صفحه اصلی دانشـــنامه مموری فوم یا فوم هوشمند
1399/05/09

مموری فوم یا فوم هوشمند

Memory Foam

انتخاب وسایل مورد نیاز برای اتاق خواب یک تصمیم مهم و هوشمندانه به حساب می آید. اتاق خواب هم مخفیگاه و هم پناهگاه شماست، بنابراین هر چیزی که در داخل آن قرار داده می شود، باید راحت، زیبا و سودمند باشد. مهمترین وسیله ای که برای اتاق خواب باید به درستی انتخاب شود، تختخواب و تشک آن است. فرآیند انتخاب تشک در هنگام تهیه لوازم برای اتاق خواب از اهمیت زیادی برخوردار است. اما آیا می دانید که کدام تشک برای شما مناسب است؟
شما در هنگام تهیه تشک باید با توجه به نیاز و بودجه در نظر گرفته، آن را انتخاب کنید. اگر می خواهید یک تختخواب با کیفیت به دست آورید، باید آمادگی کمی پول خرج کردن را داشته باشید. همچنین انتخاب نوعی تشک خوب که به کارتان بیاید، می تواند مشکل باشد. مموری فوم (Memory foam)، نوعی رایج از تشک است که مردم از آن استفاده می کنند. با این حال، طیف وسیعی از مردم درباره مزایا و معایب این نوع از فوم اطلاعات دقیقی ندارند. شما برای مدت طولانی تشک تان را نگه خواهید داشت، بنابراین لازم است که بعضی از مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

ویسکو الاستیک (Visco Elastic)

امروزه معمولا برای اشاره به تشک و صحبت درباره آن از عبارت ویسکو الاستیک استفاده نمی شود. فوم ویسکو الاستیک (Viscoelastic foam) نام دیگر مموری فوم به شمار می آید. روش تولید فوم ویسکو الاستیک با توجه به تکنیک استفاده شده توسط شرکت متغیر است. این تکنیک های متفاوت، کیفیت های فوم را تغییر می دهند. مثلا بعضی از انواع فوم ویسکو الاستیک ممکن است نسبت به تغییرات شکل بدن که روی آنها دراز کشیده می شود، انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند یا زمان بیشتری بخواهند تا دقیقا با شکل بدن منطبق گردند. فوم ویسکو بسیار محکم و متراکم است، یعنی بیشتر مواد نمی توانند به سطح آن نفوذ کنند. با این حال، این فوم ویژگی های الاستیک را نیز از خود نشان می دهد و می تواند شکلش را پس از مدت زمان مشخصی دوباره به دست آورد. وقتی روی آن دراز کشیده می شود، نرم خواهد بود، اما وقتی از روی آن بر می خیزید، به شکل اصلیش باز خواهد گشت.

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

این نوع از فوم حدود 50 سال قدمت دارد. در حقیقت این فوم در اصل توسط سازمان ناسا (NASA) به عنوان ماده ای که در طول پرتاب فضاپیما برای راحتی و ایمنی فضانوردان مورد استفاده قرار می گرفت، اختراع شد. مردم به این نوع از فوم ها علاقمند شدند و شروع به استفاده از آنها در موارد متعددی کردند. وقتی شرکت Tempurpedic این از نوع از فوم ها را در قالب تشک به بازار عرضه کرد، بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. اکنون می توان این فوم ها را در کوسن، بالش و حتی کفش ها نیز پیدا نمود.
مموری از فوم از زمان اختراع اولیه تا عصر حاضر، تغییرات گسترده ای را به خود دیده است. مموری فوم ویسکو الاستیک اغلب با موادی که دمای بدن انسان را متعادل می کنند، ترکیب می شود. تلفیق این مواد معمولا به مکانی خنک و محافظتی برای خواب منجر می گردد. این تشک در بیشتر حالات متراکم است، با این حال برای کسیکه روی آن می خوابد، حس راحتی به ارمغان می آورد. معمولا بررسی میزان تراکم تشک های فومی که می خواهید انتخاب کنید، ایده خوبی به شمار می آید. اگر تراکم آن از سطح مشخصی کمتر باشد، شاید کیفیت خوبی نداشته باشد و ممکن است نتواند تا مدت زمانیکه می خواهید از آن استفاده کنید، کارآیی خود را حفظ نماید.

مموری فوم چیست؟

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

نوع اصلی مموری فوم از پلیمری به نام پلی اورتان (polyurethane) ساخته می شود. این ماده معمولا در بیشتر مبل ها، تشک ها، صندلی های ماشین و اسپری فوم ها (spray foam) یافت می گردد. اگر مموری فوم، تراکم نسبتا بالایی داشته باشد، نوع بسیار بادوامی از ماده است. مموری فوم به خاطر فراهم کردن پشتیبانی و کاهش فشار، معروف گردیده است. این نوع از تخت خواب ها معمولا نسبت به تشک های فنری از طول عمر بیشتری برخوردار هستند.

چه تفاوتی بین انواع مموری فوم وجود دارد؟

مموری فوم از سه نوع اصلی، یعنی سنتی، حفره باز یا تزریق ژل تشکیل شده است. هر یک از این انواع، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند، پس بیاید آنها را دقیق تر بررسی کنیم.

مموری فوم سنتی (Traditional memory foam)

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

مموری فوم سنتی همان چیزی است که تاکنون درباره آن صحبت کردیم. این نوع فوم با قالب شدن با بدن، تجربه خواب خوبی را فراهم می کند. یکی از بزرگترین مشکلات مموری فوم سنتی که بعدا بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد به تمایل این فوم به حفظ گرمای بدن ارتباط پیدا می کند، چون دماهای بالا در خواب سبب ناراحتی می شود. دو نوع دیگر از مموری فوم برای حل این مشکل ایجاد گردیده است.

مموری فوم حفره باز یا سلول باز (Open cell memory)

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

مموری فوم حفره باز جزء فوم های اصلی به شمار می آید که ساختار درونی متفاوتی دارد. مموری فوم حفره باز اجازه می دهد تا هوا در داخل تشک بهتر حرکت کند که منجر به گردش بهتر انتقال حرارت بدن در زمان خواب می گردد.

مموری فوم ژلی (Gel memory foam)

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

مموری فوم ژلی یا مموری فوم تزریق ژل (gel-infused memory foam) نوعی مموری فوم است که از طریق دو نوع مختلف، همه ژل را در تشک تزریق می کند. اولین نوع ماده ای است که گرما را جذب می نماید. به لطف این بسته یخی مانند، دمای بدن در هنگام خواب پایین می آید. نوع دیگر معمولا به عنوان ماده تغییر دهنده فاز شناخته می شود. محققین عنوان کرده اند که این ماده با جذب و آزاد کردن گرما به متعادل شدن دما در زمان خواب کمک می کند.
به عنوان یک اثر جانبی، میکروبیدهای ژل (gel microbeads) در مموری فوم تزریق ژل می توانند سبب افزایش تراکم تشک شوند. با این حال اگر میزان پمپاژ آنها به حد کافی نباشد، شاید عامل تخریب سریع تشک تلقی گردند. جهت به دست آوردن یک تجربه خواب دلپذیر، مطمئن شوید که می دانید کدام نوع از فوم برای شما کارآیی بیشتری دارد.

مزایای مموری فوم

بعضی از مردم اصرار دارند که این نوع از تشک ها، عاملی هستند که باعث شوند آنها در طول شب به خوبی به استراحت بپردازند. اما آیا این مطلب حقیقت دارد؟ در حالت کلی ارزیابی این مسئله به دلیل درونی بودن خواب بسیار سخت است. خواب برای هر شخصی به گونه ای متفاوت رقم خواهد خورد، بنابراین قضاوت در مورد چگونگی خواب خوب بسیار دشوار است. با این حال بعضی از مزایای مموری فوم برای ما مشخص گردیده که در ادامه به آنها اشاره می گردد.

استفاده از گرما

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

یکی از بزرگترین مزایای مموری فوم به توانایی آن در استفاده از گرما و فشار بدن برای ایجاد شکل دقیق فرد مربوط می شود. بخش ویسکو در ناحیه ویسکو الاستیک در این مسئله نقش جدی ایفا می کند. گرمای بدن در حقیقت سبب نرمی بیشتر مموری فوم و در نتیجه ویسکوزتر شدن آن می گردد. این همان چیزی است که به شما امکان درک کردن عمق موضوع را می دهد. این بخش در اصل قالب بدن را ایجاد می کند. وقتی شما از رختخواب بلند می شوید، فوم به شکل اولیه خودش بر می گردد که به این حالت بخش الاستیک می گویند. این بخش، راحتی بیشتر را برای افراد در هنگام خواب به وجود می آورد، چون تشک کاملا متناسب با نیاز آنها دچار فرو رفتگی می شود. برای پشتیبانی از همترازی بدن نیز این تشک بسیار خوب عمل می کند. خوابیدن بر روی یک منحنی طبیعی برای ستون فقرات خوب است و محافظت از کمر را نیز تقویت می نماید.

تسکین درد

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

کمک به تسکین درد در نقاط فشار جزء ویژگی های عالی مموری فوم محسوب می شود. اگر آرتروز یا درد مفصل دارید، این تختخواب ها می توانند به شما کمک کنند. مموری فوم اثرات مخرب هر چیزی که با آن مواجه می شوید را کاهش می دهد. رختخواب های قدیمی تر که فقط از یک تشک پیلو تاپ (pillow top) یا بعضی از انواع لایه نرم بالایی استفاده می کنند، با گذشت زمان به پوشیده شدن تمایل پیدا می کنند که به فنرهای زیرین اجازه می دهند تا فشار بیشتری را تحمل نمایند. سرانجام این فنرها می توانند به عنوان نقاط فشاری بر روی تخت عمل کنند و سبب ناراحتی شما گردند.
مموری فوم بیشتر این فشارها را حذف می کند. بسیاری از تشک های حاوی مموری فوم حتی فنر نیز ندارند. در تشک های هیبریدی که از هر دو نوع استفاده می شود، فوم به عنوان یک محافظ بین دو لایه قرار می گیرد. این نوع تشک برای کسانیکه از دردهایی مانند درد کمر رنج می برند، بسیار عالی عمل می کند. وقتی از تشک های مموری فوم استفاده می کنید، به احتمال زیاد دیگر حرکت افراد را بر روی تشک حس نخواهید کرد. این تشک ها احتمال ناراحت شدن در هنگام برخواستن یا جنبیدن و چرخیدن را کاهش می دهند. این موضوع به دلیل بخشی از تراکم تشک ها حاصل می گردد. چون در داخل تشک فرو می روید، پس اساسا حرکت تان به جای اینکه مانند تشک های فنری سنتی منتقل شود، توسط تشک جذب می گردد. اگر خواب شما سبک باشد و به آسانی بیدار می شوید، این نوع تشک می تواند برای شما عالی باشد.

نخ شنیل

ضد آلرژی و حساسیت

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

از دیگر مزایای مموری فوم می توان به هایپوآلرژنیک (hypoallergenic) بودن آن اشاره کرد. این تشک ساختار بسیار متراکمی دارد که برای کاهش تعداد آلرژی هایی که می تواند به وجود بیاید، عالی خواهد بود. گرد و غبار، کپک و دیگر آلرژی ها قادر نخواهند بود تا به تشک شما وارد گردند. برای افرادیکه با حساسیت مواجه هستند و اغلب نمی توانند در طول شب استراحت خوبی داشته باشند، این نوع تشک بسیار خوب خواهد بود.

معایب مموری فوم

هر چند این نوع تشک ها ثابت کرده اند که بسیار سودمند هستند، اما در هنگام خواب خالی از اشکال هم نیستند. تشک های مموری فوم برای شرایط وقفه تنفسی یا اختلالات نفس کشیدن در هنگام خواب هیچ کمکی ارائه نمی دهند.

سنگینی

فوم متراکم می تواند هم مزایا و هم معایب داشته باشد. تراکم سبب سنگینی بیش از حد تشک می شود و حرکت آن را با سختی مواجه می کند. این مسئله نشان می دهد که یک فرد به تنهایی قادر به راه اندازی تشک نخواهد بود. بلند کردن تشک نیز برای قرار دادن چیزهایی زیر آن به تنهایی امکان پذیر نیست. بسیاری از تشک های جدید تولید شده مانند تشک های Casper و Leesa در تبلیغات خودشان به سبکی و جابجایی آسان اشاره می کنند. آنها چون فقط حاوی یک لایه مشخص از مموری فوم هستند، کمی وزن شان افزایش پیدا می کند.

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

گرمای بیش از حد

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

این تشک ها به حفظ گرمای بدن تمایل دارند که جزء معایب آنها به حساب می آید. این موضوع نشان می دهد که در طول ماه های گرم سال، خوابیدن بر روی آنها بیش از حد گرم و ناراحت کننده خواهد شد. در نتیجه فرد در سراسر شب چندین بار از خواب بیدار می شود. این مسئله برای افرادیکه در اقلیم های گرم که رطوبت زیادی در هوا وجود دارد، زندگی می کنند یک مشکل جدی را به وجود خواهد آورد. اینگونه افراد شاید مجبور به خرید دستگاه رطوبت گیر شوند تا بتوانند در طول شب راحتی را به دست آورند.
با انتخاب نوع مناسب مموری فوم می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. اگر متوجه شدید که با استفاده از مموری فوم معمولی نیز دچار گرما می شوید یا اگر می خواهید در کل از گرما جلوگیری کنید، می توانید مموری فوم حفره باز یا مموری فوم تزریق ژل که هر دو برای حفظ خنکی در طول خواب طراحی شده اند را خریداری نمایید. هر چند که هر دو نوع فوم برای حفظ اولیه خنکی، وظیفه خودشان را به خوبی انجام می دهند، اما باز هم فرد در بعضی از حالت ها با گرما مواجه خواهد شد. با این حال حفظ طولانی مدت خنکی به شما امکان سریعتر خوابیدن را می دهد و بدن تان را زودتر با شروع فرآیند خنک شدن که در طول خواب اتفاق می افتد، سازگار خواهد کرد.

عایق آب نبودن

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

این تشک ها و همچنین تاپرها (toppers) از رطوبت خوبی برخوردار نیستند. شما جهت اجتناب از اندرکنش بین تشک و هر نوع از رطوبت باید بسیار مراقب باشید. این موضوع می تواند تخریب تشک را سرعت بخشد و عمر مفید آن را کاهش دهد. همچنین تمیز کردن آن سخت خواهد بود. اگر می خواهید همچنان از تشک مموری فوم استفاده کنید، بهره گیری از بعضی از نوع روکش های ضد آب تشک می تواند گزینه مناسبی برایتان تلقی شود. این روکش ها در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته اند و همانند ورقه های پلاستیکی که شاید در برنامه های کمدی دهه 80 (که بچه ها در رختخواب خیس آب می شدند) دیده باشید، نیستند. روکش تشک های باکیفیت بالا بسیار عالی عمل می کنند و تشک را از هر گونه مایعات که شاید باعث آسیب دیدن آن شوند، حفظ می نمایند.

نیاز به زمان زیاد برای تنظیم در موقعیت های مختلف

اگر شما در طول شب به غلت خوردن عادت دارید و یا به امتحان کردن موقعیت های مختلف علاقمند هستید، شاید کمی با تشک های مموری فوم مشکل پیدا کنید. مموری فوم برای تنظیم از یک موقعیت به موقعیت دیگر اغلب به زمان زیادی نیاز دارد. بعضی از تشک ها نسبت به نوع های دیگر در مدت زمان کوتاه تری می توانند خود را با شرایط وفق دهند. وجود نداشتن خاصیت فنری مموری فوم قطعی است که بیشتر به خاطر فوم الاستیک این حالت پیش می آید. این موضوع در همه انواع مموری فوم ها صادق نیست، اما به عنوان یک قانون کلی در نظر گرفته می شود. اضافه کردن برخی از مواد می تواند زمان عکس العمل را تنظیم کند.

بوی شدید

وقتی محصولات فوم تازه ساخته می شوند، در ابتدا بویی شبیه به مواد شیمیایی می دهند. این بو ناشی از گاز تولیدی است و توسط VOCها که اغلب در هر نوع از محصولات تولید شده با فوم، پلاستیک یا چسب های ضخیم یافت می شوند به وجود می آیند. این بو برای افرادیکه حس بویایی قوی دارند، شاید ناراحت کننده باشد. این نوع بو گاهی اوقات تا هفته ها باقی ماند، اما غالبا فقط چند روز در فضای باز ماندن باعث می شود تا بو از بین رود.
توجه به این نکته ضروری است که این بو در درجه نخست ناشی از فوم تولیدی و مموری فوم ارزان قیمت است. وقتی درباره خریدتان تحقیق می کنید، سعی کنید تا در مورد کیفیت فوم مطمئن شوید. اگر تشک کیفیت بالایی داشته باشد، به احتمال زیاد برای حصول اطمینان از بی خطر بودن همه گازهای ناشی از آن مورد آزمایش قرار گرفته است. همانطور که گفته شد، گازهای موجود در مموری فوم مضر نبوده و فقط عذاب آور هستند. بعضی از مردم عنوان کرده اند که به واسطه این تشک ها دچار مشکلات تنفسی شده اند، اما مشکل بیشتری رخ نداده است. در هر صورت بهتر است قبل از خوابیدن، تشک در هوای باز قرار داده شود.

قیمت بالا

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

هر چند که این تشک ها از دوام و کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما این مسئله دلیل نمی شود که ارزان قیمت نیز باشند. مموری فوم بیشتر به خاطر قیمت بالایش مشهور شده است. این قیمت شاید بیشتر از چیزی باشد که بعضی از مصرف کنندگان حاضرند تا برای خرید تشک بپردازند. شما به تصمیم گیری در مورد ارزشمند بودن کیفیت و قیمت آن نیاز خواهید داشت.
اکنون زمان مطرح کردن پرسش های مهم است که باید دقیقا به آنها پاسخ دهید. چه نوع فومی می خواهید خریداری کنید؟ تراکم چیست؟ مموری فوم حفره باز، تزریق ژلی یا سنتی چه تفاوت هایی با هم دارند؟ شما به خاطر قیمت می خواهید مطمئن شوید که بهترین وسیله را به دست آورده اید و چیزی را نفروخته اید که مطابق سلیقه و انتظارات شما نبوده است. همچنین به خاطر داشته باشید که صرف پیدا کردن تشک های ارزان قیمت یک مزیت به حساب نمی آید و معامله خوبی محسوب نمی شود. مشکلاتی که در مورد مموری فوم های ارزان قیمت مشاهده می گردد، معمولا فراتر از اختلاف قیمت است.

بازاریابی مموری فوم

برخی از تولید کنندگان مموری فوم، محصولات خودشان را به صورت یکسان برچسب گذاری می کنند. آنها اظهار می کنند که مموری فوم، مموری فوم است و تفاوتی بین آنها وجود ندارد. این موضوع شما را متقاعد می کند که لازم نیست تا انواع مختلفی از مموری فوم ها را خریداری کنید. اما فریب اینگونه بازاریابی را نخورید، چون تشک های مموری فوم از تفاوت قابل توجهی برخوردار هستند و کیفیت های بسیار مجزایی دارند. شما قبل از تصمیم گیری در مورد خرید بهترین تشک باید در مورد نیازهایتان به جستجوی دقیق بپردازید.
همانطور که بیشتر عنوان شد، مموری فوم نسبت به فوم معمولی از تراکم بیشتری برخوردار است. انواع خاصی از تشک ها نسبت به بقیه محصولات این حوزه، مستحکم تر هستند. اگر شما کمر درد دارید یا در هنگام خوابیدن به محافظت بیشتری نیازمند هستید، این نوع تشک ها را شاید ترجیح دهید. در دیگر انواع فوم، ژل تزریق شده است. مموری فوم تزریق ژل این قابلیت را دارد تا گرمای بدن دو فرد را در هنگام خواب بر روی تخت از هم دور کند. این مسئله سبب می گردد تا مکان خنک تر و راحت تری برای خواب به وجود آید.
مطابقت داشتن هر فرد با نوع تخت خواب مورد نیازش، اهمیت زیادی دارد. عنوان کردن مسائلی نظیر “یک اندازه متناسب برای همه” نمی تواند روش خوبی برای ورود به بازارهای عمومی باشد. مردم در صورتیکه به تشک واقعا هم نیاز داشته باشند، اما شیوه بازاریابی آن مورد توجه شان قرار نگیرد، به خرید آن اقدام نمی کنند. هر نوع متفاوت از تشک مموری فوم باید توضیح داده شود و مشتریان باید بدانند که چیزیکه قرار است خریداری کنند، چه ویژگی هایی دارد. همچنین انتظار می رود که تشک های خوب برای چندین سال دوام داشته باشند. خریدی با این سطح از تعهد باید براساس همه دانش موجود انجام گیرد.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

بررسی تشک های مموری فوم‌‌

وزن تشک های مموری فوم

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

شاید تا به حال در مورد نحوه انتخاب بین وزن های مختلف تشک های مموری فوم با چالش مواجه شده باشید. بعضی از تشک ها وزن کمتری دارند، اما آیا واقعا این قضیه در مورد نحوه خوابیدن تفاوتی ایجاد می کند؟ بله این موضوع یک تفاوت بزرگ را رقم می زند. اگر شما جثه بزرگی داشته باشید، استفاده از تشک های سنگین تر برایتان مناسب تر خواهد بود. تراکم وزن اضافه شده در تشک ها، محافظت بیشتری را برای شما فراهم خواهد کرد و متوجه خواهید شد که خواب راحت تری در طول شب خواهید داشت.
برای دستیابی به مزایای بیشتر می توانید تشکی با تراکم حدود 5/3 تا 4 پوند بر فوت مکعب را انتخاب کنید. اگر به سنگینی بیشتر در جانب های تشک نیاز دارید، تشک 5 پوندی نیز می تواند مناسب باشد. در نظر گرفتن اینگونه وزن ها می تواند سبب انتخاب یک تشک با کیفیت خوب شود که برای مدت زمان زیادی ماندگار خواهد شد. انتخاب هر وزنی کمتر از این مقدار، تخریب تشک مورد علاقه تان را سرعت خواهد بخشید. ماده ای با بیشترین کیفیت از تراکم 6 پوند بر فوت مکعب یا بیشتری برخوردار خواهد بود. قیمت اینگونه تشک ها بالاتر خواهد بود، اما خوابیدن بر روی آنها بسیار راحت تر است. وزن های بالاتر سب کاهش مزایای تشک می شوند.
اگر تشک سنگین تری در اختیار داشته باشید، متوجه می شوید که تشک های مستحکم از آنچه تصورش را می کردید، نرم تر هستند. نرمی این تشک ها به میزان و چگونگی فرو رفتن شما در آنها بستگی دارد. مردم سنگین وزن یک چارچوب عمیق تر در فوم ایجاد می کنند و وزن شان با سرعت بیشتری گسترده خواهد شد. اینگونه افراد به محافظت بیشتری در تشک ها نیاز خواهند داشت، بنابراین نباید زیاد در تشک ها فرو روند. لایه محکم بالایی تشک برای افراد عظیم جثه به خوبی عمل می کند، چون نقاط فشاری بدن شان را کاهش خواهد داد.
در مقابل فردی با جثه کوچکتر به استفاده از تشک های نرم تر، تمایل بیشتری خواهد داشت. آنها به توزیع وزن زیادی نیاز ندارند، بنابراین می توانند تا حد دلخواه در تشک فرو روند. اگر فرد سنگین وزنی هستید، یقینا به داشتن تشکی با تراکم بالاتر احتیاج پیدا می کنید.

دوام پذیری

اگر قصد دارید تا هزینه زیادی برای خرید یک تشک بپردازید، به احتمال زیاد می خواهید از استفاده طولانی مدت از آن مطمئن شوید. این مسئله کاملا به دوام پذیری تشک شما بستگی خواهد داشت. دوام پذیری مموری فوم در کل براساس سه عامل تراکم فوم، نوع فوم و BMI شما تعیین می شود. اول از همه باید این مسئله را مشخص نمایید که دوام پذیری را با توجه به چه معیاری تعریف خواهید کرد؟ شاید این تعریف براساس مدت زمانی باشد که شما می خواهید بر روی تشک استراحت کنید و هنوز هم آن را از زمان اولین خریدتان، راحت تر ببینید. به همین دلیل عنوان می شود که دوام پذیری تشک یک مسئله عینی و کاملا نسبی است.

تراکم

قبلا بحث کردیم که اگر می خواهید تشکی خریداری کنید، نباید تراکمش کمتر از 5/3 پوند بر فوت مکعب باشد. اگر می خواهید تشک ماندگاری بیشتری داشته باشد، شاید بخواهید تا تشک 6 پوند بر فوت مکعبی را خریداری نمایید. هر وزنی بیشتر از این سبب کاهش بازدهی می شود و احتمالا هزینه زیادی را بدون اینکه ارزشش را داشته باشد به شما تحمیل خواهد نمود.
گاهی اوقات به مموری فوم، پر کننده هایی اضافه می شود که می تواند تراکم آن را دستخوش تغییر نماید. برخی از این پر کننده ها مانند مواد افزایش دهنده مقاومت در برابر آتش یا میکروبیدهای ژل فوق الذکر سودمند هستند. برخی دیگر به کاهش هزینه ها و تولید آسان تر مموری فوم کمک می نمایند. هر چند این ویژگی ها سودمند هستند، اما این پر کنندها می توانند سرعت تخریب تشک ها را افزایش دهند. از جمله این پر کننده ها می توان به سیلیکا، کربن سیاه، کلسیوم کربنات، رس های متنوع و موارد دیگر اشاره کرد.
هر چند این مواد ممکن است تأثیرات مثبتی داشته باشند، اما به تشک شما نوعی تراکم کاذب ارائه می دهند که دوام پذیری تشک شما را غیر واقعی جلوه می دهند. در صورت امکان سعی کنید تا تراکم مموری فوم را در تشک تان مشخص نمایید. اندازه گیری تراکم باید قبل از اضافه کردن پر کننده ها انجام گیرد.

وزن

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

وزن بر روی دوام پذیری مموری فوم می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. فرد سنگین وزن در درون مموری فوم بیشتر فرو می رود، بنابراین فوم هایی با تراکم کمتر شاید سریعتر از آنچه انتظارش را دارید، خراب شوند. اگر شما فرد سنگین وزنی هستید، تشکی با تراکم کمتر از 5 پوند بر فوت مکعب خریداری نکنید.

روغن های طبیعی

روغن و چربی بدن شما نیز می توانند تأثیرگذار باشند. پوست بدن انسان به صورت طبیعی از خود روغن ترشح می کند که می تواند در طول خواب بر روی تشک منتقل گردد. این روغن سپس با عرق نیز ترکیب شده و می تواند به تشک آسیب برساند. استفاده از روکش تشک به حفظ ایمن تر سرمایه در طول زمان کمک می کند. روکش خوب تشک از مشکلات غیر منتظره نظیر حالت تهوع کودک، خرابکاری سگ یا حتی ریختن یک لیوان آبمیوه پس از صرف صبحانه دلپذیر بر روی تختخواب جلوگیری می نماید.

زمان تعویض تشک

وقتی موضوع عوض کردن تشک به میان می آید، بایستی به چند نشانه مخصوص در این زمینه توجه داشت. هر چند که تشک های مموری فوم با کیفیت خوب باید حداقل 8 تا 10 سال دوام داشته باشند، اما توجه داشتن به این نشانه ها مهم است، چون فوم با کیفیت پایین سریعتر دچار خرابی می شود. اگر خمیدگی واضحی را مشاهده می کنید که قبلا به این صورت وجود نداشت، می توانید آن را نشانه ای فرض کنید که الاستیسیته تشک تان (قابلیت کشش تشک) کم کم از بین می رود. این نشانه می تواند خودش را در قالب برآمدگی فوم نیز نشان دهد.
اگر نمی توانید به شکل کامل به خواب بروید و خواب بدی را تجربه می کنید که قبلا سابقه همچنین موردی را نداشتید، شاید به خرابی تشک تان ارتباط پیدا کند. هر چند اینگونه تشک ها به هایپوآلرژنیک بودن تمایل دارند، اما در سنین بالاتر شاید خودتان را در وضعیتی ببینید که نشانه های آلرژی به طور قابل توجهی در شما افزایش پیدا کرده است. در بیشتر مواقع شما متوجه خواهید شد که زمان خریداری یک تشک جدید کی از راه می رسد. مموری فوم یک ماده عالی است، اما آغاز فرسودگی آن با نشانه های واضحی همراه است.

جایگزینی برای تشک مموری فوم

مموری فوم یا فوم هوشمند - منسوجات خانگی, صنعت نساجی, راهنمای خرید, تکنولوژی نساجی

اگر همه این موارد را بررسی کرده اید و متوجه شده اید که تشک مموری فوم برای شما مناسب نیست، می توانید گزینه ارزان تری نظیر فوم رفلکس (reflex foam) را خریداری نمایید. این نوع فوم یک نسخه با تراکم بالا از فوم پلی اورتان است که اساس مموری فوم را تشکیل می دهد. بر این اساس این فوم از همان مواد سازنده مموری فوم ساخته می شود که تنها تفاوتش به ساختار سلولی مجزای آن مربوط می گردد.
فوم رفلکس برای دستیابی به ویژگی های ویسکو الاستیک به جای استفاده از حفره های مموری فوم از ساختار حبابی استفاده می کند. این حباب ها مطابق با بدن تان حرکت خواهند کرد، اما در زمان آزاد شدن فشار به شکل اصلی خودشان باز می گردند. برای آن دسته از مردم که حس فرو رفتن تشک های مموری فوم را دوست ندارند، ساختار محکم تر فوم رفلکس می تواند خوشایند باشد. فوم رفلکس نسبت به مموری فوم، ارزان تر است و در مقابل گرد و غبار از مقاومت بیشتری برخوردار است.

نتیجه گیری

خریدن تشک های مموری فوم شاید تصمیم بزرگی برای شما تلقی شود، چون این تصمیم به دستیابی شما به خواب مطلوب کمک خواهد کرد و از بیدار شدن مکرر در طول شب جلوگیری می کند. با این حال توجه به این نکته ضروری است که قبل از تصمیم درباره خرید گران قیمت تشک در مورد آن به تحقیق جامع بپردازید. اگر با تغییر دما خیلی زود از خواب بیدار می شوید، شاید انتخاب این نوع تشک برای شما مناسب نباشد. همچنین افرادیکه نسبت به بوهای شدید حساس هستند، شاید با تشک هایی مثل مموری فوم خیلی احساس خوشی نداشته باشند.
در کل مزایای بسیاری برای استفاده از مموری فوم وجود دارد. راحتی این نوع تشک ها عالی و پر از استفاده است و این حقیقت که آنها بیشتر از تشک های سنتی دوام دارند، یک مزیت بزرگ برای آنها محسوب می گردد. با انتخاب تشک های مناسب، مشکلات گرمایی و تولید گاز دیگر یک چالش نخواهد بود. برای دستیابی به کیفیت مناسب تشک مطمئن شوید که از اطلاعات درست و کاملی برخوردار هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *