صفحه اصلی دانشـــنامه تولید پنبه چگونه است؟
1402/04/26

تولید پنبه چگونه است؟

Cotton growth, harvesting and processing

پنبه در سراسر جهان یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین محصولات زراعی است. پنبه از پوشاک و آثار هنری گرفته تا لوازم پزشکی، همه جا در اطراف ما وجود دارد. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که پیراهن نخی شما، چگونه از گیاهی وحشی در یک مزرعه، به چیزی تبدیل شده که می توانید آن را به تن کنید؟ تولید پنبه دارای یک فرآیند منحصر به فرد و جالب است و در این روند از دانش و تجهیزات تخصصی، مانند دستگاه های برداشت پنبه و قطعات آنها استفاده می شود.

رشد، برداشت و فرآوری پنبه

هنوز خیلی از مردم نمی ‌دانند که پنبه کشاورزی چگونه از یک گیاه کشت شده در مزرعه، به محصولی مصرفی تبدیل می گردد و در سراسر جهان توزیع می شود. آشنایی بیشتر با روند رشد، برداشت و فرآوری پنبه باعث می شود تا همه ما کمی بیشتر قدر این محصول را بدانیم. در ادامه روند تولید پنبه که شامل فرآیندهای کاشت، رشد و برداشت می شود را فصل به فصل توضیح خواهیم داد.

تولید پنبه چگونه است؟ - صنعت پنبه, تجارت پنبه

کاشت پنبه

اولین مرحله در فرآیند تولید پنبه، کاشت آن است. بذرهای پنبه معمولاً در بهار کاشته می‌شوند؛ یعنی زمانی که خاک به اندازه کافی برای جوانه زدن گیاه گرم است. کشاورزان در حین رشد گیاه پنبه، کارهای زیادی انجام می‌دهند تا آفات و علف ‌های هرز مزارع خود را به حداقل برسانند. معمولاً فصل برداشت پنبه از پاییز آغاز می ‌شود، و بسته به منطقه و شرایط آب و هوایی آن ممکن است تا اوایل زمستان طول بکشد.

بهار

بذرهای پنبه در بهار کاشته می شوند. کشاورزان آنها را در ردیف های طویلی به نام شیار می کارند. پس از چند هفته، گیاه از خاک بیرون می آید. اگر بارندگی برای رشد گیاه کافی نباشد؛ کشاورزان باید محصول را به صورت دستی یا مکانیزه آبیاری کنند. در ضمن آنها باید علف های هرز را وجین کنند؛ در غیر این صورت گیاهان با خفگی مواجه می گردند. ضمناً کشاورزان پنبه کار باید محصول را از نظر حمله آفات یا حشرات مورد بررسی قرار دهند و در صورت آلوده شدن، اقدامات لازم را برای کنترل آنها انجام دهند. کوددهی نیز معمولاً در همین زمان انجام می گیرد. در پایان بهار، گل های پنبه کم کم ظاهر می شوند، و زنبورها و سایر حشرات به گرده افشانی گل ها می پردازند.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

تابستان

کشاورزان پنبه کار در طول فصل تابستان همچنان باید به آبیاری محصول و کنترل آفات آن ادامه دهند. گیاه پنبه در این فصل به صورت درختچه ای پرپشت در می آید که ارتفاعی در حدود 3 فوت دارد. در این زمان غوزه ها نیز ظاهر می شوند؛ سپس غوزه شکاف برداشته، و دانه ها و الیاف سفید کرکی پنبه نمایان می شوند.

پاییز

پاییز زمان برداشت محصول است. در این زمان کشاورزان، پنبه ها را می چینند و آنها را به صورت عدل یا واحدی بسته بندی می کنند. سپس بسته های پنبه به کارگاه پنبه پاک کنی فرستاده می شوند، و در آنجا دانه ها و کرک های پنبه از هم جدا می گردند. در ادامه پرزهای کرکی به صورت عدلی بسته بندی می شوند.

زمستان

پنبه پس از بسته بندی به کارخانه های ریسندگی فرستاده می شود. در این هنگام کشاورزان مزارع خود را برای فصل بعدی کشت محصول آماده می نمایند، و تولید کنندگان کار بر روی دسته های تازه پنبه را آغاز می کنند.

برداشت پنبه

وقتی پنبه برای برداشت آماده شد؛ کشاورز پنبه کار با استفاده از دستگاه پنبه ‌چین یا کمباین برداشت پنبه، غوزه ها را از گیاه جدا می‌کند. دروگرهای مدرن می توانند صدها تن پنبه را تنها در عرض چند دقیقه برداشت کنند. در ضمن برخی از دروگرهای پنبه مجهز به GPS هستند که برای ردیابی مناطقی که دارای بازده بالا هستند، طراحی شده اند.

بسته بندی پنبه

پنبه های برداشت شده در داخل یک سبد که روی دستگاه دروگر پنبه قرار دارد، جمع می‌ گردند و سپس در یک ماژول ساز تخلیه می شوند. در برخی از موارد ممکن است این ماژول ساز در داخل دروگر پنبه قرار داشته باشد. این دستگاه پنبه را به شکل قالب ‌هایی با وزن تقریبی 20000 پوند فشرده می ‌کند. یک روکش پلاستیکی به دور این ماژول ها پیچانده می شود تا از الیاف پنبه تا زمانیکه پنبه آماده فرآوری شود در برابر عوامل مختلف محافظت می کند.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

پنبه پاک کنی

سپس بسته های پنبه به کارگاه پنبه پاک کنی فرستاده می شوند تا در آنجا پرزها از دانه های پنبه جدا شوند. در این فرآیند برگ ها و ضایعات نیز از الیاف پنبه جدا می گردند. در اینجا الیاف پنبه به طور کامل از کثیفی ها، باکتری ها و سایر آلاینده های مزارع، پاک می شوند. در نهایت پنبه به صورت عدل های 500 پوندی متراکم گردیده و برای حمل آماده می شود.

فرآوری پنبه

پنبه پس از عدل بندی بر روی کامیون ها بارگیری شده، و بین کارخانه های ریسندگی و بافندگی و سایر مراکز تولیدی توزیع می گردد. پنبه را می توان به گونه ای فرآوری کرد که برای استفاده در انواع مختلف محصولات مناسب باشد. پنبه کاربردهای متنوع و فراوانی دارد، و می توان آن را رنگرزی کرد و جهت تولید میلیون ها محصول مختلف با تنها یک نوع الیاف بافت.

کاربرد پنبه در تمام طول سال

وقتی پنبه به کارخانه های نساجی می رسد؛ به محصولات مختلفی تبدیل می شود که ما هر روزه از آنها استفاده می کنیم. پنبه در ابتدا ریسیده شده؛ سپس رنگ می شود و در ادامه به صورت پارچه بافته می گردد. تولید کنندگان در خلال این فرآیندها؛ پنبه را به لباس، پوشاک، فیلتر، محصولات آرایشی، پتو و اقلام دیگر تبدیل می کنند.

علاوه بر این کاربردهای فراوان الیاف کرکی پنبه، سایر محصولات جانبی آن نیز مصارف زیادی دارند. در واقع هر چیزی که برداشت می شود؛ به نوعی مفید و کاربردی است. به عنوان مثال از روغن پنبه دانه در تولید محصولاتی مانند غلات و چیپس استفاده می شود. آنچه باقی می ماند؛ به عنوان خوراک دام مصرف می گردد.

با نگاهی به کاربردهای فراوان پنبه به راحتی می توان فهمید که چرا یک کالای محبوب است و چرا صنعت پنبه یک بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *