صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای خرید لباس وینتیج
1399/07/28

راهنمای خرید لباس وینتیج

Guide to Buy Vintage Clothing

خرید لباس وینتیج (Vintage Clothing) برای طرفداران سرسخت مد می تواند یکی از جذاب ترین مقوله های زندگی به حساب آید. البته هیجان این نوع خرید در آخر فقط محدود به کشف چند تکه واقعا باورنکردنی از دوره دیگر می گردد. با این حال اطلاع از چگونگی خرید لباس وینتیج می تواند کار سخت و دشواری باشد.
چه اختلافی بین لباس های وینتیج اصیل و پوشاک دست دوم وجود دارد؟ اگر در زمینه خرید لباس های استفاده شده تازه وارد هستید به نظرتان چه تکه هایی ارزش خرید کردن را دارند؟ برای پاسخ به این پرسش ها و سئوالات مشابه با دوریس ریموند (Doris Raymond) که مدت 30 سال در زمینه خرید و فروش لباس وینتیج در فروشگاهش در لس آنجلس مشغول فعالیت است، گفتگو کرده ایم. فروشگاه آقای ریموند به اسم The Way We Wore، مکانی مناسب برای پیدا کردن کالاهای نادر از جمله لباس های شب منجوق دوزی شده باکیفیت، بلوزهای طراحی شده توسط پوچی (Pucci) در دهه 1950، کت و شلوارهای برند شنل (Chanel) و ژاکت های هرمس (Hermes) به شمار می آید.
فروشگاه دوریس برای علاقمندان نکته سنج لباس وینتیج، یک نمایش واقعی تحت عنوان “L.A. Frock Stars” برگزار کرده است که سال پیش در کانال اسمیتسونیان (Smithsonian Channel) پخش شده است. این نمایش توسط نام های بزرگ صنعت سرگرمی از جمله دیتا ون تیز (Dita Von Teese) مورد بازدید قرار گرفته است. همچنین متخصص مد خواننده ای به نام ریانا (Rihanna) در این نمایش مشاهده شده که به دنبال لباس دو تکه جوایز گرمی (Grammy Awards) بوده است.
حتی اگر شما در سطح بازار به خرید لباس های دست دوم باکیفیت بالا علاقه ای ندارید، ریموند باز هم اصرار دارد که کمد لباس هر کسی می تواند از چند تکه لباس وینتیج برای اضافه نمودن چیزی خاص به یک کمد لباس معمولی استفاده نماید. در ادامه این جستجوگر مد در مورد نحوه خرید لباس وینتیج همانند یک حرفه ای، نکاتی ارائه می دهد تا لباس های باکیفیتی پیدا نمایید.

دانستن تفاوت بین لباس وینتیج و دست دوم

چه مسئله ای لباس وینتیج را از لباس های دست دوم متمایز می کند؟ ریموند توضیح می دهد: “شما می توانید کالاهای وینتیج عالی را در مغازه های ارائه دهنده لباس دست دوم بیابید، اما همیشه قادر به پیدا کردن لباس های دست دوم در فروشگاه های وینتیج نیستید. وینتیج چیز خاصی را نشان می دهد، یعنی کالایی است که در برابر گذشت زمان مقاومت کرده و ثابت نموده که به دلایل زیادی (مثل همیشه مد بودن، کیفیت، اهمیت تاریخی و فرهنگی یا خاستگاه جالب) همچنان مناسب است”.
به چند مسئله جالب توجه داشته باشید. نشانه هایی که یک لباس قبل از میانه دهه 60 میلادی تولید شده اند، عبارتند از زیپ های فلزی، بسته شدن جانبی گیره فنری، لبه های دندانه اره ای (اغلب به عنوان درزهای دارای شکل منحنی شناخته می شوند) و برچسب های چاپ شده به رنگ آبی.

راهنمای خرید لباس وینتیج - مد, فشن, طراحی لباس, سبک لباس, راهنمای خرید

آغاز خرید لباس وینتیج با مدل های کلاسیک

اگر در مورد خرید لباس وینتیج، تازه کار هستید بهتر است تا بدون وقفه به جستجو بپردازید. ریموند می گوید: “چیزهای ابتدایی و کلاسیک، اولین لباس خوب وینتیج برای افراد تازه علاقمند شده به این نوع کالاها به حساب می آیند. شاید یک ژاکت کشباف پشمی منجوق دوزی شده دهه 1950 یا یک لباس تیره کوچک دهه 1960 میلادی مورد پسند آنها باشد. چیزی خریداری کنید تا بتوانید بارها و بارها آن را بر تن نمایید، به گونه ای که جذابیت خود را پس از مدتی از دست ندهند”.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

مشکل اندازه بندی لباس های وینتیج

اغلب لباس های وینتیج از یک اندازه مشخص برخوردار نیستند، اما لباس های زیر باعث می شوند تا یک تکه لباس به تناسب خوبی دست پیدا کند. ریموند در این خصوص می گوید: “استانداردهای اندازه بندی در طول دهه ها تغییر کرده اند، اما لباس های زیر زنانه چندان دستخوش تغییر نشده اند. هر عصری از قرن بیستم دارای خصوصیات مرتبط با خود است که باعث شده تا لباس ها به شکل های خاصی برسند”. این موضوع بدان معنی است که شاید یک لباس وینتیج خاص بدون لباس زیر مخصوص خودش شکل ظاهری درستی نداشته باشد، بنابراین قبل از خرید به این موضوع توجه داشته باشید.

اطلاع از دوره های تاریخی قبل از خرید لباس وینتیج

ریموند عنوان می کند که “معمولا آسان ترین دوران برای خرید آن دوره ای است که به زمان کنونی نزدیکتر باشد. طبیعتا در این حالت گزینه های بیشتری برای انتخاب وجود خواهد داشت. راحت ترین دوران برای منطبق کردن کمد لباس های حال حاضر، استفاده از کالاهای نیمه دوم قرن بیستم (از دهه 1960 به این طرف) است. اگر کالاهای قبل از این دوران خریداری شود، شاید در سبک شخصی افراد زیاد قشنگ نباشد”.

مقایسه چرایی خرید لباس وینتیج و جدید

یک لباس یا اکسسوری وینتیج باکیفیت می تواند قیمتی بیشتر از لباس های جدید داشته باشد، بنابراین چرا بعضی از افراد به جای خرید لباس برند جدید به انتخاب لباس های دست دوم روی می آورند؟ چون به احتمال زیاد کیفیت آنها بهتر است. ریموند توضیح می دهد که “یک قانون سرانگشتی کلی به خصوص در مورد کالاهایی که توسط طراحان سطح بالا تولید شده وجود دارد، مبنی بر اینکه هر چه قدر لباس قدیمی تر باشد از کیفیت بیشتری برخوردار است”.
“معمولا کار بیشتر و توجه به جزئیات زیادتری در لباس های قدیمی انجام گرفته است، لذا آنها به دوام پذیری بیشتری تمایل دارند که دیگر این مورد را در مد کنونی نمی توان ملاحظه کرد”. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که شما با داشتن یک کالای وینتیج سطح بالا به احتمال زیاد دیگر کسی در خیابان که همان کیف را حمل نماید یا ژاکت مشابهی بر تن کند، مشاهده نخواهید کرد.

انجام تحقیق برای خرید لباس وینتیج

همانطور که عنوان شد، ریموند نسبت به انجام یک خرید خوب بدون تحقیق اولیه تردید دارد. ریموند عنوان می نماید: “من اصلا توصیه نمی کنم که مقادیر زیادی پول از روی هوس و علاقه زودگذر بر روی خرید کالا صرف گردد. در مورد نحوه تشخیص شرایط مسائل، مناسب بودن بازه های زمانی تولید کالا جهت خریدن و چگونگی جمع آوری کالا قبل از شروع به خریدن آن، اطلاعات لازم را بیاموزید. سرمایه گذاری بر روی مد وینتیج بهتر است تا به افراد تحصیل کرده واگذار گردد. دانستن چگونگی تشخیص و شناسایی نشانه هایی که ممکن است یک کالا را ارزشمند و قابل جمع آوری نماید، دارای اهمیت است. شما باید در مورد طراحی، طراحان و جزئیات از مهارت بالایی برخوردار باشید. برای آموزش خودتان با افرادیکه به مغازه های فروش لباس وینتیج سطح بالا مراجعه می کنند، صحبت نمایید یا به دنبال فروشنده های وینتیج محلی بگردید.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

استفاده از خیاطی برای بهره بردن بهتر از لباس های وینتیج

اگر به لباسی علاقمند شدید که دارای تناسب کاملی نیست، این موضوع را به خاطر بیاورید که می توانید همیشه کالاهای وینتیج را با کمی خیاطی به چیزی مناسب برای خودتان تبدیل نمایید. ریموند می گوید: از بابت کمی سرمایه گذاری جهت متناسب نمودن لباس بر روی بدن احساس نگرانی نکنید. اگر شما حدود 25 یا 30 دلار بر روی کوتاه نمودن سرآستین های لباس یا تنگ کردن ناحیه کمر جهت جلوگیری از پف هزینه صرف کنید، می توانید تفاوت ظاهر شلخته با چیزیکه خیاطی شده است را درک نمایید”.
همانطور که بیان گردید، محصولات قدیمی به راحتی نمی توانند تغییر کنند، بنابراین متناسب نمودن آنها با بدن تان دارای هزینه است. ریموند می گوید که دوست داشتن پارچه کت یا حالت قشنگ ایستادن آن بر روی بدن در صورتیکه زیادی از حد کوتاه یا بلند باشد، دیگر اهمیت ندارد.

راهنمای خرید لباس وینتیج - مد, فشن, طراحی لباس, سبک لباس, راهنمای خرید

بررسی پارچه لباس وینتیج

شما ممکن است به یک پوشاک چاپی زیبا یا لباس منجوق دوزی شده علاقه پیدا کنید، اما قبل از خرید آن حتما پارچه لباس را جهت بررسی وضعیت ملاحظه کنید. ریموند می گوید: “من همیشه دوست دارم تا به ظاهر حقیقی لباس نگاه کنم و آن را لمس نمایم تا مطمئن گردم که هنوز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. لباس های وینتیج اغلب شکننده و خشک هستند. چیزی از بدتر از این مسئله نمی تواند قلب آدم را به درد بیاورید که شما روی چیزی سرمایه گذاری کنید که پس از مدتی از بین برود”. اگر لباس دارای ترک خوردگی، کشیدگی یا کم رنگی بود، بهتر است از خرید آن صرف نظر نمایید.

نه گفتن به پلاستیک در هنگام خرید لباس وینتیج

همه ما مقصر هستیم که اجازه داده ایم تا لباس هایمان در آن کیسه های خشک شویی پلاستیکی آویزان گردد، اما ریموند می گوید که این کیسه ها می توانند به خصوص برای لباس های وینتیج بسیار مخرب باشند. “هیچگاه لباس هایتان را در پلاستیک قرار ندهید. هیچوقت. چون پلاستیک اجازه نمی دهد تا لباس هایتان هوا بخورند. بنابراین اگر هرگونه رطوبتی در هوا وجود داشته باشد یا اگر کمد لباستان در کنار حمام قرار گرفته باشد، رطوبت جمع می گردد و می تواند باعث از بین رفتن یا کپک زدگی لباس تان شود”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *