صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت عوامل موثر بر برآورد تولید پوشاک
1400/12/21

عوامل موثر بر برآورد تولید پوشاک

Factors Affecting Estimation of Garments Production

برآورد دقیق تولید پوشاک، ضامن حمل سفارش در موعد مقرر است. اما برخی از عوامل کلیدی نیز وجود دارند که بر برآورد تولید پوشاک تاثیر می گذارند. گاهی اوقات عدم توجه به این عوامل، باعث نرسیدن سفارش به تاریخ حمل مورد نظر می شود.

چه عواملی در برآورد تولید پوشاک مؤثر هستند؟

پنج عامل کلیدی که بر برآورد تولید پوشاک تاثیر می گذارند، عبارتند از: 

  1. نرخ دقایق مجاز استاندارد، 
  2. تعداد اپراتورهای شاغل در یک خط تولید،
  3. تعداد ساعات کاری خط تولید در یک روز،
  4. میانگین بهره وری خط تولید،
  5. کل زمان استراحت. 

در ادامه مقاله تمامی عوامل فوق را به تفصیل توضیح خواهیم داد:

1- نرخ دقایق مجاز استاندارد

نرخ دقایق مجاز استاندارد یا SAM پوشاک، به این معنی است که چه مقدار زمان برای تولید کامل یک لباس لازم است. نرخ دقایق مجاز استاندارد اهمیت زیادی در برآورد تولید پوشاک دارد. اگر زمان مورد نظر در این مرحله زیاد باشد؛ زمان بیشتری هم صرف تولید پوشاک خواهد شد و بالعکس. این مورد در میان این عوامل، اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر برآورد تولید پوشاک است.

2- تعداد اپراتورهای شاغل در یک خط تولید

این دومین عامل مهمی است که بر تخمین تولید پوشاک تاثیر می گذارد. هر چه تعداد کارگران شاغل در یک خط تولید بیشتر باشد؛ تکمیل سفارش به زمان کمتری نیاز دارد (و بالعکس). 

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

3- تعداد ساعات کاری خط تولید در یک روز

این نیز یکی دیگر از عوامل کلیدی است که بر تخمین تولید پوشاک تاثیر می گذارد. اگر یک خط تولید بیشتر از زمان برنامه ریزی شده خود فعالیت کند؛ تولید سفارش به زمان کمتری برای تکمیل نیاز دارد (و بالعکس).

4- میانگین بهره وری خط تولید

میانگین بهره وری خط تولید در حالت کلی با عواملی چون خرابی دستگاه ها، عدم تعادل خطوط تولید، تغذیه مستمر خط تولید، مشکلات کیفی، سطح عملکرد فردی اپراتورها و غیبت اپراتورها ارتباط دارد. چنانچه روند تولید پوشاک با این مشکلات روبرو شود؛ به صورت خودکار میانگین بهره وری خط تولید کاهش پیدا می کند.

5- کل زمان استراحت

یک کارگر در طول روند تولید پوشاک می تواند از زمان استراحت خود برای صرف نهار، چای و کارهای دیگر استفاده کند. اگر کل زمان استراحت آنها طولانی شود؛ تولید سفارش به زمان بیشتری برای تکمیل نیاز خواهد داشت (و بالعکس).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *