صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چه نوع ماشین آلاتی برای شروع کار در زمینه تولید پوشاک مورد نیاز هستند؟
1399/08/20

چه نوع ماشین آلاتی برای شروع کار در زمینه تولید پوشاک مورد نیاز هستند؟

Machines Required for Starting Garment Business

اگر شما هم مانند سایر کارآفرینان به راه اندازی کسب و کار در زمینه تولید پوشاک علاقمند هستید، خبر خوبی برایتان داریم. می خواهیم به سوال رایجی که همه در مورد ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای تولید پوشاک مطرح می نمایند در این مطلب پاسخ دهیم. یکی از این سوالات این است: «من می خواهم کار تولید پوشاک را در مقیاسی محدود آغاز کنم. چه دستگاه هایی را باید برای راه اندازی کارخانه خود خریداری کنم؟».
قصد داریم امروز به صورت مفصل به این سوال پاسخ دهیم. نمی خواهیم فقط با دادن لیست ثابتی از نام ماشین آلات مورد نیاز به سوال شما پاسخ بگوییم، بلکه سعی داریم تا با ذکر مثال هایی درباره آنها بحث نماییم و مواردی را عنوان کنیم که انواع ماشین آلات براساس آنها برای راه اندازی یک کسب و کار جدید برنامه ریزی می شوند.
آیا به دنبال انواع ماشین آلات دوزندگی مورد نیاز خود هستید؟ آشنایی صرف با ماشین آلات دوخت برای راه اندازی کسب و کاری در زمینه تولید پوشاک کافی نیست. شما به ماشین آلات برش، ماشین آلات پرس، ماشین های شستشو و دستگاه های دیگری نیز نیازمند هستید.
ابتدا به فرآیندهای تولید پوشاک نگاهی بیندازید. جریان کلی کار تولید پوشاک (در صورت نیاز به ماشین آلات یا تجهیزات) معمولاً به فرآیندهایی مثل بررسی پارچه، اندازه گیری وزن پارچه، آزمایش پارچه، لایه بندی پارچه، برش پارچه، دوخت لباس، پرس (اتوی لباس)، شستشوی لباس، چک (بررسی) لباس و غیره نیاز دارد.

چه نوع ماشین آلاتی برای شروع کار در زمینه تولید پوشاک مورد نیاز هستند؟ - ماشین آلات نساجی, صنعت پوشاک, دانش تولید, تجهیزات نساجی

ماشین آلاتی که برای شروع کار در زمینه تولید پوشاک ضروری است:

1- ماشین آلات دوخت 

باید ماشین آلات خیاطی را با توجه به عملیات دوختی (ساختار درز) که در طراحی لباس مورد استفاده قرار می گیرد انتخاب کنید. ممکن است چندین گزینه برای انتخاب یک دستگاه دوزندگی برای دوخت یک درز خاص وجود داشته باشد. اما در زمان تولید انبوه باید به سرعت تولید و کیفیت دوخت نیز توجه نمایید. براساس این دو عامل باید چرخ خیاطی مناسب را برای کار خود انتخاب کنید.
اگر قصد دارید کار خود را با تولید اقلامی اساسی مانند پیراهن و شلوار و با حداقل تعداد ماشین آلات شروع نمایید باید یک ماشین دوخت زنجیری و یک ماشین سردوز (دستگاه اورلاک) خریداری کنید. اگر به یک خیاطی نزدیک خانه خودتان مراجعه کنید، قطعاً این دستگاه ها را مشاهده خواهید کرد. آنها از قیچی دستی برای برش پارچه و از پرس دستی (اتو) برای اتو کردن (پرس) لباس ها استفاده می کنند.
خیاط های سنتی بیشتر از چرخ های خیاطی دوخت زنجیری استفاده می کنند. اما توصیه می کنیم برای تولید انبوه از چرخ های خیاطی صنعتی استفاده نمایید.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

به عنوان مثال:

  • برای تولید تی شرت به صورت انبوه به دستگاه هایی مانند دستگاه دوخت زنجیری تک سوزنه، دستگاه اورلاک و دستگاه دوخت زنجیری تخت نیاز دارید.
  • برای تولید شلوار استرچ به ماشین هایی مانند اورلاک و دستگاه دوخت زنجیری تخت نیازمند هستید.
  • برای تولید پیراهن به دستگاه های دوخت زنجیری تک سوزنه، دستگاه سوراخ کن دکمه اورلاک و دستگاه های دوخت دکمه نیاز دارید. اینها حداقل تعداد دستگاه هایی است که شما می توانید از آنها استفاده کنید.

با افزودن ماشین آلات خاص عملکردی می توانید این لیست را گسترش دهید. فراموش نکنید دستگاه هایی که شما نیاز دارید کاملاً به سبک محصولات تولیدیتان بستگی دارند.
در تولید پوشاک نیز مانند تولید سایر محصولات به دلیل وجود تنوع در طراحی محصولات، انواع مختلف چرخ های خیاطی مورد نیاز است. برای تولید یک تی شرت با یک استایل خاص ممکن است به دستگاه هایی مانند دستگاه دوخت زنجیری دو سوزنه یا دستگاه دوخت زنجیری چند سوزنه نیاز داشته باشید. دستگاه اورلاک مجهز به ضامن پشتی، دستگاه سوراخ کن دکمه، دستگاه اتصال قزن قفلی یا ماشین دوزندگی زیگزاگ تنها بخشی از دستگاه هایی است که به احتمال زیاد به آنها نیاز خواهید داشت. در سری ماشین های اورلاک، دستگاه های سه رشته ای، 4 رشته ای و 5 رشته ای وجود دارند. ممکن است برای تولید تی شرت به این سه نوع ماشین اورلاک هم احتیاج پیدا کنید.
بهترین روش برای تصمیم گیری در مورد خرید دستگاه های مورد نیاز، جمع آوری نمونه محصول و بررسی جزئیات ساخت آنها (ساخت درز)، و انتخاب دستگاه های مناسب براساس آنهاست. ضمناً ممکن است شما چندین محصول را برای پروژه خود (تولید پوشاک) انتخاب کرده باشید. در این صورت می توانید از برخی از ماشین آلات برای دوخت محصولات مختلف استفاده کنید.
اگر در این زمینه تازه کار هستید و فقط داشتن نمونه لباس نمی تواند به شما در تهیه لیست ماشین آلات مورد نیاز کمک کند، بهتر است برای شناخت دستگاه هایی که برای پروژه خود نیاز دارید با ما متخصصان این حوزه تماس بگیرید. سعی کنید نام محصولات و طرح هایی که در دسته بندی های محصولی قصد تولید آنها را دارید، کاملاً مشخص کنید.
امروزه بیشتر از چرخ های خیاطی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در قسمت دوخت استفاده می شود؛ مثل دستگاه ساخت جیب پشتی شلوار جین (به منظور تا کردن لبه های جیب و سجاف کردن آنها)، دستگاه دوخت جیب و دستگاه اتوماتیک برجستگی حاشیه جیب که در تولید شلوار و کاپشن مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

چه نوع ماشین آلاتی برای شروع کار در زمینه تولید پوشاک مورد نیاز هستند؟ - ماشین آلات نساجی, صنعت پوشاک, دانش تولید, تجهیزات نساجی

2- ماشین آلات و تجهیزات برش

به منظور برش اجزاء لباس از قواره های پارچه، دستگاه های برش زیادی وجود دارند؛ مثل قیچی های دستی، ماشین آلات برش تیغه ای مدور، ماشین آلات برش تیغه ای تخت، ماشین آلات برش تیغه ای نواری و ماشین آلات برش کامپیوتری. باید براساس ظرفیت یا نیاز روزانه تولید یک ابزار متحرک برای برش پارچه انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید روزانه 50 عدد پیراهن تولید نمایید، باید حداقل نیاز روزانه تان را برش زده و آماده کنید. برای برش برخی از قسمت های لباس ها تنها به یک ماشین برش تیغه ای مدور نیاز دارید. البته می توانید از دستگاه برش تیغه ای مستقیم و قیچی دستی نیز استفاده کنید.

3- ماشین آلات و تجهیزات پرداخت کاری

برای اتو کردن لباسها به منظور رفع چین و چروک های پارچه و دادن ظاهری شکیل و زیبا به آنها به ماشین آلات پرس نیازمند هستید. می توانید از دستگاه پرس دستی (پرس بخار) استفاده کنید و یا می توانید یک کارگاه پرس که مجهز به یک میز خلا و دیگ بخار داخلی است را نصب نمایید. تجهیزات دیگری نیز مانند دستگاه تشخیص لکه، دستگاه زدن نخ های اضافی و ماشین لباسشویی برای پرداخت لباس مورد نیاز هستند.
زمانیکه طرح کسب و کار خود را آماده کردید و یا در مرحله آماده سازی طرح کسب و کار خود هستید می توانید با تامین کنندگان چرخ خیاطی تماس بگیرد تا از بازار و چند و چون خرید این دستگاه ها مطلع شوید. قطعاً آنها لیستی از چرخ های خیاطی مورد نیاز را در اختیارتان قرار خواهند داد.

4 دیدگاه

  1. سلام
    سایت خوبی دارید
    من در یک مصاحبه رادیویی با یک تولید کننده تیشرت متوجه بازار خوبی که تیشرت داره شدم و از اونجایی ک دنبال ی ایده برا ی شغل بودم
    الان کنجکاو برای تحقیق در این مورد شدم
    الان کارمند هستم و از شغلم راضی نیستم
    ی حامی دارم که اگه ایده خوبی واسه ی شغل پیدا کنم میتونه حمایتم کنم.
    خواهشی که دارم تا اونجایی که براتون امکان داره کمکم کنید و راهنماییم کنید که بتونم ی تصمیم درست بگیرم.
    ممنون

    1. سلام و ممنون از توجهتون به نساجی دات کام
      برای اینکه با اطمینان بیشتری وارد این حوزه بشید پیشنهاد ما در ابتدا افزایش سطح دانش در حوزه تولید پوشاک و آشنایی با تکنولوژی ها و فرایندهای تولید و فروش روز دنیا هست از نحوه خرید مواد اولیه گرفته تا بسته بندی و بازاریابی محصول نهایی
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *