صفحه اصلی دانشـــنامه اتاق پرو مجازی
1399/08/02

اتاق پرو مجازی

Virtual dressing room

یک اتاق پرو مجازی = virtual dressing room (که به آن رختکن مجازی یا اتاق تعویض لباس مجازی نیز گفته می شود و در آن کارکردهای مختلف لباس مورد بررسی قرار می گیرد) معادل یک اتاق پرو فروشگاهی است. این اتاق پرو به خریداران امکان می دهد که لباس ها را امتحان کنند تا بتوانند اندازه، سبک یا متناسب بودن آنها را مورد ارزیابی قرار دهند، البته به صورت مجازی نه واقعی.
این فناوری ها در سال 2005 به وجود آمده اند و گزارشات از سال 2010 نشان می دهد که طیف گسترده ای از کسب و کارها به استفاده از این فناوری ها روی آورده اند. اکنون تعداد شرکت هایی که در زمینه ارائه این خدمات فعالیت می کنند، بسیار زیاد شده اند و استفاده از این فناوری ها در بین تعداد زیادی از خرده فروشان برجسته رایج گردیده است.
فناوری پرو لباس یا براساس مشکلی (اندازه، تناسب یا استایل) که این فناوری در صدد رفع آن است، طبقه بندی می شود یا براساس رویکرد تکنولوژیکی آن. خود رویکرد تکنولوژیکی انواع مختلفی دارد.

خدمات پیشنهاد سایز

سیستم های پیشنهادی براساس ترکیبی از عوامل، سایز پیشنهادی را به خریدار ارائه می دهند. اطلاعاتی که در زمینه تناسب لباس ها می تواند توسط چنین سیستم هایی منتقل شود، در حالت کلی بسیار محدود هستند؛ زیرا سایز با تناسب فرق دارد و یکی نیست.
بعضی از سیستم های پیشنهادی از لباس های موجود برای پیشنهاد سایز مناسب به خریدار استفاده می کنند، در حالیکه برخی دیگر از اندازه های خود مشتری بهره می گیرند. البته سیستم های پیشنهادی برای اقلامی فراتر از پوشاک، از جمله سایز بندی حلقه نیز ساخته شده اند. به عنوان نمونه می توان در این زمینه به سیستم Find My Ring Size اشاره کرد. برخی دیگر از سیستم ها از ترکیبی از لباس های موجود و اندازه های مشتریان (که به سایزبندی بیومتریک معروف است) استفاده می کنند؛ این در حالی است که بعضی دیگر سوالات مرتبط با اولویت سبک شخص را نیز به امکانات سیستم خود می افزایند. سیستم هایی که از اندازه های موجود کمک می گیرند؛ یا از اندازه محصولات برند خود و یا از پایگاه داده اندازه های طرح تامین کنندگان لباس استفاده می کنند.

اتاق پرو مجازی - فناوری تولید, صنعت مد, دانش تولید, تکنولوژی نساجی, آینده نساجی

اسکنرهای بدن

فناوری های اسکن بدن در قالب دو خصیصه مجزا ارائه می شوند: دسته ای از آنها اسکنرهایی هستند که از فناوری هایی مانند وب کم، دوربین های تلفن همراه یا دستگاه Kinect مایکروسافت استفاده می کنند، اما دسته ای دیگر از فناوری پیشرفته تری استفاده می نمایند و خریدار را ملزم می کنند که با اسکنر همراه شود.
فناوری های مبتنی بر وب و تلفن های همراه به کاربرانی نیاز دارند که در فاصله ای ثابت از دوربین بایستند و یک شی را در اندازه استاندارد (به عنوان مثال یک سی دی) در دست بگیرند تا دوربین بتواند از آن به عنوان نقطه مرجعی برای برآورد سایز شخص استفاده کند.
اسکنرهای پیشرفته تر از فناوری لیزر یا آشکارسازهای میلیمتری امواج و یا آرایه های متعددی از حسگرهای Kinect استفاده می کنند؛ اینگونه از اسکنرها بسیار بزرگ و گران هستند و به همین دلیل استفاده از آنها در اکثر فروشگاه ها ممکن نیست و بیشتر در مراکز خرید یا فروشگاه های بزرگ از آنها بهره گرفته می شود. مشتریان در این صورت باید به جاییکه اسکنر قرار دارد بروند؛ در ضمن ممکن است بتوان از این اطلاعات (سایز مشتریان) در سایت های آنلاین هم استفاده کرد.
فناوری های پرو اسکن لباس، حداقل از سال 2005 یعنی زمانیکه برند Levi’s از سیستم Intellifit استفاده کرد، وجود داشته اند. شرکت Intellifit سیستم Unique Solutions را در سال 2009 خریداری کرد و در اکتبر 2010، مجدداً آن را به عنوان سیستم Me-ality باز تعریف نمود.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

راه حل های سه بعدی

اتاق های پرو سه بعدی از تصاویر سه بعدی تولید شده توسط رایانه ها برای ایجاد تجربه ای مشابه انجام بازی در دنیای مجازی، استفاده می کنند. این راه حل ها با استفاده از اندازه های بدن مشتریان و اطلاعات شکل اندام آنها، یک مانکن مجازی (آواتار) می سازند.
ساخت یک آواتار از خریدار مستلزم این است که خریدار اندازه های خود را بگیرد و آنها را به سیستم بدهد تا سیستم داده های آن را آماده کند. گاهی اوقات ممکن است این آواتارها کاملاً شخصی شوند، در این صورت آواتارها براساس نژاد، رنگ (تن) پوست، مدل موی از پیش تعیین شده یا تصویر بارگذاری شده از چهره مشتری به صورت شخصی ساخته می شوند. سپس ممکن است از این آواتارها برای نشان دادن ظاهر خریدار در هنگام پوشیدن لباس یا در هنگام استفاده از اکسسوری و سایر اقلام، در هنگام فروش استفاده گردد.
نسخه های پیشرفته تر امکان مقایسه همزمان انواع مختلفی از لباس ها را در کنار همدیگر ممکن می کنند و می توان با استفاده از آنها چندین لباس مختلف را همزمان امتحان کرد.

مدل سه بعدی مشتری

این راه حل ها به خریداران این امکان را می دهند تا با استفاده از اطلاعاتی که در هنگام اسکن اندازه های شخص به دست می آید و از نظر متناسب بودن یا نبودن مورد بررسی قرار گرفته است، یک نسخه سه بعدی از خود بسازند.

اتاق پرو با شبیه سازی سه بعدی واقعی

اتاق پرو با شبیه سازی سه بعدی واقعی چیزی نیست جزء ترکیب ویژگی های راه حل های سه بعدی و عکس هایی واقعی از اتاق های پرو. این فناوری با استفاده از عکس و اندازه های بدن شخص، یک مانکن سه بعدی می سازد که تجسمی واقعی از مشتری در لباس انتخابی ارائه می دهد. این سیستم ها به طور معمول سایز شخص را براساس اندازه های وارد شده، تخمین زده و پیشنهاد می کنند؛ اما مشتری می تواند سایزهای دیگری را نیز برای برآورد تناسب خود انتخاب نماید.

مانکن های آراسته / مونتاژ و تطابق

در این نوع از راه حل های سه بعدی، لباس ها و اکسسوری ها بر تن مانکن های واقعی عکس گرفته می شوند. سپس مانکن ها به صورت دیجیتالی از روی تصاویر ویرایش می شوند و یک مانکن مجازی که برای انعکاس برند مورد نظر طراحی شده است، جایگزین آن می گردد. در ادامه خریدار می تواند لباس های مانکن مجازی را با یک کلیک کشیده و رها کند (مونتاژ کرده و مطابقت بدهد). هدف از استفاده از این راه حل ها، جایگزین کردن آنها با مدل های واقعی در عکاسی لباس، کاهش هزینه های مرتبط با مدل های انسانی و کم کردن هزینه استاندارد سازی فرآیندهای عکاسی است.

اتاق پرو مجازی - فناوری تولید, صنعت مد, دانش تولید, تکنولوژی نساجی, آینده نساجی

اتاق پرو مجازی حاوی تصویر دقیق

این فناوری حاصل همگرایی دو تکنیک است: استفاده از مدل های واقعی و مانکن های آراسته. در این فناوری به جای اینکه برای ساخت تصاویر از عکاسی لباس بر تن مانکن هایی که اندام و سایزی مشابه مشتریان دارند، استفاده گردد؛ تصاویر با استفاده از مانکن های رباتیک تغییر شکل پذیر ساخته می شوند. در این فناوری، عکس مانکن های کنترل شده توسط کامپیوتر، سریعاً به شکل ها و اندازه های مختلفی در می آیند و تصویر همراه با اندازه هایی که تصویر را تولید می کنند، در یک پایگاه داده ذخیره می گردد. از آنجاییکه مانکن ها توسط رایانه ها کنترل می شوند، کل روند کار نسبتاً سریع است.
در نسخه نهایی، مانکن از عکس گرفته شده ویرایش می شود و یک آواتار مجازی جایگزین آن می گردد. این آواتار میتواند به گونه ای تغییر کند که نشان دهنده برند خاصی باشد.
زمانیکه مشتری اندازه های خود را وارد سیستم می کند؛ مجموعه تصاویر دقیق آن دسته از مانکن هایی که اندازه آنها مشابه اندازه خریدار است، از پایگاه داده بازیابی شده و به مشتری نشان داده می شوند.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

واقعیت افزوده

بیشتر راه حل های اتاق پرو مجازی واقعیت افزوده عبارتند از اضافه کردن مدل سه بعدی یا تصویر لباس و اکسسوری بر روی ویدئوی زنده ای از مشتری. مدل سه بعدی یا تصویر اضافه شده پوشاک و اکسسوری، حرکات مشتری را دنبال می کند، بنابراین فیلم به گونه ای به نظر می رسد که گویا مشتری لباس مجازی را به تن کرده است. اتاق های پرو مجازی واقعیت افزوده برای اینکه عمل کنند به وب کم رومیزی، دوربین تلفن های هوشمند و یا دوربین های سه بعدی مانند Kinect نیاز دارند. به عنوان مثال می توان به وب کم Webcam Social Shopper شرکت Zugara اشاره کرد.
نمونه دیگری از واقعیت افزوده که در اتاق های پرو مجازی مورد استفاده قرار می گیرد، عبارتست از استفاده از یک دوربین سه بعدی برای دستکاری جاهایی از لباس یا اکسسوری که توسط نمایشگر نشان داده می شود.

مدل های واقعی

دو نوع مدل واقعی وجود دارد که هم اکنون استفاده از آنها در بسیاری از فروشگاه های آنلاین رایج است. در یک حالت، مشخصه های مدلی که لباس مورد نظر را به تن کرده است، به صورت کامل ذکر می گردد و در حالت بعدی جزئیات اندازه لباس مورد نظر به دقت ارائه می شود.
برخی کسب و کارها پا را فراتر از این گذاشته اند و تصویر لباس را بر تن چندین مدل در اندازه های مختلف ارائه می دهند. خریداران می توانند ویدئویی از هر کدام یک از مدل ها تماشا کنند و به صورت تعاملی تصویر مدل را دستکاری کنند یا آن را حرکت داده و بچرخانند، در نتیجه یک دید واقع بینانه از نمود لباس بر تن شخص واقعی به دست می آورند.

سایر فناوری های مرتبط

از دیگر اقدامات بدیع در ساخت اتاق های پرو مجازی می توان به آینه تعاملی (interactive mirror) اشاره کرد که تجربه خرید در دنیای واقعی را با استفاده از فناوری مجازی شخصی سازی می کند. شرکت Paxar که زیر مجموعه Avery Dennison است، آئینه RFID را در سال 2007 معرفی کرد. خریدار در این فناوری، لباسی با برچسب RFID به تن می کند و در مقابل یک آینه RFID می ایستاد؛ سپس خریدار با آینه ای مواجه می شد که به صورت خودکار اطلاعات مختلفی از لباس مثل نحوه انتخاب مواد اولیه و رنگ های موجود در اختیار وی قرار می دهد. در ضمن آئینه هم اکسسوری ها و هم لباس های مختلفی به شخص پیشنهاد می نماید که ترکیب آنها متناسب با مد روز است.
یک روش ساده دیگر برای استفاده از یک اتاق پرو مجازی مناسب این است که در هنگام خرید آنلاین، درجه تناسب شخصی فرد در زیر هر لباس نشان داده شود. یک شرکت مستقر در سنگاپور محصولی فناورانه به نام Size n Fit به بازار عرضه کرده است؛ این فناوری با پرسیدن سوالات ساده ای درباره تناسب شما و مقایسه آنها با لباسی که می خواهید بخرید، درجه تناسب شخصی تان را به شما نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *