صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت ارتباط بخش برنامه ریزی و کنترل تولید (PPC) با سایر بخش ها
1400/01/23

ارتباط بخش برنامه ریزی و کنترل تولید (PPC) با سایر بخش ها

Production Planning and Control (PPC)

بخش برنامه ریزی و کنترل تولید (PPC) نقش مهمی در حرفه تولید پوشاک دارد. جدیداً اکثر کارخانه ها در حال راه اندازی بخش PPC هستند و این واقعاً اقدام مثبتی است. بخش برنامه ریزی و کنترل تولید برای دستیابی به حداکثر بازده در یک سفارش صادراتی، باید ارتباط مستحکمی با سایر بخش ها برقرار کند. با توجه به اهمیت آن در بخش پوشاک آماده، در این مقاله قصد داریم تا ارتباط بخش برنامه ریزی و کنترل تولید (PPC) با سایر بخش ها را مورد بررسی قرار دهیم.

برنامه ریزی و کنترل تولید

PPC به معنی برنامه ریزی و کنترل تولید است. این بخش نه تنها با برنامه ریزی تولید پوشاک، بلکه با کنترل روند تولید نیز ارتباط دارد. وظایف اصلی بخش برنامه ریزی و کنترل تولید شامل پیگیری و اجرای سفارش صادراتی پوشاک، زمان بندی شغلی، برنامه ریزی منابع مواد، مکان یابی استقرار تاسیسات، برنامه ریزی اجرایی روند تولید، برنامه ریزی و انتخاب فرآیند، برنامه ریزی ظرفیت تولید، برنامه ریزی خط تولید، برآورد کمیت و هزینه های تولید است.

بین بخش برنامه ریزی و کنترل تولید با سایر بخش ها چه ارتباطی وجود دارد؟

بخش PPC با بخش های مختلفی ارتباط دارد؛ این بخش ها عبارتند از:

1- هیئت مدیره
2- بخش نخ
3- بخش بافندگی
4- بخش رنگرزی و شستشو
5- بخش بازارپردازی پوشاک
6- بخش بازرگانی
7- بخش برش
8- بخش دوخت
9- بخش پرداخت و بسته بندی

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

در ادامه مقاله درباره وظایف بخش برنامه ریزی و کنترل تولید در قبال هر کدام از این بخش ها صحبت خواهیم کرد:

1- هیئت مدیره

هیئت مدیره شامل مدیر عامل (M.D) و مدیر کل (GM) است. بخش برنامه ریزی و کنترل تولید با ارائه کلیه اطلاعات به هیئت مدیره، نقش مهمی در تصمیمات آنها ایفا می کند.

2- بخش نخ

عملکرد بخش نخ وابسته به نمودار رزرو نخ و نخ مورد نیاز در داخل کارخانه است. در این مرحله بخش PPC با بخش نخ تماس می گیرد تا از وجود نخ لازم و رعایت تمام الزامات نخ مصرفی براساس دستورالعمل های خریدار مطمئن شود.

3- بخش بافندگی

بخش بافندگی براساس نمودار مصرفی پارچه، کلیه رویه های بافندگی را تضمین می کند. بخش PPC بر کلیه فعالیت های بخش بافندگی نظارت دارد تا از تولید پارچه های مورد نیاز در زمان مشخص شده، و با کیفیت و کمیت مناسب اطمینان یابد.

4- بخش رنگرزی و شستشو

این یک بخش مهم برای تیم PPC است، چرا که در این بخش باید تمام پارچه های بافتنی طبق دستورالعمل های خریدار رنگ و شسته شوند. در اینجا بخش برنامه ریزی و کنترل تولید موظف است تا سایه رنگ مناسب پارچه را تضمین کند.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

5- بخش بازارپردازی پوشاک

تیم PPC با برقراری ارتباط با بخش بازارپردازی پوشاک، وضعیت کلی سفارش صادراتی پوشاک را تضمین می کند.

6- بخش بازرگانی

وظیفه بخش بازرگانی انواع حمایت های مالی از یک سفارش صادراتی است. در ضمن این بخش با کلیه عملیات های بانکی مانند گشایش اعتبار نامه اسنادی (L/C)، تهیه اسناد حمل و نقل و غیره سر و کار دارد. در اینجا تیم PPC با بحث در مورد آنها با هیئت مدیره، تمامی امور مالی را تضمین می نماید.

7- بخش برش

بخش برنامه ریزی و کنترل تولید با بخش برش تماس می گیرد تا از اتمام مراحل برش هر محصول خاص مطمئن شود.

8- بخش دوخت

بخش PPC به منظور اطمینان از روند تولید سفارش براساس برنامه ریزی های صورت گرفته و مطابق با تاریخ حمل سفارش، با بخش دوخت تماس می گیرد.

9- بخش پرداخت و بسته بندی

وظیفه بخش برنامه ریزی و کنترل تولید (PPC)، تضمین اتمام پرداخت و بسته بندی کالاهاست تا در هنگام بازرسی و حمل و نقل مشکلی پیش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *