صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین
1402/09/19

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

Cotton strippers vs cotton picker spindles

وقتی نوبت به جدا کردن الیاف گرانبهای پنبه از ساقه هایی می شود که روی آنها رشد کرده اند؛ هیچ چیز به اندازه دستگاه دروگر پنبه، ساده و کارآمد نیست. اما برای اطمینان از بازده حداکثری برداشت و حفظ کیفیت پنبه در حین برداشت؛ باید دستگاه دروگر مناسبی را خریداری کنید. در اینجا دو انتخاب وجود دارد: کمباین های غوزه‌ چین پنبه و دستگاه های اسپیندل پنبه ‌چین. با وجود اینکه هر دوی این دستگاه ها به برداشت پنبه به شکلی کارآمد کمک می کنند؛ اما هر کدام بر پایه فناوری های مختلفی این کار را انجام می دهند.

غوزه ‌چین

این دستگاه به این دلیل غوزه‌ چین (Stripper) نامیده می شود که غوزه های پنبه را از ساقه گیاه جدا می کند. غوزه‌ چین برای شرایطی مناسب است که گیاهان پنبه کوتاه بوده و الیاف کوتاه تری دارند.

هر غوزه‌ چین به طور کلی از دو سیلندر تشکیل می شود. هر سیلندر دارای ردیف های متناوبی از چوب های باریک پلاستیکی سخت و برس های سیمی سفت است که با چرخیدن، ساقه های پنبه را جدا می کند. با عبور ساقه های پنبه از بین این سیلندرها، کل غوزه پنبه برداشت شده و از ساقه جدا می گردد؛ چه این غوزه ها کال و نرسیده باشند و چه رسیده.

سپس غوزه های برداشت شده، توسط فن به داخل سبد دریافت کننده دمیده می شوند؛ اما به دلیل اینکه غوزه های سبز و نرسیده سنگین تر هستند و رطوبت بیشتری دارند؛ جدا شده و در قسمت پایین قرار می گیرند و در نهایت در قسمت زیرین دستگاه دروگر رسوب می کنند (چون دیگر قابل استفاده نیستند).

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

پنبه ‌چین

مجهز به اسپیندل‌ های خارداری است که به معنای واقعی کلمه، غوزه ها را از ساقه آنها جدا می کند؛ به همین دلیل این دستگاه نیز به درستی به این اسم نامگذاری شده است. از آنجاییکه این دستگاه مرتباً با یک پد مرطوب در تماس است؛ لذا به راحتی قادر است تا پرزها را گرفته و آنها را از غوزه پنبه جدا کند. این چرخه زمانی به پایان می رسد که اسپیندل چرخان از روی دافر عبور می کند؛ این وسیله همه چیز را پاک کرده و دوباره به جلو باز می گرداند تا دوباره غوزه دیگری را بگیرند. از اینرو دیگر خبری از پرزهایی که به داخل سبد پنبه دمیده می شوند، و تیغ‌ها و قسمت های بلااستفاده غوزه نیست.

به طور کلی پنبه‌ چین ها در اولویت قرار دارند و برای مواقعی که گیاه پنبه دارای ساقه ها و الیاف بلندتر است، مناسب تر می باشند؛ زیرا تعداد زیاد اسپیندل های چرخان نه تنها باعث برداشت سریع تر پنبه می شوند، بلکه بازده برداشت را نیز افزایش می دهند.

فناوری پیشرفته

حال این سوال مطرح می شود که کدام تکنولوژی برداشت برای شما مناسب تر است؟ همانطور که گفته شد استفاده از غوزه‌ چین ها یا پنبه‌ چین ها به بلند یا کوتاه بودن ساقه های گیاه بستگی دارد. اما جدا از این متغیرها، باید در هنگام انتخاب این دستگاه ها به چند عامل زیر نیز توجه کنید:

  • ضایعات با توجه به عملکرد این دستگاه ها، نقش مهمی در کارآیی یک پنبه‌ چین یا غوزه‌ چین بازی می کنند. برای اینکه بازده برداشت پنبه به حداکثر برسد؛ این دستگاه ها به تمیز کردن و نگهداری مداوم نیاز دارند.
  • معمولاً اسپیندل ها نیاز به تعویض دارند؛ زیرا به دلیل برداشت مستمر، شکسته شده یا خم می گردند. غوزه‌ چین ها به دلیل وجود برس های سیمی و جمع شدن ضایعات غوزه در میان آنها، نسبت به پنبه ‌چین ها به تمیزکاری بیشتری نیاز دارند.
  • برای مقایسه آنها کافی است به دیدگاه شخصی که بر کار این دستگاه ها نظارت دارد، تکیه کنیم. معمولاً پنبه‌ چین ها زمان برداشت سریع تری دارند؛ چرا که در هنگام برداشت گیاهان با ساقه متوسط، کمتر متوقف می شوند و بازده آنها در حین برداشت بیشتر است.
نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

در حالت کلی هم دستگاه های پنبه ‌‎چین و هم کمباین های غوزه‌ چین، در قلمرو تجهیزات مدرن چیدن پنبه جایگاه خاصی دارند. اینکه کدام یک از این دستگاه ها بیشترین تناسب را با نیازهای یک کشاورز دارند؛ به تشخیص خود او وابسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *