • قسمت مچ آستین ها
  • سوراخ دکمه ها
  • برگردان درزها
  • برگردان یقه
  • قسمت سینه کت
  • آستر گذاری
  • وصل دکمه در جلوی کاپشن
  • جیب کاور جلو
  • جیب کاور بیرونی
  • جیب کوچک روئی
  • چاک کاپشن
  • کوک نزدیک درز کاپشن
  • بخش هلالی شکل کاپشن

کدام مدل کاپشن را انتخاب می کنید؟

برای انتخاب یک کاپشن مناسب باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • مدل کاپشن
  • پارچه کاپشن
  • رنگ کاپشن
  • سایز کاپشن

حال بیایید جزئیات این موارد را به منظور انتخاب یک کت مناسب مورد بررسی قرار دهیم.

کدام مدل ها بایستی برای کاپشن انتخاب گردد؟

کاپشن مدل Le perfecto

یقه دندانه داری که با دکمه های فشاری پرس شده است، مشخصه این نوع کاپشن است. پوشیدن این مدل از کاپشن به دلیل اینکه معمولاً کیپ بدن شخص است و ظاهری شبیه به لباس موتور سوارها دارد، باعث می شود تا شخص لاابالی و بی قید به نظر بیاید. بیشتر طراحان این کاپشن ها را با ظاهری چروکیده طراحی می کنند تا جنبه وحشی آنها را برجسته کنند. با این وجود بیشتر برندها ترجیح می دهند که در طرح این کاپشن ها بازنگری نمایند تا بعد منفی آنها را صیقل دهند.

کاپشن مدل bombardier

کاپشن bombardier نوعی کاپشن است که دارای برش تقریباً صاف و یکدستی است، و در ناحیه کمر محکم بسته می گردد. معمولاً یقه این نوع از کاپشن به طرف داخل تا زده شده و غالباً به صورت بسته پوشیده می شود. این مدل کاپشن برای آقایانی که نیمرخی بیضی شکل و مقداری هم شکم دارند، مناسب نیست؛ اما توصیه می کنیم افرادیکه دارای اندامی ذوزنقه ای یا مستطیلی شکل هستند، از این مدل کاپشن استفاده کنند. این کاپشن ها برای هوای سرد ایده آل هستند؛ ضمناً نوع چرمی آنها، راحتی حرارتی را به شما هدیه می دهند.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

راهنمای جامع انتخاب کاپشن - طراحی مد, طراحی لباس, سبک لباس, راهنمای خرید, پوشاک

کاپشن مدل خلبانی (bomber)

این کاپشن ها دقیقاً مانند هواپیماهای بمب افکن (که این کاپشن ها نام خود را از آنها وام می گیرند) ابتداً در نیروی هوایی ایالات متحده مقبولیت پیدا کردند. مشخصه کاپشن های خلبانی، پارچه نایلونی و آستر روشن آنهاست. کاپشن خلبانی دارای یقه باریکی است که از کناره های آن بلند می شود. این نوع از کاپشن ها دارای دو جیب زاویه دار در جلو و در کناره پهلوها هستند.

کاپشن مدل teddy

این نوع از کاپشن ها بیشتر توسط بازیکنان بیسبال مورد استفاده قرار می گیرند و معروفیت شان را مدیون آنها هستند. کاپشن های مدل teddy در اصل آستینی چرمی، و نیم تنه ای پشمی و کرکی دارند. پوشیدن این کاپشن ها با پیراهن، شلوار جین و نیم بوت های قهوه ای جیر یا پوتین های پاشنه دار، ظاهری کاملاً کژوال به شما می بخشد. امروزه برندها علاقه خاصی به تولید این نوع از کاپشن ها دارند و کاپشن هایی با آستین و نیم تنه های مختلف تولید می کنند.

کت چهار دکمه

کت چهار دکمه از چرم و پشم ساخته می شود. این مدل از کت با یقه برش خورده و نیم تنه پشمی و ضخیم (ساخته شده با پشم گوسفندی)، ظاهری کاملاً متضاد و مخملی دارد. پوشیدن این مدل از کاپشن در عین راحتی ظاهری کژوال به شخص هدیه می دهد.

کاپشن مدل Moncler

این نوع از کاپشن برای فصل سرد سال ایده آل است و دارای برشی صاف و مستقیم در قسمت کمر می باشد. این کت یک یقه ساده و کلاهک مانند دارد. استفاده از مواد درجه یک در ساخت این کاپشن ها باعث می شود تا آنها بسیار با دوام باشند. پوشیدن این کاپشن یک استایل شیک اسپرت به شما ارائه می دهد.

کاپشن موتورسواری

کاپشن موتور سواری نگین کت های چرمی محسوب می شود. کاپشن موتور سواری به دلیل نوع برش مناسب تر، ظاهر معقولانه تر و بلندی آن از کاپشن مدل perfecto متمایز می گردد. پوشیدن این مدل کاپشن باعث می شود تا اندام شما به چشم بیاید. به علاوه این مدل از کاپشن هم در تابستان و هم در زمستان پوشیده می شود و همین امر استفاده از آن را راحت تر می کند.

چه پارچه ای برای کاپشن مناسب است؟

کاپشن جین (دنیم)

کاپشن های جین از دهه 90 پا به عرصه وجود گذاشتند. آنها در طی این مدت ثابت کرده اند که هیچگاه از مد نمی افتند و همیشه شیک و زیبا هستند. از آن زمان به بعد کاپشن های جین به یکی از اجزاء اصلی کمد لباس مردان تبدیل گشته اند. افراد بیشتر به دلیل راحتی و با دوام بودن آنها را دوست دارند. کاپشن جین این مزیت را دارد که با بسیاری از استایل ها مطابقت پیدا می کند و می توان در زمستان و تابستان از آن استفاده نمود.

راهنمای جامع انتخاب کاپشن - طراحی مد, طراحی لباس, سبک لباس, راهنمای خرید, پوشاک

کاپشن پشمی

اگر قصد دارید در روزهای سرد خود را گرم نگهدارید از کاپشن های پشمی نرم استفاده کنید. پشم خالص و سبک بهترین ماده برای ساخت کاپشن است؛ چرا که در عین ظرافت و داشتن استحکام بالا توانایی جذب رطوبت بالایی نیز دارد. یک کاپشن پشمی با خاصیت عایق حرارتی، طراوت و شادابی مورد نیاز را به شما هدیه می دهد.

کاپشن پنبه ای

پنبه یکی دیگر از الیاف نساجی است که قابلیت تنفس بالایی دارد و به لطف با طراوت بودن آن، بهترین انتخاب برای فصل تابستان است. این ماده به دلیل سهولت نگهداری در سراسر جهان بسیار محبوب است. کاپشن ها یا کاپشن های اسپرت پنبه ای بسیار نرم و با دوام هستند، ضمناً می توان در زمستان نیز از آنها استفاده کرد و از ویژگی راحتی گرمایی شان بهره برد.

راهنمای جامع انتخاب کاپشن - طراحی مد, طراحی لباس, سبک لباس, راهنمای خرید, پوشاک

کاپشن چرمی

انواع مختلفی از چرم وجود دارد. می توان این کاپشن ها را با استفاده از چرم بره، گوساله، گوسفند، بز، گاو، بوفالو، بز کوهی، چرم جیر و چرم گوزن آفریقایی تهیه کرد. در ضمن می توان از چرم حیوانات کم نظیر مانند تمساح، مار و ماهی برای ساخت این کاپشن ها استفاده نمود؛ اما استفاده از چرم حیواناتی که در معرض انقراض هستند توصیه نمی شود.

کاپشن پلی استر

پلی استر انعطاف پذیر و محکم است و یک عایق عالی در برابر سرما محسوب می شود. پلی استر ماده ای است که به صورت گسترده در ساخت کاپشن، لباس ورزشی، لباس شنا و کت مورد استفاده قرار می گیرد. جنبه منفی پلی استر این است که رطوبت را جذب نمی کند، بنابراین استفاده از آن در زمستان توصیه نمی شود.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

کاپشن پلی آمید

نایلون یا پلی آمید یک ماده مصنوعی انعطاف پذیر است. سابقاً از پلی آمید برای ساخت جوراب های زنانه استفاده می شد. امروزه از پلی آمید به عنوان ماده اولیه برای ساخت پالتوهای بارانی نظامی، پالتوهای کلاه دار، پارچه های کشباف و غیره استفاده می گردد.

چه رنگ هایی برای کاپشن مناسب تر است؟

اولین موردی که در انتخاب رنگ یک کاپشن باید مد نظر داشته باشید این است که دور کاپشن با رنگ های «داپر (سرزنده)» را خط بکشید، چرا که ست کردن آنها با لباس های دیگر بسیار سخت است. اگر این اولین بار است که یک کاپشن می خرید، به شما توصیه می کنیم که کار خود را راحت کرده و یک کاپشن خاکستری یا مشکی انتخاب کنید. این دو رنگ این مزیت را دارند که با هر استایلی جور می شوند. علاوه بر این شما به راحتی می توانید با تضاد بین رنگ ها بازی کنید و بدینگونه اصالت را به استایل خود هدیه دهید.

چگونه سایز کاپشن خود را انتخاب کنیم؟

راهنمای جامع انتخاب کاپشن - طراحی مد, طراحی لباس, سبک لباس, راهنمای خرید, پوشاک

برای انتخاب یک کاپشن با سایز مناسب توصیه می کنیم که براساس اندازه های زیر عمل کنید.

  • طول سر شانه (فاصله دو سر شانه تا هم)
  • قد نیم تنه
  • دور کمر
  • بلندای آستین

سایز کت به چه معناست؟

سایز سایز قفسه سینه (cm) سایز کاپشن (cm) سایز FR
XS 72-76 36/38
S 80-88 40/44 1
M 92-96 46/48 2
L 100-104 50/52 3
XL 108-112 54/56 4
2XL 116-120 58/60 5
3XL 128-132 64/66 6
4XL 136-140 68/70 7
5XL 144-148 72/74 8

چرا سایز کاپشن بسیار مهم است؟

انتخاب کاپشن بر اساس سایز آن به دلایل زیادی بسیار اهمیت دارد.اولاً کاپشنی که متناسب با شکل اندام شما باشد، نیمرخ تان را برجسته می کند. در ضمن انتخاب یک کاپشن در سایز مناسب به پوشش شما زیبایی خاصی می بخشد.

قبل از اقدام به خرید کاپشن چه جزئیاتی باید مورد توجه قرار بگیرد؟

قبل از خرید کاپشن، حتماً نحوه برش آن را با شکل اندام خود مطابقت دهید. در ضمن نحوه بسته شدن (دکمه یا زیپ) آن را به صورت کامل بررسی کنید تا اگر عیب و نقصی در این زمینه وجود دارد، متوجه شوید. علاوه بر این کیفیت پارچه کاپشن را به صورت کامل بررسی نمایید تا ببینید آیا هیچگونه پارگی یا سوراخ شدگی دارد یا خیر.

چگونه می توان یک کاپشن را به صورت صحیح پوشید؟

راهنمای جامع انتخاب کاپشن - طراحی مد, طراحی لباس, سبک لباس, راهنمای خرید, پوشاک

هنگام پوشیدن یک کاپشن به رنگ و مدل آن دقت کنید. رنگ و مدل کاپشن باید با کفش و شلوار شما مطابقت داشته باشد. اینها دقیقاً همان مواردی هستند که الان می خواهیم به آنها بپردازیم.

چه شلواری را با چه کاپشنی باید پوشید؟

شلوارهای با رنگ تیره با هر مدل کاپشنی جور می شوند. به عنوان مثال اگر قصد دارید یک کاپشن perfecto بپوشید، فراموش نکنید که شلوارهای تنگ یا جین را انتخاب کنید. این استایل قیافه شما را جذاب تر می کند. عین همین قضیه در مورد کاپشن موتور سواری هم صادق است.

چه کفشی را با چه کاپشنی باید پوشید؟

یک کاپشن کژوال خیابانی کاملاً با یک جفت کفش ورزشی ست می شود. برای اینکه استایل خود را اسپرت تر بکنید، توصیه می کنیم کفش های خود را از برندهای Reebok، Superstar و Asics انتخاب نمایید. یک جفت کفش چرم Derby کاملاً با یک کاپشن مدل teddy متناسب است. پوتین چلسی (Chelsea) را با پالتو کمربند دار تیره ست کنید.

نتیجه گیری

برای انتخاب یک کاپشن مناسب باید ابتداً همه مدل های مختلف موجود در بازار را بشناسید. سپس مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت آنها و کیفیت آنها را بررسی کنید. در مرحله بعد به دنبال کاپشن هایی باشید که رنگ شان مناسب و باب سلیقه شماست. کمر کاپشن را بکشید تا بررسی کنید که آیا با شکل اندام شما متناسب است یا خیر.
قبل از نهایی کردن خرید خود، کاپشن را امتحان (پرو) کنید. علاوه بر این لحظه ای صبر نمایید و با خود بیندیشد که قرار است این کاپشن را با چه کفش و کمربندی ست کنید و ببینید که آیا به هم می آیند یا خیر. امیدواریم خواندن این مقاله به شما در انتخاب صحیح کاپشن بعدی تان کمک کند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *