صفحه اصلی دانشـــنامه چه تفاوتی بین لباس رترو و وینتیج وجود دارد؟
1399/07/23

چه تفاوتی بین لباس رترو و وینتیج وجود دارد؟

The Difference Between Retro and Vintage Clothing

چه تفاوتی بین لباس رترو (retro) و وینتیج (vintage) وجود دارد؟ مد یک چرخه پایان ناپذیر است و نه تنها از آنچه که در حال حاضر محبوب است، الهام می گیرد؛ بلکه روندهایی که طی دهه های گذشته بسیار محبوب بوده اند نیز الهام بخش آن هستند. به نظر می رسد که برخی از سبک ها هرگز از مد نمی افتند و این حقیقت که سال ها از ظهور و محبوب شدن آنها می گذرد، هیچ تاثیری بر روی محبوبیت آنها ندارد. لباس های وینتیج در اصل لباس هایی هستند که از دهه 50 تا دهه 80 به اصطلاح کولاک کرده اند.

لباس های وینتیج

امروزه افراد شیک پوشی در سراسر جهان وجود دارند که با اعتماد به نفس و خود نمایی به پوشیدن لباس های سبک وینتیج می پردازند، چون این نوع سبک از لباس ها هرگز از مد نمی افتند. پوشیدن لباس های وینتیج لزوماً به معنای پوشیدن لباس های دست دوم و یا خرید آنها از فروشگاه های خیریه نیست، بلکه پوشیدن آنها به معنی پذیرش مفاهیمی است که به دوره های قبل اشاره دارد و یا نشان دهنده خرید این لباس ها از فروشگاه هایی است که در فروش لباس های ساخته شده در آن دوره تخصص دارند.

دسته بندی

لباس هایی که در دوره زمانی مابین دهه های 50 و 60 میلادی تولید شده اند، «لباس های وینتیج» نامیده می شوند. به طور کلی لباس هایی که قبل از این دوره زمانی تولید گردیده اند، لباس های قدیمی (عتیقه) محسوب می شوند. لباس های کلاسیک یا وینتیج براساس طرح های یک دوره زمانی خاص دوباره تولید می شوند، بنابراین به آنها repro یا کپی گفته می شود؛ در حالیکه رترو یا واپس نگرانه (retrospective) به سبکی اشاره دارد که تماماً تقلیدی از سبک های زمان های گذشته است.

خرید

می توان لباس های کلاسیک را از فروشگاه هایی که در این سبک ها تخصص دارند، خریداری کرد. سایت Modcloth یکی از سایت هایی است که لباس های متنوع زنانه، مثل پیراهن های رترو، کفش ها، کیف ها و اکسسوری هایی که نمایانگر روند مد قرن های پیشین هستند را عرضه می کند. می توان این اقلام را از فروشگاه های خیریه یا فروشگاه های اعیانی عرضه لباس های وینتیج خریداری کرد. در ضمن اینترنت منبع بسیار خوبی برای خرید لباس های کلاسیک است.

چه تفاوتی بین لباس رترو و وینتیج وجود دارد؟ - فشن, طراحی مد, طراحی لباس, سبک لباس

سبک ها

پیراهن های یقه ای دکمه دار، لباس های رنگ و رو رفته، تی شرت های نازک، کفش های دو رنگه (کفش های آکسفورد)، یقه های بزرگ، کراوات های خیلی پهن یا خیلی باریک و شلوار های جین شسته جزء نمونه هایی از لباس های وینتیج به شمار می آیند. پیراهن های زیبا و گل گلی، دامن های کلاسیک چین پلیسه و قباهای بدون آستین، تداعی بخش دورانی برای خانم ها هستند که لباس ها ظریف و زنانه بودند. استفاده از کت و شلوارهای دکمه ای سه تیکه کلاسیک، بار دیگر در سریال های محبوب تلویزیونی رواج پیدا کرده است. فهم اینکه چرا این لباس های برازنده و ظریف بار دیگر توجهات را به سمت خود جلب کرده اند، اصلاً سخت نیست.

نخ شنیل

مراقبت (توجه)

لباس های اصیل کلاسیک یا وینتیج فقط در فروشگاه های خیریه یا فروشگاه های لباس های دست دوم موجود هستند. هنگام خرید این لباس ها باید بسیار دقت کنید، زیرا ممکن است این لباس ها آسیب دیده باشند و قابل تعمیر نباشند. در زمان خرید این نوع لباس ها، اندازه گیری همیشه یک مشکل اساسی است؛ زیرا معمولاٌ پرو آنها برای مطمئن شدن از تناسب سبک و اندازه با شخص امکان پذیر نیست. اگر شخصی به دنبال خرید لباس های رترو باشد باید مطمئن باشد که آیا می تواند با اعتماد به نفس و متانت، مسئولیت این سبک را به دوش بکشد یا خیر. باید به دقت از لباس های اصیل وینتیج مراقبت و نگهداری کرد، اما این حقیقت که این لباس ها مدت زیادی دوام آورده اند، خود نشان دهنده کیفیت عالی پارچه های آنهاست.

چه تفاوتی بین لباس رترو و وینتیج وجود دارد؟ - فشن, طراحی مد, طراحی لباس, سبک لباس

لباس رترو

واژه رترو از یک کلمه لاتین به معنای «از گذشته» گرفته شده است. تبعیت از مد رترو یعنی پوشیدن لباس هایی که مربوط به دهه های گذشته است، یعنی حداقل از 15 سال پیش شروع می شود و به معنی چندین دهه قبل نیست. مثلا تولید و پوشیدن لباس های ویکتوریایی در حالت کلی تبعیت از مد رترو تلقی نمی شود (اگر چه بسیاری از طرفداران رترو این اشتباه را مرتکب می شوند). اما قطعاً لباس های رایج بین دهه های 1950 تا 1980 جز مد رترو به حساب می آیند، هر چند که در مورد لباس هایی که بین دهه های 1920 تا 1940 و از دهه 1990 رایج بوده اند، اختلاف نظر وجود دارد.
در واقع «لباس رترو»، دسته ای گسترده تر از «لباس وینتیج» است، زیرا علاوه بر اینکه لباس ها و اکسسوری های دوره های قبل را در بر می گیرد، باز تولید آنها را نیز شامل می شود و شامل لباس ها و اکسسوری هایی است که ترکیبی از سبک های دوره های مختلف هستند.
خیلی از افراد دوست ندارند لباس هایی را بپوشند که قبلاً توسط دیگران پوشیده شده است: این امر می تواند ناشی از ارتباط با گذشته باشد و خیلی شبیه موارد دیگر نیست. بعضی از افراد، احساس تازه و نو بودن باز تولید را بیشتر ترجیح می دهند. این چیزی است که تا حد زیادی به نگاه شما بستگی دارد.
اگر سبک پوشش شما بیشتر جنبه هیپی و نامتعارف دارد، لباس های دست دوم بهترین انتخاب برایتان هستند. اما اگر از سبک پوشش آدم های بین دهه 1940 یا سبک پوشش یک زن خانه دار دهه 1950 تقلید می کنید، احتمالاً لباس های نو و تا نشده باز تولید شده توسط برندها را ترجیح می دهید. هیچ پاسخ صحیحی در این زمینه وجود ندارد و صد البته طرفدارن رترو هر دو رویکرد را قبول دارند.
بعضی از افراد به دلایل کاملاً زیبا شناختی، لباس های رترو را به تن می کنند، مثلا شاید آنها عاشق دامن های دایره ای دهه 1950 باشند، یا تکان خوردن پیراهن هایی که برجستگی های بدن زنان را نشان می دهد بپسندند. برخی نیز به به این خاطر لباس های رترو را استفاده می کنند که دوست دارند زندگی خود را با مفاهیم گسترده تری مثل موسیقی و فرهنگ یک دوره خاص پیوند بزنند؛ حال خواه این مفاهیم فرهنگی مرتبط با عشق و صلح دهه 1960 و خواه نشان دهنده طغیان پانکی ها در دهه 1970 باشند.
می توان لباس های رترو را از لباس های فانتزی تشخیص داد، چرا که ما داریم در مورد کلیت لباس حرف می زنیم نه یک لباس خاص. اگر لباس تان را از یک فروشگاه لباس فانتزی خریده اید، احتمالاً نتوانسته اید یک لباس رتروی واقعی خریداری نمایید. اما وقتی خرده فروشان رترو بی شماری در اطراف شما وجود دارند که شما می توانید متناسب با هر بودجه ای از آنها خرید کنید، دیگر چرا سراغ جاهای دیگر بروید؟
خرید از فروشگاه های خیریه نه تنها راهی عالی برای خرید لباس های رترو است، بلکه کمک به یک هدف عالی هم محسوب می شود. خرید از فروشگاه های سیار، بازار دستفروش ها و بازارهای عرضه کننده لباس دست دوم از دیگر گزینه های کم هزینه به حساب می آید. البته می توانید برای پیدا کردن اقلام ویژه ای که یافتن آنها در جاهای دیگر مشکل است به فروشگاه های تخصصی وینتیج که یا در های استریت ها هستند و یا به صورت آنلاین در دسترس می باشند، مراجعه کنید.
اینترنت بهترین مکان برای پیدا کردن اقلام باز تولیدی است. فروشگاه های تخصصی فوق العاده ای در این زمینه وجود دارند که در لباس های مختص به یک دوره خاص یا نوع خاصی از لباس ها و یا به طور کلی در زمینه لباس های رترو تخصص دارند. انواع مختلفی از لباس های رترو نیز موجود هستند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. این چیزی است که به ارتباط با گذشته و لذت بردن از پیدا کردن سبک مورد علاقه خود در میان سبک های دیروز مربوط می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *