صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونگی از بین بردن بوی بدن از روی لباس ها
1401/02/13

چگونگی از بین بردن بوی بدن از روی لباس ها

How to Remove Body Odors From Clothes

آیا لباس های شما بوی بدنتان را به خود گرفته اند؟ آیا پس از شستشو هم این بو از بین نرفته است؟ همه ما چنین چیزی را تجربه کرده ایم. افراد حرفه ای در زمینه لباسشویی و خشکشویی، به هفت راهکار موثر برای از بین بردن بوی بدن از روی لباس ها رسیده اند که ما در این مقاله قصد داریم این راهکارها را مطرح نماییم.

نحوه پاک کردن بوی بدن از روی لباس ها

هفت راهکاری که در ادامه مقاله ذکر خواهیم کرد، به شما کمک می کنند تا لباس های خود را کاملاً با طراوت کنید.

سرکه تقطیری سفید

این ماده یک پاک کننده قوی بو محسوب می شود. ما تقریباً هر بار در هنگام شستن لباس ها از این ماده استفاده می کنیم. سرکه سفید واقعاً یک ماده استثنائی برای از بین بردن انواع بوهای بد است.

  1. لباس های بد بو را پس از پوشیدن و قبل از شستن در معرض هوا قرار دهید. اگر آنها را در یک محفظه سربسته یا یک کیسه بگذارید؛ ناخواسته باعث افزایش بوی بد آنها می شوید.
  2. لباس ها را به مدت نیم ساعت در محلولی متشکل از یک چهارم سرکه سفید و سه چهارم آب بخیسانید.
  3. لباس ها را طبق معمول بشویید.
  4. در صورت امکان از ماشین خشکشویی برای خشک کردن آنها استفاده کنید.
  5. اگر لباس ها هنوز هم بوی بد می دهند، این عمل را تکرار نمایید.

نکته مهم: خیساندن جوراب ها در محلول سرکه، پیش از شستشو راهکار بسیار مناسبی است. حتی اگر فعالیت شدید بدنی هم نداشته اید؛ باز هم به احتمال زیاد پاهایتان عرق کرده و جوراب هایتان بو می دهند. در ضمن می توانید قبل از شستشو با خیساندن آنها در محلول سرکه، تا حدی آنها را تصفیه و تمیز کنید.

آسپرین و کرم تارتار

شاید این ترکیب در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسد؛ اما باور داشته باشید که این ترکیب بسیار کارآمد است. کرم تارتار (Cream of Tartar) به عنوان یک پتاسیم بی‌ تارترات شناخته میشود؛ این ماده شیمیایی اسیدی می تواند بوها را خنثی کند. آسپرین نیز حاوی اسید سالیسیلیک (Salicylic Acid) است که می تواند لکه های عرق و بوی بدن را از بین ببرد.

  1. سه عدد قرص آسپرین بدون روکش را در یک فنجان آب گرم حل کنید.
  2. یک قاشق غذاخوری کرم تارتار را به آن اضافه نمایید.
  3. با کمک یک مسواک کهنه، محلول آماده شده را بر روی محل لکه دار یا عرق کرده بمالید.
  4. لباس را به مدت 20 تا 30 دقیقه به حال خود بگذارید.
  5. لباس را شسته و خشک نمایید.
  6. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

بازی با دمای آب

آب داغ برای از بین بردن بوها بسیار عالی است؛ اما ممکن است باعث ثبات لکه ها شود. پس اگر قصد دارید ضمن از بین بردن لکه ها؛ بوی بد لباس را نیز از بین ببرید، روش زیر را امتحان کنید. نکته: این روش برای پاک کردن لکه های استفراغ، ادرار و مدفوع بسیار مناسب است.

  1. ابتدا بقایای مواد به جای مانده بر روی لباس را کنده و دور بیاندازید. برای این کار می توانید از دستکش و لباس محافظ استفاده کنید تا سلامتی تان در معرض خطر قرار نگیرد.
  2. سپس لباس ها را با آب سرد بشویید تا باقی مواد به جای مانده هم پاک شوند. در صورتیکه باز لکه ای مشاهده کردید، با کمک یک ماده لکه بر و مقداری آب سرد آن را بشویید.
  3. زمانیکه لکه ها پاک شدند؛ لباس را با داغ ترین آبی که در برچسب مراقبتی لباس مشخص شده است، بشویید. با این کار می توانید بوهای بد لباس را از بین ببرید.
  4. اگر برچسب مراقبتی لباس به شما اجازه می دهد، لباس را با ماشین خشک کنید.

در ضمن می توانید روش زیر را نیز امتحان کنید:

برای پاک کردن لکه های استفراغ، ادرار و مدفوع از شوینده های حاوی آنزیم استفاده کنید؛ این آنزیم ها می توانند پروتئین ها را تجزیه کنند، از این رو باعث از بین رفتن لکه ها و بوی بد لباس ها می شوند.

آب لیمو

آب لیمو یک راهکار ساده، ارزان و دوستدار محیط زیست برای از بین بردن بوی بد لباس های شماست. لیموها به صورت طبیعی بوی بد را خنثی می کنند؛ از این رو دیگر شما آن بو را نمی پوشانید، بلکه واقعاً از شر آن خلاص می شوید.

  1. آب چند عدد لیمو را بگیرید.
  2. آب لیموها را در دو لیتر آب گرم حل کرده و بگذارید محلول سرد شود.
  3. لباس ها را به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت، در این محلول بخیسانید.
  4. لباس ها را با آب سرد آبکشی نمایید.
  5. طبق معمول آنها را بشویید.
  6. لباس ها را بیرون آویزان کنید تا خشک شوند.

نکته مهم: فراموش نکنید که آبلیمو می تواند لباس را سفید کند؛ به همین دلیل از اعمال آن بر روی لباس های تیره خودداری نمایید.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

جوش شیرین

جوش شیرین از موادی است که در خانه همه ما پیدا می شود. تقریبا بیشتر خانواده ها همیشه یک سطل پر از جوش شیرین را زیر سینک ظرفشویی نگهداری می کنند و از آن برای کارهای مختلف، منجمله شستن لباس ها بهره می گیرند.

  1. یک سینک یا یک تشت بزرگ را با آب گرم پر کنید.
  2. یک فنجان جوش شیرین را به آب اضافه کرده و در آن حل نمایید.
  3. لباس ها را در این محلول کاملاً بخیسانید و بگذارید یک شب همان طور بمانند.
  4. صبح روز بعد لباس ها را از این محلول درآورده و آنها را در ماشین لباسشویی و با یک شوینده قوی بدون بو بشویید. چنانچه از شوینده های معطر استفاده کنید، ممکن است بوها را بپوشانند؛ در این صورت نمی دانید که آیا بوها واقعاً از بین رفته اند یا خیر.
  5. پس از اتمام این روند، لباس ها را دوباره بررسی کنید و ببینید که آیا بوی آنها از بین رفته است، یا خیر. اگر هنوز بوی بدی می دادند؛ مراحل بالا را دوباره تکرار نمایید.
  6. اگر مطمئن شدید که بو از بین رفته است؛ لباس را مطابق با دستورالعمل های درج شده بر روی برچسب مراقبتی آن خشک کنید.

نکته طلایی: در ضمن می توانید جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و با آن یک خمیر بسازید. سپس این خمیر را شب تا صبح روی ناحیه مورد نظر از لباس بمالید تا بوها را به خود جذب کرده و آنها را خنثی کند. در انتها می توانید لباس را با شیوه معمول بشویید.

نمک

در اصل کار نمک، طعم دادن به غذای شماست. اما نمک این قابلیت را دارد که باکتری هایی که مسبب بوی بد لباس هایتان شده اند را از بین ببرد.

  1. نصف فنجان نمک را داخل تشتی که تا نیمه از آب گرم پر شده است، بریزید.
  2. محلول را هم بزنید تا نمک کاملاً حل شود. 
  3. لباس های بد بوی خود را به این محلول اضافه کرده و چند ساعت در آن بخیسانید.
  4. لباس ها را به روال معمول بشویید.

کربنات سدیم

کربنات سدیم یا سودای شستشو (Washing Soda) تا اندازه ای شبیه جوش شیرین است؛ اما از آن قوی تر می باشد. این ماده به جای پوشاندن بوها، آنها را خنثی می کند. این ماده برای پاک کردن بوی عرق از روی لباس های ورزشی بسیار مناسب است. قبل از شروع به کار توجه داشته باشید که کربنات سدیم یک ماده محرک محسوب می شود؛ پس هنگام کار با آن از دستکش لاستیکی استفاده نمایید.

  1. کربنات سدیم را روی قسمت های بدبوی لباس بپاشید؛ برای هر قسمت می توانید از یک چهارم فنجان کربنات سدیم استفاده کنید، هر چند که ممکن است تا این اندازه نیاز نداشته باشید.
  2. کمی آب هم بر روی این قسمت ها بپاشید و با دستکش های لاستیکی خود آنها را مالش دهید تا یک ماده خمیر مانند ساخته شود.
  3. بگذارید لباس 30 دقیقه به همین حالت بماند.
  4. آنها را طبق روال معمول بشویید.

نحوه پاک کردن بوی بد از روی لباس ها بدون شستن آنها

اگر وقت ندارید لباس های خود را بشویید، اما مایلید بوی بد آنها را از بین ببرید؛ بهتر است کارهای زیر را امتحان کنید:

  1. محلولی که متشکل از سرکه تقطیری سفید و آب با نسبت های برابر است را در یک بطری ریخته و بر روی لباس اسپری کنید.
  2. بهتر است چند قطره روغن را هم به این محلول اضافه نمایید؛ برای این منظور می توانید از روغن دارچین، میخک، فلفل، آویشن، پونه کوهی یا رزماری استفاده کنید؛ زیرا این مواد دارای خاصیت ضد باکتریایی هستند. اگر به رایحه این روغن ها علاقه ندارید؛ می توانید عطر رایحه هایی که دوست دارید، مثل پرتقال یا لیمو را به این محلول اضافه کنید.
  3. بطری اسپری را خوب تکان دهید تا مواد با هم ترکیب شوند.
  4. لباس  بدبوی خود را در جایی آویزان کنید که هوا بتواند به راحتی از روی آن عبور نماید.
  5. اسپری سرکه را بر روی لباس بپاشید و بیشتر بر روی قسمت های بدبو تمرکز کنید.
  6. بگذارید هوا لباس را کاملاً خشک کند.

این کار بسته به شدت بو، تا حد زیادی باعث کاهش بوی بد لباس ها می شود و بعدها می توانید لباس ها را سر فرصت بشویید

علت بوی بد بدن چیست؟

برای اینکه بفهمید لباس های شما چرا بو می دهند، ابتداً باید علت بوی بد بدنتان را پیدا کنید. رایج ترین پاسخ برای این سوال، عرق کردن است. باکتری ها عرق بدن ما را تجزیه می کنند؛ این امر ناشی از فعالیت غدد آپوکرین است که قسمت اعظم بوی بد بدن ناشی از فعالیت این غدد است. این غدد در سینه ها، نواحی تناسلی، پلک ها، زیربغل و حتی گوش ها قرار دارند، و معمولاً از خودشان بو ترشح می کنند. 

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

یکی دیگر از بوهای بد بدن، بوی پاهاست. معمولاً وقتی جوراب و کفش می پوشید این بو را احساس نمی کنید؛ اما خود اینها بخشی از مشکل هستند. جوراب ها و کفش ها باعث سخت تر شدن تبخیر عرق پا می گردند. این عوامل باعث افزایش عرقی می شوند که در معرض باکتری ها قرار دارد و همان طور که می دانیم بوی بد ناشی از تجزیه عرق توسط باکتری هاست. در بدترین حالت هم قارچ ها به وجود می آیند که خود منجر به بوی بد می شوند.

در ضمن لباس ها ممکن است بوهای دیگری را نیز به خود جذب کنند که بوهایی مانند بوی آشپزی، استفراغ، ماشین لباسشویی کثیف، عطر، بوی گاز و غیره، تنها بخشی از آنها هستند.

چرا لباس ها بعد از شستن هم هنوز بوی بد می دهند؟

معمولاً شستن مناسب لباس ها برای از بین بردن بوی بد آنها کافی است. اما اگر بعد از بیرون آوردن لباس ها از ماشین لباسشویی متوجه شدیم که آنها هنوز هم بوی بد می دهند، تکلیف چیست؟ این اتفاق ممکن است چندین دلیل داشته باشد.

اولاً ممکن است از شوینده مناسبی استفاده نکرده باشید. ممکن است شوینده های ارزان قیمت یا سبک برای از بین بردن بوی بد بدن از روی لباس ها مناسب نباشند. ثانیاً توجه داشته باشید که چربی پوست به سختی حذف می شود؛ زیرا عمیقاً در الیاف لباس نفوذ می کند. چربی پوست واقعاً چسبناک است؛ به همین دلیل پاک کردن آن بسیار دشوار است. در ضمن به راحتی به لباس های دیگر انتقال پیدا می کند.

دلیل دیگر این است که احتمالاً شما لباس های بدبویتان را سریعاً نشسته‌اید. لباس های عرق کرده هر چه بیشتر بمانند، باکتری های و بوهای بد آنها بیشتر تکثیر می شوند. از این رو بهتر است که در اسرع وقت لباس های بد بوی خود را بشویید. ضمناً احتمال دارد محفظه ماشین لباسشویی شما کثیف باشد؛ در این صورت لباس هایتان به درستی تمیز نمی شوند.

نحوه جلوگیری از بوی بد بدن

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از بد بو شدن لباس ها، جلوگیری از بوی بد بدن است. تولید بوی بد توسط بدن طبیعی است، پس چیز خجالت آوری محسوب نمی شود؛ اما راه های ساده ای برای مقابله با آن وجود دارد. رعایت نکات زیر در این زمینه به شما کمک می کنند:

  • از دئودورانت استفاده کنید: با استفاده روزانه از دئودورانت ها یا ضد عرق ها، می توان تا حد زیادی با بوی بد بدن خود مبارزه کنید. پس هر روز پس از دوش گرفتن از دئودورانت بهره بگیرید. اکثر دئودورانت ها برای زیربغل طراحی شده اند؛ اما شما می توانید از اسپری‌های خوشبو کننده یا ضد عرق ها در جاهایی دیگر از بدنتان که بوی بد ترشح می کنند، نیز استفاده نمایید.
  • مرتباً دوش بگیرید: برای مبارزه با بوی بد بدن، لازم است که روزانه حداقل یک بار دوش بگیرید. توجه داشته باشید که باید زیربغل، کشاله ران و پاهای خود را کاملاً بشویید.
  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید: اگر هیچ کدام از این کارها تاثیری در وضعیت شما ندارند؛ احتمالاً باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. برخی از غذاها، مانند غذاهای با کربوهیدرات بالا، یا مصرف زیاد گوشت ممکن است باعث ایجاد بوی بد بدن شوند. سعی کنید سبزیجات و میوه بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • لباس های گشاد بپوشید: لباس های گشاد فضای بیشتری برای تهویه و تنفس به بدن شما می دهند. با این کار بوی بدنتان کاهش می یابد؛ زیرا دیگر عرق بدن به دام نمی افتد.
  • زیربغل خود را اپیلاسیون یا اصلاح کنید: بهتر است زیربغل خود را اپیلاسیون یا اصلاح کنید؛ چرا که ثابت شده این کار باعث کاهش بوی زیربغل می شود.

سخن آخر: همه ما با لباس های بد بو آشنا هستیم. اگر چه وضعیت چندان خوشایندی نیست؛ اما چنانچه با روش های از بین بردن بوی بد بدن از روی لباس ها آشنایی داشته باشید، پاک کردن آنها کار زیاد سختی به نظر نمی آید. هفت روشی که ما در این مطلب به شما معرفی کردیم، می توانند در این زمینه به شما کمک کنند؛ اگر یکی از این روش ها موثر واقع نشد، دیگری را امتحان کنید.

ما به صورت ویژه، سرکه تقطیری سفید یا جوش شیرین را توصیه می کنیم. اینها جزء کارآمدترین موادی هستند که در هر خانه ای یافت می شوند، در ضمن تقریباً همیشه هم موثر واقع می گردند. علاوه بر امتحان کردن این روش های شستشو، از رعایت مرتب بهداشت شخصی خود نیز غفلت نکنید؛ با این کار می توانید این بوهای بد را به حداقل برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *