صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز فناوری رنگرزی بدون آب NTX
1400/12/07

فناوری رنگرزی بدون آب NTX

NTX waterless dyeing solution

شرکت Next Technologies & Xvantages موسوم به NTX که در زمینه تولید محلول های فرآوری نساجی فعالیت می کند و در سنگاپور مستقر است؛ اعلام کرده که فناوری رنگرزی بدون آب این شرکت با نام™NTX™ Cooltrans آماده تولید است و آدیداس اولین مشتری مهم آن می باشد.

به گفته NTX این فناوری نتیجه پیشرفت در فرآیندهای شیمیایی و ماشین آلاتی است که امکان رنگرزی دقیق و صحیح هر نوع پارچه ای را بدون استفاده از گرما، و با 90% کاهش مصرف آب و 40% کاهش رنگینه امکان پذیر می کنند. در ضمن این فناوری در کنار تمام این مزایا، ثبات رنگ بسیار مناسبی داشته، و عملکرد و حالت پارچه را حفظ می کند.

این خبر گامی رو به جلو برای صنعت مد محسوب می شود؛ زیرا این صنعت در دنیایی که تقریباً 2.7 میلیارد نفر با کمبود آب مواجه هستند، سالیانه 80 میلیارد متر مکعب آب مصرف می کند.

به گفته NTX این فرآیند کاملاً بدون حضور آب انجام می گیرد؛ چرا که در اینجا رنگ افزا از کاغذ به یک بستر مبتنی بر سلولز منتقل می شود و یک الگوی دقیق بر روی لایه زیرین ایجاد می گردد که دارای رنگ های غنی و سرزنده است. نفوذ رنگ در این فرآیند بی نظیر است و ثبات رنگی آن عالی است؛ بدون اینکه نیاز به هیچگونه حرارت یا منبع حرارتی داشته باشد.

طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

این روش با توجه به نوع فعالیت هر کسب و کاری قابل پیاده سازی است و می توان آن را روی انواع الیاف طبیعی و مصنوعی (به غیر از پلی پروپیلن) و پارچه های کشی اعمال کرد.

کالوین چونگ (Kalvin Chong)، رئیس و یکی از بنیانگذاران شرکت NTX در این باره می گوید: «دهه هاست که این صنعت به دنبال هدف دست نیافتنی کاهش میزان مصرف آب و انرژی مورد استفاده در فرآیند رنگرزی منسوجات است. ما با خوشحالی اعلام کنیم که بالاخره با معرفی فناوری NTX Cooltrans به نقطه عطف خود رسیدیم».

چونگ در ادامه می افزاید: «چیزی که در مورد این فناوری واقعاً هیجان انگیز است، مقرون به صرفه بودن ادغام فناوری NTX™ Cooltrans™ در زنجیره ارزشی برندهاست. صرفه جویی در مصرف انرژی و آب، آنها را قادر می سازد تا از این اختراع سرنوشت ساز در راستای خواسته های مصرف کنندگان آگاه به محیط زیست خود استفاده کنند؛ بدون اینکه نگران بالا رفتن هزینه های تولید محصول نهایی باشند».

اعتقاد بر این است که این روش رنگرزی شبیه حمام های قدیمی رنگرزی با دمای بالا نیست که برای به دست آوردن پوشش رنگی مناسب، پارچه ها را با محلول رنگ مخلوط می کردند. به گفته NTX، کارخانجاتی که از فناوری Cooltrans استفاده می کنند؛ کم سر و صداتر هستند، انرژی کمتری مصرف می کنند و به مواد شیمیایی خطرناک نیازی ندارند.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

به گفته این شرکت، ظرفیت تولید NTX Cooltrans در حال حاضر در مجموعه های این شرکت در چین و کامبوج فعال است، و قرار است ظرفیت تولید با اضافه شدن یک کارخانه در اندونزی و چندین کارخانه در ویتنام در سال 2022 افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *