صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه راه اندازی یک برند مد در 10 مرحله: راهنمای گام به گام
1399/10/08

نحوه راه اندازی یک برند مد در 10 مرحله: راهنمای گام به گام

Step-by-Step Guide to Start a Fashion Brand

برندهای بزرگ صنعت پوشاک هرگز در قالب یک مد تکه تکه به هم جفت و جور نشده اند. این برندها حتی در هنگام آزمون و خطا نیز مطمئناً از یک طرح کسب و کار تبعیت کرده اند و توانسته اند تا با سرعت پایداری به پیشرفت خود ادامه دهند. شما می توانید از این راهنمای گام به گام به عنوان وسیله ای برای تدوین درست ساختار طرح کسب و کارتان استفاده کنید.
در زمان شروع مسیر تجاری باید خود را برای فراز و نشیب های بسیار آماده کنید. راه اندازی یک شرکت جدید از ابتدا کار آسانی نیست، اما مطمئناً امکان پذیر است. به یاد داشته باشید که همه برندهای برتر بالاخره از جایی شروع کرده اند.

10 گام برای راه اندازی یک برند پوشاک

1- یک نیاز را در بازار شناسایی کنید.

هرگز نمی توان یک خط موفق تولید را بر پایه غرور و خودبینی طراح موسس آن پایه گذاری کرد. به مسئله مشخصی در بازار فکر کنید که به این زودی ها اشباع نمی شود. آیا تی شرت لباسی است که بتوان از آن در مراسم های رسمی استفاده کرد؟ آیا یک خط تولید هودی می تواند به افراد کمک کند که خوش اندام تر و زیباتر به نظر برسند؟ با خود فکر کنید جای چه محصولی در بازار خالی است که توسط شرکت های بزرگ پوشاک ارائه نمی شود.

2- طرح کسب و کارتان را تدوین کنید.

این طرح در کل مسیر کاری، شما را به عنوان یک طراح مد و تولید کننده لباس راهنمایی می کند. از خود بپرسید: هدف نهایی من از تولید این محصول چیست؟ آیا می خواهم مالک برندی باشم که تولیدات آن در مراکز مهمی فروخته می شود؟ آیا می خواهم برای برندهایی مانند Target یا H&M یک برچسب خصوصی راه اندازی کنم؟ آیا می خواهم برند برتری خلق نمایم که محصولات آن در بوتیک های معروف به فروش رود؟ اهداف خود را مشخص کنید تا در هنگام ساخت برندتان، آنها را در ذهن خود نگهدارید.

3- مخاطبان هدفتان را مشخص نمایید.

این مرحله باید تقریباً همزمان با مرحله اول پیش رود. هدف شما نباید صرفاً شناسایی محصولی باشد که اکنون وجود دارد، بلکه باید بازار هدف مصرف کنندگان آن محصول را نیز تعیین کنید. گذشته از این، حتی اگر طراحی محصول درخشان باشد، اما مشتریان زیادی نداشته باشد ارزش آن خیلی زیاد نیست. جوانب مثبت و منفی جمعیت های خاص را بسنجید. به عنوان مثال معمولاً جوانان بسیار مدگرا هستند و ممکن است به راحتی تحت تاثیر بازاریابی های آنلاین و دهان به دهان قرار بگیرند، اما غالباً بودجه محدودی دارند. در عوض مشتریان میانسال ممکن است بتوانند قیمت بالاتری برای محصول بپردازند، اما احتمالاً کمتر به مد و سبک روز توجه دارند و به هویت برندهای موجود وفادار هستند.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

4- طراحی را شروع کنید.

احتمالاً طراحی نقطه قوت شماست و شانس شما برای یک درخشش خلاقانه محسوب می شود. اولین مجموعه ای که به بازار عرضه می کنید هویت شما را به عنوان یک طراح تا حد زیادی به تصویر می کشد، بنابراین مطمئن شوید چیزی که می سازید شما را راضی می کند و می توانید از آن به عنوان کارت ویزیت خود استفاده کنید. در عین حال عملی بیندیشید. هر آنچه که طراحی می کنید باید به شیوه ای مقرون به صرفه قابل تولید باشد. طرح های یک طراح مد موفق همیشه آمیزه ای از ایده آل ها و چیزهای قابل دستیابی است.

5- یک تولید کننده لباس بیابید.

تا زمانیکه قصد تهیه، برش و دوخت کلیه اقلام تولیدی خود را نداشته باشید به یک شریک تولیدی نیاز خواهید داشت. این کار می تواند شامل هر چیزی باشد. شاید به دنبال همکارانی باشید که بتوانند در تهیه لباس در یک کارگاه خانگی به شما کمک کنند. شاید بخواهید یک تامین کننده پارچه را پیدا کنید. ممکن است به دنبال یک کارخانه جدی و کاری باشید که بتواند در کنار تولید انبوه کالاهای یک برند تجاری بزرگ، محصولات محدود شما را نیز تولید کند. دهه هاست که تولید لباس عملاً در خارج از ایالات متحده انجام می شود. بنابراین ممکن است در مسیر خود برای پیدا کردن یک تولید کننده سر از کشورهایی مانند چین، ویتنام، بنگلادش و سریلانکا در بیاورید. شاید بخواهید برای بازدید از کارخانه حضوراً به آنجا بروید، اما برای طراحان جدید با بودجه محدود بهتر است که کلیه مراحل بررسی از طریق تلفن یا ایمیل انجام شود. اگر اهداف مد شما بیش از حد جاه طلبانه نیست و چیزی مثل یک الگوی جدید چاپی بر روی لباس های خیابانی یا لباس های کژوال است؛ می توانید محصولات خود را به صورت محلی تولید کنید؛ مثلا می توانید به مرکز چاپ اسکرین نزدیک محل سکونت خود مراجعه کرده و به آنها سفارش چاپ دهید.

6- یک نام تجاری، لوگو و نمایه بازار برای خود انتخاب کنید.

چنانچه به این نتیجه رسیده اید که لباس های شما با قیمت مناسبی قابل تولید هستند، پس باید خود را برای راه اندازی نمایه عمومی آماده کنید. در واقع نمایه عمومی شامل انتخاب نام تجاری (برند)، لوگو و شعار (در صورت لزوم) است. این خود به معنای طراحی وب سایت به همراه یک پلتفرم تجارت الکترونیک مانند Shopify یا Etsy است. مشتریان برندهای دارای داستان های جذاب را دوست دارند؛ بنابراین آمیختن اینگونه داستان ها با نام تجاری، لوگو یا وب سایت تان کمک شایانی به شما خواهد کرد. این کار باید در زمانی که روند تولید در جریان است به پایان برسد؛ در این صورت شما به محض ساخت محصولاتتان آماده فروش آنها خواهید بود.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

7- برای محصولات خود یک قیمت فروش تعیین نمایید.

این کار منجر به شناسایی و شناخت مشتریان هدف می شود. قیمت فروش را به گونه ای تعیین کنید که هزینه تولید شما را پوشش دهد؛ اما مواظب باشید قیمت را به گونه ای تعیین نکنید که باعث فراری شدن مشتریانی شود که برای راه اندازی کسب و کار خود به آنها نیاز دارید.

8- روند بازاریابی را آغاز کنید.

در این مرحله، کسب و کار جدیدتان باید به عنوان یک برند شناخته شود. اینستاگرام به یک بستر محبوب برای این امر تبدیل شده و بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرام دوست دارند تا در ازای دریافت محصولات شما برندتان را تبلیغ کنند.

9-اهداف توزیع و فروش را واقع بینانه تعیین نمایید.

سعی کنید برای مبادرت به این کار با یک حرفه ای مشارکت کنید. این که شما صاحب دیدگاه در عرصه مد هستید لزوماً به این معنی نیست که از توزیع لباس سر در می آورید. اگر بتوانید مطابق برنامه تجاری خود به اهداف فروشتان برسید، قادر خواهید بود به رشد خود ادامه دهید.

10- ابتدا محصولات خود را به گروه محدودی از مشتریان عرضه کنید، سپس به دنبال سرمایه گذاری و مشارکت بیشتر باشید.

پس از اینکه توانستید ایده پوشاک خود را در مقادیر محدود به فروش برسانید، می توانید شرکا و سرمایه گذاران احتمالی تان را جمع کنید. این که شما مالک 100% کسب و کارتان باشید و تمامی سودها را برای خود نگه دارید، چیز خوبی است. اما بیشتر مالکان کسب و کارهای جدید با افزایش حجم کارشان به سرمایه بیشتری نیاز پیدا می کنند. پیدا کردن یک شریک تجاری جدید که بتواند در ازای دریافت درآمدهای آینده سرمایه مورد نیاز شرکت را تامین کند، رایج ترین روش برای انجام این کار است.

9 دیدگاه

  1. با عرض سلام
    سپاس از مطالب بسیار مفیدتان . به طور حتم صنعت کشور در شرایط فعلی نیازمند رسانه های قوی همچون رسانه شما می باشد. با اجازتون برخی از مطالب شما با ذکر منبع در سایت خبری درفش صنعت بازنشر می شود.
    موفق و پیروز باشید

  2. ممنون از اطلاعات خوبتان ،آیا پوشاک های ایرانی پتانسیل تبدیل شدن به یه برند جهانی رو دارند ؟من فروشنده آنلاین هستم و علاقه زیادی در تجارت پوشاک و کفش دارم ولی هنوز تجارت خودم رو شروع نکردم چون هنوز تجربه زیادی در این ضمینه ندارم .هدف من تولید پوشاک های زیبا و با کیفیت در داخل ایران و صادر به کشورهای اروپایی است .

    1. متشکریم. قطعا با استفاده از دانش روز نساجی و آشنایی با بازارهای جهانی این امر امکان پذیر است اما به دلیل کمتر شناخته شدن پوشاک تولید ایران باید روی مزیت های رقابتی مانند قیمت بیشتر تمرکز کنید و رقبای اصلی مثل ترکیه و چین را هم در نظر داشته باشید

    2. من خیاط هستم و خیلی علاقمندم که کار تولید انجام بدم اما نیاز به یک سرمایه گذار دارم که باهم همکاری کنیم

      1. سلام وقت بخیر در صورت تمایل به همکاری به من پیام بدین باتشکر

  3. سلام من یک طراح جوان هستم و تازه برندمو ثبت کردم اما هنوز فروش و بازاریابی رو شروع نکردیم، میخواستم بدونم از کجا و چطور میشه ثرمایه گذار برای برند پیدا کرد؟ شدیدا نیاز به اسپانیر دارم
    چون ایده های بسار نو و جالبی برای اجرا تو ذهنمه

    1. من هم همین قصد رو دارم لطفا اگر هنوز هدفتون همینه به من ایمیل بدین شاید بتونیم همکاری داشته باشیم ومنم دنبال یه طراح و یه شریک هستم تو این زمینه
      nilisagheb[dot]gmail[dot]com

    2. سلام وقت بخیر ببخشید شما چطور برند خودتون و ثبت کردین من خیاط هستم و دوست دارم طراحی لباس کنم و برند خودمو ثبت کنم و

  4. سلام . من خیاط هستم و خیلی علاقمندم که کار تولید انجام بدم و برند خودمو راه اندازی کنم اما نیاز به یک سرمایه گذار دارم که بتونیم باهم همکاری کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *