صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه شستشوی شلوار جین جهت افزایش دوام آن
1401/02/11

نحوه شستشوی شلوار جین جهت افزایش دوام آن

How to Wash Jeans So They Last Forever

احتمالاً شلوار جین آبی خود را خیلی دوست دارید. شاید این شلوار را به تازگی گرفته اید و شاید هم مدتهاست از آن استفاده می کنید. در هر صورت هیچ وقت برای یادگیری روش مراقبت از شلوار جین دیر نیست. در این مقاله قصد داریم شما را با راهکارهای نحوه شستشوی شلوار جین آشنا نماییم. لذا در این مطلب به پرسش های رایج در این زمینه پاسخ می دهیم و نکاتی را مطرح می کنیم که به شما در تمیز و شیک نگهداشتن شلوار جین تان کمک می کنند.

آیا باید شلوار جین خود را بشوییم؟

البته که باید شلوار جین خود را بشویید؛ اما نباید این کار را مرتباً تکرار کنید. شلوارهای جین هر چه کمتر شسته شوند؛ دوام بیشتری پیدا می کنند.

یک شلوار جین باید چند بار شسته شود؟

قاعده کلی این است که شلوار جین معمولاً باید بعد از 3 تا 10 بار پوشیده شدن، شسته شود؛ البته تکرار شستشو به درجه کثیفی شلوار هم ربط دارد. اگر کار شما در فضای آزاد است و سر کار شلوار جین استفاده می کنید؛ بهتر است بعد از 3 بار پوشیدن، آن را بشویید. اما اگر پشت میز نشین هستید؛ بعد از 10 بار پوشیدن شلوار، اقدام به شستن آن کنید. فارغ از اینها، هر زمانیکه شلوار جین شما کثیف یا بدبو شود؛ بدانید که زمان شستن آن فرا رسیده است.

نحوه شستن شلوار جین در ماشین لباسشویی

قبل از اینکه نکات این راهنما را بخوانید؛ حتماً برچسب مراقبتی شلوارتان را بررسی کنید. شاید در آنجا چیز متفاوتی درج شده باشد.

  1. جیب های شلوارتان را خالی کرده و کمربندهای آن را جدا کنید. برای اینکه رنگ و بافت شلوارتان حفظ شود، آن را پشت و رو کنید.
  2. شلوار جین تان را در داخل ماشین لباسشویی قرار دهید. اگر برای اولین بار است آن را می شویید؛ سعی کنید آن را جدای از لباس های دیگر بشویید، چرا که ممکن است رنگ پس دهد. در غیر این صورت می توانید آن را با لباس های تیره یا دیگر شلوارهای جین تان بشویید.
  3. یک شوینده ملایم را در محفظه ماشین لباسشویی بریزید. اما هرگز از سفید کننده استفاده نکنید.
  4. ماشین لباسشویی را بر روی دور شستشوی آرام یا دوری که مخصوص لباس های ظریف است تنظیم کنید؛ مگر اینکه در برچسب مراقبتی لباس شما چیز دیگری ذکر شده باشد.
  5. شلوار جین را بلافاصله پس از شستشو از ماشین لباسشویی خارج نمایید.

نحوه شستشوی شلوار جین با دست

  1. در یک تشت یا وان مقداری آب ولرم و چند قطره مایع شوینده بریزید و محلول حاصله را خوب به هم بزنید.
  2. شلوار جین خود را پشت و رو کرده و آن را کاملاً در آب غوطه ور نمایید.
  3. با دستان خود شلوار را در داخل آب حرکت دهید و بچرخانید. اگر شلوارتان لکه دار شده است؛ با کمک یک برس نرم آن را خوب بشویید. بعداً اجازه بدهید شلوار جین 30 دقیقه در داخل آب خیس بخورد.
  4. شلوار جین را از تشت یا وان خارج کنید.
  5. آب تشت را تخلیه کرده و دوباره آن را با آب سرد پر کنید. شلوار جین را دوباره داخل آب بیاندازید.
  6. بگذارید شلوار به مدت 10 دقیقه خیسانده شود.
  7. آب تشت را تخلیه کرده و شلوار را از آن خارج نمایید. شلوارتان را به آرامی به لبه وان فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

چگونگی خشک کردن شلوار جین

خشک کردن شلوارهای جین در معرض هوا، بهترین راه برای خشک کردن آنهاست. برای این کار شلوارهایتان را در یک روز گرم و بادی روی بند رخت آویزان کنید و یا آنها را روی پایه خشک کن در یک اتاق گرم قرار دهید.

آیا می توان شلوارهای جین را با ماشین خشک کن، خشک کرد؟

برچسب مراقبتی لباس خود را بررسی کنید؛ زیرا شیوه تولید شلوارهای جین با هم تفاوت دارد. شلوارهای کشی جین معمولاً باید در داخل خشک کن و با درجه حرارت پایین خشک شوند.

آیا می توان با شیوه خشکشویی، شلوار جین را تمیز نمود؟

معمولاً چنین چیزی توصیه نمی شود، چرا که در خشکشویی از مواد شیمیایی زبر استفاده می گردد؛ از این رو ممکن است شلوار خراشیده شده و یا چروک گردد. در هر صورت بهتر است به برچسب مراقبتی شلوار خود مراجعه کنید.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

سوالات متداول در زمینه شستشوی شلوار جین

چگونه می توان شلوار جین را بدون شستشو تر و تازه کرد؟

اگر به دلایلی مایل به شستشوی شلوار جین خود نیستید، اما شلوارتان اندکی بو گرفته؛ می توانید بدون متوسل شدن به شستشو دوباره آن را تر و تازه کنید.

معمولاً در خانه ها از آب اسطوخدوس به عنوان یک اسپری کاملاً طبیعی پارچه استفاده می شود. پس مقداری آب را تقطیر کرده، چند قطره روغن اسطوخدوس را به آن اضافه کنید و سپس محلول به دست آمده را در یک بطری اسپری بریزید. از این محلول می توانید برای اسپری کردن انواع پارچه ها یا فضای خانه استفاده نمایید. 

در ضمن می توانید شلوار جین خود را بخار دهید. خرید یک بخارشوی مناسب ایده بدی نیست. بخار میکروب های شلوار جین را از بین برده و بوهای بد آن را می زداید.

آیا شلوار جین، بعد از اولین شستشو کوچک می شود؟

شلوار جین (دنیم) خام بعد از اولین شستشو کوچک می شود؛ پس همیشه هنگام خرید شلوار جین این نکته را مد نظر داشته باشید. اما بسیاری از برندها قبل از فروش شلوار جین آن را عمل آوری می کنند؛ از این رو شلوار قبل از فروش کوچک شده و دیگر می توانید در هنگام خرید، شلواری که واقعاً متناسب با خودتان است را انتخاب نمایید.

چگونه شلوار جین تیره را برای اولین بار بشوییم؟

لباس های تیره ممکن است به راحتی کمرنگ شوند. پس حتماً در اولین شستشو، آنها را جدا از لباس های دیگر بشویید؛ چرا که به احتمال زیاد رنگ پس می دهند. برای جلوگیری از کم رنگ شدن این لباس ها، همیشه آنها را با آب سرد و یک دور ملایم بشویید. در ضمن می توانید در اولین شستشو، نصف فنجان سرکه سفید را به محلول شستشو اضافه نمایید؛ این کار باعث جلوگیری از کدر شدن لباس و کمرنگ شدن آن می گردد.

چگونه از کمرنگ شدن شلوار جین جلوگیری کنیم؟

نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم آزمایش شده هستند و به شما در جلوگیری از کمرنگ شدن شلوار جین کمک می کنند:

  • شلوار جین را زیاد نشویید.
  • به جای شستن در ماشین لباسشویی، آن را با دست شستشو دهید.
  • از یک شوینده ملایم استفاده نمایید.
  • همیشه شلوار جین را در هنگام شستشو پشت و رو کنید تا کمتر در معرض اصطکاک و تحریک قرار بگیرد.
  • برای تمیز کردن شلوار جین از سرکه سفید استفاده نمایید؛ چون سرکه به روشن شدن رنگ شلوار هم کمک می کند.
  • همیشه از آب سرد بهره بگیرید.
  • شلوار جین را در معرض هوا خشک کنید.

آیا می توان شلوار جین را با آب گرم شست؟

آب سرد یا ولرم برای شستن شلوار جین مناسب تر است. شلوار جین در آب گرم، هم آب رفته و هم کمرنگ می شود. برای اینکه بدانید چه درجه حرارتی برای شستن شلوارتان مناسب است؛ برچسب مراقبتی آن را بررسی نمایید.

شلوارهای جین بسیار کثیف، چگونه باید شسته شوند؟

در صورت امکان لکه ها را به صورت موضعی پاک کنید. از ماده پاک کننده لکه که برای شلوارهای جین مناسب است، استفاده نمایید. در ضمن می توانید با مخلوط کردن یک چهارم فنجان آب گرم، 3 قاشق غذاخوری سرکه سفید و 2 قاشق غذاخوری مایع لباسشویی، یک پاک کننده لکه خانگی بسازید. با کمک یک پارچه این محلول را به لکه ها بمالید؛ بگذارید 10 دقیقه به همین حالت بماند، سپس محل لکه را خشک کنید.

اما در هنگام شستشو بهتر است یک دور ملایم را به همراه یک دور شستشوی مخصوص لباس های بسیار کثیف انتخاب نمایید. به عنوان مثال برخی از ماشین های لباسشویی دارای تنظیمات پیش شستشو هستند که می توان از آنها همراه با دور اصلی شستشو برای بهتر تمیز شدن لباس ها استفاده کرد. اگر چنین امکانی برای شما وجود ندارد، شلوار جین خود را با دست بشویید؛ اما سعی کنید زمان بیشتری را صرف شستشوی آن کنید تا لکه ها و کثیفی های آن کاملاً پاک شوند.

یک شلوار جین بدون شستشو تا چه زمانی می تواند دوام بیاورد؟

خواه باور کنید و خواه نه؛ برخی از افراد هرگز شلوار جین خود را نمی شویند. در اصل آنها به حرف مدیر عامل لیوایز گوش می دهند، چرا که او گفته یک شلوار جین نباید هرگز شسته شود.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

بین دوره های شستشوی شلوار جین خام می توان 6 ماه فاصله انداخت. شاید با خود فکر کنید که شلوارهای جین هر چه بیشتر شسته شوند؛ بهتر به نظر می رسند. اما این تعصب بر روی نظافت و تمیزی اندکی نگران کننده است؛ از این رو توصیه می کنیم که حداقل پس از 10 بار پوشیدن شلوار جین، آن را بشویید. 

آیا گذاشتن شلوار جین در فریزر راهکار مناسبی است؟

یک افسانه رایج بین مردم وجود دارد مبنی بر اینکه می توان با فریز کردن شلوارهای جین، باکتری های آنها را از بین برد و خود را از شر شستن آنها خلاص کرد. اما حقیقت این است که باکتری ها در دمای پایین هم می توانند زنده بمانند. برای اینکه شلوار جین واقعاً تمیز شود، هیچ راهی جز شستن آن نیست.

نکات بیشتر در زمینه شستشوی شلوار جین

اگر فکر می کنید نکاتی که تاکنون ذکر کرده ایم کافی نبودند، توصیه می کنیم باز هم با ما بمانید؛ چرا که در ادامه نکات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهیم.

  • قبل از اینکه لباس های خود را به همراه شلوار جین در ماشین لباسشویی قرار دهید، زیپ آنها را بسته، دکمه هایشان را بسته و کراوات خود را باز کنید؛ چون چنین اجزایی به احتمال زیاد باعث آسیب زدن به شلوار جین در هنگام شستشو می شوند.
  • اگر شلوار جین شما بوی بدی می دهد؛ نصف فنجان سرکه سفید را هم به ماشین لباسشویی اضافه کنید، تا بوهای آن را خنثی کند.
  • در صورت شستن شلوار جین تیره از محلول های شستشو مخصوص لباس های تیره استفاده کنید؛ با این کار احتمال کمرنگ شدگی شلوار جین در اثر شستشو کاهش می یابد.
  • بهتر است کمتر از شوینده استفاده کنید. اگر زیاد از شوینده ها استفاده نمایید، مانند روکشی شلوار شما را می پوشانند؛ از این رو لباستان ظاهری ناخوشایند و بدبو پیدا می کند.
  • اگر مدل شلوار جین شما به گونه ای است که دارای زاپ، پارگی یا سجاف های فرسوده است، با یک گیره حاشیه های این قسمت ها را در هنگام شستشو به هم بچسبانید؛ با این کار دیگر این گونه پارگی ها ادامه پیدا نمی کنند. اما فراموش نکنید که شستشوی دستی بهترین روش برای شستن چنین لباس هایی است.
  • اگر وقت ندارید منتظر بمانید تا شلوار جین تان کاملاً خشک شود؛ این کار را نصفه نصفه انجام دهید. به این صورت که شلوار جین تان را وقتی هنوز نم دار است از خشک کن خارج کنید و آن را در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شود. در ضمن با این کار مانع از کوچک شدن شلوارتان می شوید.
  • هرگز ماشین لباسشویی یا خشک کن را بیش از حد پر نکنید؛ این کار باعث می شود لباس ها در هم گیر کنند و دیگر به خوبی شسته نشوند.
  • لباس های جین تیره و روشن خود را از هم تفکیک کرده و آنها را به صورت مجزا بشویید؛ چرا که احتمال دارد لباس های تیره، رنگ پس داده و لباس های روشن را بدرنگ کنند.

دوام شلوار جین خود را افزایش دهید

شلوارهای جین معمولاً گران هستند؛ بنابراین به احتمال زیاد دوست دارید دوام آنها را افزایش دهید. رعایت تمام نکات، ترفندها و روش هایی که ما در اینجا ذکر کردیم، باعث افزایش دوام و ماندگاری شلوار جین شما می شوند. در این صورت احتمال رنگ پس دادن، کمرنگ شدگی و فرسودگی لباس های جین تان به حداقل می رسد. 

سعی کنید همیشه قبل از اقدام به شستشوی شلوار جین برچسب مراقبتی آن را بخوانید؛ زیرا اطلاعات مندرج در این برچسب ها به شما در نگهداری از شلوارتان بسیار کمک می کنند. در حالت کلی همیشه سعی کنید شلوارتان را قبل از شستشو پشت و رو کنید، آن را همیشه در آب سر و با شوینده ملایم بشویید و در صورت امکان اغلب در معرض هوا خشک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *