صفحه اصلی مقــالات تخصصی فرآیند پهن کردن پارچه
1399/10/17

فرآیند پهن کردن پارچه

FABRIC SPREADING PROCESS

پهن کردن (Spreading) فرآیندی است که در آن طول خاصی از پارچه بر روی میز قرار می گیرد، سپس طول های مشابهی از پارچه بر روی لایه پارچه های قبلی قرار می گیرند و برای برش به صورت انبوه آماده می شوند. بخش هایی که در نتیجه پهن شدن طولی پارچه بر روی هم قرار می گیرند لایه نامیده می شوند. طول هر کدام از این لایه ها براساس اندازه، شکل و تعداد اجزایی از لباس که باید برش بخورند، تعیین می گردند. تعداد لایه های هر گستره با توجه به تعداد سفارشات، فناوری مورد استفاده و تخصص فنی در زمینه پهن کردن و برش پارچه تعیین می شود.

انواع روش های پهن کردن پارچه

  • فرآیند پهن کردن دستی پارچه
  • فرآیند پهن کردن نیمه خودکار پارچه
  • فرآیند پهن کردن تمام خودکار پارچه

پهن کردن پارچه به صورت دستی

روند پهن کردن دستی پارچه یک روش سنتی و قدیمی برای پهن کردن لایه های پارچه بر روی میز برش است. این فرآیند برای تولید در مقیاس کم مناسب است. انواع پارچه ها را می توان با فرآیند پهن کردن دستی برش داد و این ربطی به پیچیده بودن ساختار یا الگوی پارچه ندارد. در واحدهای تولیدی بزرگ نیز برای برش پارچه ای که دارای طرح های پیچیده است از روش پهن کردن دستی استفاده می شود. هزینه تجهیزات فنی برش خودکار پارچه در مقایسه با فرآیند برش دستی بسیار زیاد است. قطعاً بهره وری فرآیند برش خودکار در مقایسه با فرآیند برش دستی نیز بسیار بالاتر است.

در روند پهن کردن دستی پارچه، کارگران پارچه را از لبه های آن نگه داشته و لایه های آن را بر روی میز برش حرکت می دهند. این کارگران باید در هنگام پهن کردن از قرارگیری صحیح ضخامت لایه های پارچه بر روی هم مطمئن شوند.

آنها ضمن پهن کردن به عیوب موجود در پارچه نیز توجه می کنند و در مورد جدا کردن یا صرف نظر نمودن از آنها تصمیم می گیرند. کارگران در زمان پهن کردن پارچه تعداد لایه های مورد نیاز برای هر نوع لباس را می شمارند و با توجه به طول مورد نیاز انتهای گستره پارچه را برش می دهند. در هنگام کار با الگوهای پیچیده، آنها باید تطابق الگو را در تمام لایه های گستره پارچه تائید کنند.

کیفیت و سرعت پهن کردن به ویژگی های پارچه، و مهارت و تجربه کارگران درگیر بستگی دارد. روند پهن کردن دستی پارچه نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. هر نوع پارچه ای را می توان به صورت دستی پهن کرد، اما این روند نیازمند نیروی کار ماهر است، در ضمن بسیار زمان بر است. از فرآیند پهن کردن دستی پارچه ها در واحدهای تولیدی کوچک استفاده می شود؛ البته در واحدهای تولیدی بزرگ نیز در مواردی که لایه های پارچه دارای الگوهای مختلف و پیچیده ای باشند، باز از این روش استفاده می گردد.

مشخصات فرآیند پهن کردن پارچه به صورت دستی

روند پهن کردن دستی پارچه بر روی یک میز وسیع که دارای سطح صافی است، انجام می شود. دستگاه تغذیه کننده پارچه که رول پارچه بر روی آن آویخته می شود ممکن است به میز متصل شود، یا روی دیوار قرار بگیرد و یا اینکه به یک پایه نزدیک میز متصل شود. معمولاً کاترهایی که برای برش انتهای لایه های پارچه مورد استفاده قرار می گیرند به میز برشی متصل می گردند که شاخ به شاخ دستگاه تغذیه کننده پارچه قرار گرفته اند. رول پارچه قبل از شروع روند پهن کردن پارچه بر روی میز بر روی محور دستگاه تغذیه کننده تثبیت می شود. تثبیت رول پارچه براساس روند پهن کردن پارچه انجام می شود و ممکن است به صورت رو به بالا یا رو به پایین باشد. روند پهن کردن پارچه به صورت دستی شامل چند مرحله است که این مراحل عبارتند از:

  • علامت گذاری اطلاعات مرتبط با پهن کردن پارچه بر روی آن
  • پهن کردن لایه های پارچه
  • قرار دادن نشانگر بر روی گستره پارچه

پهن کردن پارچه

در آغاز روند پهن کردن دستی پارچه یک لایه کاغذ به میز برش چسبانده می شود تا بتوان در حین برش لایه های پارچه را به آسانی به میز برش منتقل کرد. روند پهن کردن دستی پارچه توسط دو کارگر که هر کدام در یک طرف میز قرار می گیرند انجام می شود. این کارگران لایه های پارچه را به ابتدای گستره پارچه می برند. انتهای لایه های پارچه دقیقاً در ابتدای گستره پارچه ثابت شده و محکم می شوند. پس از آن، یکی از کارگران از اولین موقعیتی که در آن رول پارچه ثابت شده یا قرار گرفته است بر می گردد و کارگر بعدی لبه لایه ای از پارچه که قبلاً بر روی میز قرار گرفته را با لبه میز تراز می کند؛ اختلاف لایه قبلی با این لایه نهایتاً باید به اضافه و منهای 0.5 باشد. در این زمان کارگر دیگر سطح لایه پارچه را صاف می کند تا مطمئن شود که کشش تمام طول پارچه یکنواخت است. کشش پارچه باید یکنواخت باشد تا از چروک شدن پارچه در هنگام پهن شدن آن جلوگیری شود. این فرآیند تا زمان تعیین تعداد مورد نیاز لایه های پارچه ادامه پیدا می کند.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

طول ایده آل روند پهن کردن دستی پارچه، 5 تا 8 متر است. گاهاً نشانگرهای کوتاه تر به هم متصل شده و به عنوان یک گستره مورد استفاده قرار می گیرند، و به همین دلیل به کمک آنها می توان روند پهن کردن پارچه را در یک مرحله و یا به صورت سنتی اجرایی کرد. تعداد لایه های گستره پارچه به عواملی مثل اندازه سفارش، ویژگی های پارچه مانند صاف بودن، ضخامت پارچه، اصطکاک بین پارچه و دستگاه برش، و محدودیت های فنی روند پهن کردن پارچه به صورت دستی بستگی دارد. آسترلائی ها و پارچه های لوله ای شکل باریک معمولاً توسط یک کارگر پهن می شوند.

تثبیت یک نشانگر بر روی گستره پارچه

پس از پهن کردن پارچه، نشانگر کاغذی چاپ شده بر روی گستره آماده پارچه قرار می گیرد. سامانه های بازدارنده حرکت یا گیره هایی در اطراف گستره پارچه قرار می گیرند تا آن را سر جای خود ثابت نگه دارند. چنانچه (قسمت پشت) نشانگر با مواد چسبنده چاپ شده باشد با استفاده از اتویی که دارای پایه بزرگی است به آخرین لایه گستره پارچه چسبانده می شود.

معایب پهن کردن پارچه به صورت دستی

1- فرآیند پهن کردن دستی پارچه به کارگران ماهر زیادی نیاز دارد.

2- چنانچه نیروی کار به خوبی آموزش ندیده باشند، انجام کار به صورت باکیفیت و سریع عملاً غیرممکن است.

3- کارگرانی که در کار پهن کردن پارچه مشارکت می کنند، بار کاری بالایی را در شیفت کاری خود تجربه می نمایند. از این رو ممکن است خستگی آنها بر سرعت و کیفیت کار تاثیر بگذارد.

4- در روند پهن کردن پارچه به صورت دستی به دو کارگر نیاز است، در حالیکه در روند پهن کردن پارچه به صورت خودکار وجود تنها یک کارگر کافی است.

5- در روند پهن کردن دستی پارچه اندازه رول پارچه ها غالباً کوچک است.

6- احتمال دارد لایه های پارچه به صورتی نامناسبی تراز شوند.

مزایای پهن کردن پارچه به صورت دستی

1- نیازمند سرمایه گذاری کمی است.

2- برای واحدهای تولیدی کوچک مناسب است.

تجهیزات مورد نیاز برای پهن کردن پارچه به صورت دستی

تجهیزات مورد نیاز برای پهن کردن پارچه به صورت دستی قیمت پایینی دارند؛ امری که کاملاً منطقی به نظر می رسد. بخش مرکزی تجهیزات شامل یک میز پهن است. در ضمن ممکن است برای افزایش بهره وری از کارتر مخصوص برش انتهای لایه های پارچه استفاده شود. تجهیزات دیگری که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از اتویی با پایه بزرگ، گیره ها، سنجاق ها و پایه تغذیه کننده پارچه.

فرآیند پهن کردن پارچه - صنعت پارچه, دانش تولید, تولید پوشاک, تولید پارچه, تکنولوژی تولید, پارچه بافی
دستگاه پهن کردن دستی پارچه

پهن کردن پارچه به صورت خودکار

روند پهن کردن دستی پارچه در تولید عمده هم زمان بر است و هم به کارگران ماهر زیادی نیاز دارد. وقتی حجم سفارشات بالا باشد، سرعت، کیفیت و بهره وری به المان های لازم برای تامین نیاز مشتری تبدیل می شوند. فرآیند پهن کردن پارچه به صورت اتوماتیک نه تنها یک روند پر سرعت به حساب می آید، بلکه دقت و بهره وری آن نیز بسیار بالاست. در این فرآیند در وهله اول دستگاه پهن کننده که رول پارچه را حمل می کند، پارچه را بر روی میز پهن می کند و همین امر باعث مکانیزه شدن فرآیند پهن کردن پارچه می شود.

در عصر حاضر تکنیک ها و سیستم های جدید توسعه پیدا کرده اند. از آنجاییکه فناوری های متکی به کامپیوتر برای ساخت و ذخیره الگوها، و نشانگرهای آنها استفاده می شوند لذا روند پهن کردن پارچه کاملاً خودکار شده است. روند پهن کردن پارچه به صورت خودکار به صورت معنی داری بهره وری و سرعت کار را افزایش می دهد، اما باعث نمی شود که چیزی از ارزش های کار کم شود.

روند پهن کردن خودکار پارچه با دستگاه انجام می شود. این دستگاه مخصوص رول پارچه را بر روی میز باز می کند، لایه های پارچه را برش داده و می شمارد، مطمئن می شود که لایه های پارچه به صورت صحیحی تراز شده اند و در نهایت روند پهن کردن پارچه را تکمیل می کند. فرآیند پهن کردن خودکار پارچه خود بر دو نوع است:

  • پهن کردن نیمه خودکار
  • پهن کردن تمام خودکار
تولید ژاکت آلومینیومی از کپسول های نسپرسو

پهن کردن پارچه به صورت نیمه خودکار

فرآیند پهن کردن نیمه خودکار پارچه به یک اپراتور نیاز دارد. این کارگر در طول روند پهن کردن پارچه در اطراف میز حرکت می کند یا اینکه ممکن است به همراه پنل پایه دستگاه حرکت نماید. کارگر سطح لایه پارچه پهن شده را صاف می کند و عیوب جزئی یا کلی پارچه را مورد ارزیابی قرار می دهد. اگر عیوب جزئی باشند، کارگر از آنها صرف نظر می کند و اگر عیوب زیاد یا کلی باشند کارگر آن قسمت از لایه پارچه پهن شده را برش می دهد. کارگر از یک دسته کنترل دستی سرعت برای تغییر سرعت پهن کردن پارچه و کاهش سرعت در مناطق مشکل دار استفاده می کند. این دسته کنترل کننده سرعت به کارگر کمک می کند تا سرعت دستگاه را افزایش یا کاهش دهد و یا اینکه به صورت کلی دستگاه را متوقف کند. در روند پهن کردن خودکار پارچه، ارتفاع دستگاه برش قابل تنظیم است. این ارتفاع را به صورت دستی و یا با استفاده از یک پنل کنترل خاص می توان تنظیم کرد.

مزایای پهن کردن پارچه به صورت نیمه خودکار

  • سریع و ارزان
  • تراز بندی صحیح لبه های پارچه
  • سهولت کار با چنگک الکترونیکی
  • امکان استفاده از دستگاه بارگیری و تخلیه نیمه خودکار
  • وجود یک گیرنده خودکار برای نگه داشتن لایه های پارچه
  • وجود عیب یاب خودکار

معایب پهن کردن پارچه به صورت نیمه خودکار

  • بارگذاری پارچه به صورت رولی
  • دستی بودن فرآیند برش
  • مناسب نبودن برای واحدهای تولیدی بزرگ
  • نیازمند صرف هزینه بیشتر برای نیروی کار
  • عدم وجود سنسور در هد دستگاه
  • عدم امکان استفاده از این روش برای پهن کردن هر نوع پارچه ای

از فرآیند پهن کردن پارچه ها به صورت کاملاً خودکار در واحدهای تولیدی بزرگ استفاده می شود، چرا که در این واحدها هزینه خرید و نگهداری این تجهیزات به دلیل تولید عمده قابل توجیه است. از دستگاه پهن کننده کاملاً خودکار پارچه در جاهایی استفاده می شود که به منظور جلب رضایت مشتری نیاز به کیفیت بالا و کار سریع است. در هنگام استفاده از دستگاه پهن کننده کاملاً خودکار پارچه، اپراتورها تمام پارامترها مثل طول لایه ها، سرعت پهن کردن و کشش لایه های پارچه را روی صفحه کنترل دستگاه تنظیم می کنند. این دستگاه به صورت خودکار لایه های پارچه را براساس دستورالعمل هایی که در صفحه کنترل آن قید شده است پهن می کند، انتهای لایه های پارچه را برش می دهد، تعداد لایه ها را می شمارد و پس از قرارگیری تعداد لایه های مورد نظر بر روی هم روند پهن کردن پارچه را متوقف می نماید.

پهن کردن پارچه به صورت کاملاً خودکار

سرعت پهن کردن پارچه به خصوصیات آن بستگی دارد. روند پهن کردن پارچه به صورت خودکار تقریباً 3 برابر سریع تر از روند پهن کردن پارچه به صورت دستی است.

مزایای پهن کردن پارچه به صورت کاملاً خودکار

  • اپراتور در این روند تمام پارامترها را بر روی صفحه کنترل تنظیم می کند و دستگاه تمام لایه های پارچه را به صورت خودکار و براساس تمام معیارهای تنظیم شده در صفحه کنترل پهن می نماید.
  • روند کار بسیار دقیق و کیفیت آن بسیار بالاست.
  • دستگاه اتوماتیک پهن کننده پارچه قادر است تا هر نوع پارچه ای را پهن کند.
  • این دستگاه به دلیل داشتن سرعت بالا باعث صرفه جویی در زمان می شود.
  • این دستگاه به کم کننده هزینه نیروی کار معروف است.
  • این دستگاه دارای سنسورهای اتوماتیک است که عیوب پارچه را به صورت خودکار شناسایی می کنند.
  • این دستگاه قادر است هر نوع لایه پارچه ای را ایجاد کند.
  • دستگاه دارای یک وسیله کشش اتوماتیک است که به صورت خودکار کشش لایه های پارچه را کنترل می کند و همین باعث می شود تا دیگر هوا بین لایه های گستره پارچه محبوس نشود.
  • این دستگاه مجهز به بالابر سنسور تماماً خودکار است که ارتفاع لایه های پارچه را تنظیم می کند.
  • این دستگاه به صورت خودکار رول های پارچه را بارگیری و تخلیه می نماید.

معایب پهن کردن پارچه به صورت کاملاً خودکار

  • این فناوری هزینه بالایی دارد و استفاده از آن مستلزم سرمایه گذاری زیاد است.
  • کار با این دستگاه نیازمند حضور یک اپراتور بسیار ماهر است.
  • تنها واحدهای تولیدی بزرگ قادر هستند تا هزینه های این سیستم را پرداخت کنند.
فرآیند پهن کردن پارچه - صنعت پارچه, دانش تولید, تولید پوشاک, تولید پارچه, تکنولوژی تولید, پارچه بافی
دستگاه پهن کردن خودکار پارچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *