صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت تفاوت بین تجارت عادلانه، اخلاقی و دست ساز چیست؟
1398/10/17

تفاوت بین تجارت عادلانه، اخلاقی و دست ساز چیست؟

FAIRTRADE, ETHICAL AND HANDMADE

تولید آگاهانه ، متفکرانه و مهربانانه چیزی است که شما علاقه مند به تصمیم گیری در مورد آن ها هنگام خرید و آگاهی از نظر اجتماعی و سازگاری با محیط زیست باشید. اما بسیاری از افراد با اصطلاحات بازاریابی که معمولاً برای توصیف این محصولات به کار می رود دچار اشتباه می شوند. در اینجا ، ما تفاوت بین تجارت عادلانه ، اخلاقی و دست ساز را بیان می کنیم.

تجارت عادلانه یا تجارت منصفانه چیست؟

در دهه 1980 ، مبارزان و فعالان حقوق بین الملل برای ایجاد یک چارچوب قانونی و نهادی تلاش کردند تا اطمینان حاصل شود که تولید کنندگان در کشورهای در حال توسعه قادر به دستیابی به شرایط تجارت بهتر از جمله “قیمت های بهتر ، شرایط کار مناسب ، پایداری محلی و شرایط عادلانه تجارت برای کشاورزان و کارگران در کشورهای در حال توسعه هستند و بر این اساس یک بنیاد تجارت عادلانه به عنوان یک موسسه خیریه تجارت عادلانه مستقر در انگلیس فعال شد.
تجارت منصفانه می گوید: “با الزام كردن شركتها به پرداخت قيمت هاي پايدار (كه هرگز نبايد از قيمت بازار پايين تر باشد) ، به بي عدالتي هاي تجارت متعارف ، كه به طور سنتي نسبت به فقيرترين و ضعيف ترين توليدكنندگان تبعيض اعمال مي كنند ، پرداخته است. این کمک می کند تا تولیدکنندگان خرد موقعیت خود را بهبود ببخشند و کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشند. ”
در ابتدا با توجه به حقوق تولید کنندگان قهوه ، کاکائو و چای ، این جنبش تجارت منصفانه امروزه گسترش یافته است تا معاملاتی از صنایع مختلف ، از منسوجات گرفته تا مواد غذایی را در بر بگیرد. عنوان “تجارت منصفانه” دقیقاً تعریف شده است که می تواند در محصولات به عنوان برچسب یا لیبل مشاهده شود و یک گواهینامه رسمی است که توسط FINE ، یک انجمن غیر رسمی متشکال از چهار شبکه تجارت بین المللی منصفانه است شامل: سازمان های تجاری ثبت گواهینامه تجارت عادلانه بین المللی ، سازمان تجارت جهانی عادلانه ( WFTO) ، شبکه جهانی فروشگاه های جهانی و انجمن تجارت عادلانه اروپا (EFTA).
البته انتقاداتی علیه این اصطلاح مطرح شده است ، از جمله این ادعا كه مزایای تولیدكننده با وجود تعداد بیش از حد گواهینامه ، حداقل است به این دلیل كه فقط بخشی از محصولات طبقه بندی شده به عنوان تجارت عادلانه در واقع فقط در بازارهای طبق قوانین تجارت عادلانه به فروش می رسد. اتهاماتی مبنی بر اینکه اجرای برخی از استانداردهای تجارت عادلانه می تواند نابرابری بیشتری را در برخی بازارها ایجاد کند و اینکه قوانین سختگیرانه آن برای بازارهای خاصی نامناسب است. علاوه بر این ، گروهی نسبت به اجرای استانداردهای آن انتقاد دارند.
اما این اصطلاح در اروپا و انگلیس رایج است و در سطح جهان شش نفر از ده نفر مصرف کننده می گویند که این نشان تجاری را دیده اند و در حالی که نزدیک به نه نفر از ده نفر می گویند که به آن اعتماد دارند.
روز جهانی تجارت عادلانه ، که هر ساله در هفته دوم ماه می برگزار می شود ، یک رویداد جهانی است که توجه جنبش تجارت عادلانه را به خود جلب می کند. جشنواره جهانی رویدادها که توسط سازمان جهانی تجارت جهانی (WFTO) در سال 2004 آغاز شده است ، تجارت جهانی را به عنوان عاملی مهم در مبارزه با فقر و استثمار ، تغییر اوضاع و بحران اقتصادی قلمداد می کند که بیشترین تأثیر مثبت را بر روی آسیب پذیرترین جمعیت جهان دارد.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

تفاوت بین تجارت عادلانه، اخلاقی و دست ساز چیست؟ - منسوجات, محیط زیست, راهنمای خرید, تجارت پوشاک, تجارت, اقتصاد نساجی

اخلاق به چه معنی است؟

در حالی که تجارت عادلانه یک گواهینامه رسمی است که توسط دستگاه های حکومتی اعطا شده است ، “اخلاقی” یک اصطلاح کنترل نشده است که در درجه اول در رابطه با شرایط کار و پرداخت تولید کنندگان محصول مورد استفاده قرار می گیرد.
این اصطلاح گواهینامه نیست ، به این معنی که تولیدکنندگان می توانند بطور مستقل تصمیم بگیرند که این شرایط را برای محصولات خود اعمال یا اعطا کنند. برخی از تولیدکنندگان که تصمیم گرفتند محصولات خود را به عنوان “ساخته شده از نظر اخلاقی” لیبل گذاری کنند ، شامل اطلاعاتی هستند که برای آنها معنی مشخصی وجود دارد ، اما این اصطلاح می تواند به همه چیز از دستمزد زندگی تا شرایط کارخانه تمیز و ایمن اشاره داشته باشد. اگر شما علاقه مند به خرید محصولی هستید که از نظر اخلاقی به بازار عرضه شود ، قبل از آن درمورد اینکه آیا این نشان تجاری به معنای اطمینان از این است که می دانید بابت چه چیزی پول پرداخت می کنید کمی تامل کنید.

آیا محصولات دست ساز اخلاقی هستند؟

در حالی که “دست ساز” چشم انداز هنرپیشه های بسیار مجرب و مستقل در کارگاه ها را نشان می دهد ، این اصطلاح صرفاً به هر محصولی که بدون فرایند صنعتی تولید ایجاد شود ، اطلاق می گردد. محصولات دست ساز معمولاً با حداقل اتوماسیون توسط کارگران ماهر و اغلب در کشورهای در حال توسعه تولید می شود.
اما توجه به این نکته ضروری است که فقط به این دلیل که محصولی دست ساز نیست به معنای این نیست که محصول موردنظر از قوانین تجارت پایدار ، اخلاقی یا منصفانه تبعیت نمی کند. اگرچه معمولاً می توانید فرض كنید كه محصولات دست ساز در كارخانه های بسیار مکانیزه تولید نمی شوند ، اما منشاء محصول دست ساز از قبیل چوب یا پارچه های به کار رفته در آن و زنجیره تأمین این مصالح لزوماً كاملاً اخلاقی یا پایدار نیستند. به عنوان مثال ، یک کاسه چوبی دست ساز می تواند از چوب برداشت شده غیرپایدار که توسط سموم دفع آفات سم پاشی شده ایجاد شود. علاوه بر این برچسب دستباف یا دست ساز تضمین نمی کند که کارگرانی که این محصول را تولید می کنند دستمزد عادلانه یا معقولی دریافت می کنند. دقیقاً مانند محصولاتی که به عنوان “اخلاقی” به بازار عرضه می شوند ، بهترین گزینه این است که اگر شما متعهد به خرید چیزی هستید که برای محیط زیست و حمایت از تولیدکننده مناسب است پیش از‌ان با تولیدکنندگان تماس بگیرید و حداقل در مورد منشا تولید آن اطلاعاتی کسب کنید.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

تفاوت بین تجارت عادلانه، اخلاقی و دست ساز چیست؟ - منسوجات, محیط زیست, راهنمای خرید, تجارت پوشاک, تجارت, اقتصاد نساجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *