صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت عوامل موثر بر مقاومت درز در برابر ساییدگی
1400/06/21

عوامل موثر بر مقاومت درز در برابر ساییدگی

Factors of Seam Abrasion Resistance

مقاومت درز در برابر ساییدگی

تعیین مقاومت نخ دوخت در برابر ساییدگی کار آسانی است؛ اما تعیین رفتار نخ در زمانیکه به عنوان نخ دوخت برای دوختن درزها به کار می رود، اصلا به این سادگی ها نیست. عواملی مانند نوع کوک، نوع درز، شرایط دوخت، نوع پارچه، نوع نخ و غیره این مسئله را موجب می شوند و رفتار نخ دوخت را در برابر ساییدگی تغییر می دهند.
یک دستگاه سایش درز (SAM) توسط آزمایشگاه تحقیقاتی J & P COAT به منظور تعیین مقاومت درزها در برابر ساییدگی ساخته شده است. در این دستگاه از چند جهت بر روی لبه درزها، سایش اعمال می گردد. نتیجه آزمایش به صورت چندین سایش برحسب خرابی کوک اول بیان می شود. در این مقاله قصد داریم تا به برخی از عوامل کلیدی بپردازیم که مستقیماً بر مقاومت درزها در برابر ساییدگی تاثیر می گذارند.

در خصوص مقاومت درزها در برابر ساییدگی چه عواملی تأثیرگذار هستند؟

مقاومت درزها در برابر ساییدگی به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. نوع نخ ها
  2. تعادل دوخت
  3. محکمی (نفوذ ناپذیری) درز
  4. نوع پارچه

در ادامه مقاله درباره چهار عامل فوق به تفصیل صحبت خواهیم کرد:

نحوه کاهش ضایعات برداشت پنبه

۱- نوع نخ ها

کاملا مشخص است که نخ های مصنوعی از نظر مقاومت در برابر ساییدگی بسیار برتر از نخ های طبیعی هستند؛ اما معلوم نیست که آیا همین موضوع در مورد درزها نیز صدق می کند یا خیر.

۲- تعادل دوخت

در درزی که با دوخت زنجیری دو سوزنه دوخته می شود (نوع 401)؛ نسبت نخ سوزن به نخ های حلقه ای معمولا 1: 1.7است. اگر این نسبت با افزایش طول تغذیه سوزن، کاهش پیدا کند؛ مقاومت درز در برابر ساییدگی در طرف زنجیری دوخت بهبود می یابد. اما اگر طول نخ سوزن بیشتر از نخ حلقه ای باشد؛ مقاومت عملکردی درز در برابر ساییدگی شدیداً کم می شود.

۳- محکمی (نفوذ ناپذیری) درز

مقاومت درزهای محکم در برابر ساییدگی بیشتر از درزهای سست است. معمولاً پارچه های مستعد چروک شدن تحت کشش بسیار کم دوخته می شوند؛ اما گاهی اوقات هم سختی درز اجتناب ناپذیر است. هر چه سختی درز بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر ساییدگی کاهش پیدا می کند.

۴- نوع پارچه

نوع پارچه نیز از این نظر بسیار مهم است. زیرا پارچه های روکش دار یا پارچه هایی که دارای بافت بسیار متراکمی هستند، اجازه نمی دهند که نخ دوخت به خوبی روی پارچه قرار گیرد. در نتیجه حساسیت درز به ساییدگی سطحی افزایش پیدا می کند.
از این رو در مورد لباس هایی که در هنگام پوشیده شدن ممکن است بیشتر در معرض عناصر ساینده قرار بگیرند؛ بررسی تعادل دوخت، نوع کوک و درز، نوع پارچه، نوع نخ دوخت، محکم بودن درز، جنبه سختی درز و غیره بسیار حائز اهمیت است. در واقع لحاظ کردن این عوامل به منظور بررسی مقاومت درز لباس ها در برابر ساییدگی، قبل از تولید لباس در مقیاس بزرگ ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *