صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه تولید لباس های با کیفیت در صنعت پوشاک
1400/06/07

نحوه تولید لباس های با کیفیت در صنعت پوشاک

Achieve Good Quality Apparel in Garment Industry

کنترل کیفیت در صنعت پوشاک

کنترل کیفیت در صنعت تولید پوشاک، از مراحل اولیه تولید مواد خام تا مراحل نهایی آماده سازی لباس های تولیدی را در بر می گیرد. در محصولات منسوج و پوشاک، کیفیت با در نظر گرفتن استاندارد الیاف، نخ، ساختار الیاف، ثبات رنگ، طرح های سطحی و پرداخت نهایی محصولات منسوج ارزیابی می شود. در صنعت تولید پوشاک برای دستیابی به کیفیت مناسب از ابزاری به نام «بررسی کیفی (Quality Drill)» استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تا به روند کاری روش بررسی کیفی بپردازیم.

روند کلی روش بررسی کیفی در صنعت پوشاک

برای کنترل کیفیت در گلدوزی، ناظر باید اطلاعات لازم را در اختیار اپراتورها قرار دهد. یکی از ابزارهای دستیابی به کیفیت مناسب در صنعت پوشاک، استفاده از روش «بررسی کیفی» است.

روش بررسی کیفی شامل نکات کلیدی زیر است:

  1. اولین نکته در اجرای روش بررسی کیفی این است که از اپراتور بخواهید کاری که انجام می دهد را متوقف کند.
  2. به او برچسب هایی بدهید تا نقایص کار را مشخص نماید.
  3. از اپراتور بخواهید تا براساس مشخصات کیفی؛ بسته ای که در حال حاضر بر روی آن کار می کند، بسته ای که قبلاً تمام کرده و بسته ای که قرار است بر روی آن کار کند را مورد بررسی قرار دهد.
  4. به این ترتیب اپراتور این امکان را پیدا می کند که ببیند کاری که انجام داده است از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر؛ در ضمن می تواند از معیوب نبودن محصولاتی که از فرآیندهای قبلی نیز دریافت کرده است مطمئن شود.
  5. از اپراتور بخواهید هر قسمتی که کیفیت آن غیر قابل قبول است را با برچسب علامت گذاری کند.
  6. از اپراتور بخواهید تا این کار را به صورت ایستاده انجام دهد و وقتی کار او تمام شد به ناظر اعلام کند که آماده ارزیابی نتایج است.
  7. ناظر باید مطمئن شود که اپراتور تمامی دستورالعمل های اعلامی را به خوبی متوجه شده است؛ سپس باید او را به حال خود رها کند تا کارهای لازم را انجام دهد.
  8. زمانیکه اپراتور علامت گذاری کرد و اعلام نمود که کار خود را تمام کرده است، ناظر به سمت وی باز می گردد.
  9. سپس ناظر به صورت تصادفی چندین قسمت از بسته ها را مورد بازرسی قرار می دهد. اگر ناظر علاوه بر عیوب علامت گذاری شده، مشکل دیگری را نیز پیدا کرد؛ باید آنها را جدا کرده و از اپراتور بپرسد که چرا آن نقایص را شناسایی نکرده است. در صورتیکه ناظر در هنگام بررسی تصادفی به هیچ مشکلی برنخورد، دوباره پیش اپراتور بر می گردد و از او می خواهد تا کالاهای معیوبی که علامت گذاری کرده است را به وی نشان دهد.
  10. چنانچه اپراتور نقصی پیدا نکرده باشد، اما ناظر به چندین نقص برخورده باشد؛ از اپراتور می خواهد که براساس نکاتی که در برگه مشخصات کیفی ذکر شده، توضیح دهد که چرا از نظر او این اقلام از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.
  11. اگر اپراتور اقلام معیوب را شناسایی کرده باشد؛ باید براساس نکاتی که در برگه مشخصات کیفی محصول ذکر شده، دلیل نقص آنها را توضیح دهد.
  12. اگر ناظر متوجه شود که اپراتور کاملاً با الزامات کار خود آشنا نیست و یا اینکه نمی داند چگونه می تواند پیش شرط های لازم را برآورده کند؛ باید به همراه اپراتور مرحله به مرحله برگه مشخصات کیفی را مرور کند.
  13. چنانچه ناظر متوجه گردد که اپراتور نقص را «نادیده» می گیرد، باید هر بار اهمیت انجام صحیح کارها را به اپراتور یادآوری کند.
  14. ناظر باید اهمیت روش بررسی کیفی را برای اپراتورها توضیح دهد و تاکید کند که تنها هدف آنها ارتقای کیفیت کار است. طبیعی است که اپراتورها ابتدا در برابر اجرای این روش مقاومت کنند؛ اما به محض مشاهده نتایج مثبت، خود اپراتورها ابتکار عمل انجام وظایفشان را در دست خواهند گرفت.روش quality drill یک تکنیک مورد تائید برای تولید لباس های با کیفیت در صنعت پوشاک است. شما هم قطعاً می توانید، روش بررسی کیفی را در کارخانه خود اجرا نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *