صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند
1402/08/22

طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

Designing clothes suitable for those who sit in wheelchairs

برای افرادی که روی صندلی چرخدار می نشینند، لباس های شیک، خوب و راحت کمی وجود دارد. معمولاً لباس هایی که برای این افراد مناسب هستند، فاقد استایل خاصی می باشند. از طرف دیگر اغلب لباس های زیبا و شیک برای این افراد کاربردی نیستند و به دلیل داشتن درزها و دکمه های متعدد، باعث ناراحتی فرد می شوند.

کافی است تنها چند دقیقه روی ویلچر بنشینید تا متوجه شوید که لباس های دکمه دار معمولی، تا چه اندازه کاربران صندلی های چرخ دار را آزار می دهند.

افرادی که روی صندلی چرخدار می نشینند، احساس می کنند نیاز دارند علاوه بر پوشیدن لباس های کاربردی و شیک، لباس های مد روزی را بپوشند که برای عابران پیاده طراحی شده اند. اما واقعیت این است که وقتی افراد ویلچرنشین این لباس ها را می پوشند با مشکلات متعددی مانند کوتاهی بیش از حد پاچه های شلوار و کوتاهی پشت شلوار مواجه می شوند.

به همین منظور شرکت Mode Suisse با همکاری بنیاد پاراپلژیک سوئیس (Swiss Paraplegic Foundation) و با کمک کالج STF Swiss Textile، پروژه ای را برای رسیدگی به این وضعیت و افزایش آگاهی در این زمینه راه اندازی کرده است. لیلا ویکی (Lilla Wicki)، طراح مد و یانیکی آلن، بنیانگذار و مدیر بزرگترین شوی مد سوئیس به نام Mode Suisse، نقش مهمی در این پروژه ایفا کردند. هدف این پروژه مد، ترکیب مد و عملکرد به منظور ساخت لباس های مناسب برای کاربران ویلچرنشین است. در ضمن آنها قصد دارند با توجه به افراد ویلچرنشین در ساخت محصولات خلاقانه، آگاهی را در این زمینه در بین طراحان مد افزایش دهند.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

لی لا ویکی در این باره گفته است: «من امیدوارم که این پروژه باعث افزایش آگاهی در مورد این موضوع شود. ما می ‌خواهیم برای کسانی که آسیب دیده ‌اند تفاوت ایجاد کنیم و زندگی را برای آنها اندکی آسان تر نماییم. در ابتدای این پروژه نیازسنجی و تبادل بین دانشجویان STF و کاربران ویلچرنشین بسیار مهم و البته لازم بود. پس از آن، این لباس ها در کارگاه ها بیشتر توسعه یافتند. در نهایت شلوارهایی تولید شدند که هم راحت هستند و هم زیبا و شیک». محصولات حاصل این پروژه توسط مدل های سوار بر ویلچر در بزرگترین نمایشگاه مد سوئیس 2023 در زوریخ معرفی شدند.

یانیکی آلن (Yannick Aellen)، بنیانگذار و مدیر Mode Suisse درباره پروژه ساخت لباس های مناسب برای این افراد گفته است: «با این پروژه می ‌توانیم در زمینه مد تطبیقی حرکت کنیم. قطعا پتانسیل زیادی در این زمینه وجود دارد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *