صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت تاثیر احتمالی جنگ تجاری ایالات متحده و چین
1398/04/04

تاثیر احتمالی جنگ تجاری ایالات متحده و چین

انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش (BGMEA)

دولت ایالات متحده تعرفه اضافی را برای 300 میلیارد دلار از واردات از چین در سیزدهم ماه مه تمدید کرده است که شامل اقلامی مانند پوشاک و کفش است. تعرفه های اضافی، که به عنوان تعرف های مجاز شناخته می شود، ممکن است تا 25٪ افزایش یابد و احتمالا تا پایان ماه ژوئن 2019 به اجرا درآید.
تاثیر تعرفه اضافی بر روی تجارت چین با ایالات ‌متحده، به خصوص در بخش پوشاک، پیچیده است؛ چرا که چندین واقعیت وجود دارد و نیروهای بازار جدیدی پدید خواهند آمد که وارد بازی خواهند شد. چین بزرگ‌ترین صادرکننده پوشاک برای ایالات‌متحده است که در حدود ۳۳ درصد از کل واردات پوشاک آمریکا را در سال ۲۰۱۸ تامین کرده‌است.
در حالی که هزینه اضافی ناشی از افزایش تعرفه‌ها به احتمال زیاد عوارض صادراتی به چین را افزایش می‌دهد، این امر ممکن است به موازات این باشد که صادرات پوشاک چین به آمریکا در چند سال گذشته به دلیل افزایش هزینه تولید در چین و تغییر تمرکز بر پایه تولید ارزش افزوده بالا در حال کاهش بوده‌است.
واقعیت این است که صادرات پوشاک چین به آمریکا تا ۱۰.۳۹ % در طول سال های ۲۰۱۵ – ۲۰۱۸ کاهش داشته‌است؛ از نظر مالی، این کاهش مبلغی حدود ۳.۱۷ میلیارد دلار است. برعکس، صادرات نخ به آمریکا در طول سال های مذکور به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته است یعنی 28.29%. بنابراین، به نظر می‌رسد که تمرکز چین روی کالاهای دارای ارزش افزوده بالاتر نسبت به پوشاک است.
یکی دیگر از واقعیت های جالب این است که مقایسه قیمت واحد پوشاک در ایالات متحده با کشورهای بزرگ تولیدکننده نشان می دهد که چین بهترین قیمت واحد برای ایالات متحده آمریکا در جهان ارائه می دهد. طبق آخرین داده‌های آوریل ۲۰۱۹، قیمت واردات برای هر بخش کوچک و متوسط از چین در حدود ۲.۳۰ دلار بود، در حالی که از بنگلادش 2.79 دلار، از کامبوج تا ۲.۵۲ دلار و از هندوراس 2.70 دلار بود! بنابراین، پایین‌ترین قیمت واحد ممکن است موجب مقاومت محصولات چینی در برابر شوک قیمتی باشد.
پویایی قیمت همچنین یک تصویر جالب را نشان می دهد. قیمت صادرات پوشاک چین به ایالات متحده آمریکا در سال 2018 به میزان 1.37٪ و در ماه ژانویه-آوریل 2019، 1.85٪ کاهش یافت، در حالی که قیمت واردات پوشاک از بنگلادش به ترتیب 2.05٪ و 5.03٪ افزایش یافته است. همان مقایسه برای ویتنام به ترتیب 2.16٪ و 1.05٪ است. این نشان دهنده انعطاف پذیری ذاتی صنایع پوشاک چینی است که با چنین شوک تعرفه ای مواجه است. در همین حال، تقاضا برای لباس در بازار ایالات متحده در حال افزایش است، زیرا اقتصاد ایالات متحده قوی تر شده است. واردات پوشاک ایالات متحده در طول ماه های ژانویه تا آوریل 2019 در مقایسه با سال گذشته بیش از 5.75 درصد افزایش یافته است.و این افزایش در سال 2018 برابر با 2.02٪ بود. بنابراین، تقاضای اضافی ایجاد شده در بازار آمریکا ممکن است تاثير منفی بر صادرات چين به آمريكا داشته باشد. انحراف احتمالی تجارت از چین ناشی از تعرفه تنببهی نیز ممکن است به تعدادی از عوامل دیگر مانند تغییر در نرخ ارز یوان و استفاده از فن آوری های پیشرفته و رباتیک منجر شود.
اکنون با توجه به جنگ تجاری به عنوان فرصتی برای بنگلادش، ما باید نگاهی جامع به صادرات بین محصولات چینی و بنگلادشی صادر شده به ایالات متحده آمریکا داشته باشیم. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که از 30 مورد برتر صادر شده توسط چین به ایالات متحده آمریکا، بنگلادش در 16 مورد قدرت رقابت دارد . عملکرد این 16 مورد نشان می دهد که صادرات چینی این اقلام در طول سال های 2014-2018 به میزان 11.84٪ کاهش یافت. صادرات این اقلام در بنگلادش نیز به میزان 12.28٪ بوده است، در حالی که ویتنام ظاهرا بیشترین رشد را داشت، زیرا رشد 16.82٪  را برای خود ثبت کرده است. سهم این 16 مورد از کل صادرات پوشاک به ایالات متحده آمریکا توسط چین به ترتیب 45.12٪، بنگلادش 76.70٪ و ویتنام 53٪ در سال 2018 است.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

خلاصه این که تعرفه اضافی در تجارت لباس چین با ایالات متحده آمریکا تاثیر خواهد گذاشت ، اما عوامل دیگری وجود دارد که احتمالا این شوک قیمتی را دفع می کنند. بنابراین، تعرفه اضافی ممکن است به عنوان مزیتی برای بنگلادش وسایر رقبای چین محسوب نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *