صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت انتخاب آسترلایی قبل از رنگرزی لباس
1400/03/27

انتخاب آسترلایی قبل از رنگرزی لباس

Interlining Selection before Garment Dyeing

غالباً لباس ها پس از تولید، تحت رنگرزی قرار می گیرند. در نتیجه آسترلایی لباس ها باید با دقت زیادی انتخاب شود. زیرا ممکن است آسترلایی های استفاده شده در لباس ها در حین رنگرزی، به دلیل تاثیر مواد شیمیایی و حرارت بسیار زیاد حمام رنگ خراب شوند. برای اجتناب از رخ دادن چنین مشکلاتی، باید آسترلایی لباس ها براساس پارامترهایی که در این مقاله درباره آنها صحبت می کنیم انتخاب شوند.

ویژگی های آسترلایی ها در هنگام رنگرزی لباس

آسترلایی لباس هایی که تحت رنگرزی قرار می گیرند، باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  1. آسترلایی مورد استفاده در لباس باید دقیقاً مثل پارچه، مواد شیمیایی و رنگی را به خود جذب کند.
  2. استحکام پیوند بین آسترلایی و پارچه لباس نباید در حین عملیات رنگرزی سست شده و دچار آسیب گردد.
  3. ویژگی زیر دست پارچه آسترلایی در مناطقی که آسترلایی به لباس چسبیده است، باید مطابق انتظار باشد.
  4. رزین موجود در آسترلایی باید در حین رنگرزی، مولکول های رنگینه را به خود جذب کند. از این رو نباید رنگ نواحی از لباس که دارای آسترلایی هستند از نظر تیرگی، تفاوتی با بقیه جاهای لباس داشته باشند.

معمولاً در صنایع تولید پوشاک آماده، بیشتر از آسترلایی های ذوب شونده برای ساخت لباس استفاده می شود. آسترلایی های ذوب شونده معمولاً از 3 نوع ماده تشکیل می شوند؛ این مواد عبارتند از: 

  1. پارچه پایه یا بیس (Base fabric)
  2. پرداخت پارچه پایه
  3. پوشش رزینی
نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

در ادامه مقاله به نقش این 3 ماده در حین رنگرزی لباس می پردازیم:

1- پارچه پایه

معمولاً در هنگام ساخت لباس های پنبه ای از آسترلایی ذوب شونده ای که دارای پارچه بیس پنبه ای است استفاده می شود. زیرا اگر پارچه پایه آسترلایی و پارچه لباس هر دو پنبه ای باشند، در هنگام رنگرزی لباس به میزان یکسانی رنگ را به خود جذب می کنند. معمولاً از پارچه پنبه ای بافته شده به عنوان پارچه بیس برای آسترلایی استفاده می شود. در صورتیکه از پارچه پنبه ای بی بافت به عنوان پارچه پایه آسترلایی استفاده شود، این پارچه باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • چنانچه از رزین به عنوان ماده چسبنده برای تولید پارچه بی بافت استفاده شده باشد، نباید مشکلی در هنگام نفوذ رنگینه به وجود آید.
  • پارچه پایه بی بافت نباید در اثر رنگرزی دچار تغییر ابعاد شود.
  • رنگرزی لباس نباید هیچگونه تاثیری بر خصوصیات پارچه پایه بی بافت بگذارد.

2- پرداخت پارچه پایه

چنانچه از پارچه پنبه ای به عنوان پارچه بیس آسترلایی استفاده شود، این پارچه باید با رزین پرداخت شود. معمولاً از رزین مشتق شده از دی متیل اوره برای پرداخت پارچه پنبه ای بیس استفاده می شود؛ به کار گیری این ماده باعث ایجاد مشکل در هنگام رنگرزی لباس می شود. اگر پارچه پایه از نظر مکانیکی منقبض و کوچک شده و از رزین فرمالدئید کمتری برای پرداخت آن استفاده گردد، در این صورت مشکل نفوذ رنگ تا اندازه ای کاهش پیدا می کند.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

3- پرداخت رزین ذوب شونده

برای ساخت آسترلایی های ذوب شونده از انواع مختلف پوشش های رزینی استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است در صورت رنگرزی لباس بعد از چسباندن آسترلایی به آن، مشکلاتی در مناطقی که آسترلایی به لباس چسبیده به وجود بیاید. شاید در هنگام رنگرزی لباس به دلیل تاثیر مواد شیمیایی، درجه حرارت بالای حمام رنگ و مخلوط کردن لباس ها به مدت طولانی، پیوند بین آسترلایی و پارچه لباس دچار شکستگی شده و در نتیجه آسترلایی از پارچه لباس جدا گردد.
رزین مورد استفاده به عنوان پوشش رزینی آسترلایی ذوب شونده باید از نوع آبگریز باشد؛ در ضمن برای اینکه از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری شود، دمای ذوب رزین هم باید از 140 درجه سانتیگراد بیشتر باشد. رزین های پلی اتیلنی و پلی الفینی از عملکرد مناسبی در هنگام شستشوی لباس برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *