صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز فناوری یونسل (Ioncell) و تولید الیاف نساجی سازگار با محیط زیست
1401/03/05

فناوری یونسل (Ioncell) و تولید الیاف نساجی سازگار با محیط زیست

Ioncell Oy to commercialise cellulose-based fibre

فرآیند Ioncell که توسط دانشگاه آلتو و دانشگاه هلسینکی توسعه داده شده است، با هدف تغییر روش ساخت لباس ها از طریق تولید الیاف نساجی با کیفیت از طیف وسیعی از مواد خام، از جمله چوب، روزنامه یا مقوای بازیافت شده، و منسوجات پنبه ای قدیمی است. الیاف نساجی ساخته شده از چوب نیز کربن ذخیره شده در چوب را در طول عمر الیاف متصل نگه می دارد که در صورت بازیافت می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. یونسل به عنوان یک الیاف مبتنی بر سلولز زیست تخریب پذیر است و برخلاف الیاف مبتنی بر روغن، از خود میکروپلاستیک آزاد نمی کند.

مدیرعامل و سهامدار اصلی شرکت می گوید “جهان به راه‌حل‌های کاملاً جدیدی برای رویارویی با چالش‌های پایداری صنعت نساجی نیاز دارد. مزیت رقابتی فیبر یونسل، فرآیند تولید زیست محیطی، کیفیت بالا و قابلیت بازیافت آن است. من معتقدم که این شرکت آینده امیدوار کننده ای در بازار بین المللی دارد.”

وی تخمین می زند که فناوری یونسل در حدود 5 تا 10 سال آینده برای تولید تجاری آماده خواهد شد.

دانشگاه آلتو شریک این شرکت شد تا توسعه فناوری Ioncell را سرعت بخشد. هر سال تقریباً 100 شرکت در آلتو ایجاد می شود، اما این اولین بار است که دانشگاه آلتو شریک موسس یک شرکت می شود. معاون نوآوری دانشگاه آلتو می‌گوید: ما می‌خواهیم کسب‌وکاری را توسعه دهیم که پایداری را در مقیاس جهانی به پیش ببرد.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

سومین شریک موسس این شرکت، پروفسور هربرت سیکستا، به توسعه فناوری Ioncell در شرکت ادامه خواهد داد. ما قبلاً ثابت کرده‌ایم که فناوری Ioncell در مقیاس کوچک‌تری کار می‌کند. در مرحله بعد، ما فرآیند تولید را در مقیاس صنعتی توسعه خواهیم داد.

تسریع تجارت مبتنی بر تحقیق یک وظیفه مهم برای دانشگاه آلتو است. وی می‌گوید: “ما قصد داریم در راه‌اندازی شرکت‌هایی با هدف تجاری‌سازی نوآوری‌های امیدوارکننده‌ای که توسط تحقیقات در دانشگاه آلتو ایجاد شده‌اند، مشارکت کنیم.”

طی 10 سال آینده، Ioncell Oy قصد دارد 5 تا 10 درصد از بازار بین‌المللی الیاف نساجی را که بیش از 200 میلیارد یورو است در اختیار داشته باشد که صدها میلیون دلار درآمد برای شرکت از صدور لایسنس تولید آن به همراه خواهد داشت.

فرآیند تولید این الیاف اخیراً با یک خط آزمایشی در محل دانشگاه آلتو در اوتانیمی توسعه یافته است. Ioncell Oy به توسعه فناوری در اوتانیمی ادامه می دهد. این شرکت همچنین قصد دارد ظرف دو سال اینده کارخانه اولیه خود را راه اندازی کند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *