صفحه اصلی دانشـــنامه پارچه های ضد میکروبی
1399/07/24

پارچه های ضد میکروبی

Antimicrobial Fabrics

آینده منسوجات

شیوع ویروس کووید 19 باعث تمرکز کل جهان بر روی مقوله بهداشت و سلامتی شده است. صنعت نساجی با توجه به رشد صنعت مراقبت های بهداشتی و افزایش آگاهی عموم مردم درباره بهداشت شخصی، آماده است تا با این تغییرات همسو شده و قالب جدیدی را برای محیط های بهداشتی تعریف کند. در واقع صنعت نساجی با عرضه پارچه های ضد میکروبی (antimicrobial fabrics) به استقبال بهداشت و سلامتی رفته است.
سال 2020 سالی است که مردم بیش از گذشته نگران بهداشت و سلامتی خود هستند. حقیقتاً شیوع بیماری کرونا نحوه مصرف منسوجات در سراسر جهان را تغییر داده است.
طبق گزارش شرکت ResearchAndMarkets، انتظار می رود که نرخ رشد سالانه بازار پارچه های ضد میکروبی در دوره پیش بینی 2020 تا 2025 بیش از 4% باشد. بازیگران اصلی صنعت تولید الیاف ضد میکروبی در منطقه ایالات متحده، کانادا و مکزیک قرار دارند. طی سال های گذشته، منطقه آسیا- اقیانوسیه به عنوان یکی از بازارهای اصلی که هم از نظر رشد حجمی و هم از نظر رشد ارزشی همگام با همه پیشرفت های فناوری بوده، ظاهر شده است. آینده بازار پارچه ها به پارچه های ضد میکروبی تعلق دارد.
بازار جهانی آزمایش حساسیت ضد میکروبی (Antimicrobial Susceptibility) در سال 2019 تقریباً 3 میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود و تخمین زده می شود که در خلال دوره پیش بینی، رشدی بیش از 5.2% را تجربه کند. آزمایش های حساسیت ضد میکروبی قادر هستند تا روش های درمانی بهتری را برای کسانیکه در شرایط پیچیده هستند، ارائه دهند.
شیوع بیماری همه گیر کووید 19، تقاضا برای منسوجات ضد میکروبی را در سراسر جهان افزایش داده است. بدون شک منسوجات ضد میکروبی در سال های آینده بیشتر رونق پیدا خواهند کرد. در ادامه این مطلب، مروری بر بازار الیاف ضد میکروبی خواهیم داشت.

پارچه های ضد میکروبی - ویروس کرونا, منسوجات ضد میکروب, کووید-19, صنعت نساجی

نیروهای بازار

در سال های اخیر به دلیل افزایش آگاهی در مورد بهداشت و سلامتی، پارچه های ضد میکروبی بر بازار مسلط شده اند. رشد بازار الیاف ضد میکروبی عمدتاً ناشی از افزایش تقاضای کاربردی بهداشت در بخش های مختلفی مانند بسته بندی، خودرو و حمل و نقل، کالاهای مصرفی، ساخت و ساز، مواد غذایی و نوشیدنی ها، پزشکی و مراقبت های بهداشتی است. انتظار می رود که صنایع داروسازی و مراقبت های بهداشتی در دوره پیش بینی، بزرگترین مصرف کننده پارچه های ضد میکروبی باشند.
عامل دیگری که بر رشد بازار منسوجات ضد میکروبی تاثیر می گذارد، افزایش درآمد قابل عرضه مصرف کنندگان است که با اصلاح سبک زندگی و صرف هزینه بیشتر برای بهداشت و سلامتی همراه شده است.
جدا از این دو عامل تاثیرگذار عمده، افزایش تقاضای بخش های تولید پوشاک و لباس ورزشی برای پارچه های ضد میکروبی نیز عامل مهم دیگری است که بر رشد منسوجات ضد میکروبی تاثیر گذاشته است.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

چالش ها

فعالان صنعت ضد میکروبی علاوه بر اینکه باید پاسخگوی رشد بازار باشند، خود نیز با مجموعه ای از چالش ها دست و پنجه نرم می کنند. یکی از مهمترین چالش های بازار پیش روی این صنعت، قوانین سختگیرانه زیست محیطی درباره الیاف ضد میکروبی است که با استفاده از مواد شیمیایی خطرناک ساخته شده اند.
حتی اگر پارچه های ضد میکروبی برای سلامتی انسان حاوی مزایای زیادی باشند و این محصولات برای مصرف کننده نهایی بهداشتی تر به نظر برسند؛ باز تولید پارچه های ضد میکروبی نمای تاریک دیگری نیز دارد و آن چیزی نیست جز استفاده از مواد شیمیایی ضد میکروبی برای تولید این پارچه ها. بسیاری از این مواد شیمیایی ممکن است نه تنها برای کره زمین، بلکه برای سلامتی انسان نیز خطرناک باشند.
مواد شیمیایی ضد میکروبی دارای ترکیبات مختلفی هستند و خصوصیات متفاوتی دارند. این مواد شیمیایی برای پرداخت محصولات نهایی مورد استفاده قرار می گیرند که مستقیماً با پوست تماس پیدا می کنند و ممکن است سلامتی شخص را به خطر بیندازند.
علاوه بر این، هنگام شستشوی این منسوجات عواملی ضد میکروبی مانند تریکلوزان، PHMB، QAC و بسیاری مواد شیمیایی دیگر آزاد می شود. این مواد شیمیایی، منابع آبی را آلوده می کنند و در نهایت زندگی آبزیان و محیط زیست را به خطر می اندازند. در ضمن این مواد شیمیایی اگر بر سطح خاک قرار گیرند، سطح زمین های کشاورزی را آلوده کرده و باعث بایر شدن این زمین ها می شوند.
بزرگترین چالش تولید کنندگان پارچه های ضد میکروبی غلبه بر دغدغه های حوزه سلامت و محیط زیست به دلیل استفاده از مواد شیمیایی ضد میکروبی است و شاید مهمتر از همه سازگار کردن خود با قوانین بهداشتی و زیست محیطی باشد.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

پارچه های ضد میکروبی - ویروس کرونا, منسوجات ضد میکروب, کووید-19, صنعت نساجی

محدودیت ها

بازار پارچه های ضد میکروبی به قیمت و میزان در دسترس بودن مواد اولیه وابسته است. ماده اولیه تولید این پارچه ها عمدتاً پنبه است که به کمک عوامل ضد میکروبی مانند نقره، مس و ترکیبات آمونیوم کواترنر (QAC) عمل آوری می شود.
قیمت مواد اولیه به سایر عوامل بازار بستگی دارد و به همین دلیل به صورت روزانه در نوسان است. در نتیجه این نوسانات نیز باید به هزینه تولید اضافه شوند. در نهایت بالا رفتن هزینه تولید این پارچه ها می تواند بر روند عرضه و تقاضای آنها تاثیر بگذارد.

فرصت ها

محبوبیت پارچه های ضد میکروبی در بین محققان، تولید کنندگان و مصرف کنندگان بسیار بیشتر شده است. مصرف کنندگان خواستار محصولات با کیفیت تری هستند، زیرا آنها بیشتر از قبل به ایمنی خود و داشتن زندگی با کیفیت تر اهمیت می دهند.
محققان بازار همواره در تلاش برای توسعه محصولات سازگار با محیط زیست، مقرون به صرفه و سازگار با پوست هستند و این در حالی است که تولید کنندگان در تلاشند تا محصولات خود را با استفاده از عوامل فعال یا پارچه های مختلف متمایز کنند. تحقیقات مستمر و پیشرفت های فناوری باعث رشد گسترده بازار پارچه های ضد میکروبی شده اند.

راه پیش رو

در حال حاضر، بازار پارچه های ضد میکروبی یک بازار در حال ظهور و در حال توسعه است. انتظار می رود بازار پارچه های ضد میکروبی در دوره پیش بینی شده بر بازار جهانی منسوجات تسلط پیدا کند.
افزایش تقاضای صنعت مراقبت های بهداشتی، به احتمال زیاد باعث تقویت بازار پارچه های ضد میکروبی خواهد شد. انتظار می رود که افزایش تعداد بیمارستان ها و افزایش آگاهی مردم نسبت به بهداشت شخصی دو عامل مهم تاثیرگذار بر رشد این بازار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *