صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت در هنگام مصرف پارچه چه عواملی باید در نظر گرفته شوند؟
1400/02/06

در هنگام مصرف پارچه چه عواملی باید در نظر گرفته شوند؟

Factors Considered During Fabric Consumption

مصرف پارچه در تولید پوشاک مسئله بسیار مهمی است. مصرف دقیق پارچه، احتمال کمبود پارچه در پایان سفارش را کاهش می دهد. برخی از عوامل کلیدی می توانند موجب کمبود پارچه شوند. در این مقاله درباره این عوامل بیشتر صحبت خواهیم کرد.

عوامل در نظر گرفته شده در هنگام مصرف پارچه

عوامل کلیدی و بسیار مهمی که باید در هنگام مصرف پارچه در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

1- مصرف پارچه بدن
2- ریب
3- دور یقه
4- طرح های گلدوزی یا چاپ شده پارچه ها
5- برآورد اتلاف پارچه

در ادامه مقاله درباره این پنج عامل بحث خواهیم کرد.

1- مصرف پارچه بدن

یک بازارپرداز پوشاک باید ابتدا مصرف پارچه بدن را محاسبه کند. بهتر است بازارپرداز این کار را بعد از ساخت الگو انجام دهد. یکی دیگر از موارد مهم در این زمینه این است که بازارپرداز باید ضخامت پارچه را تائید کند. وی در مورد پارچه های بافتنی باید مصرف پارچه را با در نظر گرفتن 5 GSM محاسبه کند (GSM پارچه باید توسط خریدار تائید شود)، در مورد پارچه بافته شده هم بازارپرداز موظف است تا در زمان مصرف پارچه، 2 اینچ از طرفین پارچه (به صورت عرضی) را در نظر نگیرد.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

در اینجا ذکر این نکته الزامی است که اگر لباس ها باید یک فرآیند شستشو را پشت سر بگذارند، بازارپرداز باید مطمئن شود که زاپاس کافی برای شستشو به پارچه لباس افزوده شده است.

2- ریب

بازارپرداز پوشاک موظف است تا به دقت مصرف پارچه را با توجه به ریب آن محاسبه کند. گاهی اوقات دیده می شود که لباس ها در قسمت باز شدن سر آستین و سجاف پایینی دارای ریب بوده اند، اما متاسفانه در هنگام مصرف پارچه توجهی به آنها نشده و حذف گردیده اند.

3- دور یقه

در هنگام محاسبه مصرف پارچه لباس، مقدار پارچه لازم برای دور یقه لباس باید در نظر گرفته شود.

4- طرح های گلدوزی یا چاپ شده پارچه ها

مقدار پارچه لازم برای تولید لباس با توجه به طرح ها و نقوش گلدوزی یا چاپ شده و نوع پارچه باید محاسبه گردد.

5- برآورد اتلاف پارچه

معمولاً در هنگام مصرف پارچه، 9% آبرفتگی برای اقلام بافتنی باید در نظر گرفته شود. این نسبت براساس فرآیندهایی که لباس باید پشت سر بگذارد متفاوت است. اگر لباس فقط دارای چاپ در جلوی سینه باشد، 9% آبرفتگی برای آن مناسب است؛ اما اگر لباس دارای چاپ مدور است و یا اینکه نیاز به شستشوی فراوان دارد باید درصد اتلاف پارچه بیشتر لحاظ گردد. اگر لباس دارای رنگدانه باشد باید 25 تا 30% به درصد هدر رفت پارچه اضافه شود. زیرا در مورد رنگینه های رنگدانه ای، درصد مرجوعی لباس بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *