صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت اقتصاد دورانی یا چرخشی چیست؟
1398/04/28

اقتصاد دورانی یا چرخشی چیست؟

Circular Economy

با توجه به پشت سر گذاشتن یک دوره موفقیت آمیز به همراه راهنمایی های وب سایت Zero Waste Weekبه نظر می رسد دیگر زمان آن رسیده باشد که بدانیم این برنامه به چه ابتکاراتی نیاز دارد؟ این ابتکارات ما را به کدام سمت هدایت می کنند؟ و اینکه آیا باید به اینگونه برنامه ها اهمیت دهیم؟ و اگر اهمیت دهیم، چگونه می توانیم از آنها استفاده کنیم؟
برای اینگونه سوالات پاسخ های زیادی وجود دارند. میتوان گفت هر سناریویی مشکلات بالقوه ای دارد که گام‌های مثبت ما را تحت تاثیر قرار داده و خراب می‌کند . اما چیزی که در این برنامه امید بیشتری به ما میدهد، سناریویی است که در آن، ابتکارها ما را به سوی یک مدل اقتصادی موفق سوق می‌دهد. این مدل به ما اجازه می‌دهد تا در بین مردم، حیوانات و محیط زیست تعادل ایجاد کرده و زندگی بهتری داشته باشیم. این مدل اقتصادی جدید “اقتصاد چرخشی” نام دارد.
در حال حاضر، قبل از این که برخی از رفتارهای تجارت‌ چرخشی را در اینجا معرفی کنیم، بهتر است بدانیم که: اقتصاد چرخشی چه چیزی است، اهمیت این موضوع برای شما چیست و چگونه می‌توانید بیشتر از آنها استفاده کنید؟

اقتصاد چرخشی 101

اولین بخش از اقتصاد چرخشی را می توان اینگونه توصیف کرد: تبدیل کردن مدل “خرید-استفاده-دور انداختن” به مدل “خرید یا اجاره-استفاده از آن-سپس ارتقا آن به مراحل بالاتر”. در اصل، این مدل اقتصادی رویکرد جدیدی در نحوه استفاده از زباله ها می باشد. بله، درست فهمیدید این مدل جدید ارزش زباله های مختلف را پیدا میکند! در واقع به جای مدیریت و ارسال ضایعات به اعماق زمین، از راهکار‌های خلاقانه و جدیدی برای استفاده از زباله به عنوان چیزی ارزشمند استفاده میکنند.
یکی از سازمان‌های پیشرو که راه را برای این اقتصاد هموار کرده، بنیاد “الن مک کارتر” است. آن‌ها اقتصاد چرخشی را به عنوان “نگاه فراتر از مصرف کنونی، ساخت و بازسازی مدل صنعتی استخراجی جدید، تعریف می‌کنند” و اکنون این بخش آخر کلید یک مدل چرخشی است. نه تنها ما چیزی را دور نمی اندازیم، بلکه به دنبال احیای سرمایه اقتصادی، طبیعی و اجتماعی در سراسر سیستم‌ها می باشیم.
در عمل، این به معنی نگاه کردن به صنایعی مانند مد به روش‌های جدید می باشد. به عنوان مثال، اکنون می‌توانید لباس عروسی خود را از طریق سیستم عامل هایی مانند Wear the Walk اجاره کنید. یا لباس‌ها را پس فرستاده و مقداری از پول لباس را در خرید بعدی با استفاده از برنامه‌هایی مثل reGAIN بعنوان تخفیف نگه دارید. امروزه حتی مارک‌های بیشتری با استفاده از مواد بازیافتی نیز وجود دارد.
VIGGA که یک شرکت دانمارکی است یک مثال خوب دیگر برای صنعت مد می باشد. هدف این شرکت حل مشکل رشد سریع کودکان و بلااستفاده شدن لباس هایشان می باشد. شرکت ابتدا این سوال را پرسید که “اگر لباس‌ها می‌توانستند با کودک شما رشد کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ ” سپس یک سرویس موفق را فراهم کرده که در آن به والدین اجازه می‌دهد تا لباس مادران و کودکان را اجاره کنند تا در زمان، پول و منابع صرفه جویی شود.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

اقتصاد دورانی یا چرخشی چیست؟ - مد, محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت پوشاک, اقتصاد نساجی

چرا اقتصاد دورانی یا چرخشی مهم است؟

با این توضیحات، مطمئن هستم که شما با خود می گویید، “این عالی است اما چرا باید اهمیت دهم؟” یا بعضی از مردم می گویند: “من تنها یک نفر هستم، و نمی توانم تفاوت زیادی را ایجاد کنم، آیا می توانم؟”
ما به هیچ وجه نمی گوییم که ما نباید از دنیای مد لذت ببریم. اما ما می توانیم با توجه به آنچه که داریم برنامه ریزی کنیم و از آنها استفاده بیشتری داشته باشیم، مخصوصا زمانی که لازم به خرید مجدد نیست.
به طور مشخص، ما باید درباره اینکه چگونه با مد و سیستم اطراف خود ارتباط داشته باشیم دوباره فکر کنیم. امروز شاید برای ما خوب باشد اما مسئله اصلی فرزندانمان هستند که باید عمل خود را با ایندگان تطبیق دهیم.
لطفا توجه داشته باشید: این یم رفتار هیپی یا روز رستاخیز نیست، آماری هایی که در این زمینه وجود دارد بدین شرح است:

• در اروپا و آمریکای شمالی، ۱۵ میلیون تن زباله نساجی وجود دارد که در واقع معادل وزن ۴ میلیون فیل است.
• هر ساله از ۱.۷ برابر استاندارد از زمین استفاده و آن را تخریب می‌کنیم. ما از منابع زمین بیشتری نسبت به طبیعت از طریق صید بی‌رویه ماهیان، تخریب جنگل‌ها، و انتشار دی‌اکسید کربن بیشتر در اتمسفر، به جای اکوسیستم‌ها استفاده می کنیم.
• ما در ۴۰ سال بیش از ۵۰ درصد حیات وحش را از بین برده ایم.
• امروزه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون برده در سراسر جهان وجود دارند. شمارش دقیق جمعیت پنهان، کاری دشوار است.
• ۹۰ درصد زنان و کودکانی که به عنوان قربانیان خشونت در دنیا وجود دارند، قربانیان سو استفاده های متنوع در کودکی قرار گرفته اند قبل از اینکه استخدام شوند.

در حال حاضر، من یک حسابدار یا اقتصاددان نیستم، اما این رقم ها افزایش پیدا نخواهند کرد. این آمار یک تصویر از آینده ای که نسل های بعدی می توانند داشته باشند را ترسیم نمی کند. در حقیقت، کاملا برعکس می باشد.
همه چیز از دست نرفته است. ما توانایی ایجاد تغییر واقعی را داریم و در واقع، هم اکنون در حال انجام این تغییرات هستیم. به عنوان مثال، بیایید این حقیقت را بپذیریم که یک فرد نمی‌تواند به تنهایی تفاوتی ایجاد کند. به پدیده نی های پلاستیکی نگاه کنید. هزاران نفر از مردم در سراسر جهان شاهد نظریه “سیاره آبی دیوید آتن بورگ” در مورد مسائل گسترده پلاستیک در اقیانوس‌ها بودند. این مساله با آگاهی رو به رشد در مورد اقیانوس‌ها و تاثیر ما بر روی کره زمین همراه بود. که به نوبه خود به چیزی منجر شد که ما آن را ” نقطه عطف پلاستیکی” می‌نامیم.
جدیدا، در بسیاری از رستوران های موجود در Shoreditch یا Hackney لندن تابلو هایی وجود دارد که با علامتی از شما می پرسند “واقعا نیازی به نی دارید؟” یا نی ها را با یک مقوای بازیافتی معامله می کنند.
طولی نکشید که شرکتهای بزرگ به سرعت موضوع را متوجه شدند و با تعهدات و اقداماتی ابتکاری برای ممنوع کردن نی های پلاستیکی در سراسر جهان به راه خود ادامه دادند. برخی از آن‌ها بیشتر از بقیه متقاعد شدند، اما نکته مهم این بود که آگاهی مشتریان خود را جلب کردند. یکی از مشتریان آگاه کمپینی علیه مک‌دونالد در انگلستان به راه انداخت. نتیجه این حرکت: مک‌دونالد اکنون متعهد به تغییر زنجیره تامین جهانی خود برای حذف نی های پلاستیکی در اوایل سال آینده است!
علاوه بر آن، اکنون برندهای مشهوری از لباس های شنا وجود دارند که زباله‌های پلاستیکی را از اقیانوس‌ها خارج می‌کنند و آن را به تکه‌های بزرگ تبدیل می‌کنند.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

اقتصاد دورانی یا چرخشی چیست؟ - مد, محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت پوشاک, اقتصاد نساجی

به خرید خود اعتراض کنید!

صحبت در مورد آلودگی اقیانوس در مورد نی های پلاستیکی تنها یک قطره از اقیانوس هستند، دیدن چنین گروههایی برای ایجاد تغییر واقعی در مدت‌زمان کوتاه شگفت‌انگیز است. این ثابت می‌کند که افراد و گروه‌های کوچک می‌توانند تاثیرات بزرگ داشته باشند. این کار فقط قدم‌های کوچک و مذاکراتی برای ایجاد تاثیرات مثبت و بازخورهای خوب می‌خواهد.
در واقع مد اخلاق گرا از ما می خواهد که با خریدهای خود اعتراض کنیم و از صنعت های مد بخواهیم که با این ارزش‌های در حال تغییر و اخلاقی همسو باشند.
این موضوع اینجا متوقف نمی‌شود. در حقیقت، این تازه آغاز کار است!

اقتصاد دورانی یا چرخشی چیست؟ - مد, محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت پوشاک, اقتصاد نساجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *