صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 10 نکته برای خلاصی از شر آفات محصول پنبه
1402/06/16

10 نکته برای خلاصی از شر آفات محصول پنبه

10 TIPS TO RID YOUR COTTON CROPS OF PESTS

آیا با حشرات و آفات دست و پنجه نرم می کنید؟ واقعاً چیزی بدتر از این نیست که پس از صرف زمان و هزینه زیاد برای کاشت پنبه، محصولات دچار آفت شده و از بین بروند. آفات متعددی، سلامتی محصول پنبه را تهدید می کنند و هر کدام به گونه ای به آن آسیب وارد می نمایند. تنها راه برای نجات محصولات ‌تان، از بین بردن این آفت ها و جلوگیری از بروز آنها در فصل آینده است.

آفات نه تنها به محصولات زراعی آسیب وارد می کنند؛ بلکه باعث فرسودگی دستگاه های برداشت پنبه و قطعات آنها می شوند، و در نتیجه آسیب دیدگی محصول را دو چندان می نمایند. رعایت 10 نکته زیر به شما کمک می کند تا از شر آفات پنبه خلاص شوید:

  • نظارت بر محصول: مدیریت صحیح آفات پنبه، مستلزم نظارت مستمر بر مزرعه است. در این صورت می توانید قابل اعتمادترین اطلاعات را در مورد نوع آفات، سطح خسارت و تراکم جمعیت آنها جمع آوری کنید، و قادر خواهید بود تا آگاهانه تر در مورد مدیریت آفات در فصل آینده زراعی تصمیم گیری کنید.
  • دوره های بدون کشت: توصیه می شود که تنها یک بار در طول سال، محصول پنبه را بکارید. کشت مضاعف باعث رشد و انتقال مستمر جمعیت آفات می شود؛ زیرا در این صورت آنها به یک منبع غذایی مستمر دسترسی خواهند داشت.
  • تناوب کشت: به همین ترتیب باید تناوب کشت را بعد از برداشت محصول مورد توجه قرار دهید. کشت محصولات مختلف در بین محصول پنبه، باعث کاهش بسیاری از آفات رایج پنبه می شود.
  • انتخاب گونه های مقاوم: انتخاب گونه های مقاوم پنبه در برابر حمله آفات، باعث می شود تا آنها بتوانند حمله آفات را تحمل کنند. برخی از گونه ها در برابر آفات خاصی بسیار مقاوم هستند؛ از این رو بهتر است نوع گونه پنبه را براساس نوع آفاتی که بیشتر مزرعه شما را تهدید می‌ کنند، انتخاب نمایید.
  • کشت تله ای: در این حالت بخش کوچکی از مزرعه خود (نزدیک به محصول اصلی) را به کشت محصول اصلی یا محصولی که بیشتر آفات را به خود جذب می کند، اختصاص می دهید. وقتی آفات جذب محصول شدند و علائم آسیب را شناسایی کردید؛ راحت تر می توانید آفات را از بین ببرید.
  • فاصله مناسب بین محصولات: فاصله کشت گیاهان پنبه از یکدیگر، باید مناسب و استاندارد باشد. تراکم بالای محصولات و فاصله کم آنها از یکدیگر، امکان تکثیر و انتشار سریع آفات را فراهم می کند.
  • شخم عمیق: شخم زدن عمیق مزارع پس از برداشت پنبه، باعث آشکار شدن تخم حشرات و آفات می شود.
  • از بین بردن بقایای محصول: پس از برداشت محصول تمام بقایای باقیمانده را کاملاً از بین ببرید. به این صورت مطمئن می شوید که آفات به کشت بعدی انتقال نمی یابند.
  • اهتمام به پنبه‌ چینی دستی: لیسه ها و سایر لاروهای بالغ ناشی از پنبه‌ چینی دستی می توانند به کاهش روند رو به رشد مقاومت به حشره کش ها کمک کنند و جمعیت آفات را در آینده کاهش دهند.
  • آفت کش ها: ممکن است لازم باشد از آفت کش ها یا حشره کش ها برای حذف نوع خاصی از آفات محصولات پنبه استفاده کنید. اما استفاده زیاد از آفت کش ها شاید سبب ایجاد آفات مقاوم در برابر آنها شود؛ از این رو زیاد توصیه نمی گردد. در ضمن بهتر است گوشه چشمی به آفت کش های گیاهی داشته باشید.
تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

به منظور حفظ و نگهداری از محصولات پنبه و جلوگیری از حمله آفات به آنها، باید مزرعه خود را به دقت زیر نظر داشته باشید، و از نکات ارائه شده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که محصول عالی با مراقبت مناسب به دست می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *