صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونگی پاک کردن رنگ از روی لباس ها
1401/03/14

چگونگی پاک کردن رنگ از روی لباس ها

How to Get Paint Out of Clothes

«هنگام نقاشی کردن لباس های کهنه بپوشید»؛ احتمالاً قبلا این توصیه را شنیده باشید. اما اگر همه لباس های کهنه خود را پرت کرده و دیگر چیزی برای پوشیدن در هنگام بازسازی اتاق خود نداشته باشید، چطور؟ قطعاً این احتمال وجود دارد که لباس هایتان رنگ بگیرند.

به هر حال مهم این است که برای چنین اتفاقی آماده باشید؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که چگونه می توانید رنگ را از روی لباس های خود پاک کنید. بنابراین اگر زمانی این اتفاق ناگوار برایتان رخ داد، دستپاچه و نگران نمی شوید.

آنچه باید درباره پاک کردن رنگ از روی لباس ها بدانید

رنگ ها انواع مختلفی دارند؛ این واقعیت بر روش های پاک کردن رنگ از روی لباس ها تاثیر می گذارد. در ضمن پارچه های مختلف به لکه ها واکنش های مختلفی نشان می دهند.

انواع رنگ

رنگ های اصلی بر پایه آب، نفت و اکریلیک هستند. رنگ های بر پایه آب جزء رایج ترین و پرکاربردترین رنگ ها هستند که از آنها برای رنگ کردن دیوارها و اشیای گچی استفاده می شود و کار با آنها بسیار آسان است. این رنگ ها بوی زیادی ندارند و قابل اشتعال نیستند؛ در ضمن پاک کردن آنها از روی لباس ها هم آسان است.

رنگ های بر پایه نفت در مناطق شلوغ و گاهاً برای رنگ کردن قرنیز دیوارها و گچکاری های تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند؛ زیرا چنین جاهایی به دوام بیشتری احتیاج دارند. اما این رنگ ها بوی زیادی دارند و برای پاک کردن آنها از روی لباس به تربانتین و تینر رنگ نیاز دارید.

رنگ های اکریلیک هم برای کارهای صنایع دستی مثل نقاشی تصاویر، نقاشی روی بوم یا نقاشی روی چوب به کار می روند. چون اینها جزء کارهای سرگرم کننده محسوب می شوند؛ احتمالاً تمایل دارید بدانید که چگونه می توان لکه های این نوع از رنگ را از روی لباس ها پاک کرد. اگر رنگ اکریلیک خشک شود؛ پاک کردن آن دشوار است.

پاک کردن رنگ از روی پارچه های مختلف

پاک کردن رنگ از روی پارچه های ظریف و حساس، مانند پارچه های پشمی، ابریشمی و مخملی سخت تر است و باید با دقت بیشتری صورت بگیرد. در اصل بهتر است این لباس ها را به متخصص این کار بسپارید. اما اگر وظیفه پاک کردن رنگ از روی لباس ها در خانه به شما سپرده شده، بهتر است دستورالعمل های های زیر را دنبال نمایید:

  • همیشه در ابتدا محلول تمیز کننده را در جایی از لباس که از رو مشخص نباشد، امتحان کنید تا مطمئن شوید که این ماده، پارچه یا رنگ آن را خراب نمی کند.
  • از محلولی استفاده کنید که برای پارچه مد نظرتان مناسب باشد. به عنوان مثال هنگام شستن پارچه پشمی از شوینده یا محلول تمیز کننده مناسب پشم استفاده نمایید.
  • همیشه در وهله نخست، رنگ روی لباس را به آرامی خراشیده، خیس کرده و پاک کنید. سعی نمایید هیچ وقت محل لکه را زیاد نخراشید یا نمالید.
  • همیشه یک لکه پاک کن خشک را امتحان کنید. این مواد لکه های چربی و روغن را به خود جذب می کنند؛ از این رو برای لکه های ناشی از رنگ های بر پایه نفت بسیار مناسب هستند و آنقدر قوی نیستند که باعث صدمه زدن به لباس ها شوند.

به طور کلی روش هایی که ما در این مطلب معرفی می کنیم برای اکثر پارچه ها مناسب هستند؛ اما در هنگام مواجه شدن با لباس های ظریف باید نکاتی که در بالا ذکر کردیم را رعایت کنید. به کار بردن این نکات برای لباس های پنبه ای، لیننی و مصنوعی لازم نیست.

نکته طلایی: اگر روی برچسب مراقبتی لباس ذکر شده باشد که تنها استفاده از خشکشویی مجاز است؛ حتماً از محلول خشکشویی استفاده کنید و یا لباس را به یک خشکشویی ببرید.

روش های پاک کردن رنگ از روی لباس ها

در این بخش قصد داریم بهترین روش های پاک کردن رنگ از روی لباس ها را معرفی کنیم. از این به بعد اگر لباس شما در اثر ساختن کاردستی لکه دار شد؛ می دانید که چگونه باید سریعاً با لکه مقابله کرده و آن را پاک نمایید.

نحوه پاک کردن رنگ مبتنی بر آب از روی لباس ها

  1. رنگ را تا جاییکه ممکن است با پشت قاشق خراشیده و از روی لباس پاک کنید.
  2. لباس را پشت و رو کرده و آب گرم را بر روی پشت قسمت لکه دار لباس بریزید. این کار باعث می شود رنگ از سمت دیگر لباس خارج شود.
  3. یک فنجان آب سرد و یک قاشق غذاخوری شوینده یا مایع ظرفشویی را با هم مخلوط نمایید.
  4. یک تکه پارچه را به این محلول آغشته کرده و لکه رنگی را با آن پاک کنید.
  5. این کار را تا زمانیکه رنگ کاملاً از روی لباس پاک شود، تکرار نمایید.
  6. لباس را با آب سرد بشویید.
  7. اگر هنوز لکه باقی مانده بود؛ مقداری پنبه را به الکل طبی یا لاک پاک کن غیر استونی آغشته کرده و لکه را تا زمان پاک شدن کامل، با آن پاک کنید.
  8. لباس را با آب سرد بشویید.
  9. اگر لکه همچنان باقی بود؛ لباس را نزد متخصص این کار ببرید.

ابتدا آزمایش کنید: همیشه در ابتدا الکل یا لاک پاک کن را بر روی قسمتی از لباس که از بیرون مشخص نباشد امتحان کنید. اگر لباس را لکه دار نکرد؛ بعد از آن استفاده نمایید.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

نحوه پاک کردن رنگ پایه نفتی از روی لباس ها

اگر رنگ پایه نفتی لباس هایتان را لکه دار کرد؛ بهترین راه این است که سریعاً وارد عمل شوید. باید این لکه را سریعاً از روی لباس خود پاک کنید تا تثبیت نشود. در ضمن بهتر است قوطی رنگ را بررسی و ببینید چه چیزی برای از بین بردن لکه این رنگ مناسب است. احتمالاً تربانتین یا تینر رنگ برای آن مناسب باشد. در کل روش کار به صورت زیر است:

  1. به فضای باز بروید؛ زیرا تربانتین و تینر رنگ بوی زیادی دارند و بهتر است هنگام کار با آنها در جایی با تهویه مناسب باشید.
  2. رنگ اضافی را با کمک پشت قاشق از روی لباس پاک نمایید.
  3. لباس را پشت و رو کرده و چند عدد دستمال کاغذی را روی قسمت لکه دار لباس بگذارید. با این کار رنگ این قسمت از لباس به روی دیگرش سرایت نمی کند.
  4. یک پارچه را آغشته به تربانتین یا تینر رنگ کنید. سپس ابتداً آن را روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد آزمایش کنید تا مطمئن شوید که باعث لکه دار شدن لباس نمی شود و یا به آن آسیبی نمی زند.
  5. زمانیکه اطمینان حاصل کردید این ماده خطری برای پارچه ندارد؛ لکه رنگی را با این پارچه پاک کنید.
  6. آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه کاملاً از بین برود. در صورت لزوم دوباره لباس را پشت و رو کرده و لکه روی لباس را نیز با این پارچه پاک کنید.
  7. کمی الکل طبی یا لاک پاک کن را روی لکه بریزید و آن را به آرامی با یک مسواک کهنه مالش دهید تا بقایای لکه از روی لباس پاک شود.
  8. لباس را با آب سرد بشویید.
  9. تنها در صورتیکه اطمینان حاصل کردید لکه به صورت کامل پاک شده است، لباس را خشک کنید.

اخطار: اگر با یک لباس ظریف یا مصنوعی سر و کار دارید؛ از تینر یا تربانتین استفاده نکنید. چرا که احتمال دارد باعث از بین رفتن رنگ آنها یا خراب شدنشان شود. این مواد را فقط برای لباس های نخی به کار بگیرید.

نحوه پاک کردن رنگ اکریلیک از روی لباس ها

بهتر است سریعاً برای پاک کردن لکه های حاصل از رنگ اکریلیک اقدام کنید. در غیر این صورت مانند لکه های پایه نفتی، بعد از خشک شدن، پاک کردن آنها دشوار خواهد بود.

  1. رنگ اضافی را با کمک پشت قاشق از روی لباس پاک کنید.
  2. ناحیه لکه دار لباس را با آب گرم بشویید.
  3. در یک ظرف، آب گرم و مایع ظرفشویی را با نسبت های برابر با هم مخلوط نمایید.
  4. محلول حاصله را با استفاده از اسفنج بر روی لکه بمالید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا زمانیکه لکه کاملاً پاک شود.
  5. در صورتیکه لکه همچنان باقی بود؛ از محصولات حاوی الکل مانند لاک پاک کن، الکل طبی یا اسپری مو برای پاک کردن لکه استفاده کنید. آنها را روی لکه بریزید و به آرامی محل لکه را ماساژ دهید تا لکه پاک شود.
  6. اگر این مواد هم نتوانستند لکه را پاک کنند؛ از یک برس و ماده لکه بر استفاده کنید. بدین منظور آن را روی لکه بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند. البته باید قبل از این کار رنگ اضافی را با پشت قاشق از روی لباس پاک کنید.
  7. لباس را با آب سرد بشویید.
  8. تنها در صورتیکه مطمئن هستید لکه لباس پاک شده، آن را خشک کنید.

اگر از یک مایع ظرفشویی یا پاک کننده غیر سمی استفاده کنید، حتماً لکه های لباس شما پاک می شوند؛ چرا که این روش برای تمام پارچه ها مناسب است. اما باز هم بهتر است قبل از استفاده از چنین موادی، آنها را بر روی قسمتی از لباس که از رو مشخص نباشد امتحان کنید؛ مخصوصاً وقتی از محلول های حاوی الکل استفاده می کنید.

نحوه پاک کردن رنگ اسپری از روی لباس ها

ابتدا ببینید که آیا رنگ اسپری بر پایه آب است یا نفت. چرا که راهکارهای مقابله با آنها را در بالا ذکر کرده ایم و فقط کافی است روش مناسب را براساس نوع رنگ اسپری انتخاب کنید.

  1. با استفاده از یک تکه پارچه یا دستمال کاغذی، تا حد امکان لکه را پاک نمایید.
  2. اگر رنگ آن بر پایه آب است؛ در ظرفی، مایع ظرفشویی و آب را با نسبت های برابر با هم مخلوط و محلول را با استفاده از یک مسواک کهنه یا پارچه تمیز روی لکه بمالید.
  3. اگر رنگ اسپری بر پایه نفت است؛ از تربانتین، WD-40 یا اسپری مو استفاده کنید. آنقدر این مواد را روی لکه بریزید که رنگ را اشباع کنند. اجازه بدهید لکه 10 دقیقه به همین حالت بماند؛ سپس بقایای لکه را با پشت قاشق از روی لباس پاک کنید.
  4. وقتی قسمت اعظم لکه پاک شد، یک پارچه خشک را به ناحیه مورد نظر بمالید؛ این کار به جذب رنگ لکه کمک می کند.
  5. در صورت لزوم این روند را تکرار نمایید.
  6. اگر لکه از بین رفته بود؛ لباس را بشویید و خشک کنید.

اگر لکه قدیمی بود و روی لباس خشک شده بود؛ بهتر است از یک لاک پاک کن استفاده کنید. لکه را با لاک پاک کن کاملاً اشباع و با یک مسواک کهنه یا پشت قاشق آن را بمالید. از هر محصولی که استفاده می کنید؛ مهم این است که ابتداً آن را روی قسمتی از لباس که از رو مشخص نباشد، امتحان کنید.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

نحوه پاک کردن رنگ پارچه از روی لباس

قبل از اینکه بخواهید رنگ پارچه را از روی لباس پاک کنید به این نکته توجه داشته باشید که نباید از حرارت استفاده نمایید؛ چرا که اعمال حرارت بر روی لکه های حاصل از رنگ پارچه، باعث تثبیت آنها می شود. بنابراین هرگز از آب داغ، اتو یا خشک کن استفاده نکنید، مگر اینکه مطمئن شده باشید لکه کاملاً از بین رفته است.

  1. اگر لکه هنوز مرطوب است تا آنجاییکه ممکن است آن را از روی لباس پاک کنید.
  2. لباس را با آب سرد و با کمک مواد شوینده بشویید؛ با این کار به احتمال زیاد لکه کاملاً از بین می رود.
  3. اگر رنگ خشک شده بود یا شستشوی لباس تاثیری بر آن نداشت؛ یک پارچه کهنه را زیر لکه قرار دهید تا رطوبت لکه را به خود جذب کند.
  4. رنگ را تا جاییکه ممکن است از روی لباس خراشیده یا پاک کنید.
  5. چند قطره الکل تقلیبی را روی لکه بمالید. اگر لکه خیلی بزرگ است؛ پارچه را کاملاً در الکل فرو برده و سپس لکه را با آن اشباع کنید.
  6. اجازه بدهید الکل چند دقیقه روی لکه بماند.
  7. لکه را با کمک یک پارچه خشک تمیز پاک کنید و تمام الکل اضافی را با آن بگیرید.
  8. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا لکه کاملاً پاک شود.
  9. لباس را با آب سرد و یک شوینده ملایم بشویید.
  10. لباس را تنها در صورت خشک شدن لکه، خشک کنید.

آیا می توان با جوش شیرین، رنگ را از روی لباس پاک کرد؟

هر چند که جوش شیرین برای پاک کردن لکه ها مناسب است؛ اما جاذب نیست. در واقع رنگ آنقدر سریع به الیاف لباس نفوذ می کند که جوش شیرین نمی تواند رنگ را از روی لباس پاک کند. از جوش شیرین می توان برای پاک کردن لکه های رنگ از روی شلوار جین استفاده کرد؛ اما نکات بالا بهترین روش برای پاک کردن رنگ از روی لباس ها هستند.

چگونه می توان رنگ خشک شده را از روی لباس ها پاک کرد؟

اگر رنگ خشک شده بود؛ باید روش های فوق را کمی تغییر دهید. هر چند که روش های فوق هم ممکن است موثر واقع شوند؛ اما اگر کاری از پیش نبردند، می توانید روش زیر را امتحان کنید:

  1. لکه خشک شده را تا حد امکان با چاقوی کره یا پشت قاشق از روی لباس پاک کنید.
  2. مقداری اسپری مو را روی ناحیه لکه دار بپاشید و یا آن را با الکل طبی اشباع کنید. الکل موجود در این مواد به شل شدن لکه رنگی کمک می کنند.
  3. با کمک چاقوی کره، رنگ سست شده را از روی لباس پاک کنید؛ اگر لباس خیلی ظریف است از مسواک استفاده نمایید.
  4. آنقدر این کار را تکرار کنید تا لکه کاملاً پاک شود. وقتی لکه پاک شد؛ لباس را زیر آب گرم بگیرید تا بقایای رنگ از لباس خارج شود. اگر لکه قبلاً خشک شده بود؛ می توانید آب گرم را به کار بگیرید. در این صورت گرما می تواند به شل شدن رنگ و رفع لکه کمک کند.
  5. لباس را طبق معمول بشویید.

طبق معمول همیشه قسمتی از لباس که از بیرون مشخص نباشد را امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که پاک کردن لکه خشک شده به صورت کامل ممکن نیست؛ از این رو شاید مجبور شوید از لباستان دست بکشید یا می توانید آن را برای نقاشی های بعدی تان نگهدارید.

نحوه پاک کردن لکه تینر رنگ از روی لباس

همیشه قبل از اینکه بخواهید لکه رنگی را با تینر پاک کنید؛ باید آن را بر روی قسمتی از لباس که از رو مشخص نباشد امتحان کنید. اما اگر فراموش کردید و یا اینکه لباس شما با تینر لکه دار شد و یا بوی آن را به خود گرفت، نگران نباشید؛ راهکارهای زیر در این زمینه به شما کمک می کنند:

  1. مقدار کمی مایع دستشویی یا لباسشویی را روی لکه بریزید. با حرکات دایره ای انگشت خود آنها را کاملاً روی لکه بمالید.
  2. اجازه بدهید 10 دقیقه به همین حالت بماند.
  3. در صورت از بین رفتن لکه، جای آن را با آب گرم بشویید. اگر لکه از بین نرفت؛ از آب سرد استفاده کنید.
  4. لباس را در معرض هوا خشک نمایید.
  5. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا بوی آن کاملاً از بین برود.
  6. لباس را براساس دستورالعمل مراقبتی آن و با گرم ترین آب ممکن بشویید. نصف فنجان الکل تقطیری سفید را به ماشین لباسشویی اضافه کنید تا بوی تینر را از بین ببرد.

سخن آخر: با رعایت این نکات و دستورالعمل ها می توانید با لکه رنگ خداحافظی کرده و دوباره لباس هایتان را نو کنید. توجه داشته باشید که باید روش پاک کردن لکه را براساس نوع رنگ انتخاب نمایید؛ به همین خاطر روش های مختلف پاک کردن لکه های حاصل از رنگ های بر پایه آب یا نفت، رنگ های اکریلیک، رنگ های اسپری و رنگ های پارچه را در این مطلب معرفی نمودیم. به محض اینکه لباس هایتان لکه دار شدند، دست به کار شوید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *