صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای انتخاب و استفاده از زیر پیراهنی
1399/08/10

راهنمای انتخاب و استفاده از زیر پیراهنی

Undershirt Guide

وقتی صحبت از پوشش مردان به میان می آید، بسیاری در مورد پوشیدن یا عدم استفاده از زیر پیراهنی با تردید رو به رو می گردند. امروز در این مطلب قصد داریم تا یک راهنمای جامع در خصوص انتخاب و استفاده از زیر پیراهنی بیان نماییم. این راهنما با بررسی سیر تکامل زیر پیراهنی آغاز می شود و با بیان مزایا و معایب پوشیدن زیر پیراهنی ادامه پیدا می کند. در ادامه به بررسی بایدها و نبایدهای استفاده از زیر پیراهنی پرداخته می شود. برای اطلاع از جزئیات کامل این موارد در ادامه با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب و استفاده از زیر پیراهنی - لباس مردانه, طراحی لباس, صنعت پوشاک, راهنمای خرید, پوشاک مردانه

روند تکامل لباس و زیر پیراهنی

برای اینکه با تاریخچه زیر پیراهنی آشنا شوید، ابتدا باید هدف از کلیت پیدایش لباس را درک کنید. امروزه یافتن عکس، نقاشی یا تصویری از زیر پیراهنی که مربوط به قبل از قرن بیستم باشد، بسیار دشوار است؛ زیرا این لباس ها هرگز در ملاء عام دیده نشده اند. در معرض دید قرار گرفتن زیر پیراهنی در آن زمان دقیقاً مثل این بود که شما امروزه بدن خود را در معرض دید دیگران قرار دهید.
وجود دو مکتب فکری در روند تکامل لباس مشهود است. از یک طرف کلیسا، لباس و زیر پیراهنی را وسیله ای برای پوشاندن حس شرم افراد می دانست. حتی نوشته های کتاب مقدس حاکی از آن است که آدم و حوا برای پوشاندن شرمگاه خود از برگ انجیر استفاده می کردند. از طرف دیگر مطالعات جامعه شناسی و مردم شناسی نشان داده اند که استفاده از لباس ها و در واقع هر نوع اکسسوری بدین منظور بوده که فرد برای اهداف جفت گیری جذاب به نظر بیاید.

راهنمای انتخاب و استفاده از زیر پیراهنی - لباس مردانه, طراحی لباس, صنعت پوشاک, راهنمای خرید, پوشاک مردانه
پیراهن ناپلئونی که فقط به عنوان زیر پیراهنی از آن استفاده می شد. این پیراهن دوخت دستی بسیار ظریفی دارد.

هدف از به وجود آمدن زیر پیراهنی

زیر پیراهنی در وهله نخست به منظور محافظت از بدن در برابر عناصر خارجی و یا افزودن یک لایه محافظ (عایق) به بدن طراحی نشده بود. در عوض هدف از طراحی این نوع لباس، محافظت از لایه بیرونی لباس ها در برابر لمس شدن توسط پوست بدن بوده، چرا که استحمام منظم تا قرن هجدهم زیاد رایج نبوده است. در عین حال لباس زیر از پوست شخص در برابر خراشیده شدن توسط لباس های بیرونی محافظت می کرد. البته استفاده از لباس های زیر در ابتدا مختص ثروتمندان و نجیب زادگان بوده است. طبقه کارگر حتی از داشتن یک پیراهن ساده هم محروم بوده اند، چون منسوجات کالاهایی گران قیمت و بسیار گرانبهایی بودند، و دستیابی به آنها مستلزم کار طاقت فرسا و سخت بوده است.

راهنمای انتخاب و استفاده از زیر پیراهنی - لباس مردانه, طراحی لباس, صنعت پوشاک, راهنمای خرید, پوشاک مردانه
زیر پوش یک تکه مردانه از کاتالوگ Sears

امروزه به دلایل زیادی از زیر پیراهنی استفاده می شود؛ تعدادی از این دلایل عبارتند از:

  • پوشیدن یک زیر پیراهنی به خصوص در ماه های سرد سال می تواند به گرم شدن شما کمک کند.
  • زیر پیراهنی از لکه دار شدن پیراهن در اثر عرق یا دئودورانت ها جلوگیری می نماید.
  • در اصل عملکرد زیر پیراهنی به حفظ بدن در برابر رطوبت مربوط می شود.

تکامل زیر پیراهنی

در قرن پانزدهم، نجیب زادگان جوان کم کم شیوه لباس پوشیدن خود را تغییر دادند و به گونه ای لباس می پوشیدند که قسمتی از پیراهن آنها در معرض دید باشد؛ هر چند که این امر با انتقاداتی همراه بود، اما با گذشت زمان روند به نمایش گذاشتن پیراهن ها به امری معمول تبدیل گردید. بعد از مدتی حتی مردان محترم نیز قسمت های تزئینی پیراهن های خود مانند یقه و دکمه های سر دست را در معرض دید قرار می دادند. تا اواخر قرن نوزدهم، شما هرگز به جز سر آستین و یقه پیراهن شخص بخش دیگری از لباس را مشاهده نمی کردید، به همین دلیل یقه ها و سر آستین های قابل جدا شدن ابداع شدند. با توجه به این موضوع، فقط بخش های قابل مشاهده یک پیراهن به صورت مداوم شسته می شدند. تا این جای کار آنچه که ما امروز به عنوان پیراهن می شناسیم، کاملاً یک زیر پیراهنی محسوب می شد. درست زمانیکه نجیب زادگان، پیراهن را بدون زیر پیراهنی به تن می کردند؛ طبقه کارگر و دهقانان ضعیف گاهی اوقات فقط یک لباس کوتاه (تونیک) می پوشیدند که بعدها به زیر پیراهن های بدون آستین امروزی تبدیل شدند. آنها معمولاً برای اینکه بدن شخص را گرم نگه دارند از پشم یا فلانل ساخته می شدند. از طرف دیگر، زمانیکه یک نجیب زاده احساس سرما می کرد به جای اینکه زیر پیراهن های بیشتری بپوشد، پالتوهای بیشتری بر تن می کرد. زیر پوش یک تکه مردانه یا به اصطلاح Union Suit، نوعی از لباس زیر بود که در سال 1868 در ایالات متحده به ثبت رسید. اگر چه این نوع از زیر پوش اولین بار توسط زنان مورد استفاده قرار می گرفت، اما بعدها توسط مردان نیز پذیرفته شد؛ هر چند که یقه آبی آن برخلاف معیارهای زیبایی، نشانه ای دال بر روستایی بودن بود.

راهنمای انتخاب و استفاده از زیر پیراهنی - لباس مردانه, طراحی لباس, صنعت پوشاک, راهنمای خرید, پوشاک مردانه

در ابتدای قرن بیستم، سربازان برای محافظت از لباس فرم خود در برابر کثیف شدن از لباس زیر استفاده می کردند و در مناطق گرم ترجیح می دادند تا فقط لباس زیر بر تن کنند. راز کلارک گیبل (Clark Gable) در فیلم It Happened One Night در سال 1934 در شبی برملا شد که او زیر پیراهنی نپوشیده بود. روایت ها حاکی از این است که فروش زیر پیراهنی در ایالات متحده در آن سال ها تا 75% کاهش پیدا کرد. ظاهراً از جنگ جهانی دوم به بعد کم کم فروش زیر پیراهنی افزایش پیدا کرد و تا جایی پیش رفت که سربازان آن را به تنهایی و به عنوان یک نوع لباس بیرونی بر تن می کردند. هر چند که در ابتدا این امر (پوشیدن زیر پیراهنی به تنهایی) وجهه خوبی نداشت، اما استفاده از زیر پیراهنی در انظار عمومی توسط ستاره های دهه 50 هالیوود مانند مارلون براندو (Marlon Brando) و جیمز دین (James Dean) این قبح را شکست، بنابراین تی شرتی که امروزه می شناسیم عملاً پا به عرصه وجود گذاشت.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

آیا باید زیر پیراهنی پوشید یا خیر؟

اکنون ممکن است از خود بپرسید که اصلاً باید زیر پیراهنی بپوشیم یا خیر. این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینجا هیچ پاسخ درست یا غلطی نمی توان عنوان کرد و این مسئله فقط به ترجیح شخصی فرد برمی گردد.

مزایا

  • اگر شدیداً عرق می کنید به گونه ای که رد عرق بر روی کت تان نمایان می شود، توصیه می کنیم زیر پیراهنی بپوشید.
  • اگر پیراهن های تنگ دکمه دار می پوشید و از کراوات های سیاه و سفید استفاده می کنید، بهتر است زیر پیراهنی بپوشید، چرا که زیر پیراهنی می تواند از سائیده شدن پوست شما جلوگیری کند و باعث می شود تا بدن تان از جلوی پیراهن نمایان نباشد.
  • اگر شخصی سرمایی هستید و فکر می کنید یک لایه اضافی لباس به شما کمک می کند تا گرم شوید، یک زیر پیراهنی قطعاً به شما کمک می نماید.
  • پوشیدن زیر پیراهنی باعث می شود تا موهای قفسه سینه شخص از پیراهن بیرون نزند.
  • اگر از زیر پیراهنی استفاده نکنید به احتمال زیاد لباس های شما در اثر استفاده کردن از دئودورانت ها، لکه دار می شوند. هر چند که می توانید این لکه ها را به کمک لکه برها پاک کنید، اما بهترین و آسان ترین راه پوشیدن زیر پیراهنی است.
  • اگر زیر پیراهن های رکابی مناسب استفاده کنید؛ حتی اگر دو دکمه بالایی پیراهن خود را هم نبندید، باز یقه زیر پیراهنی شما قابل مشاهده نیست.

معایب

  • در طول تاریخ، نجیب زادگان در زیر پیراهن های خود زیر پیراهنی نمی پوشیدند.
  • نپوشیدن زیر پیراهنی از نظر راحتی باید احساس انقباضی که ناشی از پوشیدن چند لایه لباس مشابه و یک شکل است را کاهش دهد.
  • به علاوه پوشیدن یک لایه اضافی لباس معمولاً در تابستان زیاد جالب نیست و در صورت پوشیدن یک پیراهن توری (نازک) قطعاً لباس زیر صرف نظر از رنگ آن، مشخص خواهد بود.
  • پوشیدن یک زیر پیراهنی در زمستان، زیاد بدن شخص را گرم نمی کند. بهتر است به جای آن از پیراهنی استفاده شود که پارچه ای ضخیم دارد؛ قطعاً این روش کارآمدتر است.
  • طرفداران پوشیدن زیر پیراهنی اعتقاد دارند که پوشیدن زیر پیراهنی، بهداشتی تر است؛ با این حال اگر شما مرتباً دوش می گیرید و بعد از هر بار دوش گرفتن پیراهن خود را می شویید، مشکلی از این جهت نخواهید داشت و می توانید از زیر پیراهنی استفاده نکنید.
  • دوام پیراهن هیچ ربطی به استفاده از زیر پیراهنی ندارد. هنوز هیچ شواهدی در این زمینه پیدا نشده است و طبیعتاً نمی توان این مسئله را قبول نمود.
  • بسیاری از مردان خوش چهره، مثل کلارک گیبل، جی بروس بویر (G Bruce Boyer)، فابیو آتاناسیو (Fabio Attanasio) و هربرت استریکر (Herbert Stricker)، ترجیح داده اند تا زیر پیراهنی نپوشند. این فقط یک ترجیح شخصی است و هیچ اصل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

بایدها و نبایدهای زیر پیراهنی در عصر حاضر

امروزه می توان انواع زیر پیراهنی پیدا کرد؛ از پیراهن های بدون آستین کلاسیک (که گاهی اوقات به آنها زیر پوش رکابی و یا اگر سفید و بدن نما باشند به آنها wife beater گفته می شود) گرفته تا «پیراهن های عملکردی» که ادعای راحتی دارند. در ادامه قصد داریم تا در مورد جزئیات هر سبک بحث کنیم. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که دو ویژگی مهم همه زیر پیراهنی ها، رنگ و متناسب بودن آنهاست.

1- یک زیر پیراهنی بپوشید نه یک تی شرت

نکته مهم این است که هر زیر پیراهنی یک تی شرت نیست. از آنجاییکه زیر پیراهنی ها به عنوان پوشش بدن شخص عمل می کنند و در زیر لباس های دیگر پوشیده می شوند، به طور کلی نازک تر و سبک تر از تی شرت هستند. معمولاً لباس های زیر کشباف هستند، زیرا زیر پیراهنی کشباف بیشتر کش می آید و بنابراین در هنگام پوشیدن راحت تر است. بنابراین اگر قصد دارید تا چیزی زیر لباس خود بپوشید حتماً زیر پیراهنی بر تن نمایید، نه تی شرت؛ چرا که تی شرت ها در مقایسه با زیر پیراهنی ها از اندازه بزرگ تر، سفتی و ضخامت بیشتری برخوردارند و پوشیدن آنها در زیر لباس راحت نیست.

راهنمای انتخاب و استفاده از زیر پیراهنی - لباس مردانه, طراحی لباس, صنعت پوشاک, راهنمای خرید, پوشاک مردانه

2- زیر پیراهنی سیاه یا سفید نپوشید

زیر پیراهنی سفید را کلاً فراموش کنید. در یک دنیای ایده آل، زیر پیراهنی شما باید یا با رنگ پوست تان مطابقت یا از آن تیره تر باشد، مانند رنگ خاکستری گرم؛ زیرا در این صورت طرح کلی زیر پیراهنی از زیر پیراهن شخص مشخص نمی شود. این امر ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما حتی اگر شما یک پیراهن سفید نیز به تن کنید باز هم زیر پیراهنی همرنگ پوست نسبت به یک تی شرت سفید ساده در زیر پیراهن کمتر به چشم می خورد، به خصوص در جاهایی مثل بازوها و یقه شخص که کاملاً توسط تی شرت پوشانده نمی شوند. متاسفانه رنگ پوست افراد بسیار متفاوت است، بنابراین راهی برای خرید آسان پیراهن های رنگ پوست وجود ندارد. برخی از زیر پیراهنی ها به رنگ خاکستری گرم موجودند، آنها قطعاً بهتر از زیر پیراهنی های سفید هستند. با این حال می توانید از زیر پیراهنی های سفید استفاده کنید و بعد به دنبال ترفندهای قدیمی تئاتری باشید.

نحوه درست کردن یک پیراهن همرنگ پوست

  • یک زیر پیراهنی نخی که کاملاً مناسب شما باشد، انتخاب نمایید.
  • مقداری چای سیاه غلیظ دم کنید.
  • سپس چای را داخل یک تشت ریخته و پیراهن را داخل آن قرار دهید (اگر قصد ندارید سینک ظرفشویی خود را لکه دار کنید بهتر است از یک تشت استفاده کنید) و اجازه دهید زیر پیراهنی 15 دقیقه در داخل آن محلول باقی بماند.
  • سپس پیراهن را با آب خالی بشویید، رنگ زیر پیراهنی تغییر کرده و به رنگی شبیه به رنگ پوست قفقازی (هند و اروپایی) در می آید؛ ضمناً این رنگ نسبتاً ماندگار خواهد بود. البته ناگفته نماند که نباید بعد از این زیر پیراهنی تان را با مایع سفید کننده مورد شستشو قرار دهید.
  • متأسفانه این روش فقط برای طیف محدودی از رنگ های پوست جواب می دهد. در این صورت اگر تصمیم بگیرید که زیر پیراهنی بپوشید، زیر پیراهنی که رنگی نزدیک به رنگ پوست شما داشته باشد بهتر از زیر پیراهنی سیاه یا سفید است.
تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

3- زیر پیراهنی چسبان بر تن کنید

اگر قصد دارید زیر پیراهنی بپوشید، حتماً زیر پیراهنی چسبانی به تن کنید که دارای حلقه آستین های کوچکی باشد. در غیر این صورت ممکن است در حین حرکت احساس ناراحتی و تحت فشار بودن نمایید. در ضمن شما می خواهید که زیر پیراهنی تان به اندازه کافی بلند باشد، در این صورت اگر زیر پیراهنی تان گشاد باشد کاملاً تا زده نمی شود.

راهنمای انتخاب و استفاده از زیر پیراهنی - لباس مردانه, طراحی لباس, صنعت پوشاک, راهنمای خرید, پوشاک مردانه

4- زیر پیراهنی بدون آستین نپوشید

شما می توانید تقریباً در هر جا زیر پیراهنی های سفید بدون آستین را با قیمتی نسبتاً ارزان پیدا کنید. آنها معمولاً یا 100% نخی هستند و یا از مخلوط پنبه و پلی استر ساخته می شوند، و ظاهری کشباف و ظریف دارند. امروزه بسیاری از مردان این زیر پیراهنی ها را در هنگام کار به تن می کنند و برخی حتی در باشگاه از آنها استفاده می نمایند، چرا که این زیر پیراهنی ها راحت هستند و دامنه تحرک فرد را افزایش می دهند. اگر شما این زیر پیراهنی ها را زیر لباس بپوشید می توانید کاملاً طرح های آن را ببینید؛ چه زمانیکه ژاکت می پوشید و چه وقتیکه آن را از تن خارج می کنید، باز زیر پیراهنی شما پیداست. عملاً اگر قصد شما از پوشیدن زیر پیراهن جذب عرق بدن باشد، این نوع از زیر پیراهنی ها زیاد مناسب نیستند، چون زیر بغل تان را به طور کامل پوشش نمی دهند.
ممکن است این نوع از زیر پیراهنی یک پای ثابت کمد لباس بسیاری از مردان باشد و حتماً همگی شما تصویری از پدربزرگتان با این زیر پیراهنی ها در ذهن دارید؛ اما حقیقت این است که این زیر پیراهنی ها از نظر سبک و عملکرد خیلی جای کار دارند.

5- زیر پیراهنی خود را نشان ندهید

یکی از بدترین اشتباهاتی که ممکن است در مورد استایل خود مرتکب شوید این است که دکمه های پیراهن تان را باز بگذارید و بدین صورت زیر پیراهنی تان را در معرض دید قرار دهید، و یا اینکه پیراهن شما به گونه ای باشد که در هنگام پوشیدن آن خطوط زیر پیراهنی از زیر آن مشخص باشد. اگر پیراهن های تابستانی با پارچه های نازک بپوشید، تقریباً مشخص بودن زیر پیراهنی شما اجتناب ناپذیر است، در حالیکه خطوط زیر پیراهنی تان از زیر پیراهن های زمستانی ضخیم با پارچه فلانل مشخص نیست، مگر اینکه خود اصرار داشته باشید (دکمه پیراهن تان را باز نگه دارید).

از زیر پیراهنی های یقه گرد اجتناب نمایید

معمولاً زیر پیراهنی های یقه گرد دارای یک یقه بلند هستند که در هنگام پوشیدن پیراهن های دکمه ای تا حدی خود را نشان می دهند و غالباً بسیار زشت به نظر می آیند.

6- از زیر پیراهن های یقه هفت استفاده کنید

اگر قصد دارید تا از زیر پیراهن استفاده نمایید، زیر پیراهنی های یقه هفتی که چاک یقه آنها بلند است و دوخت صافی دارند، بهترین گزینه هستند؛ زیرا حتی اگر شخص کل دکمه های پیراهن خود را ببندد و حتی اگر کت هم به تن کند باز هم معلوم است که در زیر لباس خود زیر پیراهنی به تن دارد. اگر کت خود را در بیاورید شاید شانس این را داشته باشید تا حجم عضلات بازوان تان را در معرض نمایش بگذارید (مگر اینکه زیر پیراهنی شما خیلی نازک و یا خیلی چسبان باشد).

7- از زیر پیراهنی های 100% نخی یا مخلوط استفاده نمایید

بیشتر زیر پیراهنی های مردانه یا یقه هفت هستند یا یقه گرد. پیراهن های سفید ساده در همه جا در دسترس هستند و حتی می توانید پیراهن های تک رنگ را نیز به راحتی پیدا کنید. زیر پیراهنی ها نیز مانند پیراهن های بدون آستین بیشتر یا از جنس پنبه خالص هستند یا از جنس مخلوط پنبه با پلی استر؛ هر چند که اخیراً انواع مخلوط های پنبه با اسپندکس، ویسکوز، مودال و غیره نیز برای ساخت زیر پیراهنی مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً هدف از ترکیب پنبه با این الیاف این است که زیر پیراهنی نرم تر یا بادوام تر باشد؛ این نوع از زیر پیراهنی ها در حالت کلی قیمت بالاتری دارند.

8- لباس زیر عملکردی را امتحان کنید

در چند سال اخیر بسیاری از تولید کنندگان لباس های ورزشی به سمت استفاده از انواعی از الیاف مصنوعی رفته اند که به منظور جذب رطوبت از بدن شخص و خشک نگهداشتن بدن (احساس خشکی) طراحی شده اند. اگر قصد پیاده روی، اسکی یا قایقرانی دارید، این نوع از لباس ها بسیار برای شما مناسب هستند، اما آنها به عنوان زیر پیراهنی اصلاً کاربرد خوبی ندارند؛ چرا که آنها معمولاً هم طرحدار هستند و هم رنگ های روشنی دارند و پوشیدن آنها سبب می شود تا آرم و طرحشان از زیر پیراهن تان مشخص باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *