صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن
1402/11/16

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

REASONS TO AVOID “SCRAPPING” AND ITS DRAWBACKS

قطعات مدرن کمباین های برداشت پنبه و مدل های جدید پنبه ‌چین ها در مدت زمان کوتاهی، راه درازی را پیموده اند. اگر چه دهه هاست که بشر به کشت پنبه به صورت مدرن مشغول است؛ اما حتی در دهه های 1970 و 1980 نیز تجهیزات دستگاه های دروگر به شدت ناکارآمد بودند. در واقع امروزه بشر تنها به مدد وجود فناوری های مدرن توانسته تا بازده محصول را به 95% تا 97% برساند.

بازده بالای محصول در حال حاضر تنها به دلیل ارتقای قطعات دستگاه‌های پنبه ‌چین نیست؛ بلکه نتیجه روش های بهتر کشت محصول و تلاش برای افزایش بازده کل محصول است. پنبه کاران حتی 40 تا 50 سال قبل نیز می توانستند 95% بازدهی داشته باشند؛ در واقع این کار نتیجه اقدامی به نام «اسکرپپینگ (Scrapping)» بود.

اسکرپپینگ به معنی تکرار دوباره روند برداشت از یک مزرعه است. در این حالت مزرعه پس از برداشت اولیه، دوباره مورد برداشت قرار می گیرد تا تمام غوزه های پنبه باقیمانده برداشت شوند؛ این کار برای افزایش بازده محصول صورت می پذیرد. با این حال برداشت مجدد روشی کاملاً ناکارآمد برای افزایش بازدهی محصول است. در ادامه با ذکر 4 دلیل به این موضوع می پردازیم:

  1. در درجه اول و از همه مهمتر، اسکرپپینگ از نظر مصرف سوخت به شدت بد است. اگر برای بار دوم مزرعه را با دستگاه دروگر طی کنید؛ دو برابر سوخت بیشتری مصرف می کنید و در ازای آن محصول برداشتی در مقایسه بسیار ناچیز است. پس بهتر است در مصرف سوخت صرفه جویی کرده و از برداشت مجدد اجتناب کنید: زیرا در دراز مدت باید هزینه بیشتری متقبل شوید.
  2. بازگشت دوباره به مزرعه بعد از برداشت اول ممکن است عواقب بسیار بدی برای فشردگی و تراکم خاک به دنبال داشته باشد. به خصوص اگر کفپوش های زهکشی و آبیاری در مزرعه خود دارید؛ با این کار به آنها فشار غیر ضروری وارد می کنید و ممکن است باعث شکستگی شان شوید.
  3. اسکرپپینگ باعث ساییدگی بیش از حد قطعات دستگاه پنبه‌ چین می شود؛ حتی اگر آنها با ظرفیت کاری مرحله اول برداشت محصول کار نکنند. زیرا هنوز هم احتمال دارد اسپیندل ها بشکنند، دافرها آکنده از ضایعات شوند و مشکلات دیگری پیش آید. فشار کاری کمتر، منجر به کمتر مستهلک شدن قطعات کمباین برداشت پنبه می شود؛ هزینه صرفه جویی این کار، بسیار بیشتر از هزینه محصولی است که ممکن است از طریق برداشت مجدد به دست بیاید.
  4. اسکرپپینگ زمان‌بر است. بازگشت به عقب و برداشت مجدد بخش هایی از مزرعه اساساً وقتگیر است و بهتر است این زمان در جایی دیگر صرف شود. زمان با پول برابر است؛ از این رو هر ساعت اضافی که شما با اسکرپپینگ تلف می کنید، سرمایه ای از بین می رود که به احتمال زیاد با برداشت ثانویه جبران نمی شود.
10 خطر جدی در زمان برداشت پنبه و نحوه جلوگیری از بروز آنها

هر چند اسکرپپینگ از نظر تئوری ایده خوبی است؛ اما در عمل با مزایای مورد نظر بسیار فاصله دارد. در عوض بهتر است با رعایت چند نکته زیر بازده اولین برداشت محصول را بالا ببرید تا عملاً نیازی به برداشت مجدد نداشته باشید.

  • کاملاً به روند توسعه محصول مزرعه خود اشراف داشته باشید و برای برداشت در اوج رسیدگی محصول، برنامه ریزی کنید.
  • دستگاه دروگر و تجهیزات آن را در بهترین حالت ممکن نگهداری نمایید.
  • مسیر برداشت را به گونه ای تعیین کنید تا بازده برداشت محصول به حداکثر برسد.
  • از روش های مناسب برداشت و عدل ‌بندی استفاده نمایید تا ضایعات محصول به حداقل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *