صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چرایی و چگونگی برنامه ریزی زنجیره تأمین
1399/06/24

چرایی و چگونگی برنامه ریزی زنجیره تأمین

Why And How To Map Your Supply Chain

در صورتیکه یک برند مد از محل تولید، چگونگی و مواد سازنده هر بخش از مجموعه اش اطلاع داشته باشد، می تواند خود را یک برند پایدار و سه بعدی تصور کند. در این مطلب به هر چیزی که باید در مورد برنامه ریزی زنجیره تأمین بدانید، اشاره خواهد شد.
اطلاع از محل تولید مجموعه های لباس به عنوان اولین گام برای شفاف شدن در مورد شرایط تولید مجموعه ها، و تأثیرشان بر روی کارگران و کره زمین شناخته می شود. اما درک بهتر محل تولید احتمالی می تواند در تصمیم گیری های تجاری منجر به بهره وری بیشتر، صرفه جویی در هزینه ها و تولید محصولات ایمن تر گردد.
وقتی صحبت از برنامه ریزی برای زنجیره تأمین به میان می آید، دقیقا همان کاری انجام می شود که انتظارش را دارید: یک برنامه ریزی از هر چیزی که می خواهید بفروشید و تمام اجزای سازنده آن مثل مواد خام ایجاد می شود.
اگر مثل بیشتر برندها با عرضه کننده یا تولید کننده محصول نهایی دارای رابطه عمیق باشید، ایده برنامه ریزی برای کل زنجیره تأمین به نظر ترسناک می رسد. این موضوع به ویژه در صنعت مد که معمولا عرضه کنندگانش به طور جدی از رازهای تجارت محافظت می کنند، صادق است. هم شاخص شفافیت انقلاب مد و هم گزارش مد اخلاقی نشان می دهند که میزان علاقه برندها به دانستن و منتشر کردن لیست عرضه کنندگان سطح بالا هر ساله در حال افزایش است. با این حال تعداد برندهایی که برای استفاده مجدد از منابع زنجیره تأمین برنامه ریزی می کنند، بسیار کم است.

برای برنامه ریزی در مورد زنجیره تأمین باید چه اقداماتی انجام داد؟

1- با هر چیزی که در مورد آن اطلاعات دارید، کار را شروع نمایید:

ابزارهای زنجیره تأمین موجود در فضای مجازی می توانند در هر مرحله به شما کمک نمایند. برای هر محصول یا محدوده تولید، جزئیات را تا حد ممکن به صورت دقیق در مورد محل ساخت، مواد سازنده و مؤلفه های آنها پر نمایید.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

2- با عرضه کنندگان همکاری کنید:

با نخستین سطح از عرضه کنندگان، یعنی کسانیکه محصولات کامل شده را تأمین می کنند، همکاری نمایید. در این صورت اطلاعات لازم را در مورد سطح بعدی عرضه کنندگان نیز به دست خواهید آورید. وقتی دومین سطح از تأمین کنندگان، یعنی کارخانجات تولیدی پارچه و عرضه کنندگان تزئینات را شناسایی کردید، می توانید برای ایجاد مسیری مستمر در راستای استفاده از زنجیره تأمین (مثل کارخانجات نخ یا چاپخانه ها) با آنها همکاری داشته باشید.

3- هدف نهایی: مواد خام

این کارها را تا زمانیکه به هدف نهایی، یعنی دستیابی به عرضه کنندگان مواد خام برسید، ادامه دهید.

چرایی و چگونگی برنامه ریزی زنجیره تأمین - صنعت مد, صنعت پوشاک, تولید لباس, تجارت نساجی, تجارت پوشاک

سرمایه گذاری بر روی ارتقاء رابطه با عرضه کنندگان

برنامه ریزی زنجیره های تأمین می تواند زمان بر باشد، و به روابط قوی و اعتماد آمیز با عرضه کنندگان نیاز دارد. این نوع برنامه ریزی به غیر از ایجاد شفافیت برای کسب و کار، موجب ایجاد روابط قوی و اعتماد آمیز با عرضه کنندگان نیز خواهد شد که به نتایج کلی بهتر برای تجارت منجر می گردد.
آیلین فیشر (Eileen Fisher) در بیانیه چشم انداز سال 2020 عنوان کرده است که: “برنامه ریزی برای یک زنجیره تأمین جهانی، دستاورد کوچکی نیست، اما یکپارچگی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. ما به تأیید نمودن نحوه رشد آخرین الیاف و هر لباس رنگ آمیزی شده نیاز خواهیم داشت. ما به دانستن اینکه هر کارخانه، نخ ریس و کارگاه از استانداردهای سخت گیرانه کارگری پیروی می کند، نیاز داریم. وقتی ما این پروژه را در سال 2014 شروع نمودیم، فکر نمی کردیم که به این اندازه مشکل باشد. پس از همه این کارها، ما از مزارع پنبه ارگانیک زیادی بازدید کردیم و با کارگران کارخانه های بسیاری گفتگو نمودیم. اما ریزتر شدن بر روی این موضوع به آشکار کردن عرضه کنندگان مان نیازمند است که این کار به اعتماد و زمان محتاج خواهد بود”.
برخی از شرکت هایی که برای زنجیره های تأمین خودشان برنامه ریزی داشته اند و در مورد آنها به صورت شفاف و عمومی عمل کرده اند، عبارتند از:

  • شرکت نایک (Nike) یک برنامه تعاملی از تأمین کنندگانش دارد، و به شما اجازه می دهد تا به صورت کامل و جامع به جزئیات کلیدی در مورد هر کارخانه از جمله نوع کالاهای تولیدی در آنجا دست یابید.
  • نودی جینز (Nudie Jeans) نیز یک راهنمای تولید مشابه دارد که به صورت جزئی درصد تولیدات هر کشور را مشخص می نماید.
  • فهرست رویدادهای شرکت پاتاگونیا، داستان تولیدات، و همچنین واقعیت های محل تولید و نوع کالاهایش را عنوان می کند.
  • برند جان لویس (John Lewis) داشتن اتحادیه های صنفی و کمیته های کارگری را در کارخانجات اولین سطح مشخص می نماید.
  • لیست کارخانه اچ اند ام از چگونگی دسته بندی و میانگین نمرات کالاهای آنها تشکیل گردیده است.
تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

جمع بندی

  • برنامه ریزی زنجیره تأمین و شفافیت به یکدیگر وابسته هستند و شما نمی توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید.
  • روابط قوی و اعتماد آمیز با عرضه کنندگان برای برنامه ریزی زنجیره تأمین ضروری است و باعث ایجاد کسب و کارهای بهتر می گردد. در کل داشتن این روابط به صورت برد- برد شناخته می شود.
  • برنامه ریزی زنجیره تأمین به زمان نیاز دارد، اما به لطف ابزارها و مجموعه داده های موجود این کار آسان تر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *