صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نکاتی در زمینه به حداکثر رساندن راندمان برداشت پنبه
1402/07/08

نکاتی در زمینه به حداکثر رساندن راندمان برداشت پنبه

TIPS ON MAXIMIZING COTTON PICKING EFFICIENCY

تجهیزات و روش های برداشت پنبه در گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شده اند. امروزه نوآوری های جدید بازده برداشت پنبه را به حدود 95% رسانده اند. وقتی بازده محصول را از نظر درآمدی مورد بررسی قرار می دهیم، این چشم انداز خیره کننده ای برای کشاورزان پنبه‌ کار است و تاثیر زیادی بر راندمان کلی دستگاه های پنبه ‌چین دارد. به زبان ساده تر اگر یک کمباین برداشت پنبه عملکرد مطلوبی نداشته باشد؛ بازده برداشت محصول پایین می آید.

از این رو لازم است به منظور به حداکثر رساندن راندمان برداشت، تک تک قطعات دستگاه دروگر پنبه را به صورت دقیق مورد بازرسی قرار دهید. به دلیل اینکه اجزای یک دستگاه پنبه‌ چین به شکل منسجمی با هم کار می کنند؛ ممکن است در هر نقطه از دستگاه و در هر مرحله از فرآیند برداشت پنبه اختلال رخ دهد و این اختلال باعث کاهش راندمان دستگاه شود. با این حال این اتفاقات در نهایت با تعمیر و نگهداری منظم دستگاه قابل پیشگیری است.

در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که تاثیر زیادی بر کاهش راندمان برداشت پنبه دارند. این نکات بیشتر به نقاط تعامل دستگاه دروگر پنبه با محصول ارتباط پیدا می کنند.

  • اگر فاصله نوک اسپیندل ها یا ارتفاع سر دستگاه پنبه‌ چین خیلی زیاد باشد؛ ساقه های پنبه در خلال یک جریان یکپارچه وارد دستگاه دروگر نمی شوند. به همین دلیل ممکن است بخش هایی از محصول به درستی برداشت نشوند و جا بمانند. از این رو حتماً باید کالیبره کردن این قطعات را به بخشی جدایی ناپذیر از روند نگهداری دستگاه دروگر تبدیل نمایید.
  • دافرها و اسپیندل ها باید به درستی تراز شوند تا ضایعات حین انتقال محصول کاهش یابد. اگر موقعیت نسبی دافر نسبت به اسپیندل منحرف شود؛ احتمالاً با کاهش راندمان برداشت محصول مواجه خواهید شد.
  • اگر اسپیندل ها شکسته یا فرسوده باشند و یا به هر دلیلی آسیب ببینند؛ احتمالاً نرخ برداشت محصول کاهش پیدا خواهد کرد. اسپیندل ها باید قبل و بعد از برداشت محصول به صورت کامل بازرسی شوند و در صورت نیاز تعویض گردند.
  • حتی اسپیندل هایی که دست نخورده باقی مانده اند، برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند؛ باید به صورت مرتب تمیز شوند. تجمع گیاهان در آنها ممکن است مشکلات بی شماری را به وجود بیاورد و بر کارآیی آنها در حین برداشت محصول تاثیر بگذارد.
  • سیستم های مرطوب کننده دستگاه باید مرتباً بررسی و تمیز شوند تا مطمئن شوید که اسپیندل ها به صورت کاملاً روان کار می کنند. عدم نگهداری صحیح این قطعات، منجر به از دست رفتن فرصت های برداشت می شود.
دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

نگهداری از تمام اجزاء فوق و فراتر از آنها، نه تنها برای حفظ راندمان بالای برداشت محصول الزامی است؛ بلکه منجر به کاهش ضرر و زیان قابل پیشگیری می شود که ممکن است به خود دستگاه دروگر نسبت داده شود. مطالعات مستقلی که در زمینه رابطه بین نگهداری مناسب از دستگاه دروگر و نرخ عملکرد برداشت محصول صورت گرفته اند؛ برآورد کرده اند که تا 20% از اتلاف محصول در حین برداشت در مزارع، به دلیل عملکرد نامناسب کمباین های برداشت پنبه رخ می دهد.

به علاوه فراموش نکنید که عملکرد برداشت پنبه ممکن است از وضعیت خود محصول و شرایط آب و هوایی منطقه نیز تاثیر بپذیرد؛ اما تاثیر این متغیرها در مقایسه با تاثیر قطعات پنبه ‌چین در کاهش راندمان برداشت محصول کمتر است.

اگر در برداشت بعدی، آثاری از غوزه های باز بر جای مانده از برداشت و یا کاهش راندمان برداشت را مشاهده کردید؛ توجه خود را به تعمیر و نگهداری از دستگاه پنبه ‌چین معطوف کنید. به عبارت دیگر تمام قسمت های دستگاه دروگر پنبه که مسئول روان شدن عملکرد ماشین هستند؛ باید مورد بررسی قرار بگیرند. حتی اگر به صورت منظم دستگاه را تعمیر و نگهداری می کنید؛ باز هم بررسی تمام قطعات دستگاه و رابطه آنها با اجزای جانبی ضروری است. این کار باعث می شود تا مطمئن شوید کل سیستم به عنوان یک دستگاه یکپارچه در سطح مطلوبی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *