صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز صنعت نساجی جهان در سال ۲۰۲۳ با یک «طوفان سهمگین» مواجه است!
1402/02/07

صنعت نساجی جهان در سال ۲۰۲۳ با یک «طوفان سهمگین» مواجه است!

Global textile industry facing 2023 ‘perfect storm’

گزارش جدید فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان نساجی (ITMF) نشان می‌دهد که صنعت نساجی جهان با یک بحران ویژه و گسترده مواجه است، زیرا هزینه‌های تولید همچنان در حال افزایش است در حالی که تقاضا کاهش می‌یابد.

نوزدهمین نظرسنجی جهانی صنعت نساجی ITMF نشان داد که وضعیت تجارت جهانی در صنعت نساجی از ژوئن 2022 منفی بوده و همچنان رو به وخامت است. شرکت‌ها در سراسر جهان و در همه بخش‌ها با یک «طوفان سهمگین» که دربرگیرنده هزینه‌های تولید بالا و تقاضای نسبتاً کم است مواجه هستند. البته لازم به ذکر است که انتظارات شرکت ها در مدت شش ماهه از نوامبر 2022 برای فضای کسب و کار در حال بهبود بوده است اما مشخص نیست که آیا این خوش بینی فزاینده در مورد آینده میان مدت به دلیل این باور است که وضعیت نمی تواند خیلی بدتر شود؛ یا نه، بر اساس پیش بینی های مستدل و تحلیل شده است.

این گزارش نشان داد که دریافت سفارش نیز از نوامبر 2021 به طور پیوسته کاهش یافته است، که عمدتاً مطابق با روند وضعیت تجاری جهان است. با این وجود، نرخ کاهش سفارشات در مارس 2023 کمی کند شده است که احتمالاً به خاطر حجم تقاضای پایین و ضعیف موجود در بازار است.

تولید ژاکت آلومینیومی از کپسول های نسپرسو

“تضعیف تقاضا” در واقع از جولای 2022 به عنوان نگرانی اصلی در زنجیره ارزش صنعت نساجی جهانی مطرح شده است و اهمیت آن حتی در آخرین نظرسنجی نیز افزایش یافته است. از طرف دیگر تورم همچنان دومین نگرانی مهم و بزرگ در سراسر جهان است.

ذکر این نکته ضروری است که بهبودهای مورد انتظار برای نیمه دوم سال 2023 بر مبنای سطح نسبتاً پایین لغو سفارشات و تثبیت سطح موجودی کارخانجات است.

53 درصد از پاسخ دهندگان هیچ گونه لغو سفارشی را طی چهار ماه گذشته ثبت نکرده اندکه این نسبت از 58 درصد در ژانویه گذشته کمتر است. این پدیده در آمریکای جنوبی شدیدتر است و ریسندگی ها و بافندگان آن منطقه بیشتر این موضوع را درک می کنند.

58 درصد از پاسخ دهندگان نیز سطح موجودی را متوسط ارزیابی کردند. در این نظرسنجی تعداد شرکت های آسیایی و اروپایی که سطح بالای موجودی را گزارش می کنند بیشتر است و در میان بخش‌های مختلف، تولیدکنندگان منسوجات خانگی بیشترین سطح موجودی انبار را دارند.

ITMF هجدهمین نظرسنجی خود را در ماه فوریه منتشر کرد که نشان داد تورم بالا و افزایش نرخ بهره محرک‌های اصلی اقتصاد جهانی هستند، اما در حال حاضر مشکل اصلی زنجیره تامین منسوجات در سال 2023 موجودی بالای انبارها در سطح برندها و خرده‌فروشی ها است.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

با باز شدن اقتصادها در سرتاسر جهان پس از بحران کووید، مصرف کنندگان فرصت خرج کردن پولی را داشتند که نمی توانستند در طول سال 2020 و نیمه اول سال 2021 هزینه کنند. در نتیجه، تقاضا افزایش یافت و برندها و خرده فروشان سفارشات را برای پاسخگویی به این تقاضای انباشته افزایش دادند، اما با افزایش تورم، به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، تقاضا برای کالاهای مصرفی به شدت کاهش یافت در حالی که هم اکنون موجودی انبارها در سطحی بسیار بالا باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *