صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز رونمایی اتحادیه اروپا از استراتژی جدید نساجی برای حرکت به سوی پایداری
1401/01/21

رونمایی اتحادیه اروپا از استراتژی جدید نساجی برای حرکت به سوی پایداری

EU unveils new textile strategy to drive sustainability

کمیسیون اروپا (EC) استراتژی خود برای نساجی پایدار را منتشر کرده که هدف از آن حرکت این بخش به سمت پایداری می باشد. این استراتژی قصد دارد تا دوام بیشتر منسوجات، افزایش قابلیت تعمیر، استفاده مجدد و بازیافت آنها را محقق سازد. در واقع هدف نهایی مقابله با فست فشن،کاهش ضایعات منسوجات و محصولات فروخته نشده ،و حصول اطمینان از تولید منسوجات با رعایت کامل حقوق اجتماعی است.

سازمان EURATEX از جاه طلبی های اتحادیه اروپا (EU) برای این اقدام در حوزه منسوجات و سرمایه ‌گذاری های پایدار، به منظور تغییر روند تولید، انتخاب و بازیابی منسوجات استقبال کرده است.

بسیاری از شرکت های اروپایی قبلاً این مسیر را در پیش گرفته اند، از این رو استراتژی مذکور باید از آنها در این روند حمایت کند؛ به ویژه با توجه به بحران انرژی که امروزه اتحادیه اروپا با آن دست و پنجه نرم می کند. این استراتژی اهمیت استراتژیک منسوجات را نه تنها به عنوان پوشاک یا منسوجات خانگی، بلکه به عنوان جزئی از اتومبیل ها، تجهیزات پزشکی، کشاورزی و غیره نیز به رسمیت می شناسد. استراتژی جدید ابتکار عمل فعالانه صنایع اروپایی را در زمینه مقابله با میکروپلاستیک ها در راستای حل چالش های نظارت بر بازار و تامین مهارت های مورد نیاز، ارج می نهد.

با این حال استفاده مجدد و بازیافت منسوجات، و راه اندازی بازار اختصاصی اتحادیه اروپا برای مواد خام ثانویه، مستلزم همکاری های بیشتر است. در این مورد EURATEX در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که ابتکار عمل EURATEX ReHubs در حال بسط و توسعه پیشنهادهای جدیدی برای استفاده از پتانسیل EPR به منظور تبدیل ضایعات به ارزش افزوده و خلق ظرفیت ها و مشاغل جدید است.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

“مسیرهای گذار” پیشنهادی که استراتژی را به عمل تبدیل می کنند؛ از این جنبه ها بسیار مهم هستند: نحوه دستیابی به این اهداف پایداری، میزان هزینه کرد صنایع بزرگ و کوچک، چگونگی حمایت از این شرکت ها در این گذار سبز و در نهایت میزان تاثیر آن بر رقابت پذیری صنایع اروپایی در عرصه جهانی. اینها سوالاتی ضروری هستند که در ماه های آینده باید پاسخ مناسبی برای آنها پیدا شود.

این استراتژی نساجی بخشی از یک بسته بسیار گسترده تر است که شامل 16 اقدام قانونی جدید و سیاست هایی است که مستقیماً بر زنجیره ارزشی نساجی تاثیر می گذارند. به ویژه مقررات مرتبط با ابتکار عمل پایدار که شامل قوانینی سرنوشت ساز در مورد طراحی “پاسپورت محصولات دیجیتال (Digital Product Passport)”، توجه به طراحی زیست محیطی و بنگاه های کوچک و متوسط، و در نهایت اتخاذ تدارکات عمومی سبز است. این مقررات به شدت جاه طلبانه هستند و برای واقع بینانه بودن به اتخاذ راهکارهای جدیدی برای همکاری بین موسسات و کسب و کارها نیاز دارند؛ در اینجا لازم است از درس های آموخته شده در زمینه جریان داده ها در زنجیره های ارزشی، تعامل پذیری، ارزیابی هم‌نوایی و اقدامات موثر برای حمایت از شرکت های کوچک و متوسط استفاده شود.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

اگر این استراتژی به اشتباه اجرا شود؛ چنین موج بی سابقه ای ممکن است به دلیل محدودیت ها، الزامات و هزینه ها باعث فروپاشی کامل زنجیره ارزشی نساجی اروپا شود. از طرف دیگر تغییرات پیش رو می تواند سبب رونق گرفتن کل اکوسیستم نساجی در اروپا گردد، و ترسیم کننده مدلی موفق از گذار سبز و دیجیتالی باشد که از اروپا شروع می شود و در سطح جهانی گسترش می یابد.

در ضمن EURATEX از ایجاد پاسپورت محصولات دیجیتال استقبال می کند. این استراتژی پتانسیل بالایی برای بهبود هر مرحله زنجیره ارزشی نساجی از طراحی و ساخت گرفته تا بازیافت و خرید دارد. در عین حال EURATEX از قانون گذاران همکار می خواهد نقش شرکت های کوچک و متوسط را در این روند انتقالی در نظر بگیرند و ابتکار عمل های واقع گرایانه ای را مطرح کنند، و در قالب یک رویکرد سیستماتیک از آنها در سراسر اتحادیه اروپا حمایت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *