صفحه اصلی دانشـــنامه روش های سبزتر کردن بسته بندی های کاغذی و مقوایی
1399/07/07

روش های سبزتر کردن بسته بندی های کاغذی و مقوایی

Ways To Make Paper And Cardboard Packaging Greener

5 روش برای سبزتر کردن بسته بندی

در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به روش های کارآمدتر کردن برندها در زمینه بسته بندی بیندازیم، و روش هایی را معرفی کنیم که هم می توانند از تاثیرات زیست محیطی بسته بندی ها بکاهند و هم باعث صرفه جویی در هزینه های بسته بندی شوند.
برندها با توجه به حجم بسته های جهانی که قرار است در سال 2020 از مرز 100 میلیارد دلار عبور کند و پیش بینی رشد 16% فروش جهانی تجارت الکترونیک، تحت فشار قرار دارند تا تأثیرات بسته بندی خودشان را با استفاده از جایگزین های کاغذ و مقوا به جای پلاستیک کاهش دهند.
با وجود اینکه نام بسته بندی های کاغذی و مقوایی به دلیل گیاهی بودن، زیست تخریب پذیری و داشتن قابل بازیافت بر سر زبان ها افتاده است، اما اگر نگاهی دقیق تر و صادقانه تر به تصویر پیچیده آنها داشته باشیم، با این حقیقت مواجه می شویم که پایداری آنها از آنچه تصور می کردیم بسیار کمتر است. پس برای کاهش اثرات زیست محیطی بسته بندی های کاغذی و مقوایی چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ بیایید به رویکردهای مختلف برندها نگاهی بیندازیم.

روش های سبزتر کردن بسته بندی های کاغذی و مقوایی - محیط زیست, صنعت لباس, بسته بندی پوشاک

1- حذف: حرکت به سمت بسته بندی های چند بار مصرف

تعداد فزاینده ای از برندها به سمت استفاده از مفاهیم بسته بندی های چند بار مصرف و یا حداقل آزمایش آنها روی آورده اند و سعی کرده اند تا بسته بندی های یکبار مصرف کاغذی و مقوایی (و صد البته پلاستیکی) خود را حذف کنند.
برند Ganni: این برند دانمارکی در سال 2019، برنامه استفاده از بسته بندی های چند بار مصرف را با همکاری برند فنلاندی Re-pack کلید زد. آنها از طریق ترکیبی از پلاستیک بازیافتی و مقوا، پاکت های چند بار مصرفی ساخته اند که می توانند تا 20 بار مورد استفاده قرار بگیرند و در انتها نیز قابل بازیافت هستند. هزینه ارجاع پاکت های بسته بندی توسط Re-pack تامین می شود. آنها از طریق کوپن های تخفیف، مصرف کننده را ترغیب می نمایند تا پاکت های بسته بندی را مرجوع کنند.
برند Toad&Co: این برند آمریکایی تولید کننده لباس های کژوال نیز از پاکت های بسته بندی چند بار مصرف که توسط شرکت استارتاپی آمریکایی LimeLoop ساخته شده اند، استفاده می کند. پاکت های بسته بندی آنها از وینیل بازیافتی ساخته شده است که می توان آنها را از طریق پست مرجوع کرد. شرکت LimeLoop ادعا می کند که به ازای هر 100 پاکت بسته بندی استفاده شده، در مصرف 9 میلیون لیتر آب صرفه جویی می شود و 1300 درخت کمتر قطع می گردد.

2- کاهش: حرکت به سمت بسته های سبک وزن

برندها در حال یافتن روش های ابتکاری برای کاهش حجم بسته بندی های مورد استفاده هستند. اقلام بازاریابی مانند اتیکت ها در حال کاهش هستند و کاغذهای بسته بندی مارک دار حذف شده اند. در ضمن برای پر کردن جای خالی بین بسته بندی ها می توان از چیزهایی قدیمی استفاده کرد.
گروه Internet Fusion: این گروه پوشاک انگلیسی از آخرین فن آوری بسته بندی CPV-500 برای حذف نیاز به پر کردن جای خالی بسته ها استفاده می کند. هر یک از اقلامی که قرار است بسته بندی شوند توسط دستگاهی اسکن می شوند، سپس این دستگاه جعبه مورد نیاز کالا را برش داده و آن را بسته بندی می کند؛ البته 15 برابر سریع تر از بسته بندی های معمول. گزارش این گروه نشان می دهد که حذف ظرفیت اضافه بسته بندی ها منجر به صرفه جویی 11 کیلومتر مکعبی در مصرف مقوا شده است. این رقم یعنی برای تحویل این مرسولات به 90 کامیون کمتر نیاز است و 5600 درخت کمتر برای تولید مقوا قطع می شود. از آنجاییکه آنها حجم بسته بندی های شان را کاهش داده اند، حتی اگر قیمت مقوا 110% قیمت پلاستیک باشد، باز هم در نهایت حساب آنها مثبت خواهد شد.
اولیور اسپنسر (Oliver Spencer)، طراح انگلیسی برند اسپنسر (Spencer) به مجله Drapers Record گفته است: «ما در تلاشیم تا روش های تحویل لباس بدون استفاده از بسته بندی های پلاستیکی را توسعه دهیم همه بسته بندی های ما تا حد رفع نیاز کاهش پیدا کرده اند. ما حتی کاغذ نازکی را که بر روی آن نام برند خود را چاپ کرده بودیم، نیز حذف کرده ایم».
برند Pearl iZumi: این برند فعال در عرصه تولید لباس ورزشی به عنوان بخشی از تلاش های خود در زمینه پایداری، اتیکت های لباس هایش را حذف کرده است. آنها متوجه شدند که با این روش می توانند سالانه باعث صرفه جویی 19400 پوندی در مصرف کاغذ شود؛ این کار به سادگی با کاهش تعداد اتیکت های هر محصول و کاهش اندازه برچسب های مورد استفاده امکان پذیر شده است.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

روش های سبزتر کردن بسته بندی های کاغذی و مقوایی - محیط زیست, صنعت لباس, بسته بندی پوشاک

3- استفاده مجدد: استفاده مجدد از بسته بندی های خود و تشویق مشتریان برای اتخاذ همین رویکرد

ابتکاراتی مانند استفاده مجدد و چند باره از بسته بندی ها، و سیستم های حلقه بسته توسط برندها ارائه شده است تا بدینگونه بتوانند طول عمر بسته بندی های خود را به حداکثر برسانند. در ضمن آنها از ارتباطات هوشمند در راستای ترغیب مشتریان خود به استفاده مجدد از این بسته بندی ها بهره می گیرند.
برند Zara: این برند از سال 2016، بسته هایی را که از مراکز توزیع خود به فروشگاه ها میفرستد قبل از اینکه بازیافت کرده و به بسته بندی جدید تبدیل کند، 6 بار دیگر مورد استفاده قرار می دهد. آنها برای جلوگیری از نشت احتمالی در طرح بازیافت کاغذ و مقوا، یک سیستم حلقه بسته تعریف کرده اند و بدینگونه مطمئن می شوند که تمام بسته های آنها به جعبه های جدید تبدیل می شوند. در حال حاضر، 56% از سفارشات آنلاین این برند با جعبه های بازیافتی به مقصد می رسند.
برند Who Gives a Crap: این برند دستمال توالت استرالیایی که محصولات خود را بدون واسطه به دست مصرف کننده می رساند، با نگرشی که متناسب با هویت نام سر زنده خود است از پیام ها و تصاویر جسورانه ای بر روی جعبه محصولاتش استفاده می کند تا مشتریان خود را ترغیب کند که از جعبه های دریافتی خود مجدداً استفاده کنند.

روش های سبزتر کردن بسته بندی های کاغذی و مقوایی - محیط زیست, صنعت لباس, بسته بندی پوشاک

4- بازیافت: طراحی بسته بندی ها با در نظر گرفتن پایان عمر آنها

با وجود اینکه بازیافت کاغذ و مقوا از نظر فنی بسیار ساده است (البته اگر آنها در نهایت سر از کارخانه بازیافت دربیاورند)، اما مواردی وجود دارد که برندها می توانند این روند را بسیار آسان تر کنند.
گروه Internet Fusion: این گروه پوشاک بریتانیایی توصیه می کند که حلقه های فلزی روی اتیکت ها را حذف کنید و به جای آنها از نوار چسب استفاده نمایید. کاغذ رنگی یا سفید را انتخاب نکنید و به جای آنها از کاغذ کاهی بهره بگیرید. جای خالی جعبه ها را پر نکنید و در صورت لزوم از لفافه های مقوایی برای پر کردن این جاهای خالی استفاده نمایید و به جای اینکه بسته بندی ها را فشرده کنید، چسب های غیر سمی را بر روی پالت ها به کار ببرید.

روش های سبزتر کردن بسته بندی های کاغذی و مقوایی - محیط زیست, صنعت لباس, بسته بندی پوشاک

5- تحقیق: پایش نمودن زنجیره تامین

واقعیت این است که اکثر کسب و کارها از تامین کنندگان بسته بندی خرید می کنند و اطلاعات آنها از اتفاقاتی که از سطح دو به بعد زنجیره تامین رخ می دهد، در حالتی از ابهام قرار دارد: زنجیره های تامین کاغذ و مقوا بسیار پیچیده و پراکنده هستند. آنها حداقل متشکل از 4 سطح هستند، البته باید واسطه ها را هم به حساب بیاوریم. اما برخی از برندها در تلاشند تا بر این روند تاثیر بگذارند.
گروه Internet Fusion: این گروه سخت در تلاش است تا در مورد محل تهیه بسته بندی های کاغذی و مقوایی خود دیدگاه روشنی پیدا کند. آنها موفق شده اند تا منابع خود را تا سطح چهار، مورد پایش قرار دهند.
شرکت Supply Shift: این شرکت بریتانیایی فعال در زمینه پایش زنجیره تامین توصیه می کند که برندها برای شناسایی ریسک و پایش زنجیره تامین خود بر سه حوزه اصلی تمرکز کنند: پایبندی به گواهینامه ها، انواع الیاف مورد استفاده برای تولید محصولات، منبع تامین مواد اولیه و کشور مرجع آنها. این شرکت یک سرویس پایش کامل را ارائه می دهد و در خلال همکاری با گروه های مشاور The Forest Trust، Rainforest Alliance و World Wide Fund، سوالات استانداردی را برای ارزیابی زنجیره تامین در سطوح شرکت، کارخانه، مواد اولیه و منابع با تمرکز بر محصول تدوین کرده است.
شرکت Nestlé: این شرکت در عرصه مد فعالیتی ندارد، اما سالهاست که بر روی این موضوع کار می کند. آنها با همکاری گروه مشاور The Forest Trust، منبع الیاف بکر خود را کشف کرده اند و اکنون می توانند 91% از بسته بندی های کاغذی و مقوایی خود را تا این سطح مورد پایش قرار دهند. هر چند که باید فراتر از سطح کشور حرکت کرد و به سمت جنگل هایی رفت که مواد اولیه تولید مقوا و کاغذ از آنجا تامین می شوند، اما این مهمترین مسئله ای است که آنها اکنون بر روی آن کار می کنند.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

نتیجه گیری

با وجود اینکه تمام این ابتکارات به هدف کاهش تاثیرات بسته بندی های کاغذی و مقوایی کمک می کنند، اما حوزه های مهمی در زنجیره تامین کاغذ و بسته بندی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود، مثل انتشار گاز کربن، جنگل زدایی، آلودگی کارخانه های کاغذ سازی و پایان عمر این محصولات. ارزیابی بسته بندی فعلی شما باید اولین گام باشد، بعد از آن باید به سمت پایش زنجیره تامین تا رسیدن به منبع مواد اولیه حرکت کنید. فقط در این صورت است که می توانید درک درستی از مسائلی پیدا نمایید که برای اتخاذ یک استراتژی موثر برای مقابله با این تاثیرات به آنها نیاز دارید.

جمع بندی

  • تا حد ممکن بسته بندی ها را حذف کنید و در عوض به دنبال پاکت های چند بار مصرف باشید.
  • اقلام بازاریابی خود را به حداقل برسانید. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد؛ مثل کاهش تعداد اتیکت های محصولات یا حذف کاغذهای نازکی که نام برند بر روی آنها چاپ می شود.
  • پایان عمر اقلام بسته بندی و تبلیغاتی را مد نظر داشته باشید. با انجام کارهایی مانند حذف نوار چسب های پلاستیکی، حلقه های فلزی و برچسب های غیر ضروری، انتخاب مواد رنگ نشده بازیافتی و جوهر سویا می توانید در این زمینه قدمی بردارید.
  • به منظور دستیابی به یک تصویر کلی، زنجیره تامین خود را تا منبع برداشت مواد اولیه مورد پایش قرار دهید. بدون انجام این کار نمی دانید که بسته بندی های شما از کجا آمده اند و چه عواملی در پایین دست زنجیره تامین در این روند نقش آفرینی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *