صفحه اصلی دانشـــنامه چرخه رشد گیاه پنبه
1402/05/02

چرخه رشد گیاه پنبه

COTTON GROWTH CYCLE

اگر در حوزه تولید پنبه فعالیت می‌کنید؛ حتماً برایتان جالب است که در مورد چرخه رشد پنبه بیشتر بدانید. انواع مختلف پنبه در سراسر جهان کشت می‌شوند که همه آنها برای مقاصد اقتصادی مورد استفاده قرار نمی گیرند. در حال حاضر در نقاط مختلف دنیا به صورت عمده به کشت پنبه می پردازند.

مراحل رشد پنبه

رشد گیاه پنبه در قالب یک چارچوب زمانی اتفاق می ‌افتد. این فرآیند با کشت بذر پنبه در خاک آغاز می شود. در شرایط ایده‌آل بذر پنبه در کمتر از 10 روز جوانه می زند. خیلی زود دو برگ به نام های لپه بر روی بذر پنبه ظاهر می شوند و وظیفه فتوسنتز گیاه پنبه را برعهده می گیرند. چند هفته بعد این برگ های جوان به برگ های واقعی تبدیل می گردند و همچنان به تغذیه گیاه ادامه می دهند. در هفته های پنجم تا هفتم، جوانه های کوچکی ظاهر می شوند. سپس در عرض چند روز، گل گیاه ظاهر گردیده و شروع به گرده افشانی می کند. در مرحله آخر غوزه پنبه که قسمت سفید و کرکی گیاه است نمایان می شود. بعد از آن گیاه پنبه باز هم به رشد خود ادامه می دهد؛ تعداد غوزه های هر گیاه ممکن است به 100 غوزه برسد که حاوی حدود 500 هزار الیاف پنبه هستند. موضوع مهم این است که پس از حدود 140 روز پس از کاشت، الیاف پنبه از غوزه های شکافته شده گیاه بیرون می زنند و خشک می شوند. در این مرحله پنبه ها برای چیدن آماده هستند.

5 مرحله رشد گیاه پنبه: از شکوفه تا برداشت

گیاه پنبه به چند دلیل یکی از جالب ترین و جذاب ترین محصولات کشاورزی است. گل گیاه پنبه نه تنها چرخه بلوغ زیبایی دارد؛ بلکه نحوه رشد آن از زمان شکوفه دادن تا موقع تبدیل شدن به یک غوزه در نوع خود بسیار جالب است. اما پنبه چه زمانی شکوفه می دهد و چرخه زندگی گیاه پنبه چگونه است؟ در ادامه به هر مرحله از رشد گیاه پنبه نگاهی خواهیم انداخت.

  1. همه چیز با یک شکوفه سفید رنگ شروع می شود که اولین مرحله از مراحل رشد گیاه در آینده است. این گل بسیار ساده و کوچک است. یک گل سفید خالص با چند عدد گلبرگ باز. این گل های سفید عمر کوتاهی دارند و کمی بیشتر از 24 ساعت زنده می مانند؛ از این رو اگر علاقه مند به دیدن این مرحله کوتاه هستید، باید هر روزه به مزرعه سر بزنید. هر چند این مرحله ممکن است خیلی زود فرا برسد؛ اما ما هنوز با برداشت پنبه فاصله زیادی داریم.
  2. وقتی این گل سفید شکوفا می شود؛ گرده افشانی انجام می دهد. این گل سفید تنها در عرض یک روز به رنگ صورتی در می آید و به صورت کامل باز می شود. نتیجه نهایی این مرحله گلی است که به رنگ سرخابی سر زنده یا صورتی مایل به بنفش است. این مرحله ممکن است چند روز دیگر طول بکشد؛ از این رو 24 تا 36 ساعت دیگر برای دیدن این مرحله وقت دارید.
  3. در این مرحله، گل پنبه بسیار زیبا به سرعت پژمرده می شود و می میرد؛ یعنی در ابتدا به رنگ قهوه ای در می آید و پوسته پوسته شده و می ریزد. نگران نباشید این به معنی مردن گیاه پنبه نیست. در عوض گیاه پنبه با شروع شکل گرفتن غوزه، تحول بسیار بزرگی را پشت سر می گذارد. اگر یک روز باد زیادی بوزد یا گیاه پنبه در شرایط آب و هوایی خشک تر رشد کند؛ همزمان مزرعه پر از شکوفه های مرده گیاه پنبه می شود. چون بخش بزرگی از گیاهان مزرعه همزمان به بلوغ می رسند.
  4. هر چه غوزه در حال رشد بزرگتر و بزرگتر شود؛ رنگ آن تغییر کرده و از سبز به بنفش و نهایتاً قهوه ای تبدیل می گردد. وقتی غوزه پنبه از نظر بزرگی به نهایت اندازه خود می رسد؛ برگچه های زیرین گل، خشک می شوند و غوزه ترک برمی‌دارد. با گذشت زمان برگچه های گیاه بیشتر و بیشتر از هم دور می شوند؛ تا اینکه پنبه کاملاً در معرض دید قرار می گیرد.
  5. ما در نهایت با غوزه باز پنبه مواجه می شویم. شکل یک غوزه باز پنبه با شکوفه های اولیه بسیار تفاوت دارد؛ زیرا این بار به جای باز شدن گلبرگ ها، الیاف پنبه از گیاه بیرون می ریزند. در این مرحله نوبت برداشت محصول فرا می رسد.
نخ شنیل

این بود چرخه زندگی گیاه پنبه، از شکوفه تا برداشت. هر کسیکه قبلاً در مزرعه پنبه کار کرده باشد، احتمالاً با مراحل فوق آشنایی دارد؛ اما دیدن همزمان آنها به صورت تصویری ساده در نوع خود جالب است.

چرخه رشد گیاه پنبه - صنعت پنبه, دانش تولید

فراموش نکنید که همیشه باید از طول عمر گیاه پنبه به نفع خود استفاده کنید. شما باید چرخه عمر گیاه پنبه را مدنظر داشته باشید و وقتی بخش عمده محصول مزرعه تان به مرحله نهایی رشد خود رسید و غوزه های باز پنبه آماده برداشت شدند؛ بایستی آماده برداشت محصول باشید.

خاک مناسب برای کشت پنبه

پنبه باید در خاکی رشد کند که تا حد امکان نزدیک به شرایط ایده آل باشد. برای اینکه شرایط خاک مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ باید به صورت منظم تحت آزمایش باشد. خاک باید از نظر وجود مواد مغذی و معدنی مانند فسفر، پتاسیم و نیتروژن آزمایش شود. در ضمن pH خاک نیز باید مرتباً مورد آزمایش قرار بگیرد. تعادل این موارد با هم برای آغاز رشد گیاه پنبه ضروری است. نتایج این آزمایشات، نیاز خاک به انواع مختلف کود را تعیین می کند.

در ضمن باید توجه داشت که شرایط اقلیمی و آب و هوایی، تاثیر زیادی بر ترکیب شیمیایی خاک دارند. به عنوان مثال ممکن است به دلیل تصفیه خاک و نیتروژن زدائی آن در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب، حجم بالایی از نیتروژن خاک از دست برود. همچنین انواع مختلف خاک دارای محتوای مرطوب متفاوتی هستند و ممکن است مواد مغذی را بهتر از سایرین در خود حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *