صفحه اصلی دانشـــنامه مرحله اول نقشه راه پایداری
1399/06/20

مرحله اول نقشه راه پایداری

Sustainability Roadmap Part One

تعریف چشم انداز

تعریف چشم انداز پایداری که براساس ارزش ها و اطلاعات از مسائل کلیدی پیش روی بخش اقتصادی و کسب و کار شکل می گیرد، اولین قدم در خلق یک استراتژی جامع پایداری است.
چشم انداز پایداری یک بیانیه فوق العاده مهم از آنچه که پایداری برای کسب و کارتان فراهم می آورد، محسوب می شود. ممکن است تعریف چشم انداز پایداری به ظاهر چیز مهمی نباشد، اما حقیقت این است که تعریف یک چشم انداز مناسب از پایداری، پایه هر برند اخلاق مدار به حساب می آید. در واقع از چشم انداز پایداری مناسب می توان به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط آنی با سایر شرکای مورد نظر و یا معیاری برای قضاوت در مورد تصمیمات تجاری خود استفاده کرد.
مخصوصاً برای کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کرده اند، یک دیدگاه پایداری قدرتمند و مستحکم از همان ابتدای کار می تواند راهنمایی در کلیه حوزه های کسب و کار باشد. با این حال شما می توانید برای پایه گذاری یک شرکت با اهداف کاملاً تجاری، بیانیه پایداری خود را باز تعریف نمایید. شاید شما واقعاً نسبت به پایداری متعهد باشید، اما هرگز آن را به صورت مستند مجسم نکرده باشید. به هر حال وضعیت کسب و کار شما به هر صورتی باشد، این مطلب راهنمای مناسبی برای شما محسوب می شود.
برند کفش ورزشی ویژا (Veja) که از نقطه نظر پایداری موفق به حساب می آید، پس از بیش از یک دهه فعالیت، سرانجام فرآیند تحلیل و مستندسازی چشم انداز، ارزش ها و سیاست های خودش را در سال 2018 به عنوان بخشی از گواهینامه BCorp آغاز کرد.
به هر حال تدوین یک چشم انداز پایداری برای تعیین اهداف مورد نظر بسیار مهم است. در آغاز کار، ارزش های کسب و کار، مثل ارزش های شخصی مالکان کسب و کار، کارکنان و مشتریان را شناسایی کنید؛ سپس سعی کنید تا نقطه مشترک این ارزش ها با مسائل پایداری در صنعت مد را پیدا نمایید.

شناسایی ارزش های تجاری

موضوعات جهان شمول مانند تغییرات اقلیمی و فقر چیزی نیستند که یک فرد و یا یک کسب و کار بتواند یک شبه آنها را تغییر دهد؛ بنابراین شناسایی ارزش های خاص به عنوان یک کسب و کار، یک گام اساسی در شروع سفر پایداری به حساب می آید.

از خودتان شروع کنید

اگر به تعریف ارزش ها نگاهی بیندازیم (اصول یا معیارهای رفتاری است و قضاوت فرد در مورد چیزهایی که در زندگی برای او اهمیت دارند را تحت تأثیر قرار می دهد)، برایمان مشخص می شود که برای شفاف سازی ارزش های تجاری شخص باید ابتدا از خودمان شروع کنیم.
آیا شما به عنوان یک بنیانگذار یا مدیر خلاق علاقه دارید تا با ساختن یک دنیای عادلانه تر یا کمک به مردم باعث گردید تا آنها به خودشان کمک کنند؟ آیا شما واقعاً علاقه مند به حفظ زیستگاه طبیعی زمین هستید؟
در زیر سه کاری را بیان کرده ایم که شما می توانید برای شناسایی یا بیان ارزش های خود به انجام دادن آنها اقدام کنید:

  1. اگر مسائل صنعتی خاصی سبب جلب توجه شما می شوند، بررسی کنید که آنها چه ارتباطی با چیزهای مهم زندگی شما دارند. این ارزش ها می توانند شامل انصاف، مسئولیت پذیری، رهبری، خوش قلبی، استقلال، خود را به مخاطره انداختن، خلاقیت و غیره باشند.
  2. 17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (UNs 17 Sustainable Development Goals) را مد نظر قرار دهید، سپس آنها را به گونه ای اولویت بندی کنید که بتوانید به بررسی آنها بپردازید؛ اگر نمی توانید به یکباره همه آنها را مورد بررسی قرار دهید، مجبورید آنها را اولویت بندی نمایید.
  3. به کسب و کارهای دیگر توجه نمایید و به این فکر کنید که به نظر شما کدام یک از آنها عملکرد فوق العاده ای دارند؟ آنها چه ارزش هایی دارند که مد نظر شما نیز هست؟
پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

معرفی سه کسب و کار که از شخصی سازی دیدگاه پایداری خود واهمه ای ندارند

1- استلا مک کارتنی (Stella McCartney) 

کلیر برکمپ (Claire Bergkamp)، مدیر جهانی نوآوری و پایداری در برند استلا مک کارتنی در پادکست خود تحت عنوان بحران کمد لباس (Wardrobe Crisis) به کلیر پرس (Clare Press) گفت که وی معتقد است از آنجاییکه چشم انداز پایداری استلا از یک دیدگاه ارزشی شخصی نشات می گیرد، بسیار گسترده است.
او می گوید: «وقتی استلا از پایداری حرف می زند، به دلیل خصلت پیشرو و شجاعتی که دارد، صداقت در سخنانش موج می زند؛ زیرا چشم انداز پایداری استلا واقعاً چشم انداز شخصی او محسوب می شود. به همین دلیل است که مردم به استلا گوش می دهند و به برند او توجه می کنند. در حقیقت این کار بازاریابی نیست.»
خود استلا می گوید: «هر چیزی که در فروشگاه های من می بینید از یک لباس گرفته تا مجموعه اکسسوری همگی عاری از بی رحمی هستند، یعنی هیچ حیوانی برای ساختن آنها کشته نشده است. بسیاری از مردم در بیرون دنیای مد محصولی را نمی خواهند که حیوانی مجبور شده باشد تا به خاطر آن بمیرد.»

2- ریز بوردشورتس (Riz Boardshorts)

برند ریز بوردشورتس توسط علی مورل (Ali Murrell) و بعد از بازگشت او از سفر دریایی از اقیانوس آرام تاسیس شد. وی در این سفر دریایی از نزدیک شاهد بحران آلودگی پلاستیک اقیانوس ها بود.

مرحله اول نقشه راه پایداری - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت مد, تجارت منصفانه

3- مادر آف پیرل (Mother of Pearl)

داستان پایه گذاری برند مادر آف پیرل توسط امی پائونی (Amy Powney) کاملاً شخصی است. امی پائونی می گوید: «از دوران کودکی که در یک منطقه دور افتاده در کاروانی در شمال انگلستان زندگی می کردم، همیشه به موضوع پایداری علاقمند بودم. پایداری به زندگی من و دنیای برند مادر آف پیرل نفوذ کرده است. در سال های اخیر و با رشد سریع برندم، تفکرات من بیشتر به بحث پاکسازی محیط زیست، ظهور مد سریع (فست فشن) و رابطه فرهنگ «دور بیانداز» با پوشاک معطوف شده است».

مرحله اول نقشه راه پایداری - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت مد, تجارت منصفانه

ارزش های مشتریان خود را در نظر بگیرید

چه تازه کار باشید و چه مشتریان پر و پا قرصی داشته باشید، فرقی نمی کند؛ چون در هر صورت همسوسازی چشم انداز خود با ارزش های شخصی مشتریان یک راهکار مناسب برای افزایش فروش و درگیر کردن جامعه با پیام پایداری است.
آیا مشتریان شما به سبک زندگی وگان گرایش دارند؟ آیا آنها نگران مشکل پلاستیک ها هستند؟ آیا آنها از وقایع انسانی مانند تاثیر مثبت بر جوامع یا کاهش فقر کودکان الهام می گیرند؟ آنها چه چیزهایی می خوانند، چه چیزهایی تماشا می کنند و به چه چیزهایی گوش فرا می دهند؟ آنها از کجا خرید می کنند؟
ابزارهای حسابرسی رایگان و نظر سنجی های غیر رسمی در شبکه های اجتماعی، می توانند در زمینه شناسایی نگرانی های آنها بسیار کمک کننده باشند.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است
مرحله اول نقشه راه پایداری - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت مد, تجارت منصفانه
برند نودی جین (Nudie Jeans) در اواخر سال 2018، جیب پشتی شلوارهای ساخت خود را به جای اینکه از چرم بسازد، آنها را از طریق یک جایگزین وگان که به وسیله کاغذ تولید می شود، ساخت.

ارزش های فعلی کسب و کارتان را محوری کنید

این موضوع می تواند بسیار مفید باشد، حتی اگر این ارزش ها ارتباط مستقیمی با پایداری نداشته باشند. به عنوان مثال تعهد شما به تولید محصولات با کیفیت، طراحی عالی، خدمات شاخص به مشتری و یا برخورد خوب با کارکنان، همگی می توانند تاثیر زیادی بر یک چشم انداز پایداری به وجود آورند.
آیلین فیشر گفت: «برنامه 30 ساله ما این است که یک نیروی قدرتمند برای ایجاد تغییر در جهان باشیم».

از مسائل آگاه باشید

سرانجام برای اینکه بتوانید چشم انداز پایداری خود را بسط دهید، باید بررسی نمایید که چگونه ارزش های شما هم در سطح کلان جهانی مانند تغییرات آب و هوایی، برده داری و فقر، و هم در زمینه نقشی که مواردی مثل پسماندها، استفاده از آب، حقوق و دستمزد کارگران، آلودگی پلاستیکی یا میکرو پلاستیکی یا حقوق حیوانات در صنعت مد ایفا می نمایند، با مسائل پایداری تلاقی پیدا می کنند.

آغاز تدوین نقشه راه

می توانید از مجموعه ابزار نقشه راه پایداری که شامل مثال ها، تمرینات و الگوهایی برای خلق یک چشم انداز مناسب است، استفاده کنید. در ضمن باید همیشه به یاد داشته باشید که زنجیره تامین تنها بخشی از فعالیت های شما محسوب می شود؛ مسائل پایداری می توانند در حوزه های دیگری که با کسب و کار شما مرتبط هستند، مثل ساختار و نحوه اداره کسب و کار، شرایط استخدام، استفاده از منابع و دفع زباله، و مواردی مانند تاثیرات اجتماعی کسب و کارتان نیز وجود داشته باشند.

تمام این موارد را با هم جمع کنید

اکنون می توانید با استناد به ارزش هایی که شناسایی کرده اید و اطلاعاتی که در زمینه مسائل موجود دارید، بیانیه ای از چشم انداز پایداری برای کسب و کارتان تدوین نمایید. شما باید بتوانید این بیانیه را در یک یا دو جمله خلاصه کنید.

جمع بندی

  • کسب و کارتان را شخصی کنید. علایق خود را با مسائل اجتماعی و زیست محیطی که مشتریانتان درگیر آنها هستند، پیوند دهید.
  • دانش قدرت است. می توانید از ابزارهای موجود در این زمینه برای دستیابی بهتر به اهداف خود استفاده نمایید.
  • ارزش هایتان را انتقال دهید. شفاف باشید، و به مشتریان و سایر شرکت ها اجازه دهید تا اهداف پایداری کسب و کار شما را بشناسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *