صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت لیست تلفات پارچه خارج از نشانگر
1400/07/26

لیست تلفات پارچه خارج از نشانگر

List of Fabric Wastage Outside the Marker

در صنعت نساجی، ضایعات پارچه با کارآیی نشانگرها ارتباط دارد. هر چه کارآیی نشانگر بالاتر رود؛ اتلاف پارچه کاهش پیدا می کند. کارآیی نشانگر با هدر رفت پارچه متناسب است. اما تولید برخی ضایعات به کارآیی نشانگرها ربطی ندارد که در این مقاله قصد داریم تا به آنها بپردازیم. 

انواع مختلف ضایعات پارچه خارج از نشانگر

در صنعت تولید پوشاک، ضایعات مختلفی تولید می شوند که ربطی به نشانگرها ندارند. این ضایعات عبارتند از:

  1. تلفات انتهای لایه ها
  2. تلفات لبه ها
  3. تلفات پارچه رول ها
  4. تلفات ناشی از خرید پارچه

در ادامه مقاله تمامی ضایعات فوق را توضیح خواهیم داد:

۱- تلفات انتهای لایه ها (Ends of ply losses)

هنگام پهن کردن پارچه به دلیل محدودیت کار ماشین آلات مورد استفاده، باید در انتهای هر قطعه پارچه مقداری زاپاس در نظر گرفته شود. در این حالت معمولاً دو اینچ از هر انتها و یک اینچ از هر لایه تلف می شود که میزان این ضایعات با دوام پارچه ارتباط دارد. با مشاهده و کنترل دقیق میزان زاپاس مورد نیاز برای نشانگر براساس نوع پارچه، می توان این ضایعات را تا حد زیادی کاهش داد.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

۲- تلفات لبه ها (Selvedge loss)

هر پارچه دو لبه دارد. در بیشتر مواقع، ما اجزای الگو را بر روی لبه های پارچه قرار نمی دهیم. به این ترتیب تقریباً 3% از عرض پارچه ها تلف می شود. در مورد پارچه های گران قیمت و قابل اتساع، می توانیم با کاهش هدر رفت عرضی پارچه به 2%، مقداری در پارچه صرفه جویی کنیم.

۳- تلفات پارچه رول ها

در صنعت تولید پوشاک، پارچه ها معمولاً به صورت رولی عرضه می شوند. در نتیجه هر رول پارچه دارای محدودیت طولی است. در بخش برش پوشاک، پهن کردن پارچه براساس طول نشانگر صورت می گیرد. در نتیجه همیشه مقداری از پارچه های هر رول هدر می رود. برای مقابله با این مشکل، باید پارچه ها را به هم وصل کرد؛ چرا که پارچه های باقیمانده در انتهای رول ها باعث افزایش ضایعات پارچه می شوند. در ضمن با استفاده از رول های پارچه ای بزرگتر به راحتی می توان تا حد زیادی این مشکل را مرتفع نمود.

۴- تلفات ناشی از خرید

بیشترین هدر رفت پارچه خارج از نشانگر، در این حالت اتفاق می افتد. معمولاً طول پارچه توسط تولید کنندگان و تامین کنندگان پارچه مشخص می شود. گاهی اوقات طول پارچه ای که در رول پیچیده شده، کمتر از مقداری است که شما به ازای آن پول پرداخت کرده اید. برای حل این مشکل، باید طول پارچه قبل از خرید اندازه گیری و از تولید کننده معتبر تهیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *