صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نقش خانه خرید در تجارت پوشاک
1399/12/24

نقش خانه خرید در تجارت پوشاک

Buying House in Garments Business

تقریباً سراسر جهان به این امر اذعان دارند که بخش پوشاک آماده کشورهای آسیایی می تواند محصولاتی با کیفیت تر و ارزانتر از سایر کشورهای تولید کننده جهان بسازد. در نتیجه کشورهای آسیایی به جایگاه گسترده ای در بازار پوشاک جهان دست پیدا کرده اند؛ امری که تنها به واسطه حضور پر رنگ خانه خرید پوشاک امکان پذیر است.

خانه خرید (Buying House)

خانه خرید، واسطه ای بین خریدار و تولید کننده محسوب می شود. خانه خرید ممکن است یک آژانس خرید یا یک دفتر خرید باشد. این اصطلاحات معانی متفاوتی با هم دارند. آژانس خرید یک دفتر خرید منطقه ای مستقل است که انواع تائیدیه های لازم از آنجا صادر می شود. از طرف دیگر یک دفتر خرید همزمان با خریداران و برندهای مختلف کار می کند. در این حالت تمامی تائیدهای لازم توسط خریدار صادر می شود، نه خانه خرید.

نقش خانه خرید در تجارت پوشاک

در شرایط عادی، وظیفه یک خانه خرید ترکیبی از کلیه فعالیت های بازاریابی است که تنها به جستجوی خریداران خارجی پوشاک محدود نمی گردد، بلکه شامل جمع آوری سفارشات برای تولید کنندگان، تقسیم این سفارشات بین تولید کنندگان محلی پوشاک، و ارائه تمامی پشتیبانی های مربوطه و ضروری به تولیدکنندگان و خریداران نیز می شود.
خانه خرید در بخش تولید کشورهای آسیایی، نقشی کلیدی ایفا می کند؛ چرا که بخش پوشاک در این کشورها کاملاً به خریداران خارجی وابسته است و خود این خریداران تا حد بسیار زیادی به خانه های خرید وابسته هستند. دلیل این امر کاملاً روشن است، زیرا خریداران خارجی کاملاً با قوانین این کشورها آشنایی ندارند و این در حالی است که خانه های خرید با تامین محصولات مطابق با خواسته های آنها، همه جانبه از آنها پشتیبانی می کنند. فعالیت خریداران خارجی تقریباً به صورت 100% به خانه های خرید محدود می شود. این امر باعث شده که تعداد خانه های خرید روز به روز افزایش پیدا کند، به گونه ای که ظرف 3- 4 سال اخیر یافتن یک خانه خرید مطمئن به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.
از طرف دیگر تولید کنندگان نیز کاملاً به خانه های خرید وابسته شده اند، زیرا آنها مجبورند از همین خانه های خرید سفارش بگیرند. در ضمن صادرات پوشاک از بازاریابی تا توزیع مراحل بسیار زیادی را در بر می گیرد که انجام آن توسط تنها یک گروه امکان پذیر نیست.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

معمولاً کارهای زیر جزء وظایف یک خانه خرید محسوب می شوند:

1- جمع آوری سفارش خرید از خریدار
2- پیدا کردن تامین کنندگان (کارخانه های محلی) برای اجرای سفارش
3- تجزیه و تحلیل سفارشات واگذار شده به کارخانه های محلی
4- ساخت نمونه های توسعه محصول برای خریداران
5- تماس با خریداران برای تائیدیه های لازم
6- انعکاس تمامی نظریات و تائیدیه های خریدار به کارخانه
7- پیگیری و تحلیل سفارشات بر اساس خواست خریداران
8- حفظ کیفیت مورد نظر محصول از هنگام توسعه نمونه تا هنگام تولید سفارش انبوه
9- نظارت بر شرایط و ضوابط بازرسی با توجه به تقاضای خریداران
10- حمل کالا

خانه خرید نه تنها با کارخانه های معتبر بلکه با کارخانه های کوچک نیز کار می کند. در حال حاضر کارخانجات کوچکی در حال رشد هستند که خریدار مشخص و ثابتی ندارند. اگر آنها بتوانند براساس تقاضای خریداران سفارشات پوشاک را تهیه و آماده کنند، خانه های خرید چنین فرصت مناسبی را در اختیار آنها قرار می دهند. در نتیجه کارآفرینان جدید با افتتاح کارخانه های تولیدی پوشاک، تمایل خود را برای سرمایه گذاری در بخش پوشاک نشان می دهند؛ امری که بسیار به نفع این کشورها به خصوص بخش پوشاک آنهاست.
در اینجا می توان گفت که رابطه بین تولید کنندگان و خانه های پوشاک دو طرفه است و آنها واقعاً به هم وابسته اند. وجود یکی مستلزم وجود دیگری است و نبود یکی از طرفین کار را برای طرف دیگر فوق العاده مشکل می کند. در نتیجه وجود یک خانه خرید فاصله بین خریدار و تولید کننده را تا حد زیادی کاهش می دهد.
فقط تصور کنید که اگر خانه خریدی در این گونه کشورها وجود نداشته باشد، چه اتفاقی می افتد؛ جواب کاملاً مشخص است کل تجارت پوشاک آن کشورها سقوط می کند. چرا که دیگر کارخانه ها سفارشی برای انجام ندارند و از سوی دیگر خریداران خارجی نمی توانند مستقیماً سفارش بدهند.
یک مثال جالب در حوزه تجارت پوشاک در جنوب شرق آسیا، بخش پوشاک آماده بنگلادش است. آنها شعار جالبی در این زمینه دارند: «50 میلیون دلار تا سال 2021». آنها معتقدند این فقط یک رویا نیست، بلکه آنها واقعاً توانایی دستیابی به این هدف را دارند. چرا که امیدوارند تا سال 2021، یعنی پنجاهمین سالگرد جمهوری بنگلادش، ارزش صادرات شان به سالیانه 50 میلیون دلار برسد. پس در چنین کشوری وجود خانه های خرید که سفارشات را از سراسر دنیا جمع آوری کرده و آنها را در اختیار کارخانه های داخلی کشور خود قرار می دهند، یک ضرورت انکار ناپذیر محسوب می شود.
یک خانه خرید با انجام کارهای فوق نقش بسزایی در انجام کارهای بازاریابی و توزیع در حیطه تجارت پوشاک بازی می کند. در چنین کشورهایی همواره از حضور کارآفرینان جدید استقبال می شود؛ امری که باعث می گردد تا این کشورها در بخش پوشاک آماده در جهان حرفی برای گفتن داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *