صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نرم کننده پارچه و نحوه استفاده از آن
1401/04/08

نرم کننده پارچه و نحوه استفاده از آن

How To Use Fabric Softener

معمولاً شکل های زیبا و طراحی جالب بسته بندی نرم کننده پارچه، ما را ترغیب به خرید آنها می کند. اما در اینجا این سوال پیش می آید که آیا باید از نرم کننده پارچه استفاده کرد؟ ما در این مطلب قصد داریم به مزایا و معایب استفاده از نرم کننده های پارچه بپردازیم، و در ضمن نگاهی هم به جایگزین های آنها خواهیم انداخت.

نرم کننده پارچه چگونه عمل می کند؟

چنانچه از نرم کننده های پارچه استفاده می کنید؛ احتمالاً دوست دارید با دلایل محبوبیت آنها آشنا شوید. اما نکات مهمی در مورد نرم کننده های پارچه وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید:

مزایا استفاده از نرم کننده پارچه

  • لباس ها را نرم می کنند؛ به گونه ای که پوشاک بعد از استفاده از آنها نرم و راحت می شوند.
  • چین و چروک لباس ها را کاهش می دهند؛ لذا راحت تر و سریع تر اتو می گردند.
  • الکتریسیته ساکن لباس ها را کاهش می دهند و از پارگی و سایش آنها در هنگام شستشو جلوگیری می کنند.
  • بیشتر نرم کننده های پارچه معطر هستند؛ بنابراین باعث خوشبو شدن لباس های شسته شده می شوند.

معایب استفاده از نرم کننده پارچه

  • قابلیت جذب اقلام خاص مانند حوله ها را کاهش می دهند.
  • نرم کننده های پارچه به مرور روی لباس ها جمع می شوند؛ به همین دلیل مانع نفوذ آب و مواد شوینده به لباس ها می گردند. بنابراین اگر در هنگام شستن لباس ها متوجه تمیز نشدن آنها شدید؛ احتمالاً به دلیل تجمع نرم کننده ها روی آنها باشد.
  • اگر نرم کننده ها با خوشبو کننده های مصنوعی، خوشبو شده باشند؛ ممکن است باعث ایجاد سردرد و مشکلات تنفسی شوند.

انواع نرم کننده پارچه

هر چند در این مطلب قصد داریم تا در مورد نرم کننده های مایع پارچه صحبت کنیم؛ اما دو نوع دیگر نرم کننده پارچه هم وجود دارد: ورق های خشک ‌کن (درایر شیت ها) و توپ های خشک ‌کن (درایر بال ها). هر چند این سه نوع نرم کننده پارچه متفاوت به نظر می رسند؛ اما شیوه کار مشابهی در هنگام شستشو دارند.

نرم کننده مایع

نرم کننده های مایع پارچه، بوی لباس ها را از بین می برند و آنها را نرم می کنند. آنها در حین شستشوی لباس ها مورد استفاده قرار می گیرند، و می توانند الکتریسیته ساکن و چین و چروک های لباس ها را کاهش دهند. نرم کننده های مایع گران ترین نوع نرم کننده ها هستند، با مواد شیمیایی ساخته می شوند و ممکن است باعث تحریک پوست گردند. در ضمن نرم کننده های مایع روی لباس ها جمع می شوند. به گفته اتحادیه مصرف کنندگان نرم کننده های مایع ایالات متحده؛ بیش از دو نوع دیگر نرم کننده، ریسک آتش سوزی را افزایش می دهند.

ورق های خشک ‌کن

ورق های خشک‌ کن جایگزین ارزان تری برای نرم کننده های مایع هستند. آنها راحت و سبک می باشند؛ از این رو در هنگام سفر می توانید آن را داخل کیف یا چمدان خود بگذارید. درایر شیت ها را به همراه لباس های خیس می توان در دستگاه خشک ‌کن قرار داد. با این حال ورق های خشک ‌کن دارای یک روکش فیلم مانند هستند؛ این روکش داخل دستگاه خشک ‌کن را لکه دار می کند و باعث مسدود شدن فیلتر دستگاه می شود، از این رو پرزهای بیشتری روی لباس ها جمع می گردند.

توپ های خشک‌ کن

توپ های خشک‌ کن از دو نوع دیگر ارزان‌تر هستند. آنها از سازگاری خوبی با محیط زیست برخوردارند؛ زیرا چند بار مصرف می باشند. درایر بال ها معمولاً از پشم یا پلاستیک مقاوم در برابر حرارت فاقد BPA ساخته می شوند. با وجود اینکه آنها لباس ها را به خوبی نرم می کنند؛ اما ممکن است احساس کنید نرمی لباس هایتان از زمانیکه از نرم کننده های مایع استفاده می کردید، کمتر است. توپ های خشک‌ کن را باید به همراه لباس های خیس در داخل دستگاه خشک ‌کن قرار داد.

آیا استفاده از نرم کننده پارچه لازم است؟

استفاده از نرم کننده پارچه الزامی نیست. خیلی ها در هنگام شستشوی لباس های خود از نرم کننده پارچه استفاده نمی کنند. در ضمن نرم کننده پارچه برای برخی از لباس ها مناسب نیست؛ در حالیکه برای برخی دیگر توصیه می شود.

کدام پارچه ها به نرم کننده های پارچه نیاز دارند؟

  • لباس های پنبه ای: نرم کننده پارچه برای لباس های روزمره پنبه ای بسیار مناسب است. این ماده باعث کاهش الکتریسیته ساکن این نوع لباس ها می شود و آنها را نرم و راحت می کند.
  • لباس های لیننی: نرم کننده های پارچه باعث کاهش الکتریسیته ساکن و چین و چروک این نوع لباس ها می شوند. در ضمن بوی خوبی به آنها می دهند و زمان خشک شدن شان را پایین می آورند.
  • ملحفه ها: استفاده از نرم کننده های پارچه در هنگام شستشوی ملحفه ها، باعث نرم شدن آنها می گردد. از این رو دلپذیر شدن 8 ساعت خواب شبانه را رقم می زنند.

چه زمانی نباید از نرم کننده پارچه استفاده کرد؟

  • پارچه های مقاوم در برابر حرارت: برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید و ببینید که آیا پارچه آن مقاوم در برابر حرارت است یا خیر. در ضمن ممکن است روی برچسب ذکر شده باشد که نباید از نرم کننده پارچه استفاده شود. این اصل بیشتر در مورد لباس های خواب کودکان، ابریشمی، پشمی و الیاف مصنوعی صدق می کند.
  • حوله ها: ممکن است با خود فکر کنید که استفاده از نرم کننده پارچه در هنگام شستن حوله ها باعث می شود تا حوله هایتان همچنان نرم و کرکی باقی بمانند. اما در واقع چون نرم کننده های پارچه روی حوله ها جمع می شوند؛ لذا خاصیت جذب آب آنها را کاهش می دهند. اگر همچنان احساس می کنید حوله هایتان به نرم کننده احتیاج دارند؛ بهتر است هر از گاهی آنها را به کار بگیرید.
  • شستشوی لباس افراد دارای پوست حساس: این امر به ویژه در هنگام استفاده از نرم کننده های غیر سازگار با محیط زیست بیشتر اهمیت پیدا می کند. مواد خوشبو کننده و شیمیایی موجود در نرم کننده های پارچه و ورق های خشک‌ کن ممکن است باعث تحریک پوست نوزادان و افراد مبتلا به حساسیت های پوستی شوند.
  • لباس های ورزشی: لباس های ورزشی به گونه ای طراحی شده اند که عرق بدن را جذب خود می کنند. اما استفاده از نرم کننده پارچه سبب کاهش قابلیت جذب این لباس ها می گردد؛ زیرا در آنها نفوذ می کند. در صورت استفاده از نرم کننده های پارچه؛ نیم تنه ها، تاپ ها و شلوارهای ورزشی تان خیلی زود خاصیت فتیله گذاری خود را از دست می دهند و دیگر برای ورزش صبحگاهی مناسب نخواهند بود.
  • لباس های سفید: در صورتیکه قصد شستشوی لباس های سفید را دارید؛ بهتر است دیگر نرم کننده های پارچه را به کار نگیرید؛ زیرا آنها ممکن است لباس های سفیدتان را لکه دار یا زرد کنند.
ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

جایگزین های نرم کننده پارچه

حالا حتماً دوست دارید با جایگزین های نرم کننده های پارچه آشنا شوید. خوشبختانه گزینه های شگفت انگیز زیادی هستند که در عین خانگی بودن با محیط زیست نیز سازگار می باشند.

جوش شیرین

جوش شیرین به راحتی می تواند آب را نرم و لغزنده کند؛ به همین دلیل آب نرم تر شده و با پوست مهربان تر خواهد بود. بنابراین چنانچه در هنگام شستشوی لباس ها از جوش شیرین استفاده کنید؛ لباس هایتان نرم خواهند شد.

اگر در جایی زندگی می کنید که آب آنجا سختی زیادی دارد و مدام لباس هایتان بعد از شستشو سفت و سخت می شوند؛ پس حتماً در هنگام شستشوی لباس ها، جوش شیرین را فراموش نکنید. نصف فنجان جوش شیرین را به مخزن پخش کن شوینده ماشین لباسشویی بیافزایید یا اینکه می توانید آن را مستقیماً روی لباس های خود بپاشید.

ساخت توپ خشک‌ کن

توپ های خشک‌ کن باعث کاهش الکتریسیته ساکن لباس ها شده و آنها را نرم می کنند. از آنجاییکه آنها هیچگونه ماده خوشبو کننده ای ندارند؛ لذا یک گزینه سازگار با محیط زیست محسوب می شوند. در ضمن خودتان نیز می توانید یکی از آنها را بسازید:

  1. با رعایت این دستورالعمل ها می توانید 6 عدد توپ خشک‌ کن بسازید. ابتدا سه کلاف نخ پشمی 100% تهیه کنید. کلاف ها باید حدود 210 یارد طول داشته باشند و نباید قابل شستشو باشند. در ضمن به یک سوزن با چشمی بزرگ هم نیاز دارید.
  2. نخ پشمی را 10 بار دور دو انگشت خود بپیچید.
  3. نخ را از دور انگشتان خود در بیاورید. این نخ پیچیده شده را مبنا قرار داده و نخ های بیشتری را دور آن بپیچید.
  4. آنقدر نخ به دور این گره کوچک خود بپیچید تا به شکل یک توپ پشمی در بیاید.
  5. باید توپ پشمی در نهایت به اندازه یک توپ تنیس شود.
  6. نخ پشمی را بریده و انتهای آن را وارد سوزن کنید؛ حال تا جاییکه می توانید نخ پشمی را با کمک سوزن دور توپ ببافید.
  7. در انتها نخ را چند بار بافته و کاملاً محکم کنید، و انتهای اضافی آن را با قیچی ببرید.
  8. برای اینکه توپ ها حالتی نمدی پیدا کنند؛ آنها را در یک جوراب تنگ قرار داده، سه بار بشویید و خشک کنید.
  9. حال توپ های پشمی آماده هستند. در هنگام خشک کردن لباس ها هر 6 عدد آنها را در داخل ماشین خشک ‌کن قرار دهید تا لباس هایتان نرم شده و الکتریسیته ساکن آنها از بین برود.

سرکه تقطیری سفید

سرکه تقطیری سفید می تواند لباس ها را نرم کرده و الکتریسیته ساکن آنها را کاهش دهد. با وجود اینکه سرکه سفید بوی تندی دارد؛ اما این بو در هنگام شستشوی لباس ها از بین می رود. در ضمن می توانید اسانس روغنی مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید تا خیالتان از بابت بوی سرکه راحت شود. معمولاً ترکیب اسانس لیمو و اسطوخودوس پیشنهاد می گردد.

برای استفاده از این ماده می توانید نصف فنجان سرکه تقطیری سفید را به محفظه پخش کن شوینده ماشین لباسشویی اضافه کنید. حدود 5 قطره اسانس روغنی را نیز به آن اضافه کرده و لباس ها را طبق معمول بشویید. در ضمن قبل از اینکه لباس ها را در ماشین لباسشویی بگذارید، سرکه سفید را روی آنها اسپری کنید؛ این کار باعث کاهش الکتریسیته ساکن و سفتی آنها بعد از شستشو می گردد.

توپ فویل آلومینیومی

این یک جایگزین جالب برای نرم کننده های پارچه است، و در عین حال لباس ها را نرم کرده و الکتریسیته ساکن آنها را کاهش می دهد. مقداری از یک ورق نازک قلعی را پاره کرده و آن را به شکل یک توپ بیسبال مچاله کنید. حال این توپ را به همراه لباس هایتان در ماشین خشک‌کن بیاندازید؛ پرتاپ شدن توپ به جهات مختلف در هنگام روشن بودن دستگاه خشک‌ کن با تحریک لباس ها، باعث نرم شدن آنها شده و الکتریسیته ساکن آنها را پایین می آورد.

نکته: فراموش نکنید که نباید از فویل های آلومینیومی ظریف استفاده کنید؛ چرا که لبه های تیز این فویل ممکن است لباس هایتان را پاره کند.

توپ تنیس

ممکن است این ایده در ابتدا خنده دار به نظر برسد؛ اما وقتی لباس های خود را نرم و بدون الکتریسیته ساکن از دستگاه خشک‌ کن خارج کردید، نظرتان عوض می شود. توپ تنیس نیز همانند فویل آلومینیومی عمل می کند. این توپ لباس ها را تحریک کرده و آنها را از هم دور می کند؛ به همین دلیل الکتریسیته ساکن آنها کاهش می یابد. در ضمن لباس هایتان نرم تر می گردند. اما برای اینکه توپ تنیس خراب نشود؛ باید دستگاه خشک‌ کن را روی حرارت پایین تنظیم کنید.

ساخت یک نرم کننده پارچه خانگی

اگر همچنان عاشق نرم کننده مایع هستید، اما به دنبال جایگزینی ارزان تر و سازگار با محیط زیست برای آن می گردید؛ می توانید خودتان نرم کننده پارچه خانگی بسازید:

  1. دو فنجان نمک اپسوم را در یک شیشه بریزید.
  2. نصف فنجان جوش شیرین را به آن اضافه کنید.
  3. 40 قطره اسانس روغنی را هم به این ترکیب بیافزایید.
  4. آنها را خوب با هم مخلوط نمایید.
  5. در هنگام شستشوی لباس ها با ماشین لباسشویی، دو یا سه قاشق غذاخوری از این مخلوط را در حین آبکشی لباس ها به ماشین لباسشویی اضافه کنید.

با این کار، لباس هایی نرم، خوشبو و فاقد الکتریسیته ساکن خواهید داشت.

خشک کردن لباس ها در معرض هوا: آخرین نکته که ذکر آن مهم است: لباس های خود را در معرض هوا خشک کنید. آویزان کردن لباس ها روی بند رخت و در معرض هوا، باعث کاهش الکتریسیته ساکن آنها می شود؛ زیرا لباس ها جدا از یکدیگر خشک می گردند. شاید لباس ها در این حالت کمی سفت تر از زمانی باشند که در خشک‌کن خشک می شوند. اما اگر آنها را قبل از اینکه تماماً خشک گردند به مدت 10 دقیقه در دستگاه خشک‌کن قرار دهید؛ احتمالاً تا حدی این مشکل برطرف می گردد.

نکته: وقتی لباس های خود را در معرض هوا خشک می کنید؛ رایحه مواد شوینده را حفظ می کنند. در ضمن لباس هایی که در معرض هوا خشک شده اند؛ طراوت و نرمی خاصی دارند.

سوالات متداول در مورد نرم کننده های پارچه

آیا باید در هنگام شستن ملحفه ها از نرم کننده پارچه استفاده کرد؟

بله استفاده از نرم کننده پارچه در هنگام شستن ملحفه ها نه تنها جلوه ای تر و تازه به آنها می بخشد، بلکه آنها را برای خواب نیز ایده آل می کند. البته می توانید به جای نرم کننده پارچه از گزینه های جایگزین آن هم برای نرم کردن ملحفه ها استفاده نمایید.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

اما از آنجاییکه نرم کننده پارچه خاصیت جاذب پارچه ها را کاهش می دهد؛ لذا برای کسانیکه شب ها زیاد عرق می کنند مناسب نیست. در عوض می توانید از یک توپ پشمی دست ساز یا سرکه تقطیری سفید بهره بگیرید.

آیا در زمان شستن حوله ها باید از نرم کننده پارچه استفاده نمود؟

هر از گاهی اشکالی ندارد. اما در حالت کلی نباید از نرم کننده در هنگام شستشوی حوله ها استفاده کرد. یک فویل آلومینیومی جایگزین مناسبی برای آن است.

آیا باید در هنگام شستن لباس های جین از نرم کننده پارچه کمک گرفت؟

بهتر است در هنگام شستشوی شلوارهای جین خام و کشی از استفاده از نرم کننده پارچه صرف نظر کنید. نرم کننده ها باعث فرسوده شدن پارچه طبیعی شلوار جین می شوند؛ در نتیجه دوام آنها را کاهش می دهند. اما اگر شلوار جین شما شسته شده، پیش تنیده یا سنگشویی شده باشد؛ در هنگام شستشوی آنها با آب گرم می توان از نرم کننده استفاده کنید. باز بهتر است در هنگام خشک کردن آنها یک توپ پشمی یا تنیس را به کار بگیرید؛ در این صورت شلوارهای جین بدون اینکه آسیب ببینند، نرم و تر و تازه می شوند.

آیا در هنگام شستن لباس های کودکان باید از نرم کننده پارچه استفاده کرد؟

خیر، کودکان دارای پوستی فوق العاده حساس هستند. لباس های آنها همیشه باید با شوینده های بدون بو شسته شود و از آنجاییکه نرم کننده های پارچه مملو از خوشبو کننده های مصنوعی هستند؛ لذا برای آنها مناسب نمی باشند.

در ضمن نرم کننده پارچه اثر ضد حرارتی لباس های کودکان را کاهش می دهد؛ به همین دلیل ایمنی آنها را به خطر می اندازد. توپ های خشک‌ کن پشمی خانگی در این جا یک جایگزین مناسب برای نرم کننده های پارچه هستند.

آیا در هنگام شستن لباس های ورزشی بایستی نرم کننده پارچه را مورد استفاده قرار داد؟

خیر، نرم کننده پارچه خاصیت فتیله گذاری و جذب لباس های ورزشی را کاهش می دهد. از این رو هیچگاه نباید از نرم کننده پارچه یا ورق های خشک ‌کن برای این لباس ها استفاده کنید.

تمام جایگزین هایی که در این مطلب برای نرم کننده های پارچه معرفی کردیم برای لباس های ورزشی مناسب می باشند؛ اما بهتر است از سرکه تقطیری سفید کمک بگیرید، زیرا بوی عرق لباس ها را از بین می برد.

آیا نرم کننده مایع پارچه بی خطر است؟

متاسفانه نرم کننده مایع پارچه یک افزودنی بی خطر برای لباس های شسته شده نیست. برخی از زیان آورترین مواد موجود در نرم کننده های پارچه و ورق های خشک‌ کن عبارتند از:

  • بنزیل استات (با سرطان لوزالمعده ارتباط دارد)
  • بنزیل الکل (محرک دستگاه تنفسی فوقانی)
  • اتانول (با اختلالات سیستم اعصاب مرکزی ارتباط دارد)
  • لیمونن (ماده ای سرطان زا به حساب می آید)
  • کلروفرم (سم اعصاب بوده و سرطان زا شناخته می شود)

نرم کننده مایع پارچه علاوه بر اینکه برای فرد مناسب نیست؛ برای محیط زیست نیز زیان آور است. مواد شیمیایی موجود در آن می توانند هوای داخل و خارج از خانه را آلوده کنند.

آیا نرم کننده پارچه برای ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

اگر می خواهید از ماشین لباسشویی گران قیمت خود محافظت کنید و یا تمای دارید طول عمر آنها را افزایش دهید؛ بهتر است از نرم کننده های مایع لباس استفاده نکنید. اکثر نرم کننده های مایع معمولی بر پایه مواد نفتی هستند و حاوی چربی های حیوانی می باشند که منافذ و لوله های ماشین لباسشویی را مسدود می کنند. در ضمن به رشد کپک ها نیز منجر می‌گردند.

تا چه اندازه می توان از نرم کننده پارچه استفاده نمود؟

بر روی بسته بندی برخی از نرم کننده های پارچه میزان استفاده از آنها ذکر شده است. این مقدار به برند نرم کننده بستگی دارد. برای بعضی از ماشین های لباسشویی بایستی از نصف مقدار توصیه شده مایع نرم کننده استفاده کرد.

نکاتی در مورد نرم کننده های پارچه

  • هرگز نرم کننده پارچه را مستقیماً روی لباس ها نریزید. همیشه آنها را به محفظه پخش کن نرم کننده ماشین لباسشویی اضافه کنید. چنانچه نرم کننده های پارچه به صورت مستقیم با لباس ها تماس پیدا کنند؛ ممکن است به پارچه آنها نفوذ کرده و موجب آسیب رساندنشان شوند.
  • نرم کننده های پارچه را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید؛ در غیر این صورت ممکن است غلیظ شوند.
  • همیشه محفظه پخش کن نرم کننده ماشین لباسشویی را تمیز کنید. با این کار مطمئن می شوید که توده های نرم کننده روی لباس ها جمع نمی شوند.
  • هرگز نرم کننده را در هنگام شستشوی لباس ها به ماشین لباسشویی اضافه نکنید؛ در این صورت تمام نرم کننده با پساب شستشو هدر می رود. باید نرم کننده را در هنگام آبکشی لباس ها به ماشین لباسشویی بیافزایید.

چگونه می توان لباس ها را بدون استفاده از نرم کننده پارچه خوشبو کرد؟

همانطور که گفتیم استفاده از نرم کننده پارچه الزامی نیست. روش های دیگری هم برای نرم و خوشبو کردن لباس ها وجود دارد. بهتر است در این حالت از اسانس های روغنی استفاده گردد. اسانس های روغنی طبیعی هستند و انواع رایحه های مختلف طبیعی را شامل می شوند. چند قطره از آنها را می توانید به شوینده یا نرم کننده های خانگی بیافزایید تا لباس هایتان کاملاً خوشبو گردند.

در ضمن می توانید اسانس اسطوخودوس را با استفاده از آب مقطر و روغن اسطوخودوس تهیه کنید. قبل از اینکه لباس های شسته شده را در ماشین خشک‌ کن قرار دهید؛ این مایع را روی آنها اسپری کنید تا بوی خوش اسطوخودوس تمام لباس هایتان را در بر بگیرد.

کلام پایانی: همه ما می خواهیم لباس های شسته شده به صورت نرم، معطر و بدون الکتریسیته ساکن در آیند. احتمالاً قبل از خواندن این مقاله فکر می کردید که تنها راه دستیابی به این هدف، استفاده از نرم کننده های پارچه یا ورق های خشک‌ کن است. اما اکنون می دانید که روش های مختلفی برای دستیابی به این هدف وجود دارد.

شما می توانید از گزینه هایی که ما در این مطلب معرفی کردیم برای نرم و خوشبو کردن لباس های شسته شده خود استفاده کنید. اکثر این روش ها زیاد سخت و وقت گیر نیستند؛ به خصوص روش توپ تنیس. اگر هنوز هم به این گزینه ها به دیده تردید می نگرید؛ فراموش نکنید که نرم کننده های پارچه برای محیط زیست، شما و ماشین لباسشویی‌تان زیاد بی ضرر نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *