صفحه اصلی دانشـــنامه الیاف پلی استر
1399/08/18

الیاف پلی استر

Polyester Fibers

پلیمر ها آن دسته از الیاف هستند که حاوی حداقل ۸۵ % یک استر پلیمر جانشین شده با اسید کربوکسیلیک معطر هستند، که شامل اسید ترفتالات و اسید اف- هیدروکسی بنزوئیک می  شوند.
پلی استر ها آن فیبرها هستند که حاوی حداقل ۸۵ % یک استر پلیمر جانشین شده با اسید کربوکسیلیک substituted هستند، که شامل اسید Terephthalic و f – هیدروکسی بنزوئیک اسید می شوند. پلی استر عمده در ترکیب پلی اتیلن ترفتالات است، استر تشکیل شده توسط پلیمریزاسیون رشد یافته اسید ترفتالات و دی اتیلن گلیکول است.

الیاف پلی استر - صنعت نساجی

انواع الیاف پلی استر

پلی اتیلن ترفنات

پلی استر پلی اتیلن ترفتالات در صنعت الیاف ساخت انسان پیشرو بوده و محبوبیت خود را مدیون تطبیق پذیری به تنهایی و یا به عنوان یک فیبر مخلوط در ساختار های نساجی می باشد. وقتی اصطلاح “پلی استر” استفاده می  شود، به این نوع عمومی اشاره دارد. این الیاف به طور گسترده در پوشاک بافتنی و بافت حلقه ای، مبلمان خانگی، و کاربرد های صنعتی به کار می  رود. اصلاح ساختار مولکولی فیبر از طریق بافت و یا مصرف مواد شیمیایی، کارآیی آن را در کاربرد های مختلف گسترش می  دهد.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

POLY-l ، 4-CYCLOHEXYLENEDIMETHYLENE TEREPHTHALAT

گروه سیکلو هگزیلن در این الیاف، سختی بیشتری را برای زنجیره های مولکولی فراهم می  کند، اما بسته زنجیره های پلیمری مجاور ممکن است به علت ساختار پیچیده، دشوارتر باشد. در نتیجه، فیبر، مقاومت کمتری نسبت به پلی اتیلن ترفتالات دارد.

پلی- پی- اتیلنکسی بنزوات

خواص این فیبر آن قدری نسبت به بقیه متفاوت نیست و برای همین نتوانست با بازار خوبی مواجه شود و به همین دلیل تولید این الیاف متوقف گردید.

پلی استر ترفتالات اصلاح شده

رنگ پذیری ضعیف و اشتعال پذیری متوسط پلی استر، باعث شد تا به فرمولاسیون استر های ترفتالات به منظور بهبود رنگ پذیری و خاصیت بازدارندگی شعله الیاف، اصلاح گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *