1399/08/22

انواع نمونه لباس

Types of Garment Samples

در زنجیره تامین پوشاک، خریداران لباس باید مطمئن شوند محصولاتی که تامین کنندگان آنها از سراسر جهان تهیه می کنند از نظر طراحی، ساختار و کیفیت مواد اولیه متناسب با الزامات آنهاست و همان چیزی است که آنها می خواهند. خریداران برای اینکه از کیفیت محصول نهایی مطمئن گردند، همواره ارتباط نزدیکی با تامین کنندگان خود دارند و در هر مرحله از نمونه برداری گرفته تا حمل محصول نهایی، لباس های مرتبط با یک سفارش خاص را مورد بررسی قرار می دهند.
در مراحل مختلف توسعه محصول و فرآیندهای تولید پوشاک، نام های دیگری نیز به نمونه ها داده می شود. در ضمن ممکن است نام های مختلفی به یک نمونه مشابه اطلاق شوند. اما در واقع یک هدف تعریف شده مشخص برای هر نوع نمونه وجود دارد.
انواع مختلف نمونه های ساخته شده توسط تولید کنندگان پوشاک در لیست زیر آورده شده است. در ادامه مقاله هر کدام از این نمونه ها یک به یک تعریف می گردند.

  • نمونه اولیه / اولین نمونه
  • نمونه تناسبی
  • نمونه تعیین سایز
  • نمونه فروشنده
  • نمونه عکس
  • نمونه توسعه ای
  • نمونه PP
  • نمونه TOP
  • نمونه کنتور
  • نمونه حمل
  • نمونه نمایشگاه
  • نمونه GPT
  • نمونه مهر طلایی / نمونه لاک و مهر شده
  • نمونه برچسب قرمز (قرمز نشان)
  • نمونه لباس دیجیتال

انواع نمونه لباس - صنعت نساجی, صنعت لباس, صنعت پوشاک, تجارت پوشاک, بازاریابی

15 نوع مختلف از نمونه های لباس

1- نمونه اولیه / اولین نمونه

اولین نمونه ای که از طرح اولیه یا مفهوم طرح ساخته می شود، نمونه اولیه نام دارد. معمولاً به نمونه های اولیه، اولین نمونه (first sample) نیز گفته می شود. معمولاً نمونه های اولیه از پارچه ای ساخته می شوند که از نظر کیفی (وزن و نوع پارچه) با پارچه اصلی مطابقت دارند؛ چرا که در هنگام ساخت نمونه اولیه، پارچه واقعی در کارخانه وجود ندارد. نمونه اولیه تنها در یک سایز ساخته می شود. تعداد نمونه های اولیه ای که ساخته می شوند به نیاز خریدار بستگی دارد. حداقل 3 نمونه باید ساخته شود؛ 2 نمونه از آنها باید برای گرفتن تائیدیه خریدار برای او فرستاده شود. خریدار نیز از این دو نمونه یکی را نگه می دارد و دیگری را به کارخانه می فرستد. نمونه سوم باید تحت عنوان نمونه کنتور (counter sample) کارخانه تولید شود. در صورتیکه دفتر خرید ثالث نیز درگیر ساخت نمونه باشد، ممکن است نمونه دیگری نیز تولید گردد.

2- نمونه تناسبی

تناسب لباس یکی از مهمترین شاخصه ها در طراحی لباس محسوب می شود. نمونه تناسبی با توجه به مشخصات برگه اندازه ها و طرح اولیه تولید می گردد. هدف از تهیه نمونه تناسبی بررسی متناسب بودن لباس با استفاده از یک مانکن یا مدل انسانی است. شاخصه های اندازه لباس با استفاده از نمونه تناسبی تائید می شوند و اندازه ها نیز براساس الزامات تناسب اصلاح می گردند. نمونه تناسبی بعد از نمونه اولیه و قبل از نمونه تعیین سایز ساخته می شود. نمونه تناسبی نیز همانند نمونه اولیه در سایز متوسط تولید می گردد. معمولاً 2 یا 3 نمونه تناسبی تولید می شود. در اغلب اوقات، میزان ارسال مجدد نمونه ها به منظور تأیید شدن، در نمونه تناسبی در مقایسه با سایر نمونه ها بیشتر است.

3- نمونه تعیین سایز

هدف از ساخت نمونه تعیین سایز بررسی تناسب لباس در سایزهای مختلف است. نمونه های تعیین سایز معمولاً برای سایزهای جهشی ساخته می شوند، مانند سایزهای S، L و XXL. تعداد نمونه های تعیین سایز به الزامات خریدار بستگی دارد. درجه بندی الگو با استفاده از نمونه های تعیین سایز مورد بررسی قرار می گیرد. اگر گروه فنی به این نتیجه برسند که برخی از سایزها تناسب درستی ندارند با استفاده از روش درجه بندی الگو آنقدر نمونه را اصلاح می کنند تا به یک نمونه متناسب برسند. پس از تائید نمونه تعیین سایز، تامین کننده می تواند اقدام به ساخت نمونه PP کند. نمونه های تعیین سایز با استفاده از پارچه های واقعی ساخته می شوند. در صورت موجود نبودن پارچه واقعی می توان از پارچه ای با کیفیت مشابه استفاده کرد. (تصمیم نهایی در مورد کیفیت پارچه برعهده خریدار است).

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

انواع نمونه لباس - صنعت نساجی, صنعت لباس, صنعت پوشاک, تجارت پوشاک, بازاریابی

4- نمونه فروشنده (SMS)

نمونه فروشنده با استفاده از پارچه های اصلی ساخته می شود. نمونه فروشنده که به SMS نیز معروف است، به منظور به نمایش گذاشتن طرح در فروشگاه های خرده فروشی تولید می گردد. هدف از نمایش نمونه ها در فروشگاه، پیش بینی حجم سفارش است. نمونه فروشنده به نمونه بازاریابی نیز معروف است.

5- نمونه عکس

هدف از تولید این نمونه از نامش پیداست. نمونه عکس به منظور گرفتن عکس برای کاتالوگ ها و سایت های تجارت الکترونیک تولید می گردد؛ این نمونه ها معمولاً بر تن مانکن ها یا مدل های انسانی عکس گرفته می شوند.

6- نمونه پیش تولید (نمونه PP)

نمونه PP با پارچه واقعی ساخته می شود. نمونه PP توسط کارخانه ها و در خط تولید به وجود می آید. تمام نمونه های توسعه ای در اتاق نمونه برداری تولید می گردند.

7- نمونه مهر طلایی (Gold seal sample)

نمونه مهر طلایی یک نمونه مورد تائید برای تولید عمده است. اگر خریدار نمونه PP را مهر و موم کند، به آن نمونه لاک و مهر شده نیز گفته می شود. برخی از خریداران و کارخانه ها به نمونه PP تائید شده، نمونه لاک و مهر شده هم می گویند. گاهی اوقات نمونه مهر طلایی، نمونه لاک و مهر شده هم نامیده می شود. خریداران با استفاده از یک برچسب رنگی نمونه تائید شده را لاک و مهر می کنند؛ این برچسب به آسانی قابل جدا شدن نیست و جدا کردن آن مستلزم پاره کردن لباس است. برخی از خریداران به هر نمونه لاک و مهر شده یک کد منحصر به فرد اختصاص می دهند و اگر این کد به صورت برجسته روی برچسب حک شود به آن یک شماره اختصاص داده می شود. نمونه لباس به دلیل جلوگیری از دستکاری نمونه واقعی تائید شده در کارخانه، توسط خریدار مهر و موم می گردد.

8- نمونه TOP / نمونه تولید

Top مخفف کلمه Top of Production به معنی بهترین تولید است. کارخانه پس از تائید نمونه PP، تولید عمده را شروع می کند. پس از شروع تولید عمده چند لباس به صورت تصادفی از اولین خروجی تولید گلچین می شوند؛ هدف از این کار بررسی کیفیت تولید توسط خریدار است. گاهی اوقات به این نمونه بهترین نمونه تولید نیز گفته می شود.

9- نمونه کنتور

وقتی یک کارخانه چندین نمونه برای گرفتن تائیدیه خریدار می سازد، 2 تا 3 نمونه اضافی برای منابع داخلی نیز تولید می کند. به این نمونه ها نمونه کنتور نیز گفته می شود. نمونه کنتور ممکن است جزء نمونه های تعیین سایز، تناسبی، SMS یا PP باشد. نمونه کنتور یک کپی از نمونه اصلی است. در صورتیکه نمونه های تائید شده در زمان نیاز در دسترس نباشند و یا در صورت درخواست همزمان گروه های مختلف نمونه کافی موجود نباشد، کارخانه می تواند نمونه کنتور را به بازارپردازان داخلی یا تیم کیفیت ارائه دهد.

10- نمونه حمل

خریداران باید به صورت تصادفی یک تکه لباس را در هنگام بازرسی نهایی محموله که به منظور حمل محموله انجام می شود، نگهداری کنند. این نمونه به منظور مشخص شدن جزئیات بسته بندی، به عبارتی تمام جزئیات مرتبط با یک لباس پرداخت کاری شده که به فروشگاه ها ارسال می شود، انتخاب می گردد. کارخانه 3 نمونه را به عنوان نمونه حمل نگهداری می کند؛ یک نمونه برای خریدار، یک نمونه برای کارخانه و نمونه سوم برای بازارپرداز دفتر خرید. نمونه حمل توسط خریدار و کارخانه برای مراجعات بعدی نگهداری می شود. در ضمن خریدار می تواند از آن نمونه برای شکایت در مورد هر گونه انحراف از طراحی محصول و جزئیات مرتبط با آن استفاده کند.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

انواع نمونه لباس - صنعت نساجی, صنعت لباس, صنعت پوشاک, تجارت پوشاک, بازاریابی

11- نمونه نمایشی / نمونه نمایشگاهی

تولید کنندگان و تامین کنندگان پوشاک، نمونه ای از لباس را برای نمایش در دفتر طراحی یا نمایشگاه آماده می کنند. برخی اوقات تولیدکنندگان پوشاک خودشان یک نمونه از لباس را آماده می نمایند تا آن را به خریدار احتمالی نشان دهند.

12- نمونه GPT

نمونه ای که در هنگام تولید لباس انتخاب شده و برای آزمایش کارآیی لباس (garment performance test) به آزمایشگاه ارسال می شود، نمونه GPT نام دارد. آزمایش های کارآیی لباس مانند آزمایش مقاومت درز، لغزش درز، استحکام کششی دکمه، کیفیت چاپ، آزمایشات شیمیایی فلزات، رنگ ها و رنگ های چاپی بر روی نمونه GPT انجام می شوند. فهرست آزمایش هایی که باید توسط آزمایشگاه انجام شوند در پروتکل خریداران تعریف شده است. در حالت کلی خریداران درخواستی برای دریافت نمونه GPT ارسال نمی کنند. آنها به گزارش آزمایش GPT که در مورد آزمایش شاخصه های مورد نظر بر روی محصول است نیاز دارند. کارخانه باید حداقل دو نمونه از نمونه های GPT را برای تولید ارسال کند.

13- نمونه توسعه ای

نمونه های توسعه ای، نمونه هایی هستند که تا زمان تائید تولید عمده در کارخانه نهایی ساخته می شوند. معمولاً نمونه های اولیه، نمونه های تناسبی و نمونه های تعیین سایز جزء نمونه توسعه ای به حساب می آیند.

14- نمونه برچسب قرمز (قرمز نشان) / نمونه لاک و مهر شده

نمونه برچسب قرمز همان نمونه لاک و مهر شده یا مهر طلایی است. تفاوت آنها در این است که یک نمونه لاک و مهر و تائید شده به معنی تائید تولید انبوه محصول است. یک برچسب قرمز رنگ به یک نمونه لاک و مهر شده متصل می شود.

15- نمونه لباس دیجیتال

نمونه ای از لباس که در نرم افزار ساخته می شود و فرم سه بعدی آن را نشان می دهد، نمونه لباس دیجیتال نامیده می شود. مشتری می تواند متناسب بودن لباس، افتادگی پارچه آن و نقاط حساس لباس (تنگی پرو) را با کمک مدل دیجیتالی انتخاب شده ببیند؛ این مدل ها هم در فرم های ثابت و هم در فرم های متحرک ساخته می شوند. بسیاری از خریداران و مشتریانی که خواهان دوخت لباس براساس اندازه های سفارشی هستند برای کاهش روند زمانی تائید نمونه به تکنولوژی متوسل شده و به دنبال نمونه های لباس دیجیتال هستند. نظرات و بازخوردها درباره نمونه نمایشی بر روی مانیتور نمایش داده می شود که همانند یک نمونه فیزیکی مورد قبول خریدار است.
ترتیب ساخت نمونه به الزامات خریدار بستگی دارد. برخی از خریداران ابتدا نمونه تعیین سایز و بعد نمونه PP را مطالبه می کنند. برخی دیگر از خریداران نیز از کارخانه ها می خواهند ابتدا نمونه PP را بسازند و در صورت تائید، نمونه تعیین سایز را درخواست می کنند. ساخت نمونه فروشنده و نمونه عکس در برخی از طرح ها مورد نیاز نیست. لزومی ندارد کلیه نمونه ها برای خریدار فرستاده شود. برخی از خریداران نیز نمونه GPT را مطالبه نمی کنند.
اگر در اینترنت گشتی بزنید، ممکن است نمونه هایی با عناوین دیگر نیز پیدا کنید. تعدادی از آنها شاید دوخت به واسطه نمونه، نمونه نهایی، نمونه ردیف سایز، نمونه های برآورد اندازه، نمونه اصلاحی، نمونه تکمیلی و موارد دیگر باشند. بیشتر این نمونه ها همان نمونه هایی هستند که ما در این مقاله تعریف کردیم؛ فقط عنوان آنها فرق می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *