صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز منسوجات هوشمند برای مبارزه با پشه‌ و سایر حشرات
1398/08/09

منسوجات هوشمند برای مبارزه با پشه‌ و سایر حشرات

بر حسب تلفات انسانی، سازمان بهداشت جهانی طی گزارشی اعلام کرد که پشه‌ ها مرگبار ترین و خطرناک‌ ترین گونه‌ های کره زمین هستند. در سال ۲۰۱۵، 438000 مرگ ناشی از مالاریا در سطح جهانی گزارش شد. گزارش‌ ها حاکی از آن است که تب دنگی در سه دهه گذشته ۳۰ برابر افزایش یافته است. چندین کشور گزارش از شروع شیوع بیماری‌ های ناشی از پشه های بیماری زا مانند زیکا، دنگی، چیکونگونیا و تب زرد داده اند.
با افزایش مقاومت پشه ها به مواد دافع، چندین گروه سعی بر این دارند که لباس‌ هایی را با پارچه های دارای خاصیت دفع پشه اختراع کرده و توسعه دهند. تلاش‌ هایی در جهت طراحی منسوجات هوشمند صورت‌ گرفته که می‌ تواند از نیش زدن پشه جلوگیری کند. میکروکپسولاسیون معمولا در این موارد، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با این حال، این روش‌ ها دارای معایبی چون عدم پایداری و فقدان قابلیت استفاده مجدد هستند. یک روش دیگر از میکروبید ها استفاده می‌ کند که باز هم پر هزینه بوده و رضایت بخش نیست. و این موارد استفاده از میکروبید های معمولی و میکرو کپسول ها را برای کاربرد های روزمره محدود می‌ کند.
راه‌ حل ارائه‌ شده از سوی تیم تحقیقاتی مزایای ضروری تکنیک میکرو کپسول سازی را اضافه کرده و موانع و مضرات آن ها را حذف خواهد شد.
ایده پیشنهادی استفاده از یک سیستم نساجی هوشمند است که مکانیسم قابل شارژ مجدد را به کار می‌ برد و می‌ تواند چندین بار با دافع پشه شارژ شود و توسط کاربر قابل‌ کنترل است. این اثر نشان‌ دهنده برتری منسوجات هوشمند پایدار است، که به عنوان یک زمینه برای تکنولوژی دافع پشه باید از آن استفاده شود.
استفاده از پلیمر های حافظه (smps) برای این منظور، مفهوم جدیدی را به وجود می آورد و به کاربر این امتیاز را می‌ دهد که بسته به نیاز، چندین برابر مواد دافع را کنترل کند. smps ها منسوجات هوشمندی با شکل خاص بوده و اطلاعات را در “حافظه خود” ذخیره می‌ کنند و در زمانی که تحت کنترل محرک خارجی مثل گرما، میدان مغناطیسی یا الکتریکی درمی آیند تغییر کرده و زمانی که محرک حذف می‌ شود به شکل “حافظه اولیه” خود بر می گردد. ثبت اختراع برای این روند در حال انجام است و تا چند سال آینده لباس های دافع حشرات وارد بازار می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *