صفحه اصلی دانشـــنامه از کجا می توان متوجه شد که کدام لباس توسط کدام کارگر تولید شده است؟
1399/08/19

از کجا می توان متوجه شد که کدام لباس توسط کدام کارگر تولید شده است؟

Guide to Tracking Garment Makers

پراسانتا سارکر (Prasanta Sarkar) یکی از فعالین حوزه تولید پوشاک می گوید: “من برای توانمند سازی زنان فقیر یک کسب و کار استارتاپی کوچک راه اندازی کرده ام؛ ما ابتداً نحوه دوخت لباس را به زنان فقیر آموزش می دهیم، سپس آنها را در مرکز خود به کار می گیریم. در این مجموعه، 6 عدد چرخ خیاطی پدالی و 2 عدد چرخ خیاطی برقی وجود دارد”.
وی در انجمن OCS (که حالا تعطیل شده است) سئوالی مطرح نموده است: “آیا کسی می تواند من را راهنمایی کند که باید از کجا باید متوجه شوم هر کدام از این لباس ها توسط کدام یک از کارگرانم دوخته شده اند تا در صورتی که لباس ها ایرادی داشتند از دوزنده آن بخواهم ایرادات را اصلاح کند؟”. پس از مطرح نمودن این پرسش، جواب های زیادی داده شده است که بعضا زیاد کارآمد نبوده اند؛ بنابراین تصمیم گرفته ایم تا در این مطلب به این پرسش از دید خود پاسخ دهیم.
پایش کارگری که یک لباس را تولید می کند به دلایل زیادی یک باید محسوب می شود. مطرح کننده سئوال تنها به یکی از آن دلایل اشاره کرده است، چون قصد دارد تا کارگری که مرتکب اشتباه در دوخت یک لباس خاص شده را پیدا کند. اگر بتواند وی را رهگیری نماید، در این صورت می تواند لباس معیوب را به کارگر پس داده و از وی بخواهد که آن را اصلاح کند و یا به او تذکر دهد. این اطلاعات می توانند در زمینه هایی دیگری نیز به صاحبان کارگاه ها کمک کنند. مثلا آنها می توانند کارگرانی که آموزش و مهارت بیشتری دارند را شناسایی کنند و مشخص نمایند که هر نفر چند تکه لباس دوخته و درآمدش را به صورت دقیق محاسبه کنند.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

از کجا می توان متوجه شد که کدام لباس توسط کدام کارگر تولید شده است؟ - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, تولید پوشاک, بسته بندی پوشاک

در اینجا می توان یک راهکار عالی پیشنهاد داد. از برچسب ها / اتیکت های ساخته شده از نوارهای وینیل (ماده ای که برای چاپ برچسب های مراقبت از لباس در هنگام شستشو به کار برده می شود) استفاده کنید. می توانید یک طرح را از قبل روی برچسب چاپ کنید و با استفاده از یک خودکار نوک ساچمه ای اطلاعات مورد نیاز را روی برچسب بنویسید. در این حالت می توان از هر دو طرف برچسب استفاده کرد. در ضمن می توانید برای پایش اطلاعات لازم از طرح برچسب / الگوی خود نیز استفاده نمایید.
برچسب های لباسی که عکس آنها را در اینجا مشاهده می کنید، در یک خانه مد مورد استفاده قرار می گیرند. این کارخانه ها، لباسهای مد روز و بسیار با کیفیتی تولید می نمایند. در ضمن آنها این لباس ها را به منظور انجام کارهای دستی (به عنوان مثال تزئینات دستی) بر روی آنها به بیرون از کارخانه می فرستند. در مرحله بعد لباس به خیاط داده می شود تا آن را بدوزد. در انتها لباس برای بررسی تزئینات (پولک، مروارید و غیره)، اصلاح عیوب آنها و پرداخت پایانی به تیم تعمیر سپرده می شود. لباس در طی تمام این مراحل به صورت کامل چک می گردد. همچنین آنها می توانند مشخص کنند که در هر مرحله چه کسی بر روی لباس کار کرده است. یک لباس از مرحله پارچه تا زمانیکه تبدیل به یک لباس آماده می شود، مراحل مختلفی را پشت سر می گذارد و در این مراحل افراد مختلفی بر روی آن کار می کنند. کارخانه می تواند با استفاده از این برچسب ها تمام این افراد را پایش کند. آنها نام کارگر و شماره سریال لباس را بر روی این برچسب ها می نویسند.
برای مشخص کردن اینکه هر تکه لباس توسط کدام یک از کارگرها ساخته شده است، می توان از این روش استفاده کرد. برای چاپ این نوع از برچسب (اتیکت) لباس می توانید با صاحب چاپ خانه تماس بگیرید و از او بخواهید تا آنها را برایتان چاپ کند. باید اندازه برچسب و طرح اطلاعاتی که قصد دارید بر روی برچسب چاپ کنید را به وی بدهید. استفاده از فناوری بارکد یا RFID برای پایش لباس ها و دوزندگان آنها نیز ایده بدی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *