صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونگی پیدا کردن یک نام معتبر برای برند لباس
1399/08/29

چگونگی پیدا کردن یک نام معتبر برای برند لباس

Authentic Name for Your Clothing Brand

ممکن است کار یافتن نام برای برند لباس شخصی تان را به بعد موکول کرده باشید؛ احتمالاً با خود می گویید بالاخره من محصول خودم را دارم، بازارم را می شناسم، همه چیز خوب پیش می رود، پس بعداً برای انتخاب نام تجاری فکری خواهم کرد. در حالیکه این طرز فکر اشتباه است.
به این فکر کنید که انتخاب نام شرکت لباس به اندازه نامگذاری فرزندتان اهمیت دارد؛ چون این نام همیشه با شما خواهد بود و مطمئناً در واکنش مردم نسبت به برندتان و نحوه تعامل شما با آنها تاثیر خواهد گذاشت. متاسفانه در این زمینه (برخلاف نامگذاری کودکتان) هیچ کتاب راهنمایی وجود ندارد و به نظر یک جنگل واقعی است. به همین دلیل ما برای کمک به شما این مقاله را نوشته ایم؛ امیدواریم خواندن این مقاله ضمن راهنمایی شما در این مسیر پر فراز و نشیب، شما را در شناسایی تله های احتمالی نیز کمک کند.

ایده هایی برای نام برند لباس: ارائه بهترین ها برای طرح شما

قطعاً انتخاب نام برند کار دشواری است. برای انتخاب نام برند نیز مانند همه کارهای دشوار دیگر سرویس هایی وجود دارند که در ازای راهنمایی تان از شما پول می گیرند. استفاده از خدمات این موسسات و سرمایه گذاری بر روی ایده های آنها به ماهیت کسب و کار و ارزش بالقوه بازارتان بستگی دارد.
به گفته یکی از کارآفرینان، استخدام یک متخصص برای انتخاب نام برند، ممکن است تا 55 هزار پوند هزینه داشته باشد. اگر یک جستجوی سرسری در اینترنت انجام دهید به سرعت با پلتفرم های مختلفی مواجه می شوید که این خدمات را ارائه می دهند؛ تعدادی از آنها عبارتند از Branditory، Namella و Spellbrand (از نام آنها کاملاً مشخص است که در چه زمینه ای فعالیت می کنند).

اما شما می توانید این کار را به صورت رایگان نیز انجام دهید

فرض می کنیم که قصد دارید یک برند کوچک مثل یک برند تی شرت تاسیس کنید و به دنبال تاسیس یک شرکت چند میلیارد دلاری نیستید؛ پس به احتمال زیاد پول زیادی برای انتخاب نام شرکت خود هزینه نخواهید کرد. از این رو احتمالاً در اینترنت به دنبال ایده می گردید و به احتمال زیاد قصد دارید به یک نام قطعی بسنده کنید. نترسید استراتژی ها و تاکتیک های مختلفی وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها یک نام معرکه انتخاب نمایید؛ نامی که همواره در ذهن بازار هدف باقی بماند.

1- اولین و مهمترین اصل، انتخاب یک اسم همیشگی است نه یک اسم موقت

ممکن است با خود بیندیشید چه اشکالی دارد که اگر بعد از مدتی متوجه شدم نام برندم مناسب نیست و ایده های جدیدی به ذهنم خطور کرد، آن را عوض می کنم. چند دلیل وجود دارد که توصیه می کنیم هرگز این کار را انجام ندهید. اولاً شما نباید این قضیه را با ماهیت کلی «برندسازی» اشتباه بگیرید. کلمه «برند» به معنی سوختن است؛ در واقع ریشه این کلمه به زمانی بر می گردد که تولید کنندگان نام مارکشان را بر روی محصولاتشان به روش سوزاندن حک می کردند. در صورت تغییر نام، مشتری شما دچار سردرگمی خواهد شد؛ نتیجتاً این امر می تواند بر وفاداری مشتریان تاثیر بگذارد.
ثانیاً شما باید بلافاصله دامنه مرتبط با نام برند خود را خریداری کنید؛ اگر سریعاً این کار را انجام ندهید ممکن است بعداً نتوانید به آن دامنه دسترسی پیدا کنید (حتی اگر هم موفق شوید ممکن است شخصی قبلاً آن را خریداری کرده باشد و بخواهد مجدداً آن را به شما بفروشد). ثالثاً ایجاد هر گونه تغییر در کسب و کار در این سطح احتمالاً موجب هرج و مرج اداری خواهد شد. فقط تصور کنید که راه اندازی یک کسب و کار چقدر مشکل است و لغو کردن کارهایی که قبلاً انجام شده و تکرار همان کارها تا چه اندازه پر استرس است. فکر نکنید این کار مثل دعوا کردن با دوستتان است و همه چیز خیلی زود به سرجای خودش بر می گردد؛ به آن به چشم یک نوع طلاق نگاه کنید. گفته می شود بسیاری از برندهای معروف و بزرگ مثل Backrub، Research in Motion و Brad’s Drin نام خود را تغییر داده اند.

2- مشکلات ثبت یک نام تجاری

انتخاب و ثبت یک نام تجاری به راحتی انتخاب نام برای فرزند یا حیوان خانگی تان نیست (چیزهای رایگان در زندگی انگشت شمار هستند). ممکن است دوست داشته باشید اسم گربه تان را Mr Squiffy بگذارید و یا اینکه دوست داشته باشید فرزندتان را Diamond-sparkles صدا بزنید؛ این کار بسیار جالب است و اشکالی هم ندارد اما در دنیای تجارت موانع زیادی برای این کار وجود دارد. تصمیم گرفتیم ثبت یک برند با نام Mr Squiffy را امتحان کنیم؛ حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ قبلاً ثبت شده بود.
شما می توانید در وب سایت رسمی ثبت اسناد انگلیس و با پیروی از دستورالعمل های آن، علائم تجاری ثبت شده در انگلستان را مشاهده کنید. بیایید به مثال خودمان یعنی Mr Squiffy برگردیم؛ مشاهده می کنید که براساس استدلال دفتر ثبت مالکیت معنوی این نام قبلاً ثبت شده است، زیرا دارای شماره علامت تجاری ثبت شده است. پس برای جلوگیری از مواجه شدن با مشکلات ثبت نام تجاری، نام تجاری خود را بسازید.

3- ارزش احساسی

این بخش مختص خانواده و دوستان است. نام هر کسی که می شناسید در هر سن و جنسیتی را بررسی کنید. نام این افراد را تجسم کنید؛ چه تصاویری جلوی چشم شما ظاهر می شوند، مثبت یا منفی؟ پاسخ احساسی خود به این نام ها را بررسی کنید. مردم فکر می کنند که یک برند چه چیزی را نشان می دهد، تصور آنها درباره برندها چگونه است؟ برندها چه خدمات و محصولاتی را به فروش می رسانند؟ شما باید درباره این مفاهیم با افراد مشورت کنید، چرا که ویژگی لغوی کلمات گاهی اوقات نمی تواند توضیح دهد که چرا برخی از کلمات به جای اینکه نام یک برند غذایی ارگانیک را به ذهن متبادر کنند، بیشتر انسان را یاد چیزهای بد می اندازند.
ضمناً به یاد داشته باشید که قرار دادن دو نام در کنار یکدیگر (مانند نام حیوان خانگی تان و نام اولین خیابانی که در آن زندگی کرده اید) می تواند تصاویر عجیب و غریب را به ذهن القاء کند.

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

4- وابستگی

باید مطمئن شوید که نام انتخابی تان هیچ گونه ارتباط منفی نداشته باشد؛ چیزیکه حتی ممکن است شما از آن باخبر نباشید، اما به هر حال این اصل مطلب را توجیه نمی کند. ممکن است این امر کاملاً مضحک به نظر برسد اما اگر متوجه شوید که انجام ندادن یک جستجوی ساده در اینترنت قبل از انتخاب نام برند ممکن است منجر به چه نتایج فاجعه باری شود شگفت زده خواهید شد. معمولاً می توانید با مشورت با دوستان و خانواده خود از وقوع این مشکلات پیشگیری کنید؛ شاید این امر ناشی از یک شکاف فرهنگی و یا شکاف بین نسل ها باشد. مثلا ممکن است معنی کلمه اسپانیایی که شما برای نام برند خود انتخاب کرده اید در زبان رومی به معنی عیاشی باشد؛ البته این موضوع کاملاً قابل درک است، چون شما هیچ تصوری از معنی یک کلمه در یک زبان دیگر ندارید. شبیه همین امر ممکن است در هنگام ارجاعات فرهنگی اتفاق بیافتد.
فرض را بر این می گذاریم که شما از قبل می دانید که نام شرکت ها انواع مختلفی دارد، به این معنی که هر کدام از این نام ها ممکن است مسیرهای زبانی و معنایی متفاوتی داشته باشند. با توجه به بازاریابی، نام شرکت ها عموماً در قالب موارد زیر قرار می گیرند:

  • استفاده از نام بنیانگذار یا مخترع برند برای نام گذاری برند، به عنوان مثال فورد (Ford).
  • نام گذاری برند براساس توصیف کاری که انجام می دهد، مثل British Airways.
  • نام گذاری برند براساس وصف یک تجربه یا تصویر، مثل Whizz Air.
  • نام گذاری برند براساس استخراج یک کلمه از یک بستر معنایی، به عنوان مثال اپل (Apple).
  • نام گذاری برند با استفاده از یک کلمه ساختگی (ساخته شده)، مثل Etsy.

همچنین موارد زیر را هم می توان به این لیست افزود:

  • نام گذاری یک برند با یک کلمه دو تایی: مثلا کلمه Bread bread (برای نام یک شرکت صنایع دستی)، نسخه اسپانیایی کلمه PanPan است. در این مدل نام گذاری بیشترین تاکید بر کلمه است، به این معنی که قرار است این کلمه معنای کاملاً جدیدی را برساند.
  • نام گذاری برند با توسل به روش بازچینی حروف: در این روش یک کلمه، عبارت یا جمله با چینش مجدد حروف آن به گونه دیگری شکل می گیرد.
  • نام گذاری برند با توسل به روش جناس قلب: یعنی استفاده از واژه، عدد یا دنباله ای از کلمات که از هر دو طرف یکسان خوانده می شوند، چه رو به جلو و چه رو به عقب.

سعی کنید در هنگام نام گذاری برند خود این موارد را فراموش نکنید؛ همان گونه که بریتانیایی ها اشاره می کنند، استیو جابز نام اپل را تصادفی انتخاب نکرده است. شبکه اجتماعی Tinder مملو از نام هایی است که بر اساس ناآگاهی انتخاب شده اند، فکر می کنید دلیل این همه نام بی مسما و بدون هویت چیست، به نظر چیزی غیر از مشاوره های ناقص و برداشت نادرست از فرهنگ لغت ها نیست.
بنابراین برای رسیدن به یک نام مناسب برای برند خود راهی بس طولانی پیش رو دارید. ما ادعا نمی کنیم که این راهنما جامع و کامل است، چرا که موضوع نامگذاری یک برند همیشه یک موضوع چالشی و بحث برانگیز بوده و هست. در اینجا ما قصد داریم رویه ای را به شما معرفی کنیم که در تلاش است تمام جنبه های نام گذاری یک کسب و کار را پوشش بدهد و تلاش می کند تا هیچ بخشی را خالی نگذارد و شما را وادار می کند که از زوایای مختلف تجاری و غیره به این قضیه نگاه کنید. ما به شما توصیه می نماییم که این روند را از ابتدا آغاز کنید و تلاش نمایید تا نامی را پیدا کنید که هم خلاقانه و هم کاملاً با حرفه شما متناسب باشد.
آیا آماده اید؟ در ادامه مقاله مراحلی را ذکر خواهیم کرد و به شما توصیه می کنیم چنانچه واقعاً سردرگم شده اید و نمی دانید که چه کار باید بکنید، حتماً آنها را دنبال کنید، چون مطمئن باشید در پایان راه به یک نام مقتدر خواهید رسید.

چگونگی پیدا کردن یک نام معتبر برای برند لباس - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, تجارت پوشاک, برند

مراحل تقیق درباره اسم انتخاب شده

1- لیستی از نام شرکت هایی که دوست دارید را بنویسید و درباره چگونگی مطرح شدن آنها تحقیق نمایید.

از آنجاییکه ما در مورد نام یک برند لباس حرف می زنیم، بهترین کار این است که در مورد سایر کسب و کارهای مشابه تحقیق کنید تا ببینید که با کدام یک از آنها مخالف هستید، البته فرض را بر این می گذاریم که اسم همه نام های برند خوب را در لیست خود آورده اید. به پلتفرم های فروش تی شرت مانند Teespring و Spreadshirt نیز نگاهی بیاندازید تا بتوانید از آنها ایده بگیرید. همین روند را معکوس کنید؛ همه نام های بنجل را بررسی نمایید و ببینید که چرا آنها را دوست ندارید.

چگونگی پیدا کردن یک نام معتبر برای برند لباس - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, تجارت پوشاک, برند

2- لیستی متشکل از 100 تا 200 کلمه که فکر می کنید با تجارت شما مرتبط هستند را بنویسید.

این کلمات می توانند مرتبط با هر چیزی باشند از ارزش ها و محصولات و خدمات گرفته تا حتی کلمات مرتبط با بازار هدف. به یاد داشته باشید این شما هستید که تعیین می کنید برند لباس تان شبیه کدام یک از این کلمات باشد.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

نکته: الگوهای تجاری برند شما می توانند در هنگام مطرح شدن شخصیت برندتان، خود یک ابزار بسیار قدرتمند تلقی گردند.

چگونگی پیدا کردن یک نام معتبر برای برند لباس - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, تجارت پوشاک, برند

3- لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با شرکت خود تهیه کنید.

این کلمات باید نشان دهنده نحوه تمایز شما از دیگر شرکت های فعال در بخش بازار باشند. ممکن است به این نتیجه برسید که چیزی که ارائه می دهید نشان دهنده شکاف بازار است و مطمئناً شما قصد دارید از این مزیت استفاده نمایید.

چگونگی پیدا کردن یک نام معتبر برای برند لباس - صنعت نساجی, صنعت پوشاک, تجارت پوشاک, برند

4- اگر از نام های «هوشمندانه تر» با معنای غیر منتظره استفاده می کنید.

آنها را به وسیله Wordporn بررسی و مرور کنید.

از هیچ اقدامی فروگذار نکنید و تمام موارد را با کمک گوگل جستجو کنید.

از آنجاییکه شما دوست دارید کسب و کارتان پیشرفت کند، پس حتماً باید مطمئن شوید که تمامی موارد مفهومی تحت پوشش قرار گرفته اند. نام دامنه ای که انتخاب می کنید باید حتماً در دسترس باشد. اگر این گونه نباشد با یک معضل جدی روبرو می شوید؛ باور کنید در این صورت تازه بعد از کلی کشمکش و اتلاف وقت به حرف ما خواهید رسید. در حقیقت برخی از برندهای پوشاک قبل از اینکه حتی نوشتن لیست خود را شروع کنند، کارشان را با بررسی دامنه های موجود آغاز می کنند؛ چرا که اساساً شکست در این مرحله سدی پیش پای شما به وجود می آورد که عبور از آن آسان نیست.
برای الهام گرفتن و یا بررسی قابلیت حصول واژگان انتخابی می توانید از سایت های زیر استفاده کنید:

  1.  Leandomainsearch
  2.  Domainr
  3. Wordoid
  4. Buydomains
  5. Sedo

نام خود را گوگل ثبت نمایید

اگر این کار را از قبل انجام نداده اید، حتماً سریعاً نام برند خود و تغییرات آن را در گوگل ثبت کنید. قطعاً شما خواهان موارد منفی مرتبط با نام برند خود نیستید، و دوست ندارید نام برند شما شباهت زیادی به نام کسب و کارهای دیگر داشته باشد و حتماً خواهان رودرو شدن با رسوایی هایی نیستید که ناشی از اشتباه گرفتن فعالیت تجاری شما هستند.

ابزار ارزیابی نام را از سایت Frizzle دانلود کنید

سایت Frizzle.com مجهز به یک نمودار کوچک جالب است. این نمودار نام برند شما را مورد بررسی قرار می دهد و با ارائه یک برگه امتیاز دهی ساده، ایرادات مبرهن و واضح این نام را به شما نشان می دهد.

از اصطلاح نامه و فرهنگ لغت استفاده کنید

در صورتیکه هنوز نام برند خود را ابداع نکرده اید، می توانید یک کار سرگرم کننده انجام دهید. ببینید کلمات دیگر با نام انتخابی شما چه رابطه ای دارند. در این صورت حتی ممکن است به نام بهتری برسید. در ضمن این کار می تواند راهی عالی برای اطمینان صد درصدی از معنی کلمه ای باشد که انتخاب کرده اید. مثلا کلمه « Disperse» می تواند به معنی پخش بذر و رشد دانه ها باشد، اما می تواند به شخصی خل مزاج و ابله نیز اشاره داشته باشد.

زبان را تغییر دهید

بیایید واقعیت را قبول کنیم؛ بعضی از زبان ها صرفاً جنسی و محرک به نظر می آیند. سعی کنید نام انتخاب خود را ترجمه کنید تا ببینید که در یک زبان مادری دیگر چگونه به نظر می رسد، سپس بررسی کنید که آیا می توانید سر زندگی بیشتری به ماهیت برند خود اضافه کنید یا خیر. خوب دقت نمایید، چون برای اتمام مرحله قبلی باید در این مرحله و مرحله بعد بسیار مراقب باشید. یکی از راه های جذاب برای آزمایش نامی که انتخاب کرده ایم آزمونی است که اسم آن را The Bar test گذاشته اند.

1) آزمون بار (The Bar Test): تصور کنید که به تازگی نام تجاری خود را ثبت کرده اید و به رستوران می روید تا موفقیت خود را جشن بگیرید. اگر یک کنسرت زنده هم در آنجا برگزار شود و شخصی از شما بپرسد نام جدید شرکت شما چیست؛ چون در آنجا سروصدا زیاد است شما نام شرکت خود را با صدای بلند دم گوش او تکرار می کنید.
آیا او قادر خواهد بود:

  1. آن را به خاطر بیاورد؟
  2. آن را هجی کند؟
  3. آن را تلفظ نماید؟

به همین دلیل برند Jif در سال 2000 پس از 25 سال حضور در بازار، یک شبه به Cif تبدیل شد، چرا که سایر کشورهای اروپایی در تلفظ این نام تجاری مشکل داشتند.

2) آزمون خوانایی: برنامه Checktext توانسته به سطح بالایی از تکنولوژی برسد، اما به هر حال ارزش یک بررسی سریع را دارد. به منظور خوانایی نامی که انتخاب کرده اید، نام انتخابی خود را در این ابزار آنلاین وارد کنید؛ ضمناً این سایت چند نکته و ترفند بسیار خوب در زمینه سئو نیز به شما ارائه می دهد. اگر به این نوع از کارها علاقه دارید می توانید برای بررسی نهایی نام انتخابی خود از چند ابزار علمی دیگر نیز استفاده نمایید.

3) فهم عمومی: نام های ابداع شده باید کوتاه باشند مانند Etsy و eBay. ظرفیت ذهن انسان برای به خاطر سپاری و به یاد آوردن سریع نام برندها محدود است و بیش از این ظرفیت ندارد.
ما همیشه نمی توانیم تاثیرات بیرونی مخربی که ممکن است بر نام تجاری ما تاثیر منفی داشته باشند را پیش بینی کنیم. هر چند که انجام تمامی این موارد نیاز به تلاش و کوشش بسیار دارد، اما مهم این است که شما دلسرد نشوید. امیدواریم با خواندن این مطلب به درستی نام برند خود را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *