صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز طراحی محصولات و تولیدات نساجی
1399/01/29

طراحی محصولات و تولیدات نساجی

جنبه های مختلف مربوط به تولیدات نساجی

تولیدات نساجی با تحلیل فاکتورهای متعدد داخلی و خارجی مرتبط با تولیدات نهایی ساخته شده اند. قبل، در هنگام و بعد از طراحی یک محصول، یک سری از فاکتورها از جمله تمایلات بازار، تحقیق بازار، آزمایش کیفیت، آزمون  ها، الگوهای طراحی و موارد دیگر باید توسط طراح سازماندهی گردند و در نظر گرفته شوند. ما در این مطلب به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

طراحی محصولات و تولیدات نساجی - فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

طراحی برای یک هدف

محصولات نساجی برای طیف وسیعی از اهداف، برای لباس، وسایل تزئینی و اثاثیه منزل و همچنین برای استفاده در جنبه  های صنعتی، پزشکی، معماری، نما سازی و حمل و نقل ساخته می شوند. آنچه که ذهن طراح را سمت و سو می دهد، کارکردی است که محصول نساجی جهت اجرا به آن نیاز خواهد داشت، اما چه کسی از آن استفاده خواهد کرد و چگونه می توان آن را ساخت تا از محصولات موجود مشابه متمایز باشد؟ طراحی محصول جدید باید مشخصات و الزامات مشتری را برآورده کند و برای کسانی که اقدام به خرید برنامه ریزی شده یا بدون برنامه می کنند باید به اندازه کافی جذاب باشد. درک چیزهای مورد نیاز به تمرکز بر روی ایده  های طراحی نیاز خواهد داشت.

تحلیل گرایشات و پیش  بینی  های رنگی

طراحان به دانستن چیزهایی که مصرف  کنندگان در آینده می خواهند خریداری کنند، نیاز دارند. اطلاع از این مسئله به آنها اطمینان خواهد داد که محصولات طراحی  شده زمانیکه تولید شوند به فروش خواهند رفت. طرحان برای موفقیت در این زمینه به بروزرسانی ایده های جدید از طریق شرکت در نمایشگاه های تجاری یا مشاهده سایت های پیش بینی مد جهت جمع آوری اطلاعات در مورد گرایش های آینده مد ادامه می دهند. مفاهیم یا تأثیرگذاری های جدیدی که بر روی نگرش مصرف کننده در آینده اثر خواهند گذاشت، در طیف وسیعی از سناریوها که با سبک زندگی بازار هدف مختلف و هویت های گروه یا تصاویر سبک مصرف کننده همراه هستند، ارائه می گردند.
در نمایشگاه های تجاری، تولید کنندگان پیشرفت های جدید در زمینه الیاف، پارچه و ماده های تکمیلی منسوجات را ارائه می دهند که امیدوارند باعث ترغیب طراحان گردند تا آخرین نوع مواد در محصولاتی که می خواهند طراحی کنند را بگنجانند. شرکت هایی که پارچه می فروشند، می توانند با ارائه مسطوره و مشخصات پارچه به عنوان مرجع طراحی باعث افزایش فروش خود شوند.
گروه نمودارهای رنگی، ترکیبات رنگی جدید را جهت ارجاع به تخته های رنگ و جهت اطلاع طراحان از سایه های رنگی مد روز برای فصل های آینده معرفی می کنند. این پیش بینی های رنگی توسط پیش بینی کنندگان جهت کمک به تولیدکنندگان نخ که ماه ها پیش از طرحان پوشاک کار می کنند و همچنین برای توسعه طیف رنگی مد برای پارچه ها مورد تحقیق قرار می گیرند.
علاوه بر استفاده از پیش بینی های پارچه، تکنولوژی جدید به واسطه طراحانی که باعث تغییر مد می شوند، قادر به پاسخ بسیار سریع است. اطلاعات میزان فروش  کارگاه و اینفلوئنسرهای مد از طریق شبکه های اجتماعی، مانند آنچه که سلبریتی  ها می پوشند، به صورت مستقیم تعیین کننده توسعه محصول است. الگوهای فصلی مجموعه های مد بهار/ تابستان و پاییز / زمستان تا حدودی از طریق یک رویکرد انعطاف پذیر سبب توسعه محدوده محصول می شوند. مجموعه های میان فصلی کوچک تر به تقاضای مصرف کننده برای مد سریع نیز جواب می دهند.

تفهیم نامه طراحی

یک طراح منحصر به فرد یا یک گروه طراحی بر روی یک پروژه کار خواهند کرد تا منجر به توسعه یک محصول مشخص یا طیفی از تولیدات گردد. کارفرما با تنظیم تفهیم نامه طراحی، آنچه که به آن نیاز دارد را شرح خواهد داد. تفهیم نامه یک نقطه شروع را فراهم خواهد کرد، بنابراین طراح می تواند آنچه را که به منظور جمع آوری اطلاعات همزمان جهت اندیشیدن به دستورالعمل طرح نیاز خواهد داشت را در نظر بگیرد. این مرحله اولیه در فرآیند طراحی به عنوان تحلیل کار شناخته می شود. وقتی تفهیم نامه درک گردد و برنامه عملی نوشته شود، می توان تحقیق مشخص را شروع کرد.
طراح به تحقیق در مورد پس زمینه (تم) و پیدا کردن تولیدات موجود مشابه نیاز خواهد داشت. آنها به در نظر گرفتن شرایط بازار هدف و هدف محصولی که باید طراحی گردد، نیز نیاز خواهند داشت. به تحقیق در مورد مواد، تکنیک ها و فرآیندهای مناسب برای منسوجات احتیاج است و الزامات مشتری مانند هزینه، کیفیت، لگوهای شرکت، سلامتی و ایمنی، و مسائلی مانند پایداری نیز باید در نظر گرفته شوند.

مود بورد (Mood Boards)

طراح در هنگام تحقیق، گستره وسیعی از عکس ها و نمونه ها را براساس پس زمینه جمع آوری خواهد کرد. مطالب به نمایش بر روی یک برگه جهت منتقل کردن ایده های اصلی در مورد رنگ  ها، الگوها، شکل  ها و بافت  ها نیاز دارند تا ایده  های طراحی به صورت الهام بخش در آیند. مود بوردهای تأثیرپذیر به طور واضح پس زمینه حاوی یک انتخاب محدود از آیتم های الهام بخش و آموزنده را خلاصه می کنند. مود بوردها می توانند با استفاده از یک کامپیوتر برای ارتباط سریع و آسان با مشتری گردآوری شوند.

مود بوردها عبارتند از:

  • یک ارائه متمرکز از مطلب تحقیقی انتخاب شده به صورت بصری
  • یک نمایش الهام بخش جهت استفاده از مود پس زمینه
  • تصاویر، رنگ ها، پارچه ها، عکس ها، الگوها، بافت ها و متن مرتب شده جهت بیان کیفیت ها و مفاهیم پس زمینه
  • وسیله ای برای ارائه ایده های ارتباطی به مشتری
  • روشی جهت آگاهی و الهام بخشی به ایده های طراحی، طرح های اولیه و مدل سازی ها
  • بعضی اوقات به عنوان بوردهای پس زمینه یا تصاویر راهنما نیز شناخته می شوند.

تحقیق در رابطه با محصولات موجود

طراحان در مورد محصولات موجود تحقیق می کنند تا نحوه رنگ آمیزی، شکل دهی و ایجاد سبک محصولات دیگر طراحان را مشاهده نمایند. در این تحقیق در مورد استفاده پارچه ها و مؤلفه ها، تکنیک  های به کاررفته برای وسایل تزئینی و چگونگی ساخت محصولات، آزمایش انجام می گیرد. اندازه و ویژگی های مشخص را می توان یادداشت کرد و باید برچسب زنی، قیمت، کیفیت و بسته  بندی را نیز در نظر گرفت. طراح ممکن است به داده  های فروش برای محصول دسترسی داشته باشد یا ممکن است از آن برای آزمایش گزینه های بازار هدف استفاده نماید.

جداسازی اجزاء محصول

طراحان به گستره وسیعی از محصولات نساجی که در طول زندگی مشاهده می شوند و همچنین آنهایی که به طور خاص برای یک پروژه مورد تحقیق قرار می گیرند، علاقمند هستند. آنها پارچه ها، مواد تکمیل کننده پارچه و تکنیک های وسایل تزئینی که رنگ، الگو و بافت را در محصول ایجاد می کنند و مؤلفه های انتخاب شده که سبب ایجاد ظاهر و همچنین کارایی و عملکرد می شوند را یادداشت خواهند کرد. ممکن است چگونگی مونتاژ محصول نیز توسط طراحان آزمایش شود. آنها ترتیب احتمالی قرارگیری همزمان اجزای جداگانه برای ساخت محصول و چگونگی اضافه کردن ویژگی های مخصوص طراحی را در نظر می گیرند.
جهت کمک به درک چگونگی ساخت یک قطعه از منسوج، هر بخش از محصول باید از نزدیک مورد آزمایش قرار گیرد یا ممکن است با جداسازی قطعات، موشکافی شوند. هر دو روش به عنوان جداسازی اجزاء شناخته می شوند. جداسازی اجزاء یک روش تحقیقی بسیار مفید است. این روش نه تنها بعضی از ایده های خوب را جهت امتحان کردن به طراح ارائه می دهد، بلکه به ایجاد درک و دانش در مورد منسوجات نیز کمک می کند.

آغاز جداسازی اجزاء

قطعات مورد نیاز

  • قیچی کوچک و تیز
  • شکافنده درز لباس
  • اتو
  • خط کش
  • تجهیزات طراحی اولیه یا دوربین دیجیتالی

روش های جداسازی اجزاء

  • نماهای حالت نزدیک جلو، عقب و درون محصول را مطابق با شرایط حفظ کنید. این حالت اگر جدید باشد می تواند شامل بسته بندی نیز گردد. نکات را یادداشت نمایید.
  • درزهای اصلی را بردارید، شکاف را برش دهید، اما کاری به پارچه نداشته باشید. برچسب های مراقبتی و همه مقاطع آستردوزی را حذف کنید. در مورد چگونگی اتصال هر بخش اتصال و نوع شکاف یادداشت بردارید و اگر یک سجاف وجود داشت، به آن هم توجه کنید.
  • برای هر مقطع، بخش  های اضافی مثل جیب ها، حلقه های کمر، خطوط اتصال، زیپ ها، برچسب ها و دیگر مؤلفه ها را بردارید. روش های احتمالی اضافه کردن این جزئیات را یادداشت کنید و نتایج را ضبط نمایید.
  • روش های رنگ زنی و تکنیک های تزئینی در هر مرحله ای که به کار می روند را شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر رنگ به الیاف یا نخ در هنگام ساخت یا از طریق رنگ زنی به پارچه اضافه می شود، آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر رنگ به صورت چاپی، محلول رنگی، دوخت  شده یا باند  شده به پارچه بود، این بررسی و آزمایش را انجام دهید. مراجعه به کتاب ها یا اینترنت یا سئوال از یک متخصص به شما در درک چگونگی ساخت محصول کمک خواهد کرد.
  • اطلاعات تحقیقات خود را ارائه دهید تا چگونگی ساخت محصول توضیح داده شود. تصاویر یا طرح های اولیه را همراه با جزئیات یادداشت ها برچسب بزنید تا نتایج جداسازی اجزاء ضبط گردد.

توسعه یک الگو از طریق جداسازی اجزاء

تکه های پارچه ای که از جدا کردن محصول حاصل می شوند را می توان بر روی کاغذ قرار داد و اطراف آن را کشید تا الگوی کاغذی جدیدی ایجاد گردد. این حالت می تواند الگوی واقعی کاغذ یا اساسی برای الگوی اصلاحی/ توسعه ای برای یک محصول جدید باشد.

نوشتن مشخصات یک طرح از طریق تحلیل تحقیق

وقتی داده های تحقیق مورد تحلیل قرار می گیرند، طراح قادر به نوشتن لیستی از نکات مشخص برای ارجاع در هنگام طراحی است. این معیارها سبب راهنمایی و متمرکز شدن ایده ها خواهند شد که اطمینان می دهند که طرح های اولیه و مدل سازی نمونه مربوط به تفهیم نامه طراحی و آنچه که در هنگام طراحی یافت می شوند، هستند. این لیست به عنوان مشخصات طراحی شناخته می شوند.

مشخصات طراحی

مشخصات طراحی، الزامات ویژه محصول جدید را تشریح خواهند کرد:

  • کارکرد- برای چه هدفی و برای چه بازار هدفی محصول ساخته می شود؟
  • عملکرد- چگونه این محصول تأثیرگذار، ایمن و با کیفیت خواهد بود؟ چه مواد جدید و کوچکی در این محصول برجسته می شوند؟
  • ویژگی  های طراحی مشخص- چه عاملی سبب یکتا و جذاب شدن محصول خواهد شد؟
  • ظاهر- چه رنگ ها، بافت ها، شکل ها و الگوهایی توسط پس زمینه پیشنهاد داده می شود؟
  • بودجه- چه محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد؟
  • آیا الزامی برای در نظر گرفتن مثل مسائل اجتماعی، اخلاقی، روحی یا محیطی وجود دارد؟
  • مواد، تکنیک ها و فرآیندها- چگونه در پارچه های ویژه و روش های ساخت وسایل تزئینی برجسته خواهند شد؟
  • اندازه، شکل و سبک بر روی بازار هدف، پس زمینه و هزینه ها بستگی خواهند داشت.
  • توجه و مراقبت- آیا دستورالعمل مشخص توسط مشتری تعیین شده است؟ آیا این ایده های طراحی تأثیرگذار خواهند بود؟
  • سبک زندگی- عمر نهایی محصول چه مدت خواهد بود؟ چگونه می توان آن را بازیافت نمود؟
  • بسته بندی- آیا این عامل بر روی طراحی محصول تأثیر خواهد گذاشت؟ کدام مسائل پایداری باید در نظر گرفته شود؟

انواع دیگر مشخصات

  • وقتی پارچه منبع یابی شد، طراح به در نظر گرفتن ویژگی های مشخصات پارچه، کیفیت و هزینه نیاز خواهد داشت. این ویژگی ها در مشخصات سازنده پارچه باید لیست گردد.
  • یک مشخصه محصول، جزئیات را در مورد محصول تشریح می کند، بنابراین این مسئله سبب می شود تا یک مشتری بالقوه بتواند در مورد مناسب بودن محصول برای اهدافش تصمیم گیری کند.
  • مشخصات سازنده برای محصول شامل دستورالعمل هایی در مورد ساخت محصول خواهد بود.

طراحی یک محصول کیفی

شرکت ها در طول طراحی و انجام فعالیت ها مجبورند تا برای کیفیت برنامه ریزی کنند. مشتری و کاربر نهایی محصول به این مسئله توجه دارند. یک محصول ایمن حاوی زیباشناسی جذاب، قیمت مناسب و ایجاد شده با استانداردهای موافق شده برای استفاده مشخص شده یک محصول کیفی خواهد بود.

طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

تضمین کیفیت

سیستم مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) برای مطمئن شدن از کیفیتی طراحی شده و ساخت محصول مورد استفاده قرار می گیرد. هر کارمند شرکت وظیفه دارد تا فرآیندهای صحیح برای رسیدن به بالاترین استاندارد را بررسی کند.
جهت تضمین کیفیت در هر مرحله از فرآیند طراحی، ایده ها باید در برابر مشخصات ارزیابی شوند و متمرکز بر روی تفهیم نامه حفظ گردند. درک ترجیحات مشتری و نیازهای بازار ضروری است. نمونه گیری، مدل سازی و نمونه اولیه برای ایمن بودن مواد و فرآیندها و به دست آمدن نتایج در کیفیت صحیح باید بررسی شوند. آزمایش و ارزیابی در این مرحله منجر به اصلاحات، بهبودها و سپس توسعه می شود. نمونه نهایی یا نمونه اولیه به نمونه مرجع تبدیل می شود و این حالت یک محصول استاندارد است که می توان از طریق آن دیگر محصولات را مورد بررسی قرار داد.

اهمیت تضمین کیفیت

یک محصول که از نظر کیفیتی تضمین شده است، شهرت طراح، سازنده و خرده فروش را افزایش خواهد داد و این عامل برای وجهه برند مهم است. مشتری باید اطمینان داشته باشد که دسته ای از محصولات ساخته شده به فروش خواهند رسید و موفقیت فروش آنها به ایجاد فروش های آینده کمک خواهد کرد. حقوق قانونی مشتری به مورد تأیید قرار گرفتن نیاز دارد و محصول جهت دستیابی به نشانه های BSI Kitemark یا CE باید مطابق با استانداردهای مربوطه باشد. به طور خلاصه، محصول باید کاملا انتظارات و الزامات را برآورده سازد.
وقتی نشانه های کیفیت و ایمنی بر روی بسته بندی ظاهر می شوند، آنها به مشتری اطمینان می دهند که بررسی های ایمنی بر روی محصول و در هنگام تولید انجام شده است و به آن شرکت و محصول، نشانه تأیید تعلق گرفته است.

روش های آزمایش و ارزیابی

جهت حفظ تمرکز بر روی تفهیم نامه طراحی، بررسی ایده های مرتبط و جذاب در هر مرحله از فرآیند طراحی مفید خواهد بود. این نوع بررسی در تعدادی از روش های مختلف انجام می شود که به بهبود های پیشنهادی جهت طراحی محصول کمک می کند.

  • آزمایش کردن ایده های طراحی در مقابل معیار طراحی لیست شده در مشخصات طراحی.
  • نشان دادن ایده ها به کاربران مورد نظر جهت جمع آوری کامنت های بازخورد.
  • نظرات کارشناسان به دنبال آزمایش مناسب بودن مواد پیشنهادی، تکنیک ها و فرآیندها.
  • نمونه ها و نمونه های اولیه آزمایش شده و بررسی شده.
  • مقایسه طراحی محصول اصلی با یک محصول مشابه موجود.

آزمایش اغلب با استفاده از پرسشنامه یا سئوالات مصاحبه ای که دیدگاه ها را در مورد عملکرد، قیمت و درخواست یک ایده یا نمونه اولیه جستجو می کنند، انجام می شود.

آزمایش ایده های طراحی

بررسی های بازار می تواند برای کشف آنچه که مشتری ترجیح می دهد و آن نوعی که محصول جدید ممکن است آنها را مجذوب کند، مؤثر باشد. شرکت های ویژه ای برای تحقیقات بازار ممکن است مأمور شوند تا داده ها را جمع آوری کنند یا یک شرکت ممکن است پنل کاربری جهت ارائه دیدگاه های مشتریان ایجاد نماید. کارشناسان به طراحان در مورد ایده های طراحی، روش های ساخت و استفاده پیشنهادی از پارچه ها و مؤلفه  ها، مشاوره خوبی ارائه خواهند داد.

آزمایش نمونه اولیه محصول

وقتی نمونه اولیه ساخته می شود، طراحان به بررسی موارد زیر برای آن محصول نیاز دارند:

  • مناسب بودن برای هدف
  • داشتن سطح قیمت مناسب
  • داشتن جذابیت
  • دارا بودن مواد و تکنیک های مناسب
  • داشتن تأثیر کم بر روی محیط
  • برآورده کردن الزامات نگهداری
  • آسان بودن فرآیند ساخت

آزمایش های کاربر

دیدگاه کاربران مورد نظر می تواند با سئوال کردن در مورد نمونه بازار هدف با امتحان کردن محصول و حفظ دیدگاه های آنها در مورد چگونگی خوب انجام دادن آن جمع آوری شود. یک پرسشنامه می تواند مورد استفاده قرار گیرد، انجام دادن مصاحبه، گرفتن عکس یا بررسی مشاهدات به منظور جمع آوری داده ها انجام می گیرد. بسیاری از شرکت ها مشتاق هستند تا بازخورد مشتریان را بر روی موفقیت یک ایده برای محصول جدید و کمک به توسعه های بیشتر در محدوده محصولاتشان مورد بررسی قرار دهند.

مقایسه محصول

آزمایش نمونه اولیه در برابر محصول مشابه موجود مفید است تا چگونگی رقابت محصول جدید با دیگر محصولات در بازار مشاهده گردد. محصول جدید باید بهبود پیدا کرده باشد یا نسخه به روز رسانی شده ای همراه با ظاهر یکتا برای بازار هدف باشد. تحلیل نتایج از طریق مقایسه محصول، تفاوت های بین آنچه که قبلا فروخته شده است و آنچه که ممکن است در آینده فروخته شود را نمایش خواهد داد.

ماشین آلات صنعتی

گستره بسیار وسیعی از ماشین آلات نساجی برای فرآوری الیاف، ریسیدن نخ، ساخت پارچه با استفاده از کشباف، تکنیک های بافندگی و به هم پیوستن، نقاشی، رنگزنی و تکمیل نهایی آن مورد استفاده قرار می گیرند، سپس محصولات نساجی از طریق پارچه ساخته می شوند. ماشین آلات در هر مرحله از ساخت سبب افزایش سرعت می شوند و بعضی از فرآیندها را به صورت خودکار انجام می دهند. تا زمانیکه اپراتورها به خوبی آموزش داده شوند، ماشین ها می توانند ایمنی محیط کار را بهبود ببخشند، از نظر هزینه بسیار مؤثرتر باشند و کیفیتی ثابت را به وجود آورند. ماشین سبب انتقال مواد، نظارت و بازرسی محصول و بسته بندی محصولات نهایی در همکاری با نیروی کار و سرعت تولید می شود. ماشین های کامپیوتری شده در بیشتر مراحل تولید جهت سادگی مسیر طراحی برای ساخت و بهبود سیستم ها و کنترل معرفی می گردند.

تشکیل حلقه کشباف توسط ماشین

انواع مختلف زیادی از ماشین های خیاطی وجود دارند که بعضی از کارهای بسیار ویژه، مانند ایجاد سوراخ دکمه، اورکلاکینگ لبه های پارچه یا سوزنکاری پارچه را انجام می دهند. معمولا یک ماشین خیاطی می تواند جهت متصل کردن تکه های پارچه به هم و تزئین کردن آنها با یک محدوده کوچک از کوک های سوزنکاری مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده با مهارت از ماشین، آموزش ضروری است و تمرین مورد نیاز است.
کار مرتب و دقیق از طریق نوع درستی از سوزن تولید می شود و به تنظیمات درستی از ماشین برای نوع پارچه دوخته شده نیاز است. به عنوان مثال، برای متصل کردن پارچه کشباف به یک سوزن لبه گرد و کوک کشی احتیاج است تا اطمینان حاصل شود که در هنگام تشکیل حلقه کشباف، پارچه آسیب نمی بیند و آن خط اتصال در پارچه کشباف به اندازه کافی کش می آید.
ماشین های سوزنکاری کامپیوتری شده برای تفسیر کار هنری دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین طرح های اصلی می توانند اسکن شوند، ترسیم گردند و با تشکیل حلقه کشباف تزئین شوند و سپس بر روی یک پارچه سوزنکاری دوباره تولید گردند. ماشین می تواند از طریق منوی طرح به الگوهای کوک، پنل ها، پارچه ها و محصولات شخصی شده با خط ها و اعداد نوشته شده سوزنکاری شود.
پارچه برای سوزنکاری شدن توسط اپراتور آماده می شود و با اتو زدن یک به هم پیوستگی نازک بر روی پشت پارچه جهت تثبیت آن ایجاد می گردد. پارچه در یک فریم جهت ارائه سطح صاف برای تشکیل حلقه کشباف نگه داشته می شود. یک محدوده از تارهای مختلف می توانند جهت رنگ  آمیزی سوزنکاری انتخاب شوند.

سیستم های تولید

سه نوع عمده از سیستم  های تولید وجود دارند:

  1. یکباره (غیر تکراری)
  2. دسته ای
  3. توده ای

وقتی سیستم تولید جهت استفاده مورد برنامه ریزی قرار می گیرد، سازنده به در نظر گرفتن نوع تولید و اطلاع از تعداد تولیداتی که باید ایجاد شوند و سر زمان تحویل داده شوند، نیاز خواهد داشت. انتخاب سیستم به روشی که پارچه ها و مؤلفه ها باید سفارش داده شوند و نوع آموزشی که باید به نیروی کار داده شود، تأثیر خواهد گذاشت. تولید در مقیاس بزرگ، هزینه تولید هر محصول را کاهش می دهد. طرح نقشه کارخانه محل کار و خطوط تولید توسط نوع سیستم محل تعیین خواهند شد.

  1. یکباره (غیرتکراری)- محصولات منحصر به فرد در ابتدا توسط دست یا اپراتورهای ماشین بسیار مهار ساخته می شوند. محصولات یکباره، انحصاری هستند و توسط یک شخص ماهر یا طراح- سازنده جهت برآورده کردن الزامات منحصر به فرد مشتری تولید می گردند. این سیستم تولید به عنوان محصول سفارشی، تولید ساخته شده برای ارزیابی، محصول ساخته شده برای مشتری یا تولیدات واسطه ای نیز شناخته می شوند. پوشاک حاوی مد سطح بالا از این طریق تولید می گردد.
  2. دسته ای- یک تیم از کارگران جهت کامل کردن تعدادی از محصولات یکسان با هم کار خواهند کرد. هزینه های تولید نسبت به تولید یکباره کمتر است.
  3. توده ای- تعداد زیادی از محصولات همانند در مدت زمان زیادی تولید می شوند. این نوع روش تولید به عنوان تولید حجمی نیز شناخته می شود و معمولا از یک خط تولید برای ساخت محصولاتی که همچنان مثل تی شرت مورد تقاضا هستند، تشکیل می شوند. این سیستم، ارزان ترین سیستم است، چون مواد می توانند در ماشین کاری حجمی و خودکار خریداری شوند و کامپیوتر کمک کننده به تولید تا حد ممکن جهت کاهش هزینه های کار مورد استفاده قرار می گیرد.

خطوط تولید

در تولید توده ای، هر اپراتور ماشین بر روی یک بخش از تولید، قبل از عبور کردن محصول در راستای ماشین کاری بعدی جهت حمل به مرحله بعد از ساخت کار می کنند. کارگران اطیمنان می دهند تا آنها مطابق با استانداردهایی توافق شده با سرعت کار کنند تا خط تولید کلی همواره در حال پردازش و از نظر هزینه بسیار مؤثر باشد. برای تولیدات ارزان و ساده، ماشین آلات اغلب به صورت دائم با اپراتورهای ماشین در شیفت های کاری مختلف فعالیت می کنند.

زیر مجموعه

این بخش ممکن است قبل از الحاق و متصل کردن بخش های کوچک یک محصول به یکدیگر در فرآیند جداسازی از خط تولید اصلی، کارآمد باشند. به عنوان مثال، کل یقه های سفید قبل از متصل شدن به بالای پیراهن، تولید می شوند. بعضی از سیستم های تولید ممکن است چندین زیر مجموعه داشته باشند که بعضی از آنها می توانند در محل دیگری نیز تولید گردند.

کنترل موجودی در هنگام تولید به موقع (JIT)

این حالت یک روش مؤثر اقتصادی است که قبل از اینکه به پارچه ها، اجزاء و زیر مجموعه ها نیاز باشد، آنها سفارش داده می شوند. زمان ذخیره انبار کاهش پیدا می کند، اما هرگونه اشتباه و تأخیر در تحویل دادن سبب ادامه دادن تولید خواهد شد.

ابزارهای دستی و تجهیزات

  • ابزارها و تجهیزات باید به صورت مناسب انتخاب شوند، به موقع و ایمن مورد استفاده قرار گیرند و در مناطق طراحی شده انبار شوند.
  • به طیف گسترده ای از ابزارها و تجهیزات در هنگام طراحی و ساخت نیاز است.
  • استفاده مؤثر و درست از ابزارها و تجهیزات به مطمئن شدن از کیفیت بالای محصولات ساخته شده کمک خواهد کرد.
  • استفاده کردن از کامپیوترها، اپلیکیشن  های نرم افزاری و تجهیزاتی که به آنها متصل می شوند، مانند دوربین ها و چاپگرهای دیجیتالی به افزایش سرعت فرآیندهای خلاقانه، دقت بیشتر و گسترده تر از محدوده تکنیک های نساجی موجود جهت کمک به طراحان، سازندگان و ارائه دهندگان منجر خواهد شد.

انتخاب ابزارها و تجهیزات صحیح جهت اطلاع از چگونگی استفاده ایمن و مؤثر و برای حفظ آنها در یک شرایط تمیز و بدون آسیب مهم است.این عامل به شخص اجازه خواهد داد تا با استفاده از ابزارها و تجهیزات به انجام کار دقیق مشغول شود و محصول مناسبی را تولید نماید. ابزارها و تجهیزات زیر، بسته اصلی مورد نیاز برای طراحی، رنگزنی و تزئین کردن پارچه ها هستند:

  • محدوده ای از مدادها، خودکارها، قیچی  ها و خط  کش  ها.
  • تجهیزات رنگزنی برای رنگ کردن پارچه، مانند گچ رنگی پارچه، مدادهای پارچه، رنگ پارچه، خمیر چاپ، محلول رنگی پودری یا مایع.
  • پیش بندها و دستکش های محافظتی جهت مراقبت از رنگی و لکه دار شدن دستان و لباسها.
  • قلم موها، اسپری های پخش کننده، توری های محافظ و پاک کننده ها جهت به کار بردن رنگ یا خمیر چاپ پارچه.
  • محدوده ای از سوزن  ها برای تشکیل حلقه کشباف دستی، تشکیل حلقه کشباف تزئینی و کار حاوی برجستگی (برجستگی با سوزن  های طویل و بسیار ریزی ایجاد می شود، بنابراین حتی کوچکترین گروه از برجستگی ها را می توان در راستای سوزن به صورت نخ کشی شده در آورد، در حالیکه تشکیل حلقه کشباف از طریق پارچه بافت باز حاوی یک رشته چوبی بسیار آسانتر از یک سوزن انتهای ضخیم حاوی جاسوزنی بزرگ است).
  • یک حلقه چوبی یا فلزی در سوزنکاری جهت حفظ مسطح بودن پارچه در هنگام تشکیل حلقه کشباف مورد استفاده قرار می گیرد که دقت را بهبود می بخشد و در هنگام استفاده از سوزن، سبب ایمن شدن آن می شود.
  • از یک متر نواری انعطاف پذیر جهت اندازه گیری دقیق سطح های منحنی  شکل استفاده می شود. وقتی الگوهای کاغذی جهت کمک به رسم خطوط منحنی و اضافه کردن کوک مجاز ایجاد می شوند، از یک مدل اولیه استفاده می گردد.
  • صابون خیاطی یا مدادهای نرم جهت مشخص کردن نشانه بر روی پارچه مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کاردهای تیز به ایجاد جزئیات بیشتر و نتایج دقیق تری نسبت به قیچی  ها در هنگام برش شابلون برای تکنیک های افشاندن و چاپ کردن منجر می شوند. استفاده از نمد در هنگام برش با کارد از جدا شدن نشانه های برش بر روی سطح میز جلوگیری می کند.
  • قیچی ها براساس اهدافشان، در اندازه های متنوعی ساخته می شوند. قیچی های ترتیبی و تیز برای برش دادن جزئیات کار در هنگام برش زدن شیارها در زمان سوزنکاری یا  برش دادن منحنی ها در زمان تحت فشار قرار دادن کوک ها در حالیکه تیغه های طویل و ضخیم در راستای پارچه به سرعت و سریع برش خواهند خورد، مورد استفاده قرار می گیرند. قیچی های دندانه دار به تکمیل نهایی لبه پارچه کمک می کنند. افراد چپ دست به قیچی هایی با تیغه های همراستا نیاز دارند.
  • شکافنده ها سبب از بین بردن آسان و سریع شکاف ها می شوند. وقتی از این ابزار دستی استفاده می شود، احتمال برش خوردن پارچه به جای شکاف دادن رشته ها کمتر خواهد بود.
  • فرآیندهای گرمایی یا حرارتی جهت مسطح کردن پارچه، باز نمودن شکاف، گرما دادن به مجموعه پارچه یا انتقال حرارت طرح های چاپی بر روی پارچه مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شکاف نیز اعمال می گردد، اتو زدن یا پرس کردن بسیار مؤثرتر است.
  • ظرف های گرم برای مخلوط کردن موم استفاده شده در رنگرزی به کار می روند. ابزارهای به عمل آوری فلز که ظاهری همانند یک ماده فلزی کوچک بر روی دسته طویل دارند، گرم می شوند تا حرارت موم و مایع را حفظ کنند و جهت انتقال این مواد بر روی پارچه مورد استفاده قرار می گیرند. ظرف دارای یک سرپوش و یک ریسمان کوتاه است و به منظور اطمینان از ایمنی، یک کنترل ترموستاتیک دارد. این کنترل مهم است، چون اگر موم بیش از حد گرم شود، می تواند مشتعل شود و سرریز شدن آن در صورت استفاده از موم گرم می تواند سبب سوختن شخص گردد.
  • یک کلاه از بلوکی که به شکل سر در آمده است، استفاده می کند تا بتواند قالب نمد را به شکل صحیح تبدیل نماید.
  • طراحان مد از یک مانکن جهت ارائه اندازه ها و شکل صحیح بدن برای ساخت الگوها و بررسی کردن تناسب پوشاک استفاده می کنند.
  • سنجاق ها برای نگه داشتن تکه  ها در موقعیت بر روی مانکن و اتصال کردن موقت تکه ها قبل از کوک شل زدن یا تشکیل حلقه کشباف مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کامپیوترها سبب افزایش سرعت تحقیق می شوند و وسیله ای برای مرتب سازی، ذخیره، ارجاع و ارائه داده ها فراهم می کنند.
  • ویرایش و ارائه طرح ها و برنامه های تولید، و محصولات پیشنهادی به صورت آنلاین سبب کاهش چالش های ارتباطی می شود و سرعت تولید را بالا می برد.
محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

نقش کامپیوترها در تولید

کامپیوترها در سراسر فعالیت های طراحی و ساخت در شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند. وقتی سیستم های کامپیوتری و ماشین آلات کامپیوتری شده در مکان قرار دارند، سبب افزایش کارایی، پایداری و دقت می شوند. زمان را می توان ذخیره کرد و اصلاحات را می توان به آسانی انجام داد. تولید را برای افزایش کیفیت و ایمنی از نزدیک می توان مورد نظارت قرار داد و به دلیل کارایی سیستم، هزینه نیز کاهش پیدا می کند. لیست زیر به مزایای تولید به کمک کامپیوتر (CAD) برای سازندگان اشاره می کند:

  • الگوی طراحی، درجه بندی (ایجاد اندازه های مختلف از الگو) و ساخت الگو را می توان به کمک کامپیوتر انجام داد.
  • طرح های الگوی رنگ بندی نخ در پارچه با استفاده از برنامه کامپیوتری انجام می شود. طرح رنگ بندی نخ در پارچه اطمینان می دهد که تکه های الگو نزدیک به هم رنگ می گیرند که این مسئله به صورت مؤثر سبب کاهش ضایعات پارچه می شود.
  • چاپ دیجیتالی بر روی پارچه برای نمونه برداری و فرآوری کامل تولید انجام می گیرد.
  • ماشین های بافندگی کنترل شده توسط کامپیوتر- طرح ها می توانند به سرعت بر روی کامپیوتر متصل شده به ماشین بافندگی تغییر کنند.
  • پوشاک کشباف بدون درز می توانند از طریق دستورالعمل ارسالی به کامپیوتر متصل شده به ماشین کشباف تولید گردند. طرح های پارچه کشباف می توانند به سرعت بر روی کامپیوتر متصل شده به ماشین بافندگی تغییر کنند.
  • گسترش خودکار پارچه و برش خوردن آن.
  • ماشین های خیاطی می توانند جهت انجام وظایفی مانند ساخت سوراخ دکمه ها و متصل کردن جیب ها برنامه ریزی شوند.
  • برچسب زنی به عنوان بخشی از ردیابی محصول از طریق خط تولید انجام می شود. طراحی و ساخت برچسب پوشاک ممکن است توسط کامپیوتر انجام گیرد.
  • نظارت کردن با کیفیت
  • انبارداری پارچه و کنترل موجودی با استفاده از کدهای میله ای سبب کنترل موجودی در زمان تولید به موقع (JIT) می شود.
  • برنامه ریزی تولید جهت نظارت بر برنامه زمانی و جریان در سراسر فرآیند تولید.

استفاده از کامپیوترها در طراحی تولید

کامپیوترها توسط طراحان برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • نوشتن اسناد و نمایش بوردها مانند پیش طرح، متن، صفحات اسلایدی، نمودارها و جداول.
  • تکمیل نخ کشی و رنگزنی توسط دست؛ یک طرح سریع با مداد یا تصویر نقاشی حاوی جزئیات، اغلب ثبت ایده ها و ارتباط آنها با دیگر عوامل را کامل خواهند کرد، اما کامپیوترها گاهی اوقات دقیقتر خواهند بود.
  • قرار دادن همزمان ارائه های نمایش اسلایدی.
  • عکس برداری دیجیتالی و ساخت ویدئو.
  • طراحی و نمونه برداری.

اپلیکیشن های نرم افزاری استفاده شده توسط طراحان

برای نقشه کشی و طراحی

نرم افزار نقشه کشی برای طراحی، ارائه و نمایش کارهای نقشه کشی مورد استفاده قرار می گیرد. خطوط یا شکل های رسم شده یا تصاویر عکاسی برای دستکاری یا توسعه ایده  ها می توانند وارد، ویرایش یا اسکن شوند. مجموعه ها با محدوده ای از محصولات هماهنگ می توانند از طریق ایده اولیه، توسعه پیدا کنند.
با بهره گیری از یک نرم افزار ویژه، دستیابی به یک اثر سه بعدی از طرح توسط چرخاندن و مشاهده کردن طرح از طریق نقطه دیدهای مختلف امکان پذیر است. طراح می تواند جهت شبیه سازی خاصیت ریخت پارچه و سایه اندازی برای ایجاد تصویر واقعی طرح از کامپیوتر استفاده نماید. همچنین ایده ها برای طرح های پارچه بدون بافت می توانند بر روی اسکرین آزمایش شوند تا تأثیر هر ترکیب مختلف از رنگزنی و بافت مشاهده گردد.

برای ارائه ها

طراح می تواند ایده ها را به مشتری بر روی اسکرین یا به صورت چاپ شده بر روی بوردهای ارائه یا از طریق ایمیل نشان دهد و سپس ایده ها را بلافاصله براساس بازخوردهای مشتری اصلاح نماید. مطالب تبلیغاتی توسعه یافته را از طریق کار طراحی می توان برای استفاده بر روی وب سایتها، ملزومات تجاری و مطالب تبلیغاتی و بازاریابی، مانند نوشتارهای محل فروش کالا (POS) و پوسترهای نمایش به کار گرفت. کامپیوترها این توسعه و کار طراحی مرتبط را به یک فرآیند سریعتر تبدیل می نمایند.

برای نمونه برداری

کامپیوترها می توانند برای ارسال سریع اطلاعات جزئی طراحی به ماشین آلات مورد استفاده قرار گیرند تا نمونه ها را در هنگام طراحی و مراحل توسعه به وجود آوردند. این کار اغلب بدون حضور طراحان و حتی در صورت ترک محل کار نیز انجام می پذیرد.

  • طراحان می توانند از کامپیوترها جهت طراحی پارچه های جدید بر روی اسکرین استفاده کنند، سپس پارچه جدید را در هنگام استفاده بر روی یک مدل نقشه کشی، بر روی اسکرین یا بر روی کاغذ نشان می دهند.
  • طرح های پارچه چاپی که بر روی اسکرین توسعه داده می شوند، می توانند به صورت دیجیتالی بر روی پارچه واقعی برای نمونه برداری چاپ گردند.
  • پارچه ها و الگوهای سوزنکاری شده می توانند بر روی کامپیوتر طراحی شوند و سپس به صورت مستقیم بر روی پارچه، شکاف داده شوند.

یک فرآیند طراحی که قبلا هفته ها یا ماه ها طول می کشید، اکنون می تواند در کمتر از چند ساعت به پایان برسد. تصاویر بر روی مانیتورهای رنگی و آنهایی که توسط پرینترهای رنگی دوباره تولید شده اند، بسیار واقعی هستند، بنابراین می توانند جهت ارائه ایده ها به خریداران مد مورد استفاده قرار گیرند. خریداران در گذشته تقاضا داشتند تا قبل از تصمیم گیری در مورد سفارش دادن محصول، نمونه پوشاک واقعی را مشاهده و لمس نمایند، حال با وجود فناوری کامپیوتری جدید، آنها از طریق نمایشگرهای اسکرین یا دیجیتالی می توانند از خرید خود مطمئن شوند.

انجام تحقیق بر روی طرح ها

یک طراح برای جمع آوری اطلاعات و ایده گرفتن، ابتدا تحقیق انجام می دهد. بررسی خریدهای بازار هدف، آزمایش محصولات موجود، پرسش درباره دیدگاه های مردم و جمع آوری نمودن تصاویر و نمونه ها جزء دومین اهداف یک طراح است. دوربین دیجیتالی یک ابزار تحقیقاتی ضروری است؛ تصاویر را  در مغازه ها یا در خیابان یا در هر جایی که به ایده گرفتن طراح کمک می کند، می توان گرفت.

پرسشنامه ها

پرسشنامه می تواند برای جمع آوری انواع مشخصی از داده  ها طراحی گردد. پاسخ دادن به سئوالات باز بسیار سخت خواهد بود؛ تحلیل داده های فراهم شده در این نوع سئوالات، دشوار خواهد بود، زیرا ممکن است جملات طولانی نوشته شوند، اما جواب ها ممکن است بسیار آموزنده باشند. سئوالات بسته که با تیک یا علامت زدن، جواب های مشخصی را برای مخاطب انتخاب می کند، ممکن است نتایج دقیق تری را سبب شود، زیرا جواب دادن به این سبک از پرسش ها بسیار راحت است. پرسشنامه می تواند به صورت چاپ شده از طریق ایمیل برای افراد خاص ارسال شود.

تحقیق ثانویه

اینترنت به عنوان منبع اصلی تحقیق که قبلا توسط دیگران ایجاد شده است، شناخته می شود. یک طراح می تواند از موتورهای جستجو برای پیدا کردن وب سایت ها، تصاویر و ویدئوها استفاده کند تا ایده ها را گسترده دهد و یک انتخاب بسیار وسیع از مطالب نوشتاری و بصری را برای کار ارائه نماید. وب سایت شرکت ها، مجله ها و مقالات روزنامه، برنامه های آنلاین تلویزیون و حتی وبلاگ ها می توانند اطلاعات باارزشی را فراهم کنند. اینترنت سریع است، به آسانی بروزرسانی می شود و قابل دسترس است، شاید سفر کردن و گفتگو برای پیدا کردن اطلاعات دیگر ضروریتی نداشته باشد. با این حال تضمینی وجود ندارد که اطلاعات یافته شده در اینترنت، معتبر یا صادقانه باشند. کتاب ها، ژورنال ها و کاتالوگ های رایج؛ مطالب منتشر شده ای دارند که معتبر هستند.

پایگاه داده ها و نمودارها

اگرچه طراحان می توانند مطالب را از طریق کتابخانه های منابع آنلاین خریداری نمایند، اما آنها معمولا مجموعه مرجع عکس ها و طرح های خودشان را تنظیم می  کنند. ذخیره کردن بر روی هارد دیسک های کامیپوتر ممکن است به سرعت پر شود، بنابراین سی دی رام ها (CD-ROM) می توانند جهت ذخیره فایل های کتابخانه مورد استفاده قرار گیرند. داده ها را می توان با استفاده از صفحات اسلایدی حاوی نمودارهای تولید شده جهت تحلیل نتایج ارائه داد. این مسئله می تواند به ارزیابی تحقیق با فراهم کردن تأثیرات بصری نتایج کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *