صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت کاغذ الگو و اصطلاحات ساخت الگوی لباس
1400/06/16

کاغذ الگو و اصطلاحات ساخت الگوی لباس

Pattern Paper | Garment Pattern Making Terms

کاغذ الگو (Pattern Paper)

کاغذ الگو در طرح ها و رنگ های متنوعی موجود است که هر کدام هدف خاصی دارند. هر تامین کننده کاغذ از یک سیستم کدگذاری برای نشان دادن دامنه وزن کاغذهای تولیدی اش استفاده می کند. اولویت تولید کننده براساس انتخاب شخص و موارد کاربرد متغیر است. به کاغذهای الگوی سنگین وزن معمولا تخته مقوایی، کاغذ مانیل یا کاغذ سخت گفته می شود؛ در حالیکه به کاغذهای سبک وزن، نشانگر کاغذی می گویند. در این مقاله قصد داریم تا به برخی از اصطلاحات مهمی بپردازیم که در ساخت الگو به صورت گسترده در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرند.

اصطلاحات مختلف ساخت الگو به کار رفته در صنعت نساجی

اصطلاحات مختلفی که در اتاق کار برای ساخت الگو مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از: 

  1. طراحی الگو
  2. ساخت الگوی مسطح
  3. الگوی کار
  4. الگوهای اولیه
  5. الگوی تولید
  6. گریدر الگو
  7. سازنده نشانگر الگو
  8. کاتر الگو
  9. کاتر لایه فوقانی

در ادامه مقاله تمامی اصطلاحات فوق را توضیح خواهیم داد:

1- طراحی الگو (Pattern drafting)

روشی است که کاملاً به اندازه های گرفته شده از یک فرم یا مدل بستگی دارد و در خلال آن الگوی ابتدایی، الگوی طراحی یا پایه کار ساخته می شود.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

2- ساخت الگوی مسطح (Flat pattern making)

این روش به الگوهایی که قبلاً ساخته شده اند، بستگی دارد. روش ساخت الگوهای مسطح به این گونه است که الگوها با استفاده از روش های محوری یا برشی دستکاری می شوند و در نهایت به الگوهای طراحی تبدیل می گردند.

3- الگوی کار (Working pattern)

الگویی است که در هنگام تهیه الگوهای طراحی به عنوان اساسی برای انجام عملیات مورد استفاده قرار می گیرد.

4- الگوهای اولیه (First patterns)

الگوهای اصلی هستند که برای هر طرح تهیه می شوند. این الگوها در حالت کلی از طریق کاغذ نشانه گذاری تهیه می گردند، و معمولاً نیاز به پرو و تنظیم دارند. در این حالت نصف الگو ساخته می شود، مگر اینکه طرح نامتقارن باشد.

5- الگوی تولید (Production Pattern)

یک نوع از مجموعه الگو است که اصلاح و تکمیل شده و شامل هر قطعه الگوی مورد نیاز برای تکمیل لباس است. معمولاً الگوی تولید برای درجه بندی سایزها و تهیه طرح پارچه به ترتیب از گریدر و سازنده نشانگر استفاده می کند.

6- گریدر الگو (Pattern grader)

براساس نیاز و به صورت تناسبی، اندازه الگوی اصلی را در یک محدود افزایش یا کاهش می دهد. درجه بندی الگوها در این مرحله در قالب محیط، طول و عرض الگو صورت می گیرد.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

7- سازنده نشانگر الگو (Pattern marker maker)

طولی از کاغذ حاوی یک کپی از تمام قسمت های الگو است که باید همزمان برش داده شوند. در این حالت تمام الگوها به هم چفت شده و روی کاغذ نشانگر تراز می شوند؛ از این رو در حالت برش، خطوط راه به موازات حاشیه های پارچه قرار می گیرند. نشانگر تکمیل شده به عنوان راهنمای برش، بر روی لایه های پارچه قرار می گیرد.

8- کاتر الگو (Pattern cutter)

بعد از اینکه نشانگر ساخته شد و روی لایه های پارچه قرار گرفت؛ لباس ها توسط کاتر یا دستگاه کاتر رایانه ای برش داده می شوند.

9- کاتر لایه فوقانی (High ply cutter)

با استفاده از سیستم مهار خلاء با بازده بالا، می توان کمتر تا 3 اینچ از پارچه فشرده شده را به صورت یکنواخت و دقیق برش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *