صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه تمیز کردن لباس های آغشته به مدفوع
1401/02/23

نحوه تمیز کردن لباس های آغشته به مدفوع

How to Wash Clothes With Poop On Them

شاید کوچولویتان تصادفاً خراب کاری کرده یا ممکن است حیوان خانگی شما جایی را به گند کشیده و یا شاید هم کسی در خانواده تان به شدت مریض است. در هر صورت تمیز کردن درست لباس ها اهمیت بسزایی دارد و با این کار می توانید آنها را از شر لکه ها و میکروب ها نیز خلاص نمایید. با این حال شستن و تمیز کردن لباس های آغشته به مدفوع کمی دردسرساز است؛ ولی نگران نباشید، چون در این مطلب یک راهنمای جامع در این خصوص تهیه کرده ایم که به سئوالات کلی در این خصوص پاسخ می دهد.

آیا مدفوع حاوی میکروب است؟

بله میکروب های زیادی در مدفوع وجود دارند. روده انسان از یک اکوسیستم پیچیده باکتریایی تشکیل شده است. هر چند این میکروب ها ضروری و سالم هستند؛ اما گاهی اوقات میکروب های بدی هم در میان آنها دیده می شوند. کشتن تمام این باکتری ها بسیار دشوار است؛ از این رو گاهاً قسمت هایی از لباس که آغشته به مدفوع شده، مقداری رنگ خاکستری به خود می گیرد.

در ضمن باید توجه داشته باشید که برخی از بیماری های ناخوشایند از طریق مدفوع منتقل می شوند. بنابراین تمیز کردن مدفوع از روی لباس ها اهمیتی دوچندان پیدا می کند. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • هپاتیت
  • تب تيفوئيد / حصبه
  • وبا
  • نوروویروس
  • فلج اطفال
  • ای کولی
  • کرم های نواری
  • انگل ژیاردیا
  • روتاویروس

تمیز نگهداشتن لباس ها، به خصوص لباس های زیر، می تواند باعث محدود شدن شیوع این بیماری ها شود. به عنوان مثال اگر کودک شما مریض است و از پوشک پارچه ای استفاده می کند؛ احتمال شیوع این بیماری ها افزایش می یابد. به خصوص اگر پوشک در داخل سبد لباس های کثیف با سایر لباس ها تماس پیدا کند.

در حالت کلی مگر اینکه شخصی بیمار باشد، وگرنه احتمال انتقال بیماری ها از طریق مدفوع بسیار کم است. اما فراموش نکنید که مدفوع حیوانات جز چیزهایی است که نباید به سادگی از کنار آنها گذشت. اگر حیوان خانگی دارید؛ در هنگام برخورد با مدفوع آن بسیار مراقب باشید. چرا که به عنوان مثال میکروب ها و بیماری هایی مانند کامپیلوباکتر، کریپتوسپوریدیوز، توکسوپلاسموز، ای کولی و غیره ممکن است از طریق مدفوع سگ و گربه به انسان منتقل شوند.

آیا می توان مدفوع را از روی لباس ها شست؟

در صورتیکه لباسهایتان آغشته به مدفوع شده اند، نگران نباشید؛ چرا که تمیز کردن آنها امکان پذیر است و بعد از تمیز شدن می توانید از وجود لباس های بهداشتی، ضدعفونی شده و بدون لکه لذت ببرید. فقط فراموش نکنید که احتمالاً مجبورید برای تمیز کردن مدفوع از روی لباس هایتان، روال معمول شستن را تغییر دهید و محصولات جدیدی را امتحان کنید.

نحوه شستشوی لباس های آغشته به مدفوع

آنچه برای این کار نیاز دارید، عبارتند از: 

  • وان یا تشت
  • دستکش لاستیکی یا ظروف یک بار مصرف
  • پاک کننده آنزیمی
  • برس تمیزکاری نرم (اختیاری)
  • پودر لباسشویی
  • سفیدکننده یا سرکه سفید تقطیری.

با استفاده از ابزارهای فوق، دستورالعمل کار زیر را به صورت مرحله به مرحله طی نمایید.

1- مدفوع را جدا کنید

تا جاییکه برایتان ممکن است مدفوع را از لباس جدا نمایید. برای این کار می توانید از فشار زیاد آب، دستکش لاستیکی و ظروف یک بار مصرف کمک بگیرید. فقط مواظب باشید کاری نکنید که مدفوع بیشتر به لباس بچسبد. پاک کردن بیشتر مدفوع از روی لباس ها، تمیز کردن آنها را آسان تر می کند.

2- لباس ها را زیر آب غوطه ور نمایید

لباس ها را زیر آب گرم خیس کرده و آنها را کاملاً در آب غوطه ور کنید. اگر امکان غوطه ور کردن لباس در آب را ندارید؛ با کمک یک اسپری، آب را بر روی قسمت مورد نظر بریزید و بگذارید 30 دقیقه به همین حالت بماند.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

3- از پاک کننده لکه بهره بگیرید

پاک کننده لکه را روی قسمت مورد نظر بمالید؛ چرا که برای تجزیه مدفوع باقی مانده به یک پاک کننده آنزیمی نیاز دارید. هم می توانید از پاک کننده های آنزیمی حاوی مواد سفیدکننده استفاده کنید و هم می توانید به صورت جداگانه از سفیدکننده بهره ببرید.

لباس ها را از آب خارج نمایید و آنقدر روی لکه مدفوع پاک کننده بریزید که کاملاً پوشانده شود. بگذارید لباس به اندازه زمانیکه روی قوطی پاک کننده درج شده است به همین حالت بماند تا این مواد در الیاف لباس نفوذ کنند. در صورتیکه چیزی در این مورد روی قوطی پاک کننده درج نشده است؛ بگذارید لباس 15 دقیقه به همین حالت باقی بماند. در صورت دسترسی به برس تمیزکاری، از آن برای مالیدن پاک کننده به قسمت مورد نظر استفاده کنید.

4- لباس ها را بشویید

لباس را در ماشین لباسشویی قرار دهید. اگر لباس های دیگری هم همین وضعیت را دارند؛ آنها را نیز اضافه کنید. در غیر این صورت بهتر است لباس های دیگر را به ماشین لباسشویی اضافه نکنید؛ به خصوص اگر فرد بیمار است. مخلوط کردن لباس ها باعث پخش شدن لکه ها و باکتری ها به اطراف می شود.

در صورت امکان ماشین لباسشویی را بر روی آب داغ و دور مختص شستشوی لباس های بسیار کثیف، تنظیم کنید. مواد شوینده را طبق معمول به ماشین لباسشویی اضافه نمایید و سپس ماشین لباسشویی را روشن کنید. 

5- لباس ها را بررسی کنید

بعد از اینکه شستشوی لباس ها به پایان رسید؛ آنها را بررسی کنید تا ببینید لکه ها از بین رفته اند، یا خیر. اگر هنوز لکه ها باقی هستند؛ ماشین لباسشویی را بر روی برنامه شستشوی دیگری تنظیم کنید. این بار از آب ولرم و دور معمولی استفاده نمایید و ماده لکه بر را هم به ماشین لباسشویی بیافزایید.

بهتر است یک فنجان سرکه سفید تقطیری یا مقداری سفید کننده با دوز توصیه شده را به ماشین لباسشویی اضافه نمایید. اما مواظب باشید که هرگز این دو ماده را با هم ترکیب نکنید؛ چون این کار منجر به تولید گاز کلر می شود. ماشین لباسشویی را بر روی یک دور شستشو به همراه پیش شستشو تنظیم کنید.

6- لباس ها را خشک نمایید

زمانیکه مطمئن شدید لکه ها از بین رفته اند (و یا اگر لکه ها برای شما اهمیتی ندارند)؛ می توانید لباس ها را خشک کنید. دستگاه خشک کن به ضدعفونی کردن بیشتر لباس ها کمک می کند. در ضمن می توانید لباس ها را برای خشک کردن در بیرون و در معرض هوای آزاد آویزان نمایید.

به یاد داشته باشید: هرگز فراموش نکنید که وان یا تشتی که از آن برای خیساندن لباس های آغشته به مدفوع استفاده کرده اید را باید ضدعفونی کنید.

نحوه پاک کردن اسهال از روی لباس ها

برداشتن اسهال کمی از مدفوع سخت تر است؛ زیرا نمی توان آن را به آسانی از لباس جدا کرد. اما ما راهکاری داریم که این کار را امکان پذیر می کند؛ بعد از آن می توانید با تکرار تمام مراحل فوق لباس خود را تمیز کنید.

  • مدفوع اضافی را بردارید: در صورت امکان از دستمال توالت برای برداشتن مدفوع اضافی استفاده کنید. بعداً دستمال توالت را دور بیاندازید.
  • لباس را با فشار آب بشویید: لباس را محکم گرفته و آن را در معرض فشار آب زیاد قرار دهید. چند بار این کار را انجام دهید تا فشار آب مدفوع اضافی را از روی لباس پاک کند.
  • لباس را بخیسانید: لباس را به مدت 30 دقیقه در آب گرم بخیسانید.
  • لکه را از بین ببرید: پاک کننده آنزیمی را روی ناحیه لکه دار ریخته و بگذارید 15 دقیقه به همین حالت باقی بماند.
  • لباس را بشویید: لباس را داخل ماشین لباسشویی ریخته و آن را بر روی آب داغ و برنامه مخصوص شستشوی لباس های بسیار کثیف تنظیم نمایید.
  • لباس را بررسی کنید: لباس را بعد از شستشو بررسی کنید و ببینید که آیا لکه ها پاک شده اند یا خیر. در صورتیکه لکه ها پاک نشده بودند؛ سفید کننده یا سرکه سفید تقطیری را به ماشین لباسشویی اضافه کرده و لباس را دوباره بشویید.
  • لباس را خشک نمایید: لباس ها را با خشک کن، خشک کرده و یا آنها را در معرض هوا قرار دهید.
دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

فراموش نکنید: لکه های اسهال معمولاً شدیدتر از لکه های مدفوع هستند؛ از این رو پاک کردن آنها همیشه به سادگی امکان پذیر نیست. می توانید آنها را به یک خشکشویی حرفه ای بسپارید؛ هر چند برخی افراد ترجیح می دهند تا چنین لباس هایی را دور بیاندازند.

آیا می توان لباس های آغشته به مدفوع را در ماشین لباسشویی قرار داد؟

اگر مدفوع بسیار کم باشد، این کار اشکالی ندارد؛ اما مدفوع زیاد در تمام ماشین لباسشویی پخش می شود، از این رو باید از انداختن چنین لباس هایی به ماشین لباسشویی اجتناب کرد. معمولا توصیه می شود که در ابتدا چنین لباس هایی را کاملاً آبکشی نمود. برخی افراد این کار را نیز در ماشین لباسشویی انجام می دهند که ما چنین کاری را توصیه نمی کنیم. شستشوی مجزای چنین لباس هایی ضمن حفظ بهداشت؛ مانع از تجمع مدفوع روی سایر لباس ها یا محفظه ماشین لباسشویی می شود.

نکات مهم: برای تمیز کردن چنین لباس هایی، یک وان یا تشت جداگانه بخرید؛ مخصوصاً اگر مدام پوشک های پارچه ای کودکتان را می شویید. با این کار از آلودگی متقابل جلوگیری می کنید.

آیا می توان لباس های آغشته به مدفوع بچه ها را با سایر لباس ها شست؟

اگر می خواهید ماشین لباسشوییتان را به اندازه ظرفیت حداقلی آن پر کنید و یا نمی خواهید ماشین لباسشویی را فقط برای چند تکه لباس روشن کنید، می توانید لباس های آغشته به مدفوع کودکتان را با لباس های دیگر بشویید؛ فقط باید نکات زیر را در این زمینه رعایت نمایید و از شستن لباس های زیر به همراه لباس های کودکتان اجتناب کنید:

  • لباس های آغشته به چربی و مواد شیمیایی: چنانچه این مواد روی لباس کودک شما بنشینند، ممکن است باعث تحریک پوستی او شوند.
  • لباس های ظریف: بندهای نایلونی یا حلقه های پوشک کودک ممکن است به لباس های ظریف گیر کنند.
  • لباس هایی که پیش از این با سایر لکه برها تصفیه شده اند: در این صورت ممکن است مواد شیمیایی مختلف با هم مخلوط شده و تجمیع گردند.
  • لباس های با رنگ های تیره: چون قرار است از آب داغ استفاده کنید؛ ممکن است لباس های تیره رنگ پس دهند. از این رو احتمال دارد سایر لباس ها هم لکه دار شوند.

توجه داشته باشید که: اگر لباس های دیگری را به همراه لباس های کودکتان در ماشین لباسشویی می ریزید؛ نباید روش تمیزکاری خود را تغییر دهید. باید همچنان از پاک کننده آنزیمی، آب گرم و برنامه شستشوی مختص لباس های بسیار کثیف استفاده نمایید. در این حالت باید مطمئن شوید لباس هایی که به همراه لباس کودکتان در ماشین لباسشویی قرار می دهید، می توانند چنین شرایط شستشویی را تحمل کنند.

سخن آخر: اگر لباس هایتان به هر دلیلی آغشته به مدفوع شده اند؛ باید قبل از پوشیدن آنها را کاملاً تمیز کنید. با این کار هم از گسترش بیماری ها جلوگیری می کنید، و هم لکه ها را پاک کرده و لباس را تر و تازه می نمایید. برای هر کسی ممکن است این اتفاق بیافتد؛ پس جای خجالت ندارد. اگر خود را با این اطلاعات مسلح کنید؛ دیگر مشکلی از بابت تمیز کردن این لباس ها نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *